Weboldal-poggyász – avagy így add át a honlapot a megrendelőnek!

Bejegyzésünkben megmutatjuk, hogy mi kerüljön a weboldal pakkba – avagy webdesignerként mit kell átadnod a megrendelőnek, megrendelőként mit kell kapnod a webdesignertől.

   

Akár megbízói, akár megrendelői oldalról vagy, minden bizonnyal számodra is hasznos lesz ez az összefoglaló, melyben bemutatjuk, hogy a weboldal elkészítését követően milyen pakkot kell összeállítanod az ügyfélnek, illetve milyen csomagot kell átvenned a webdesignertől.

Ahogyan egy logót, egy grafikai munkát is többféle formátumban adunk át az ügyfélnek, hogy az bármikor bármilyen módon felhasználható legyen, úgy egy weboldal esetében sem csak egy linket küldünk a megrendelőnek. (Arról most nem is ejtünk külön szót, hogy nyilván a szerződés is lefekteti azt, hogy mit vállal, mit ad át a weboldalkészítő, és miért fizet az ügyfél.)

 

Az elkészült weboldallal együtt a különféle belépő adatokat, egyéb tudnivalókat is át kell adni a megrendelőnek. Még akkor is, ha a megrendelő soha az életben nem fog belépni a saját weboldalára (mert nem ő végzi a tartalmak feltöltését, a honlap karbantartását, stb)! A weboldal az ő tulajdona, így minden adat, hozzáférési jog őt illet, melyet a szerződésben is le kell fektetni. 

  

 

Nézzük meg, hogy mi kerülhet a weboldal pakkba?

   

#

Amennyiben esetleg Te rendelted meg az ügyfél számára a domain nevet és a tárhelyet, melyre elkészítetted a weboldalát, akkor mindenképpen add át az ügyfél számára a következőket: tárhelyszolgáltató neve, ügyfélszolgálat elérhetőségei, a tárhely belépő adatai, továbbá a domain név és a tárhely lejárati ideje. A domain név és a tárhely is alapvetően előfizetéssel bérelhetők szolgáltatóktól, mely előfizetés aktuálisan megújítható. A legtöbb tárhelyszolgáltatónál automatikus rendszer értesíti az előfizetőket, ha lejár a tárhelyük/domain nevük aktuális előfizetése, itt az ideje a megújításának. Még ha automatikus rendszerekről is van szó, azok mögött is hús-vér emberek „ülnek”, bármilyen hiba, technikai malőr közbeszólhat, és ha elmarad az értesítés és az ügyfeled is elfelejtkezik az előfizetés meghosszabbításáról, akkor bizony törlésre kerül mind a tárhely, mind a domain név, azaz lőttek a weboldalnak.

Ha esetleg Te felelsz az ügyfél domain nevéért és tárhelyéért, mert Te rendezed ezek díját, akkor számodra nagyon fontos, hogy felvedd ezeket az időpontokat egy online naptárba, és minden évben, aktuálisan jelez a naptár, így még időben tudod rendezni az előfizetések meghosszabbításának díját. Azonban célszerű az ügyfél-előfizetésektől függetleníteni magadat, lehetőség szerint az ügyfél vásárolja meg saját részre a domaint és a tárhelyet, és aktuálisan újítsa meg őket. 

   

#

A weboldal admin felületére való belépéshez szükséges adatokat feltétlenül át kell adnod a weboldal tulajdonosának – akkor is, ha soha nem fog belépni a weboldalra. Ha esetleg többféle jogosultsággal rendelkező fiók (pl. admin, szerkesztő) is tartozik az oldalhoz, akkor minden fiók minden adatát nyújtsd át az ügyfélnek. Ha szükséges belépni a weboldalra, akkor az adatok birtokában az erre jogosultak (pl. másik weboldalkészítő, marketinges, stb) meg tudják tenni.

   

#

Amennyiben e-mail fiókot is beállítottál, annak az adataira és szükség esetén az adott levelezőkliensben történő beállításához szükséges információkra, tudnivalókra is szükség lesz.

