Naná, hogy mindenkit ez érdekel, gyakran kérdezik tőlünk is. A weboldalkészítés még mindig az egyik legjobban jövedelmező „szakma”. Konkrét számadatokkal alátámasztva mutatjuk, hogy mennyit kereshetsz webdesignerként.
Webdesignerként dolgozhatsz alkalmazottként, egy nagy csapat egyik láncszemeként, és a rád bízott feladatokat végzed el. Hogy milyen feladatok lehetnek ezek? Attól is függ, hogy milyen munkahelyen dolgozol (webfejlesztő cég, design stúdió, marketingügynökség), milyen munkakörben vagy, milyen feladatokat tudnak rád bízni. Webdesignerként alapvetően a weboldalak látványtervét tudod elkészíteni, mely alapján a fejlesztői csapat elkészíti a weboldalt, de a Webdesign tanfolyamot követően dizájnos, különféle funkciókkal felvértezett weboldalak elkészítésére is képes leszel. Sőt, otthonosan fogsz mozogni a grafikai programokban és a grafikai tervezés világában is, így egyéb kreatív feladatokat is el tudsz végezni, mint például arculati/reklám/marketing anyagok tervezése. És innentől kezdve „a határ a csillagos ég”, hiszen minél több mindenhez értesz (pl. keresőoptimalizálás, online marketing, webszövegírás, stb), annál több feladatot el tudsz látni az adott cégnél, az adott projektekben.
Azonban dönthetsz úgy, hogy a saját lábra állsz, azaz webdesigner vállalkozó leszel, saját vállalkozásod lesz, szabadúszóként élsz és dolgozol. A saját főnököd leszel, a saját ügyfeleidnek dolgozol, vagy cégeknek dolgozol be projektalapon, otthonról, vagy bárhonnan a világon. Mindeközben a saját vállalkozásodon is dolgozol (pl. brandépítés, marketing, keresőoptimalizálás, ügyfélkezelés, saját tartalmak, hasznos anyagok gyártása, blogírás, stb), továbbképzed és fejleszted magad (pl. tanfolyamok, workshopok, konferenciák, szakkönyvek, más szakemberekkel való együttműködés, stb), hogy mindig legyenek megrendeléseid és a megrendelőidnek is többféle szolgáltatást tudj nyújtani.
Általánosságban elmondható, hogy alkalmazottként 200-400.000 Ft/hó fizetést lehet kapni. Egy webdesigner vállalkozó azonban ennek a többszörösét is megkeres(het)i, jellemzően egyetlen projekt díja mozog egyhavi fizetés árán.
Egy átlagos weboldal ára 150-250.000 Ft. Átlagos weboldal alatt egy egyszerű weboldalt érts, egy vállalkozás/egy szakember/egy termék/egy szolgáltatás bemutatkozó weboldalát, egy főoldallal, néhány aloldallal, esetleg egyszerűbb funkciókkal (pl. kapcsolati űrlappal, hírlevél-feliratkozási űrlappal, egyszerű foglaló rendszerrel).
Nézd csak, a saját portfóliónkból itt van egy ingatlanok bemutatásával/értékesítésével foglalkozó weboldal, egy apartman weboldala egyszerű foglalási rendszerrel, egy étterem weboldala, szintén egy egyszerű foglaló űrlappal, valamint egy kifejezetten szálláshelyek számára honlapokat készítő cég weboldala, hírlevél-feliratkozó űrlappal.
Alsó hangon kb. 200-250.000 Ft, amit egy-egy ilyen weboldalért el lehet és el is kell kérni.
Minden további extra plusz pénzt jelent, hiszen komplexebb munkáért több pénzt kell kérni, mert nagyobb hozzáértést és több időt igényel. Szintén a saját portfóliónkból hoztunk példaként egy webáruházat online fizetési rendszerrel összekötve, egy több apartmanból álló szálláshely weboldalát online foglalási rendszerrel, továbbá szintén egy szálláshely weboldalát, komplex foglalási és megrendelői rendszerekkel, a csodás dizájnról és a rengeteg egyedi tartalomról nem is beszélve.
