A következő tanfolyam indul

2018. szeptember 20.

Wabi-sabi design – a tökéletlenség nyomában

Wasabi vagy wabi-sabi – nem mindegy, hogy eszik-e vagy isszák! 🙂 Míg előbbi a japán vízitormát, zöld tormát takarja, addig utóbbi életszemléletet, tervezési stílust foglal magában. Előbbit meghagyjuk a gasztronómiának, utóbbit pedig mutatjuk! 🙂

A Wabi-sabi eredetileg Kínából került át a japán kultúrába, a buddhizmusból fakad (szenvedés, üresség), buddhista értékeken alapul (egyszerűség, szerénység), és filozófiai, művészi hatásokkal is bír. A Wabi-sabi a japánok szépségről alkotott szemlélete.

 

 

A Vabi-sabi azokból a buddhista tanokból indul ki, melyek szerint nagy gondot fordítunk a tökéletesség megtalálására, de a tökéletesség elérése csak szenvedéssel jár, a tökéletesség úgysem valósítható meg, hiszen semmi sem állandó, mindig minden változik, formálódik, semmi sem tart örökké.

A Wabi-sabi design éppen ezért a tökéletlenségen alapul, a tökéletlen szépséget helyezi előtérbe. Ez az egyedi design stílus tehát egy másik fajta szépséget képvisel, a tökéletlenben keresi a szépséget – tulajdonképpen éles ellentétben áll azzal, amit a tervezésről úgy általánosságban gondolnánk (tökéletesség, precizitás, pontosság).

 

 

 

Nézzük meg a két kifejezés jelentését, melyek szintén jól rámutatnak arra, hogy mit is takar a „wabi-sabi”!

wabi = a korábbi korokban azt a fajta magányosságot jelentette, amikor egy személy „szerzetesként”, a társadalomtól elszigetelten él, visszavonul a természetbe, önfegyelemben él, megvon magától mindent, meditál, stb. Ma egyszerűséget, rusztikusságot, természetességet, organikusságot takar ez a fogalom.

sabi = a tárgyak elöregedéséből fakadó szépség vagy nyugalom – olyan emberi kéz által készített tárgyak, melyeken nyomot hagyott az idő vasfoga, a repedések, karcolások mind-mind az idő múlásának szimbólumai, a tárgy életét és mulandóságát annak patinája, kopottsága, vagy valamilyen látható javítása bizonyítja.

 

rusztikus belső terek és berendezések, kézműves termékek, edények, vázák, kosarak, fából és kőből készült hétköznapi tárgyak, teázás kellékei – egyszerűen, rusztikusan, díszítések nélkül

 

 

Maga a japán kultúra alapvetően nagyon gazdag és túldíszített, de a wabi-sabi stílus éppen ezzel a pompával ment szembe, és alakult ki ez a sajátos stílus, életszemlélet.

A wabi-sabi története kapcsán egy érdekességet is hozunk:

A japán kultúrában nagy népszerűségnek örvendtek a teaceremóniák a XV-XVI. században. Ez bizony az elit szórakozása volt, komoly üzletek is köttetek egy-egy teázás alkalmával. Természetesen a ceremóniák is pompával jártak, a teamesterek a nagy gonddal elkészített teák mellett nagy hangsúlyt fektettek a teaszoba berendezésére, dekorálására, a japánkertek rendezésére, és nem maradhatott el a teák, ételek mesteri, művészi tálalása sem, mindezt minél díszesebb, drágább porcelánedényekben- és csészékben.

Murata Shuko zen szerzetes és teamester volt az első, aki nekiment ennek a túldíszítettségnek. A kínai porcelánok helyett helyi kézművesek termékeit vásárolta meg, a teaceremónia kellékei egyszerűek, rusztikusak lett, a ceremóniák lelassultak, csendesebbek lettek, és a teaceremóniákat megnyitotta a középosztály felé.  100 évvel később Rikyu vitte tovább ezt a hagyományt, ő alakította ki a japán teaszertartás mai formáját. A tökéletesen és túldíszítetten berendezett teaszobákat durva felületű, sárból tapasztott, nádfedeles, patinás faszerkezetű kunyhókra cserélte. Rikyu is a tökéletlenség híve volt, aki leteremtette a fiát, ha az a kertet nagyon tökéletesre takarította és minden levelet felsöpört.

 

A wabi-sabi design stílus legfőbb hívószava tehát a tökéletlenség – ha egy olyan kifejezést keresünk, amely ezt a stílust összefoglalja, akkor a „hibás szépség” kifejezés jól körülírja ezt a tervezési trendet.

Egy példával élve: a wabi-sabi design számára nem a tökéletes műgonddal elkészített váza a szép, hanem a repedt váza. 🙂

 

Mi jellemzi a wabi-sabi stílust?
  • rusztikus, durva, nem tökéletesen kidolgozott felületek, kifinomulatlan textúrák
  • természetes, organikus hatások, autentikusság
  • egyszerűség, szerénység, minimalizmus, „a kevesebb több”
  • aszimmetria, egyensúlyhiány, diszharmónia, szabálytalanság, befejezetlenség
  • földszínek, semleges színek

 

Hogyan jelenik meg a wabi-sabi stílus a grafikai tervezésben?

A grafikai munkákban is a wabi-sabi legfőbb jegyei jelennek meg, mint például:

 

sok fehér üres tér, semleges, visszafogott színek (mint pl. fehér), csak néhány elem, visszafogott megjelenés alkalmazása az egyszerűség jegyében

 

természetes, organikus textúrák

 

természetes, organikus textúrák

 

natúrszínek, földszínek

 

növénymotívumok

 

kézírásjellegű, festett stílusú fontok

 

rajzolt, kézműves illusztrációk

 

Számos átfedést fedezhetünk a wabi-sabi és a hygge design között, hiszen utóbbiban is jelentős szerepet játszanak a természeti elemek, az organikus textúrák, a natúr színek, a rusztikusság, az aszimmetria, a szabálytalan, a tökéletlen alakzatok, valamint a sok negatív tér használata.

 

 

 

A wabi-sabi stílus tehát bátran alkalmazható grafikai munkákban és webdesignban egyaránt, hiszen olyan jegyekkel bír, melyeket remekül tudunk alkalmazni saját alkotásainkban is, és így az sem probléma, ha nem tökéletes! 🙂

 

 

Illusztrációk forrása: Pinterest

 

De akár életszemléletként is felfoghatjuk: ne akarjunk mindig a tökéletesre törekedni, álljunk meg egy pillanatra, legyünk türelmesek, mélyedjünk el egy kicsit gondolatainkban, ne halmozzuk feleslegesen a tárgyakat, becsüljük meg a körülöttünk lévő (ütött-kopott) tárgyakat is, éljünk szerényen, alázatosan. 🙂

 

 

Illusztrációk forrása: Pinterest

Hozzászólások