 

   

 

#

Ha olyan eszközökkel dolgoztál, melyek beszerzéséhez/használatához esetleg szükség volt fiókot regisztrálni (például a fiókban érhetők el a frissítések), akkor a fiók belépő adatait is add át az ügyfélnek. Hosszú távon kell gondolkodni: ha a továbbiakban nem Te felelsz az oldal karbantartásért, a weboldalhoz kapcsolódó eszközökhöz az arra jogosultak (webes, marketinges kollégák) bármikor hozzáférjenek.

   

#

Ha esetleg a különféle online marketing eszközök „befűzését” is Te végezted, és ezekhez szükség volt fiók létrehozására (Google fiók – Google Analytics, stb), akkor ezeknek a fiókoknak az adatait is oszd meg az ügyféllel.

    

#

Ha olyan eszközökkel (pl. WordPress weboldal esetében bővítmények; webshop esetében számlázó program, stb) is dolgoztál a weboldalon, melyek előfizetéssel rendelkeznek, akkor (ha a korábbiakban még nem tetted meg) az ezekkel kapcsolatos tudnivalókat, időpontokat is meg kell osztanod az ügyféllel, hogy ő is tisztában legyen ezekkel. Ha már a kezdet kezdetén az ügyfél vásárolta meg ezeket és adta át Neked további használatra őket, akkor természetesen az ügyfél felelőssége, hogy ezek az előfizetések a jövőben is időben rendezésre kerüljenek, és ne okozzanak problémát a weboldal működésében. Mi van akkor, ha Te fizettél elő adott eszközökre? Javasolt, hogy ne Te biztosítsd az ügyfeleidnek a különféle előfizetéssel elérhető eszközöket. Minden ügyfélnek saját előfizetése legyen, ők maguk fizessenek elő, ezeket ne Te biztosítsd. Még akkor sem, ha kifizetik Neked az adott eszköz előfizetési díját/kiszámlázod nekik. Nem tudhatod, hogy a jövőben Te még foglalkozol-e weboldalkészítéssel, tudod-e biztosítani az adott eszközt, bármi történhet, hozzád, a Te adataidhoz ne kapcsolódjon ügyfél-előfizetés, bármilyen eszközről is legyen szó.

     

#

Ha bármilyen egyéb „alapanyagot” (pl. stock fotók, videók, stb) vásároltál a weboldalra, melyhez számla, licence, fiók, egyéb kapcsolódik, akkor azokat is add át az ügyfélnek. Nála, egy kézben legyen minden.

    

#

Ha más szakemberrel (pl. programozó, szövegíró, fotós, SEO szakember, adatvédelmi jogász) dolgoztál együtt, szükség volt az ő munkájukra is, esetleg az ő elérhetőségük is átadható az esetleges további együttműködésekhez.

    

#

Az átadás előtt készíts friss biztonsági mentést, és azzal együtt add át a weboldalt. Ha esetleg a továbbiakban Te végzed a honlap karbantartását, akkor is célszerű az ügyféllel is megosztani a biztonsági mentéseket (pl. felhőalkalmazáson keresztül), a biztonság kedvéért nála is legyen meg.

 

    

 

#

Egy elkészült weboldal esetében sem „áll meg az élet”. Egy weboldal is folyamatos „törődést”, azaz karbantartást igényel. A karbantartás több mozzanatot foglal magában, melyet vagy a weboldal tulajdonosa vagy egy külön megbízott szaki végez el. Jellemző, hogy az ügyfélnek mindehhez sem hozzáértése, sem kapacitása nincs, így általában a weboldal készítőjét, azaz Téged bíz meg ezzel a jövőbeli feladattal, melyet Te például havidíjas szolgáltatás keretében tudsz végezni – ez a feladat egy folyamatos, állandó bevételi forrás számodra. Az esetleg pluszban kért, alkalmi jellegű munkákért (pl. új tartalom feltöltése, új oldal készítése, módosítások, stb) pedig külön munkadíjat (akár óradíjas alapon) tudsz felszámolni. Azonban a karbantartáson felül szintén lehet rendszeres munka számodra az új vagy rendszeresen frissülő tartalmak felvitele, esetleges módosítások, stb.

