A következő tanfolyam indul

2019. január 17.

3 +1 tipp, hogy ne lőj mellé a weboldalon a tipográfiával

Bejegyzésünkben 3 +1 gyorstippet adunk (aranyszabályokként) arra vonatkozóan, hogy mi az a 3 alapvető jellemző, amely ahhoz szükséges, hogy weboldalad szöveges tartalmaival biztosan ne lőj mellé!

A weboldal tipográfiájával (A tipográfia ereje a webdesignban) már egy igen tartalmas és sok tanácsot magában foglaló bejegyzésben foglalkoztunk. Ezt mindenképpen a figyelmedbe ajánljuk, igen átfogóan – szemléltető példákkal együtt – ismerheted meg a tipográfia szerepét, mibenlétét a weboldalakon. 🙂

 

És akkor lássuk is az aranyszabályokat! 🙂

 

#1 Talpatlan betűtípusok sorakozó!

Míg könyveken, nyomtatványokon a talpas betűtípusok a helytállóak, hiszen nyomtatott felületeken talpas betűtípussal szedett szövegeket könnyebb olvasni, addig webes felületeken talpatlan (sans serif) betűtípusokat alkalmazunk. Az ilyen típusú fontokat alapvetően a törzsszövegek szedésére használjuk, hiszen képernyőn az ilyen típusú fontokkal szedett szövegeket sokkal könnyebben olvassuk, a szemet sem fárasztják.

Ha az arculatban visszaköszön talpas, esetleg kézírásos, kalligrafikus, gótikus, stb font, akkor ezek a weboldalon egy-egy címsor, egy-egy felirat betűtípusaként alkalmazhatóak az egységes, harmonikus arculati összkép érdekében. Ha tehát a márka/téma is megkívánja, akkor címsorokat, rövidebb bekezdéseket, idézeteket szedhetünk talpas (és egyéb) betűtípusokkal – de a harmonikus, egységes összkép ebben az esetben is fontos. Hosszú törzsszövegekhez azonban valóban csak talpatlan fontot (fontokat) alkalmazzunk, hiszen ezek garantálják a szöveg olvashatóságát.

 

 

A legnépszerűbb talpatlan fontok weboldalakra – keres őket a Google webfontok között:

  • Open Sans
  • Helvetica
  • Arial

 

#2 A fekete “ötven árnyalata”

Leggyakrabban tiszta feketét (#000000) alkalmazunk a weboldal szövegeihez, törzsszövegeihez, hiszen ez a legsötétebb szín, a leginkább látható, olvasható, de a fekete világosabb árnyalatai, tehát a szürkés színek is gyakran visszaköszönnek a weboldal szövegeken. Arra azonban ügyelni kell, hogy az adott szürkés szín ne legyen túl világos, hiszen az már nehezen látható! Természetesen a törzsszövegeken kívül címsorokban, feliratokban visszaköszönhetnek és köszönjenek is vissza az arculati színek. 🙂

 


 

#3 Mekkora az akkora?

Adott talpatlan betűtípustól is függ, de weboldalon a törzsszövegeket általában 14 px méretben szedjük, de nem ritka a 16 px-es betűméret sem. Ennél kisebb méretben (13-12 px) nem szedjük a törzsszövegeket, hiszen azok így már nagyon kicsik lennének, nehezen lennének elolvashatóak. Természetesen a címsorokat, a feliratokat, az idézeteket bátran lehet nagyobb betűmérettel szedni.

 


 

# +1 

Kerüld a tömény, hosszú szövegeket! Ez a weboldal főoldala esetében hatványozottan igaz, tartalmasabb aloldalak esetében pedig dolgozz változatos tipográfia megoldásokkal (szedések, méretek, betűtípusok, írásjelek, számok, különleges karakterek, sorok, vonalak, dobozok), és így a tartalom is sokkal fogyaszthatóbb, szemrevalóbb, felhasználóbarátabb lesz.

 

 

Végül jöjjön egy remek példa!

Végzett hallgatónk, Uzonyi Mónika vizsga-weboldalán remek példát láthatunk weboldalon alkalmazott profi tipográfiára.

Mónika egy olyan képzeletbeli cég számára készített weboldalt, amely Norvégiában szervez túrákat – Hogy miért éppen egy ilyen weboldalt készített? Mónika szeret utazni, nagy álma, hogy ő is eljusson Norvégiába.

 

 

Betűk, tipográfia témában írt további blogbejegyzéseinket is szeretettel ajánljuk figyelmedbe! 🙂

Hozzászólások