A következő tanfolyam indul

2018. december 13.

Hogyan maradj motivált, tettre kész szabadúszóként?

Bármilyen munkáról is legyen szó, motivációra, kitartásra mindig szükség van. Ez különösen akkor igaz, ha (webdesigner) szabadúszóként tevékenykedünk, otthonról, kötetlenül dolgozunk. Lássuk, hogy hogyan maradhatunk motiváltak szabadúszóként? 🙂

Hogy ki is az a szabadúszó? 🙂 Olvasd el a szabadúszó munka- és életmódról írt blogbejegyzésünket, és tudd meg azt is, hogy a cégek miért választanak inkább szabadúszókat!

 

A szabadúszó a munkáját, a feladatait nem alkalmazottként, hanem önálló vállalkozóként végzi el, kötetlen idő/munkabeosztásban, saját ügyfeleinek dolgozik (ez lehet magánszemély vagy cég is), eseti és projektalapú munkákat egyaránt vállal, a munkahelye nem egy poros iroda, hanem például az otthon berendezett irodája, de ez lehet egy kávézó vagy egy közösségi tér is. Olyan értelemben életmód is, hogy nem igazán különül el a szabadúszó munkája a magánéletétől, hiszen nem jár be naponta konkrét munkahelyre, nincs fix munkaideje, ha éppen elintéznivalója akad délelőtt, akkor csak délután vagy este áll neki dolgozni (és az sem probléma, ha kimarad egy-két nap :)), ha melegítőnadrágban és szendviccsel a kezében ül le dolgozni a gép elé, nem szól érte senki, nem zavar senkit (és közben még a készülő ebédet/vacsorát is tudja kevergetni), és még az is megeshet, ha ügyfeleivel a saját nappalijában tart megbeszélést… és még sorolhatnánk – a szabadúszó munka/életmód előnyeit, tegyük hozzá, hogy olykor hátrányait.

 

Nos, éppen ezek azok a tényezők, amelyek miatt – akár például webdesigner – szabadúszóként sokkal nagyobb motivációra, kitartásra és önfegyelemre van szükségünk. Vegyük is sorra, hogy mi ehhez a recept! 🙂

 

 

#Alakítsuk ki a napi rutinunkat!

Attól még, hogy nem kell naponta időre bejárnunk egy irodába, érdemes kialakítani a napi rutinunkat, menetrendünket, fontos, hogy rendszert vigyünk az otthoni munkavégzésünkbe is.

Jó hír, hogy ha Te éjjel tudsz/szeretsz hatékonyan dolgozni, akkor ezt szabadúszóként könnyedén megteheted, senki nem fogja este 6 óra után rád zárni az iroda ajtaját. 🙂

 

 

#Rendezzük be az otthoni irodánkat!

Szabadúszóként akár a saját ágyunk/kanapénk is lehet a munkahelyünk. 🙂 Viccet félretéve: egyedi, hangulatos, saját ízlésünknek megfelelő home office-al örvendeztethetjük meg magunkat. Egy ilyen „kuckóban” a munka is hatékonyabb, örömtelibb. 🙂

Egy világos, frissen illatozó helyiségben a kreativitásunk is jobban szárnyal, jótékony hatással van az ötletgenerálásban, a hangulatunk fokozásában.

Olvasd el tippjeinket (szemrevaló példákkal) home office-hoz! >>>

 

 

#Ütemezzük be a feladatainkat!

A heti teendőket, feladatokat mindenképpen jegyezzük fel magunknak, hiszen így biztosan egyikről sem felejtkezünk el.

A következő lépés az, hogy a naptárunkba is felvigyük ezeket, azaz beütemezzük az adott hétre kitűzött feladatainkat.

Arra is ügyeljünk, hogy egy napra ne halmozzunk fel rengeteg feladatot, hiszen nagy az esély rá, hogy nem tudjuk teljesíteni, és csak tovább halmozódnak. A halogatást pedig felejtsük is el! 🙂

A magunk urai vagyunk, tehát tényleg magunknak oszthatjuk be az időnket, a feladatainkat, teljes szabadságunk van abban is, hogy kinek-mikor-hol dolgozunk.

