Te se törd weboldalad látogatójának fejét!

Nem, nem elírás a cím. : ) Ugye Te sem szeretnéd, ha a weboldalad a látogató számára fejtörést okozna?! Akkor olvasd el bejegyzésünket!

         

Bejegyzésünkhöz Steve Krug Ne törd a fejem! (HVG Kiadó, 2008) könyvét hívjuk segítségégül. Bár a könyv nem mai darab (eredeti kiadása 2006-ban jelent meg), és a bemutatott példák sem igazán mai darabok, de Krug örök érvényű szabályokat fektet le a weboldal használhatóságával kapcsolatban. Ebből a könyvből megalapozhatjuk tudásunkat arról, hogyan tervezzünk könnyen használható, felhasználóbarát webes felületeket anélkül, hogy fejtörést és fejfájást okoznánk a weboldal látogatóinak.

        

Steve Krug szórakoztató, de informatív módon mutatja be a felhasználóbarát webdizájn és weboldal jellemzőit. Krug legfőbb törvénye: „Ne törd a fejem!” – ezzel kiválóan összefoglalja a webergonómia mibenlétét.

        

        

A webergonómia leegyszerűsítve a weboldal használhatóságát jelenti. A jó honlap megragadja a látogató figyelmét, a felhasználó könnyen eligazodik az oldalakon, egyszerűen megtalálja a keresett információkat, egyértelműen tudja és érti, hogy mi mire való, egyszóval használni tudja a weboldalt.

         

        

Ez az elv azt jelenti, hogy minden weboldalnak magától értetődőnek, nyilvánvalónak és egyértelműen használhatónak kell lennie, a felhasználóknak minden különösebb erőfeszítés és fejtörés nélkül meg kell érteniük, hogy mi mire jó, és mi hogyan használható.

        

       

         

Tervezőként tisztában kell lennünk azzal, hogy a látogatók úgy általában hogyan böngésznek végig egy weboldalt, milyen felhasználói szokásokkal, konvenciókkal kell számolnunk. Ezeket számításba kell vennünk a webdizájn megtervezése, a weboldal felépítése során.

       

Melyek ezek?

  1. Nem olvassuk végig az oldalakat, csak átfutjuk őket – szemünkkel gyorsan csak a fontos információkat keressük, rohanó világunkban a lényegi, számunkra/problémánk megoldásához szükséges tartalmakra koncentrálunk.
  2. Nem a lehető legjobb döntésre törekszünk, csak megragadjuk az első elfogadható lehetőséget – amint találunk egy kattintható linket vagy egy akciógombot (amely nagy valószínűséggel a keresett tartalomhoz vezet minket), azonnal rákattintunk, nem válogatunk, hiszen az körülményes és időigényes lenne, de az sem baj, ha nem a legjobb lehetőséget kattintottuk le, hiszen ezt a weboldalon visszalépéssel, néhány kattintással tudjuk korrigálni.
  3. Nem gondoljuk végig, hogyan működik valami, inkább átverekedjük magunkat a problémákon – technikai problémával szembesülve nagyon kevés időt szánunk arra, hogy végigolvassuk pl. a használati utasítást, inkább vaktában nekiindulunk, és nem is akarjuk megérteni, hogy miként működik valami, ha anélkül is tudjuk használni, nem is keresünk másik, jobb módszert.

         

       

Fontos, hogy megkönnyítsük a felhasználó dolgot, hiszen így

           

  • sokkal könnyebben megtalálja azt, amit keres, sokkal könnyebben el tudjuk neki adni a termékünket/szolgáltatásunkat
  • jobban át tudja tekinteni az egész weboldalt, sokkal több információhoz jut, nemcsak egy konverziós célt (pl. vásárlás, megrendelés, feliratkozás, letöltés), hanem akár többet is el lehet vele végeztetni
  • nagyobb eséllyel jut el a honlap azon részeihez, melyekre (konverzió szempontjából) fontos lenne a figyelmét ráirányítani
  • máskor is lesz kedve visszatérni az oldalra, elidőzni rajta, további konverziókat megvalósítani

