A következő tanfolyam indul

2018. július 19.

Szövegarckép – hallgatónk bemutatja

Egy újabb rendhagyó bejegyzéssel érkeztünk. A Költészet napja alkalmából kreatív versenyt hirdettünk Nektek a SmartWall-on, melynek során idézettel ellátott design posztert készíthettetek. Knyihár Anikó hallgatótársatok design posztere is a nyertes alkotások közé került – nem csoda, hiszen nagyon egyedi technikával készítette el.

 

Anikó szívesen bemutatja most Nektek is, hogy mi is ez a technika, hogyan készíthettek Ti is hasonló design posztert ezzel az izgalmas technikával! Nem kevés lépésből áll, de a végeredmény magáért beszél majd! 🙂

 

Sziasztok!

Nagyon örülök, hogy tetszett nektek a Költészet napjára beadott munkám. A technikának a szövegarckép fantázia nevet adtam. 🙂

Nem én találtam ki, ez a technika létezik, több poszteren láttam már hasonlót, úgy éreztem, hogy ebben a témakörben most igazán aktuális lehet ez a fajta megoldás.

(Kattints a fotókra, így nagyobb méretben is meg tudod tekinteni a képernyőfotókat!)

#1

Első lépésként kiválasztottam azt a fotót, amit át szeretnék alakítani, majd megnyitottam a Photoshopban. Természetesen fontos, hogy megfelelő méretű és minőségű fotóval dolgozzunk, lehetőség szerint egyszínű háttérrel rendelkező profilfotóval, hogy megkönnyítsük a munkákat, ugyanis először meg kell szabadulnunk a háttértől.

#2

Először tehát a háttér eltávolítása következik: ehhez a Gyors kijelölés eszközzel „végigmentem” az alakzat szélén, körbejelöltem (az alakzat mágnesszerűen magához vonzza a kijelölést, így könnyen tudunk dolgozni), majd a Kijelölés/Fordított kijelölés opcióra kattintottam, ennek köszönthetően már maga az alakzat lett kijelölve.

Természetesen az adott fotótól, alakzattól is függ, hogy hogyan tudjuk kijelölni, így bátran alkalmazhatunk egyéb kijelölő eszközt, továbbá a Gyorsmaszk módban való szerkesztés is sokat tud segíteni a kijelölések pontosításában.

>> emlékezz vissza például arra a tanfolyami gyakorló feladatra, amikor a muffint jelöltük ki ezzel a módszerrel, és vágtuk ki a hátteréről!

#3-4

Ezt követően a Kijelölés menüben kiválasztottam a Szegély finomítása opciót. A megjelenő ablakban beállítottam a szükséges értékeket: a sugár legyen 10px, és a Kimenet helye: új réteg.

#5

Láthatjuk, hogy valóban kaptunk egy új réteget (“Háttérszín másolat”), az eredeti réteg másolatát (amely közben ki is kapcsolódott, ezért nem látható), de az alakzat most már háttér nélkül jelenik meg.

#6

Korrekciós rétegként kiválasztottam a Színezet/Telítettség opciót, a megjelenő ablakban visszavettem a Telítettség értékéből (az én példámban ez -100-at jelent), melynek következtében fekete-fehér lett a fotó. Az új rétegként létrejövő Színezett/telítettség rétegét egyesítettem a fotó rétegével, hogy ne egy külön réteget jelentsen ez a korrekciós réteg.

#7

A jelenleg aktív fotó rétege alatt új réteget (“Réteg 1”) nyitottam, melyet az Alt + Delete billentyűkombinációval fekete színnel töltöttem ki (ügyelj rá, hogy kitöltés színének a fekete szín legyen beállítva). Ez egyszerűen csak fekete háttérként szolgál a továbbiakban.

#8-9

Kiválasztottam a Vágás eszközt, melynek segítségével tetszés szerint körbevágtam a fotót, ügyelve arra, hogy a fej kerüljön a középpontba, és az izgalmasabb hatás érdekében felül még le is „csaptam” a fejből. 🙂

(A vágáshoz beállíthatunk konkrét értékeket is, ha konkrét elképzeléseink vannak a vágott mérettel kapcsolatban. Ezeket az értékeket a Vágás eszköz kiválasztása után a felső menüsorban tudjuk megadni a kis vágás ikon mellett. A lenyíló mezőben kiválasztjuk a Méret és felbontás opciót, majd a megjelenő ablakban megadjuk a méret és a felbontás értékét.)

