A következő tanfolyam indul

2019. április 25.

Mit foglal magában egy jó brief? – avagy a jó brief 3 legfőbb alkotóeleme

Designerként, megbízottként szükséged lesz egy jó brief-re. Bejegyzésünkben összeszedjük a jó brief legfontosabb pontjait, tartalmait, ismérveit.

Bármilyen munkát is vállalsz el, a hatékony kommunikáció és információmegosztás elengedhetetlen. Megbízó és megbízott közös érdeke, hogy minél pontosabban tudjanak egyeztetni, hiszen a megrendelt munka csakis így lehet eredményes, amely szintén mindkét fél érdeke. 🙂 Élőszóban is sok mindent lehet egyeztetni, a személyes találkozók is nagyon fontosak lehetnek (pl. egymás kölcsönös megismerése, tudnak-e együtt dolgozni, mire lehet számítani megbízó/megbízott részéről a munkafolyamat során), de a munka szempontjából az a legbiztosabb, ha a munkához szükséges tudnivalók brief-ben is le vannak fektetve. És mint tudjuk: “a szó elszáll…”

 

brief az a dokumentum, amelyben a megbízó (megrendelő, cég) bemutatja a megbízott (designer, ügynökség) számára az adott munka, projekt legfontosabb jellemzőit, tájékoztatja az azzal kapcsolatos információkról, tudnivalókról. Ez lesz a hatékony együttműködésük alapja, hiszen mindkét fél számára objektív dokumentumként, vonalvezetőként szolgál a munka tervezése, kivitelezése és értékelése során. Minden brief titka a kidolgozottságában, valamint az egyértelmű, szakzsargontól mentes megfogalmazásában rejlik. Minél alaposabban, precízebben van megírva a brief, a megbízott annál jobban tud azonosulni az adott céggel és az adott munkával, vagyis a végeredmény is jobb lesz, a megbízó pedig elégedetten dőlhet hátra a székében.

 

Megjegyzés: Ha már többéves együttműködés újabb állomásáról van szó, akkor nincs szükség pl. a cég és a célpiac bemutatására a megbízott számára, a feltételek és az elképzelések jelentős része már ismert a designer/ügynökség előtt, számukra csak az aktuális információk közlése szükséges, azonban ha új munkakapcsolatról van szó, akkor fontos a megbízott mindenre kiterjedő részletes és alapos tájékoztatása.

 

 

 

Nézzük, hogy mit foglal magában egy jó brief! Avagy a jó brief 3 legfőbb alkotóeleme:

 


#1 a megrendelő bemutatása, a célközönség és a termék/szolgáltatás  ismertetésével együtt

Az általános információk, adatok (tevékenységi kör, cég/márkatörténet, cégfilozófia, elérhetőségek) mellett nem árt részletesen bemutatni a célközönséget, valamint a terméket/szolgáltatást, hiszen a megbízottnak is “bele kell helyezkednie” az adott cégbe/márkába, csakis így tud megfelelő, cégre/márkára szabott munkát végezni.

A célcsoport kapcsán tisztázni kell, hogy kik fogyasztják a márkát? kik vásárolják a terméket? kik veszik igénybe a szolgáltatást? A célközönség milyen szociodemográfiai jellemzőkkel (pl. nem, életkor, lakhely, anyagi helyzet) és pszichografikai jellemzőkkel (pl. életmód, napi szokások, viselkedés, értékek) bír, milyen fogyasztói szokásaik vannak, végül, de nem utolsósorban milyen a márkához fűződő viszonyuk? És mindezek függvényében válik világosság az, hogy a megrendelt munkáknak kikhez kell szólnia, kiket kell megnyernie.

A termék/szolgáltatás kapcsán be kell mutatni a márka pozicionálását, továbbá azt, hogy mit gondolnak róla a fogyasztók? milyen kép él bennük a márkáról? mit szeretne a cég, hogy mit gondoljanak a márkájáról, akik még nem ismerik? milyen kép alakuljon ki róla a fejükben? Ki lehet térni a főbb jellemzőire, különösen az USP-re, azaz arra, hogy mi az egyedi terméktulajdonság, egyedi előny, mi a márka/termék/szolgáltatás/ajánlat speciális vonzereje. Továbbá említést lehet tenni akár a versenytársakról is, a velük szembeni főbb előnyökről, sőt, akár még piaci/fogyasztói trendekről is.

 

#2 a munka, a projekt, a feladat bemutatása

Általános körülírással is lehet indítani, azaz a megrendelő nagyvonalakban leírja/elmondja/megmutatja az elképzeléseit, gondolatait, ötleteit, akár példákkal szemlélteti mi tetszik/nem tetszik neki. Ebből a megbízott számára kirajzolódik, hogy melyek az alapvető elvárások, milyen a megrendelő ízlése, jelleme, milyen stílusban, trendekben lehet gondolkodni, stb.

Ezt követően jöhet a konkretizálás:

probléma

mi a „probléma”? miért van szükség az adott munkára? (pl. miért kell új logó? miért kell kampány? miért akarnak hirdetni?)

célok

• marketingcélok – honnan hova akarunk eljutni? (pl. X-ről Y-ra növelni a megrendelések számát, márkaismertség növelése, stb

• kommunikációs célok – mi a fő, legfontosabb üzenet? mit akarnak kommunikálni? milyen változásokat szeretnének elérni a célcsoport fogyasztói magatartásában? milyen fogyasztói gondolkodásmódot akarnak náluk elérni?, stb

feladatok

a konkrét megbízás kifejtése, ez igényli a legrészletesebb kidolgozást (megbízottként ez a „házi feladatunk” pontos leírása, akár külön briefként, kreatív briefként is működhet)

• megjelenésre vonatkozó elvárások – milyen érzést, hangulatot, benyomást keltsen a design?, miben legyen más, mitől legyen egyedi az adott munka és annak megjelenése?

• üzenet, ígéret, támogatás a design által – szöveges és vizuális formában is közvetíteni a fő üzenetet (miért jó az adott termék/szolgáltatás a fogyasztó számára, miben segít neki, miért lesz jó neki, hogyan tudja az az igényeit, szükségleteit kielégíteni?)

• hangvételre, stílusra vonatkozó elvárások

• kötelező, illetve tiltott eszközök, elemek, megoldások, kerülendő trendek, szokások, felsorolása, versenytársak által használt megoldások kerülése, mit nem szeretne látni a megbízó?

• miket kell kötelező jelleggel használni (pl. fotók, illusztrációk, színek, betűtípusok)

 

#3 minden egyéb 

Ide kerül minden olyan adat, információ, melyek a munkavégzéshez szükségesek, mint például:

• például nyomtatott anyagok esetén méretek, darabszámok, színvilág, fájlformátumok, stb.

• például weboldalkészítés esetén tárhelyhez, weboldalhoz, stockfotó-letöltő felületekhez hozzáférések, belépő adatok

• mellékletek, kiegészítő dokumentumok, segédanyagok

• költségvetés

• ütemterv, határidők, időzítések

• jogi tudnivalók


 

Hozzászólások