         

       

      

Elengedhetetlen tehát, hogy a felhasználók különösebb erőfeszítés nélkül megértsék, hol járnak és hogyan használhatják a weboldalt. És bizony van egy további kulcsfontosságú jellemzője a felhasználóbarát honlapoknak: a felhasználók iránti figyelmesség, udvariasság. Ezzel az izgalmas témával is foglalkozik Steve Krug a könyvében. Mindez a jóindulati tőke fogalmát foglalja magában. : )

       

Mit is takar ez?

Minden alkalommal, amikor felkeres a felhasználó egy honlapot, kezdetben rendelkezik bizonyos mennyiségű jóindulati tőkével, azaz bízik benne, hogy a felkeresett weboldalon eligazodik, megtalálja a számára fontos információt, le tudja kattintani a kattinthatónak tűnő elemeket, egyszóval használni tudja a weboldalt. Azonban minden felmerülő nehézség csökkenti ezt a jóindulatot, a jóindulati tőke mennyisége pedig véges

              

  • A türelemhez hasonlóan az egyéntől is függ, hogy ki mennyi jóindulatú tőkével rendelkezik, hiszen vannak, akik gyanakvóbbak, bizalmatlanok, és vannak, akik türelmesebbek, optimisták.
  • A körülményeken is múlik, hogy éppen ki mennyi jóindulatú tőkével érkezik a weboldalunkra. Ha éppen siet, ha éppen pórul járt egy másik oldalon, akkor hiába türelmes alapvetően az illető, a körülmények miatt eleve kisebb jóindulatú tőkével bír, egy kisebb akadály is teljesen „kihozhatja a sodrából”.
  • Jó hír, hogy a jóindulatú tőke újratölthető, tehát a hibák, problémák megoldása kedvező hatással van az egyén korábban megcsappant jóindulatú tőkéjére.
  • Egyetlen hiba is nullára csökkentheti a látogató jóindulatú tőkéjét – ha például regisztrálnia kell az oldalra az információk, tartalmak megtekintéséhez.

        

       

      

Nézzük meg, hogy melyek azok az „apró-cseprő” hibák, melyek a látogatók jóindulatát veszélybe sodorhatják – avagy mit tehetünk ellenük?

             

  • amatőr weboldal helyett: készítsünk profi weboldalt! : )
  • káosz, rendezetlenség és figyelemelterelés helyett: hozzunk létre egyértelmű vizuális hierarchiát minden oldalon!
  • zsúfolt, egybefüggő szöveges tartalmak helyett: tegyük jól láthatóvá a fontos információkat, emeljük ki a fontos tartalmakat!
  • akadályok és nehézségek helyett: adjunk szabad utat az oldalon a felhasználónak, könnyítsük meg a dolgát az adott konverziós cél elvégzéséhez!
  • megszokottól való eltérés helyett: használjuk ki a webes konvenciókat!
  • fejtörők helyett: kerüljük a bonyolult űrlapokat, a többlépcsős folyamatokat!
  • túlzások és feleslegek helyett: minimális információt kérjünk a felhasználótól!
  • látszatok helyett: legyen világos, hogy mi kattintható, mire lehet kattintani!
  • zajok helyett: minimalizáljuk a felugró ablakokat, reklámokat, automatikusan elinduló tartalmakat!

      

     

Végezetül jöjjön néhány “ínycsiklandozó” példa:

      

         

         

        

         

      

          


       

Hasznos bejegyzések a témában:

Weboldallal kapcsolatban írt blogbejegyzéseink

Hogyan tervezzük meg a képernyőt?

Banális hibák a weboldalon – mellőzzük őket!

Így ne csökkentsd a konverziók számát a weboldalon!

Ezekkel riaszd el a látogatókat a weboldalról!

Hozzászólás írása

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.