#10

A Kép/Képméret menüben megtekintettem a jelenlegi munkaterület (ha az előzőekben vágtunk, akkor a már vágott méretű munkaterület) méretét és felbontását, és egy ugyanekkora méretű, áttetsző hátterű új munkaterületet nyitottam. Erre az új munkaterületre egyszerűen áthúztam a fotó rétegét (“Háttérszín másolat”), és pontosan úgy és oda illesztettem, ahogyan az eredeti munkaterületen is elhelyezkedik.

#11

Az új munkaterületen a Szűrő menüpont alatt kiválasztottam az Életlenítés/Gauss-életlenítés opciót, és a Sugár értékének 25 képpontot állítottam be. Természetesen ez az érték is az adott fotó függvénye, a kis csúszka segítségével ki kell kísérletezni, hogy mekkora értéknél lesz már homályos a fotó. Ezt követően mentettem a PSD fájlt, a könnyű beazonosíthatóság érdekében „elmozdított” néven, és egyelőre ezt be is zárhatjuk, mert csak a későbbiekben vesszük még hasznát.

#12

Most következik a szövegréteg.

Kiválasztottam egy szöveget, jelen esetben egy verset (a pályamunkámban Radnóti Miklós látható a képen, és tőle választottam ki több verset), tehát most Aranyosi Ervin: Tánc az élet című versét választottam.

Megnyitottam a wordle.net oldalt. A „Create” menüre kattintva megjelenik a szövegdoboz, és oda kell bemásolni azt a szöveget, amit az arcra akarunk majd tenni. Én a versemet nyolcszor másoltam be, hogy jó sok szöveges tartalommal tudjak majd dolgozni. 🙂 A „Go” gombra való kattintás után el is készül az egyedi szófelhőnk, melyet testre is szabhatunk az alábbi lehetőségekkel:

  • Language: a Remove common Hungarian Words lehetőséget választottam
  • Font: a Steelfish betűtípust választottam
  • Layout: Mostly Horizontal megoldást választottam
  • Color: WB, tehát fehér-fekete (fekete alapon fehér betűk) opciót választottam

Majd a szófelhőt elmentettem a „Save as PNG…” gombra való kattintással PNG formátumban.

(Ehhez még annyit fűznék hozzá, hogy a felület működéséhez szükség van Java-ra, továbbá nálam ez a program nem működött Mozilla-ban, csak Explorer-ben)

#13-14

Megnyitottam a Photoshopban ezt a PNG képet, majd a Csatornák panelre váltottam, és a panel alján található Csatorna betöltése kijelölésként lehetőségre kattintottam (kis szaggatott körvonalú négyzet). Ennek következtében csak a fehér színű betűk jelölődtek ki. Visszaváltottam a Rétegek panelre, a fehér betűk továbbra is ki vannak jelölve, majd a Mozgató eszközzel megfogtam és áthúztam ezt a szövegegységet a fotóra, tehát az eredeti munkaterületre.

Nekem kicsit fel kellett nagyítanom, mert nagyon pici volt a képhez képest, de ezt egyszerűen meg lehet tenni (CTRL+T-vel kijelöljük, és a Shift gomb nyomva tartása mellett arányosan megnöveljük a méretét).

Ezután duplikáltam ezt a szövegréteget (jobbklikk a rétegre és Réteg másolása opció választása), az eredeti szövegréteget (“Szövegréteg”) kikapcsoltam, és Rétegstílust (fx) illesztettem a szövegréteg másolatához (“Szövegréteg másolat”): a Vetett árnyékot választottam az alábbi beállításokkal: Keverési mód: többszörözés, Opacitás 75 %, Szög 30°, Távolság 5 képpont, Terülés 0%, Méret 5 képpont.

#15

Ezután ezt a másolatot szintén duplikáltam, méghozzá annyi „példányban”, hogy egymáson elmozdítva, elrendezgetve szépen, egyenletesen befedjék a fotót, de nem szükséges 100%-os befedésre törekedni. Néhány szövegréteget el is forgattam 90 fokkal, hogy még változatosabb legyen ezeknek a szövegrétegeknek az elhelyezkedése. Ezután ezt a sok réteget, de csak a másolatokat, beletettem egy mappába/csoportba (“Szövegréteg másolat”).

