A következő tanfolyam indul

2018. január 18.
borito

Hogyan tervezzünk hatékony nyitóoldalt a weboldalhoz?

A weboldal oldala, nyitó oldala az adott vállalkozás virtuális bejárati ajtója. Ezen múlik, hogy a felhasználó belép-e rajta, vagyis tovább böngészik-e a honlapon, az aloldalak felé is elnavigál-e, végül végrehajt-e konverziókat (pl. megrendelés, letöltés, kapcsolatfelvétel). Mindehhez az kell, hogy a weboldalunk számára minden szempontból ütős nyitólapot tervezzünk.

A főoldalon a „mézesmadzagot” húzzuk el a látogatók szeme előtt, azaz szöveges és vizuális „trükkök bevetésével” arra ösztönözzük, hogy böngésszen tovább az oldalon, nézze meg az aloldalakat, és természetesen végezzen el konverziókat (pl. rendelés, letöltés, feliratkozás, stb). Természetesen ahány vállalkozás, annyi weboldal, de ha egyszerűen csak információk átadása a célunk a weboldalon, vagy „csak” egy blogról van szó, akkor is szükség van ütős nyitóoldalra. Most ennek a legfőbb ismérveit vesszük sorra!

És még egy megjegyzés: ebben a bejegyzésünkben kizárólag nyitóoldalak ismérveivel foglalkozunk, egy másik bejegyzésünkben vesszük sorra a landing page, azaz az érkező oldalak tulajdonságait. Míg nyitóoldalra nem küldünk fizetett forgalmat (pl. hirdetésekből, hírlevelekből, direkt marketing levelekből), addig landing oldalakat éppen kampányok, hirdetések miatt hozunk létre, legfőbb céljuk az értékesítés, a konverziógyűjtés.

 

Adjunk választ!

A weboldalunk főoldalára „tévedő” látogatónak első blikkre rá kell jönnie, hogy

  • milyen vállalkozás oldalán, kinek a weboldalán jár? – ebben lesz segítségére a fejrészben (jellemzően a bal felső sarokban vagy a középen) elhelyezett, jól beazonosítható logó és az egy-két soros bemutatkozás vagy szlogen
  • mivel foglalkozik a vállalkozásunk, az ő „problémájára” milyen megoldást tudunk nyújtani? – ebben segítenek neki a látványos slideshow fotói vagy egy fix, nagyméretű fotó, melyek hűen prezentálják, illusztrálják az adott (szak)területet, továbbá a fotókra illesztett kiemelt mondatok, melyek azt hangsúlyozzák, hogy mi az oldal lényege, illetve az ügyfél milyen problémájára milyen megoldást tudunk nyújtani (mindez max. egy mondatban :))

g

764c7fe3f149b5d1493b413ce47b40c3

a716fafcc6daba031ca78353b5309b28

 

aztán ez esetleg jöhet egy kicsit részletesebben is, illetve az előzőtől eltérő formában is:

egy max. 10 másodperces videó vagy egy 10 másodpercnyi olvasási időt felölelő, rövid bemutatkozás (kinek szól ez az oldal, kik vagyunk, és miben tudunk segíteni)

valamint az egyes területek (pl. szolgáltatások, termékek) rövid leírása is hasznos lehet a tájékozódásban

továbbá az előnyök, kiemelkedő tulajdonságok, szakmai tapasztalatok és kompetenciák felsorolása pedig abban segíthet, hogy a látogató még jobban megismerje a vállalkozásunkat, és már az elején kialakuljon a bizalma felénk

efa20ce9a44fafc0ea7e21ab66141c0c

 

Adjunk kapaszkodókat!

Ha az első pontban leírtakat jól teljesítettük, akkor a látogató nagy valószínűséggel nem fog „sarkon fordulni és odébb állni”. Marad a weboldalon, de merre tovább? – tehetné fel a kérdést.

Ha a nyitóoldalra slideshow vagy látványos fotó van beillesztve, és azon már ki van emelve az, hogy a látogató problémájára milyen megoldást tudunk nyújtani, vagy éppen mi az aktuális ajánlatunk, akkor ehhez egy kattintásra, konkrét cselekvésre ösztönző akciógombot („Éppen erre van szükségem. Megnézem!”, „Érdekel!”, „Kérem az ingyenes recepteket!”, „Tekintse meg munkáimat!”, „Ez jól hangzik. Időpontot kérek!”) társíthatunk, melyet lekattintva a látogató eljut az adott szolgáltatást vagy az adott ajánlatot részletesen bemutató aloldalra. Onnan pedig már „gyerekjáték” továbbnavigálni a megrendelés oldalra, de ez már egy másik történet. :)

Ha a főoldalon egy-két mondatban mutatjuk be a szolgáltatásainkat/termékeinket, akkor egy „Tovább” gomb lenyomásával a látogatót átvezethetjük a további információkat és részletesebb leírásokat tartalmazó aloldalakra. Ott pedig már „gyerekjáték” rávenni szolgáltatás igénybevételére, termék megvásárlására. :)

Tehát próbáljuk meg egy szálra felfűzni a nyitóoldalunk tartalmát, hogy a felhasználó számára mindig egyértelmű legyen a következő lépés, honnan hová tud jutni, mikor mit tud elvégezni.