Ezek a weboldalak inkább már a 300-400.000 Ft-os kategóriába sorolhatók.
Innentől kezdve már nem nehéz kimatekozni, hogy mennyit kereshetsz, ha csak otthon, délutánonként, a ráérős idődben dolgozgatsz kicsit, akkor is „összerakhatsz” havi 1-2 “átlagos” weboldalt vagy webshopot legalább 150-300.000 Ft-ért. De csinálhatod nagyban is, főállású vállalkozóként. Mindent összevetve kb. 300.000 Ft-nál kezdődik a havi jövedelmed, mely természetesen több projekt vagy nagyobb projektek esetén ennek a többszöröse, 600-800.000 Ft, de akár milliós kereset is elérhető.
Számoljunk egy kicsit!
Egy átlagos weboldal munkadíja ma kb. 150-300.000 Ft között van. A webdesign tanfolyam tandíja jelenleg 329.900 Ft. Tehát szinte akár egyetlen munkával is visszajöhet a tandíj!
Végzett hallgatóink kb. 2/3-a tulajdonképpen már az első munkájával visszakeresi a webdesign tanfolyam díját.
Korábban már készítettünk egy haladási és megvalósítási tervet, melyen figyelemmel kísérheted, hogy a webdesign tanfolyam elkezdését követően milyen szinteket ugorhatsz meg, adott idő alatt hova juthatsz el, hogyan haladhatsz a kitűzött cél felé. Az ütemterv egyben arra is rámutat, hogy hogyan és mikorra térülhet meg a webdesign tanfolyam tandíja.
Az igazság az, hogy vállalkozóként valóban ügyesnek kell lenned ahhoz, hogy megkeresd ezeket az álomfizetéseket. De hidd el, hogy abszolút reális célkitűzés, csak egy kicsit melósabb, mint ha „valahol” leülnéd a napi 8 órádat és megelégednél a 2-400ezer Ft-os max. havi fizetéssel. Vállalkozóként Neked kell „összevadásznod” a munkákat, Neked kell ügyfeleket szerezned, Neked kell kidolgoznod a marketinget, Neked kell építened a brandedet, Neked kell menedzselned a vállalkozás „ügyes-bajos” dolgait, Neked kell hirdetéseket és tartalmakat gyártanod, Neked kell összeállítanod az ajánlatokat, Neked kell konzultálnod az ügyfelekkel, Neked kell továbbképezned magad és így tovább. Ez elsőre nagyon ijesztőnek tűnhet, de nem az a célunk, hogy elriasszunk a saját biznisz indításától! : ) Ezekre azonban tényleg szükség van ahhoz, hogy legyen munkád és elérd a vágyott havi bevételt. Kezdőként mindig nagyobb „fába kell vágni a fejszénket”, de ezek idővel kiforrják magukat, nagyon sok minden automatizálható, sok mindenre meglesz a kész forgatókönyved, több dolog akár ki is szervezhető, így Te is jobban át tudod csoportosítani a teendőidet, több időt tudsz szánni a tényleges pénztermelő munkákra.
Nézzük is meg, hogy hogyan tudod kikalkulálni, hogy mennyit lehet keresni egy-egy weboldal elkészítésével?
Te vállalkozóként az idődet adod el. Egy bizonyos szint felett a bevételed növelésének gátja az idő lesz, mert véges azon munkaórák száma, amik alatt értéket tudsz előállítani. Az idő egy olyan tényező, amit nem tudsz befolyásolni. Egy nap 24 órából áll, bármi történjen is. Javasoljuk, hogy a „pénz” szót gondolatban helyettesítsd az „idő” szóval. Amikor számolsz, amikor ajánlatot készítesz, mindig legyél tisztában vele, hogy az idődet adod el. Tudnod kell, hogy mennyit ér az időd, és van egy küszöb, ami alá nem mehetsz. Meg kell határoznod ezt a küszöböt. Ez kulcskérdés.