Ha a weboldal tulajdonosa nem kér Tőled karbantartási szolgáltatást, akkor onnantól kezdve, hogy átadtad neki a weboldalt, csakis az ő felelőssége, hogy hogyan „bánik” a weboldalával, elvégzi/elvégezteti-e a rendszeres karbantartásokat, figyelemmel kíséri-e az oldalak működését, időben rendezi-e a domain és tárhely előfizetésének díját, stb. Ha „felüti a fejét” a baj, akkor „persze” hozzád fog segítségért fordulni, de ez már egy másik történet. : )

   

#

Lehetnek „ráérősebb”, fogékonyabb ügyfelek is, akik szeretik kézben tartani a saját „dolgaikat”, szívesen megtanulnának néhány alapvető „fogást” a saját weboldalukon. A honlap átadásakor tarthatsz számukra betanítást, akár plusz szolgáltatási díj fejében, de ütős marketingfogás lehet, ha mindezt ajándékba adod nekik. Írott útmutatókkal, rövid videókkal, képernyőfelvételekkel, de akár személyes betanítás, (online) mini-tréning keretében is megmutathatod az alapvető karbantartási feladatokat, a tartalomfeltöltést, az új blogbejegyzések elkészítését, szerkesztését.

    

 


2 hozzászólás a témában - “Weboldal-poggyász – avagy így add át a honlapot a megrendelőnek!”

  1. Werner Attila

    Sziasztok!

    Írjátok a cikkben, hogy “Minden ügyfélnek saját előfizetése legyen, ők maguk fizessenek elő, ezeket ne Te biztosítsd.”

    Kicsit az a fenntartásom ezzel -de valószníűleg nem látom át a teljes folyamatot vagy rosszul értelmezek valamit-, hogy az ügyfél intézze magának az előfizetést és regisztrációt, hogy ha az ügyfél adott esetben teljesen laikus ezen a téren, akkor nem vagyok benne biztos, hogy egyedül végig tud vinni egy regisztrációt egy tárhelyen, ott a megfelelő csomagot kiválasztani, domaint regisztrálni plusz mondjuk egy angol nyelvű elementor license-t vásárolni.

    Lehet én bonyolítom túl, de nem az lenne ésszerű és ügyfélbarát, hogy én regisztrálom az ügyfélnek a domain nevet, tárhelyet+például egy elementor pro license-t, amit én fizetek, beépítve a weboldalkészítés díjába, előlegbe stb. és a folyamat végén átregisztrálom az ügyfél adataira a fenti dolgokat, hogy aztán a megújítása ezeknek az előfizetéseknek már őt terhelje és ő kapja az értesítéseket az esedékességről?

    Tehát a kérdés az, ha jön egy ügyfél aki nulláról szeretne egy weboldalt, akkor tényleg legyen elirányítva pl. tarhely.eu-ra hogy rendezze be magának amit kell, majd adja át nekem a belépési adatokat hogy el tudjam készíteni a weboldalt? De lehet, hogy teljesen félreértem az egészet.

    Köszönöm a segítséget előre is 🙂

    1. WebdesignSuli oktató

      Szia Attila!

      Természetesen a “laikus” ügyfélnek kell segíteni – mindenben, amiben kell.
      A tananyagban is kitérünk minderre >>> https://webdesignsuli.hu/lecke/tarhely-es-domain-nev-megrendeloknek-ugyfeleknek-teendok/

      Igen, az általad felvázolt út is opció, nincsenek kőbe vésett szabályok!!!, továbbá ha Te már ügyfelekkel dolgozol együtt, akkor ki tudod alakítani a saját rutinjaidat, forgatókönyveidet ezekkel kapcsolatban. Te döntöd el, hogy mit hogyan kezelsz, rendezel a saját ügyfeleiddel. Ez teljes mértékben a Te hatásköröd, döntésed.
      Nincs két egyforma ügyfél, azt is jól tudjuk. 🙂

      Azonban aki nem szeretne ennyire belefolyni pénzügyekbe, átregisztrációkkal “bajlódni” (ami valljuk be, hogy nem mindig egyszerű és gyors), az esetleges problémákat/félreértéseket elkerülni, akkor annak is van alternatíva. És természetesen mindenben segít, asszisztál az ügyfélnek, ez nem is kérdés.

      Ha lenne még kérdésed, keress bátran!

      Üdv,
      Bianka

Hozzászólás írása

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.