Pipáljuk ki az elvégzett feladatainkat, a teljesített céljainkat – ez bizony igazán felszabadító érzés, egy-egy pipa után elégedetten dőlhetünk hátra. 🙂

 

 

#Ne halogassuk a munkát!

Természetesen nemcsak a szabadúszó munkamódban, hanem egyéb munkavégzés során is alapvető hiba szokott lenni, hogy egy határidős munka mindig az utolsó pillanatban, „a 24. órában” készül el, mely már tényleg csak kapkodással, idegeskedéssel jár. Nem jönnek úgy az ötletek, nem tudunk már annyira koncentrálni, és az egész munka már csak nyűgöt, terhet jelent számunkra.

Szabadúszóként pedig tényleg könnyen eluralkodhat felettünk a halogatás – ne hagyjuk! Álljunk neki azonnal az adott projektnek („amit ma megtehetsz…” :)), és osszuk be egyenletesen a rendelkezésünkre álló időt, úgy, hogy beleférjen egy kis kikapcsolódás, feltöltődés is. Ezek a szünetek, ezek az „énidők” (pl. utazás, olvasás, inspirálódás) jótékony hatással lesznek ránk, ismét szeretni fogjuk az adott projektet (ha esetleg egy kicsit már soknak éreztük), a munkát új erővel, új, kreatív ötletekkel tudjuk folytatni.

 

 

#Fókuszáljunk!

Akkor tudunk a leghatékonyabban dolgozni – főként otthoni környezetben –, ha valóban az adott munkára koncentrálunk, és megpróbáljuk „a világ zaját” teljesen kizárni, vagyis zárjunk ki mindent, amely számunkra zavaró – legyen az egy telefon, a kutyánk, a szomszéd fűnyírójának hangja.

Mivel a koncentrált és teljes erőbedobással végzett munka nagyon megterhelő, így ne felejtkezzünk el bizonyos időközönként 5-15 perces szüneteket tartani – egy kis séta, egy kávé/tea, egy gyors ebédkészítés/elmosogatás, ha már úgyis otthon vagyunk. 🙂  De azért ne merüljünk el benne nagyon, mert utána nagyon nehéz visszarázódni, és ismét az adott feladatra koncentrálni. Próbáljunk meg annyi szünetet tartani, ami ahhoz pont elég, hogy kicsit felfrissüljünk, de még nem teljesen „zökkent ki” minket az addig végzett munkánkból, könnyen vissza tudunk térni az íróasztalunkhoz.

 

 

#Mozduljunk ki!

Szabadúszóként szinte összemosódik az otthonunk a munkahelyünkkel, nem is járunk el nagyon otthonról, már csak azért sem, mert nem kell naponta bemennünk egy munkahelyre, így arra is szükség van, hogy időnként kimozduljunk – szó szerint a munkahelyünkről mozduljunk ki. 🙂 Járjunk társaságba, például hasonló érdeklődésű emberek társaságába, akik ösztönzően hathatnak ránk, nem mellesleg látogassunk el inspiráló helyekre, eseményekre!

 

 

#Figyeljünk az egészségünkre!

Ha fizikailag kimerültek vagyunk, akkor szellemi munkát is nehezebben tudunk végezni, kevésbé tudunk hatékonyak lenni. Az otthoni munkavégzés során például hajlamosak vagyunk annyira belemerülni a munkába, hogy túlhajtjuk magunkat, vagy például könnyen elfelejtkezhetünk még az evésről is, hiszen nincs fix ebédidő, kávészünet, tényleg magunknak osztjuk be az időt. Az otthoni munkavégzésbe ugyanakkor az is belefér, hogy ha éppen úgy tartja kedvünk, akkor beiktassunk egy 20-30 perces felfrissítő edzést vagy sétát, sőt, azt is megtehetjük, hogy gyorsan összedobjunk magunknak egy finom ebédet, és ne az ételfutárra várjunk. 🙂

 

 

 

Olvasd el további tippjeinket-tanácsainkat is a szabadúszó élet- és munkamódhoz! >>>

 

 

Hozzászólások