Ahogyan az előzőekben is írtuk, kezdőként sokkal több időt kell szánnod a marketingre, az ügyfelek megszerzésére, arra, hogy eladd magad, a szolgáltatásaidat. Kezdetben valószínűleg sokkal többet időt fogsz ezekkel foglalatoskodni, mint a „valódi” munkával, a weboldalak készítésével.
Továbbá természetesen az sem mindegy, hogy teljes állásban, vagy csak mellékesként készítesz weboldalakat, vagy egyszerűen kevesebb munkát vállalsz el. Kevesebb munkával kevesebb pénzt keresel.
Ha már beindul a szekér, akkor is az idő lesz a legnagyobb „barátod” vagy éppen „ellenséged”. Mindig az lesz a kérdés számodra, hogy egy adott típusú weboldalt mennyi idő alatt tudsz elkészíteni és ennek fényében egy hónapban mennyi weboldal-projektet tudsz teljesíteni, és mindezek függvényében mennyi lesz a havi kereseted.
Az idő azért jó számítási tényező, mert egyrészt rámutat a honlap komplexitására (egy egyszerűbb, néhány oldalból és alapfunkciókkal felszerelt weboldal gyorsabban elkészül, mint egy összetett weboldal vagy egy soktermékes webshop), másrészt minden olyan „járulékos” teendőre, melyek közvetve, de a munka részét képezik (ilyen például az ötletelési/tervezési fázis, ügyféllel történő egyeztetések, levélváltások, módosítási körök, stb).
Tehát amikor egy weboldal elkészítésének „munkaidejét” kalkulálod ki, akkor nem a szó szoros értelemben a weboldal építésével töltött órákat kell összeadnod, hanem minden olyan plusz időtartamot is hozzá kell venned, amit egyéb teendőkre (pl. marketing) szánsz.
Az első néhány weboldal elkészítése biztosan több időt fog igénybe venni, de ha már rutinosabb vagy – nemcsak a weboldalkészítést, hanem az egyéb teendőket (pl. milyen hatékonyak az ügyféllel történő egyeztetések, hogyan tudsz logisztikázni a feladatokkal) tekintve is –, sokkal könnyebben ki tudod kalkulálni az adott weboldallal kapcsolatos munkaidőt.
Apropó: idő! Bár időről, munkaidőről beszélünk, a webdesigner vállalkozók jellemzően nem óradíjban, hanem projektalapon dolgoznak, ami azt jelenti, hogy egy adott weboldalt egy fix munkadíjért készítenek el. Az óradíj kisebb munkák esetében működik jól, amikor egyértelműen definiálható az elvárás adott időn belül.
Térjünk csak vissza a korábban bemutatott példákra!
Egy ingatlanok bemutatásával/értékesítésével foglalkozó weboldal, egy apartman weboldala egyszerű foglalási rendszerrel, egy étterem weboldala, szintén egy egyszerű foglaló űrlappal, valamint egy kifejezetten szálláshelyek számára honlapokat készítő cég weboldala, hírlevél-feliratkozó űrlappal.
Azt kell kikalkulálnod, hogy ilyen, 200-250.000 Ft-os weboldalból mennyit tudsz elkészíteni havonta, illetve évente. Ehhez kell tudnod azt, hogy mennyi időt vesz igénybe az adott weboldal elkészítése, tehát mennyi weboldal fér bele az idődbe – akár teljes állásban, akár mellékállásban készítesz honlapokat.
Ha csak otthon, délutánonként, a ráérős idődben dolgozgatsz kicsit, akkor is „összerakhatsz” havi 1-2, azaz évi 12-24 hasonló weboldalt vagy webshopot. És így már könnyű kiszámolni, hogy mennyit kereshetsz évente, illetve havonta. Ebből persze le kell vonnunk a kiadásokat (pl. marketingköltségek, eszközök/programok díja, könyvelő munkadíja, adók…), de havi 400-500.000 Ft jövedelemmel így is kalkulálhatsz. Komolyabb weboldalakat is bevállalhatsz, de nyilván ezek elkészítése több időt vesz igénybe, tehát kevesebbet tudsz belőlük vállalni, viszont több pénzt tudsz elkérni értük.