És bizony ez szorosan kapcsolódik az átláthatóság, navigáció témakörébe.

1b944c7b881427959061edfb8aa8fc41

78501d04b19c500169430ae39657f087

 

nevtelen

2759952ef3eefcdfed172f0886d141a0

 

Adjunk szabad utat!

A nyitóoldal legyen megfelelően tagolva (fejrész, központi rész, oldalsáv, lábrész), ezek az egységek legyenek jól átláthatóak, ne zsúfoljuk tele őket szöveges és vizuális tartalmakkal. Továbbá mi határozzuk meg azt, hogy milyen utat járjon be a felhasználó, milyen sorrendben vegye észre az információkat, mikor mire akarjuk felhívni a figyelmét, vagyis hierarchikusan tudjuk felépíteni a nyitóoldalunkat. A fókuszpontokat, a fontosabb részeket (ilyenek például az ajánlatok, a hozzájuk kapcsolódó üzenetek, kérdések, felszólítások, a hírlevélre való feliratkozás és a regisztráció lehetősége, az elérhetőségek, stb) nagyítással, erősítésekkel, hangsúlyos színek alkalmazásával, kontrasztokkal, megfelelő pozicionálással emelhetjük ki. A tartalmakat dobozokba, hasábokba rendezhetjük, valamint ikonokkal, címsorokkal, felsorolásokkal is segíthetjük terelni a figyelmet, megkönnyíthetjük a navigációt.

1fbb9b45f187adae2cafcd7015ee6244

49e46b963b13a6f5feb861b5328249e7

nevtelen2

d215259e57ad05da1a16fae9432cda72

 

 

Mi kerüljön/mi kerülhet még a nyitóoldalra?

  • menüsor, egyértelmű, beszédes menüpontokkal :)
  • elérhetőségek a fejrészben/a lábrészben
  • közösségi oldalak ikonjai a fejrészben/a lábrészben (felszólító, ösztönző mondatokkal)
  • ügyfélszolgálat elérhetősége, élő chat ablak a fejrészben/a lábrészben
  • kereső doboz a fejrészben/a lábrészben
  • díjak, elismerések (hitelesség és bizalom erősítése)
  • ügyfélvélemények (szintén hitelesség és bizalom erősítése), illetve a hozzájuk tartozó projekt (annak feltüntetése, belinkelése)
  • Facebook like box (mint hitelességi eszköz)
  • csali (pl. ingyenesen letölthető e-book → e-mail címek gyűjtése)
  • kiemelt, illetve új szolgáltatás, termék/aktuális ajánlat bannere (ütős fotó, figyelemfelkeltő címsor, leírás, link az értékesítési aloldalához)
  • ha van blog, akkor a legfrissebb blogbejegyzések (max. 3) listája, illetve „dobozba” foglalt leadje (bevezető mondatok) és kiemelt fotója
  • ugyanígy az aktualitások vagy a legfrissebb hírek, hogy naprakész információkkal is szolgálhassunk már a nyitóoldalon
  • a lábrészt is jól ki tudjuk használni – elérhetőségek, Impresszum, adatvédelmi nyilatkozat, ÁSZF hivatkozása, oldaltérkép, stb.

 

A designról, az ízléses, igényes, a saját arculatnak megfelelő megjelenésről pedig nem is kell írnunk, ugye? :)

 

És mit kerüljünk a nyitóoldalon?

  • a lassú betöltődést
  • a hosszú, terjengős bemutatkozást, történetmesélést (Vállalatunk 1989-ben jött létre, már nagyapánk is ezt és ezt végezte, 2000-ben ez és ez történt – ennek szenteljünk egy „Rólunk” vagy „Történetünk” aloldalt)
  • a zavaró flashek-et, az „indokolatlanul” előugró ablakokat (természetesen bátran alkalmazzunk popup ablakokat, de azok megfelelő helyen és időben ugorjanak elő, mint például az ablak bezárása felé navigálva vagy a megrendelő űrlap elküldése után)
  • a helyesírási hibákat – az ilyen hibák (is) jelentősen csökkentik a weboldal és így a Te hitelességedet, megbízhatóságodat

 

A példák forrása: Az Év Honlapja pályázat 2016-os benyújtott pályaművei

 

Hozzászólások