#16

Ezután ezt a (“Szövegréteg másolat”) mappát/csoportot is duplikáltam (jobbklikk a csoportra és Csoport másolása opció választása), majd kijelöltem ezt a (“Szövegréteg másolat 2”) mappa/csoport másolatot, és elforgattam 90 fokkal.

#17

Kijelöltem mindkét mappát/csoportot, melyekben a másolt szövegrétegek vannak, és konvertáltam őket intelligens objektummá: jobbklikk az egyszerre kijelölt mappákra, majd Konvertálás intelligens objektummá opció választása. Miután létrejött ez az intelligens objektum, ezt is duplikáltam (jobblikk a rétegre és Réteg másolása opció választása).  Az intelligens objektum másolatát elneveztem „Elmozdított szöveg”-nek.

Ezt a réteget tovább alakítottam: Szűrő menüpont/Torzítás/Fénytörés lehetőséget választottam a következő beállításokkal: Vízszintes skála : 10, Függőleges skála: 10, Fénytörési térkép: méretre nyújtás, Meghatározatlan területek: szegélyképpontok megismétlése. Miután ezt leokéztam, előjött egy ablak, ahol kéri, hogy válasszunk egy fénytörési térképet: azt az elmentett PSD fájlt kell választani, amit az elején elmentettünk „elmozdított” néven, ez tartalmazza az elhomályosított fotónkat. Megnyitását követően a Photoshop elvégzi a fénytörést, az „elmozdított szöveg” réteghez hozzáadódik ez a szűrőeffektus.

#18

Ezután rétegmaszkolást végeztem: az eredeti fotó rétegére (“Háttérszín másolat”) kattintottam, és rétegmaszkot adtam hozzá (Réteg/Rétegmaszk/Mindent mutat), a Rétegmaszk bélyegképén állva, CTRL-t nyomva kattintottam az előzőekben szűrőeffekttel ellátott „Elmozdított szöveg” rétegére, majd Kijelölés/Fordított kijelölés opciót választottam, végül Alt+Delete kombinációval elvégeztem a maszkolást. Az „Elmozdított szöveg” réteg láthatóságát levettem, így rögtön látható is a maszkolás végeredménye: csak a profilfotóban jelenik meg a szöveges tartalom. 🙂

#19

Ezután ezt a rétegmaszkkal ellátott réteget (“Háttérszín másolat”) másoltam, méghozzá úgy, hogy a rétegen állva Ctrl+Shift+Alt+E billentyűkombinációt nyomtam, így egy új réteg jön létre, amely már magában foglal minden olyan műveletet, amelyet az eredeti rétegen elvégeztünk, jelen esetben a maszkolást. Ezt az új réteget az összes többi réteg fölé helyeztem, az eredeti, rétegmaszkkal ellátott réteg (“Háttérszín másolat”) láthatóságát pedig levettem.

Ezután az „Elmozdított szöveg” rétegét láthatóvá tettem, majd az imént létrehozott új rétegen (“Réteg 2”) állva a Keverési módok közül a Normál helyett a Lineáris égetést választottam ki.

#20

Láthatóvá tettem a szövegrész intelligens objektum rétegét (“Szövegréteg másolat 2”) is, most ezt helyeztem az összes többi réteg fölé, majd ehhez Rétegmaszkot adtam. Ráálltam a rétegmaszk bélyegképére és Ctrl-t nyomva kattintottam az eredeti profilfotóra (“Háttérszín másolat”), a Réteg bélyegképére, majd Alt+Delete billentyűkombinációt nyomtam, végül CTRL+D-vel megszüntettem a kijelölést.

#21

Kivettem a szövegréteg intelligens objektum és a rétegmaszkja közötti összekapcsolást, hogy külön tudjam a két réteget módosítani. A szövegréteg bélyegképére rákattintottam, és a fedettségét (opacitását) átállítottam 15%-ra, így a háttérben a betűk halványabbak lettek.

 

 

Ééés akkor ezzel el is készültünk! 🙂 Hogy tetszik a végeredmény! 🙂

 

Köszönjük szépen Anikó, hogy megosztottad velünk ennek az egyedi technikának a titkát! 🙂

Hozzászólások