Honnan tudjuk, hogy jól néz ki a design? Ellenőrző lista itt!

Bármilyen munkán is dolgozunk, legyen az logó-készítés, szórólap-szerkesztés vagy webdesign-tervezés, akár digitális/online, akár nyomtatott anyag, már a tervezése során érdemes figyelembe venni és betartani azokat a szabályokat, melyeket ebben a bejegyzésünkben gyűjtöttünk össze. A munka megvalósítása során pedig ellenőrző listaként lehet a segítségünkre, lecsekkolhatjuk, hogy mely pontokat tartottuk be, és melyek szorulnak még csiszolásra. : )

 

A részekből pedig összeáll az egész, az egyes elemek végül összetartó, egységes designt alkotnak.

 

Fókuszpont

Legyen csalink, amely megragadja a szemlélő figyelmét. Ez lehet egy fotó, egy szám, főcím, promociós szöveg, és méretekkel, irányokkal, elhelyezésekkel, színekkel való „játékokkal” még inkább kiemelhetjük. (A weboldalon ez a fókuszpont lehet egy látványos főoldali, nagy méretű fotó vagy slideshow fontos információkkal, ez a csali lehet egy szemrevaló akciógomb, stb.)

 

1

 

 

Áramlás

Alakítsunk ki hierarchiát a design elemek között, ez segíti a figyelem terelését, továbbá alkalmazzunk ismétléseket, amelyek nemcsak a navigációt segítik, hanem egységessé is teszik a designt.

 

2

 

  

Egyensúly

Akár függőleges, vízszintes és/vagy akár sugárirányú, körkörös a szimmetria, amellett, hogy vonzó a szemnek és biztosítja az esztétikus, kiegyensúlyozott megjelenést, a design elemek hierarchikus elrendezéséhez is hozzájárul.

 

3

 

 

Forma és funkció

A design a gyönyörködtetésen, vizuális élményeken kívül kommunikációs célokat is megvalósít, feladata, hogy eladja a terméket, támogassa a márkát, ezért fontos, hogy a választott képek, illusztrációk, formák, színek is támogassák, felismertessék a márkát. (Egy weboldal esetében is különösen fontos, hogy a design ne menjen az oldal megfelelő működésének a rovására, épp ellenkezőleg, a design, a grafikai elemek támogassák a weboldal működését, hozzájáruljanak felhasználói konverziók (pl. vásárlás, feliratkozás) eléréséhez.)

 

4

  

 

Kontraszt

Ne legyen túl drámai! Színek, formák, méretek, tipográfia és egyéb design elemek „ütköztetésével” érhetjük el.

 

5

 

 

Közelség és fehér tér

Az egymáshoz kapcsolódó, kötődő elemeket egymáshoz közel helyezzük el, legyen szellős, jól átlátható az elrendezés. Ne legyen zsúfolt a design, de ne is kerüljenek egymástól túl messze az összetartozó dolgok. Ez a fajta elrendezés a szemnek is kellemesebb és a figyelem terelését is jobban segíti.

 

6

 

 

Stílus, hangulat

A kiválasztott színek, betűtípusok, fotók, illusztrációk, design stílusok illeszkedjenek az adott témához.

 

7

 

  

Színek

Érzéseket, hangulatokat, üzeneteket közvetítenek, érzelmi, pszichológiai, kulturális jelentőséggel bírnak, tehát átgondoltan használjuk őket, valamint harmonikus színpalettákat alkalmazzunk munkáinkban.

 

8

 

Betűtípus-kombinációk

A rosszul összeválogatott, nem az adott hangulatnak, stílusnak megfelelő  fontok könnyen elronthatják az egész designt és magát a közvetített üzenetet is.

9

 

Olvashatóság

Szó szerint a betű típusa, valamint a betű mérete és a betű színe (túl nagy vagy éppen túl kicsi a kontraszt a háttér színével) befolyásolja a megjelenített szöveg olvashatóságát, szerepeljen az egy szórólapon vagy egy weboldalon.

 

10

 

Beállítások

Nyomtatott vagy online munkán dolgozunk? Figyeljünk oda a megfelelő színekre, felbontásokra, méretekre, formátumokra, formai követelményekre.

 

11

 

 

Brief

Megegyezik vele a munkánk? Nem utolsó szempont! : )

 

12

 

 


 

Jó tervezést, alkotást! : )

 

Hozzászólás írása

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.