Felmerülhet benned, hogy érdemes több weboldalt bevállalni, hiszen több munka több bevétel (?) Egy nap azonban még mindig 24 órából áll. Végesek a korlátaid, azaz nem tudod növelni az elkészített weboldalak számát! Illetve tudnád, de akkor egy weboldalra sokkal kevesebb idő jutna, és annak biztosan nem lenne profi, minőségi munka az eredménye! Ez tehát nem jó taktika. ; )
Hogyan tudsz akkor több bevételre szert tenni?
A hatékonyság növelésével, azzal, hogy jobban tudod szervezni a munkafolyamatokat – amit lehet automatizálsz, amit lehet, kiszervezel, vagy egyszerűen már gyorsabban megy például egy árajánlat összeállítása, vagy éppen van kész, arculatra szabható sablonod bizonyos weboldal részekre, egy-egy gyakran használt eszköz/bővítmény beállításai már kisujjból mennek –, jelentős időt spórolsz, így több időt tudsz fordítani az adott projektekre, a minőségi munkák készítésére, azaz magas színvonalú munkákat tudsz kiadni a kezedből. Ennek pedig az a pozitív hozadéka, hogy egyre több kiváló referenciával bírsz, ezáltal jobb és jobb ügyfelekre teszel szert, akikkel öröm a munka, és a minőségi munkáért több pénzt is fizetnek.
Tehát a több bevételhez nem az elkészített weboldalak számának növelése a kulcs, mert ahhoz rengeteg (olcsó) weboldalt kellene elkészíteni, ami fizikailag is képtelenség, arról nem is beszélve, hogy így egy weboldalra (az ügyféllel való egyeztetésektől kezdve a szövegíráson át a design megtervezéséig) nagyon kevés idő jutna. Összecsapott, nem profi szakemberhez illő weboldal lenne az eredmény, melyért értelemszerűen nem is lehet magas árat elkérni.
És hidd el, az ügyfelek is jól tudják, hogy “olcsó húsnak híg a leve”.
#1 Bármilyen hihetetlen is, de nem mindenkinek az ár a legfontosabb! Tehát ha olcsóbb vagy, mint mások, akkor se biztos, hogy Téged fognak választani. Gondolj csak bele, vajon miért vásárolnak egyesek BMW-t, amikor Suzukival is eljuthatnának A-ból B-be? A tájékozott és főleg fizetőképes megrendelőnek az ár sokadrangú, sokkal inkább a mögöttes tartalmat nézi.
#2 Ha Te képes vagy mások árai alá menni és olcsóbban megcsinálni, jön majd egy olyan „madár”, aki képes a Te áraidat is alulmúlni és még olcsóbban megcsinálni. Mert neki annyira nagyon olcsón is megéri. Egy egyetemista, akinek minden forint jól jön, vagy egy még tévelyedettebb gondolkodású valaki… Mindig lesz olcsóbb, ezt jól jegyezd meg! Ezért nem éri meg az árral versenyezni.
#3 Idődből kitelik? Igen – mondhatod. Egyelőre – mondjuk mi erre. Kezdetben nehéz belátni, de az időd be fog határolni. Egy nap ugyanúgy csak 24 óra mindenkinek, és Te sem fogsz tudni korlátlan számú munkát elvállalni. Ezért nagyon nem mindegy, hogy mennyiért dolgozol! Ha túlságosan olcsón dolgozol, azon fogod rajtakapni magadat, hogy megszakadsz a munkában, mégsem tudsz azon az életszínvonalon élni, amin szeretnél. Ez egyértelmű, intő jele annak, hogy emelned kell az áraidat.
Mit kell tenned tehát?
Úgy kell pozicionálnod magadat, az áraidat, a szolgáltatásod minőségét és az ajánlatodat, hogy egy weboldalért el tudjál kérni legalább 250.000 Ft-ot, így ugyanahhoz a például 500.000 Ft-os havi személyes jövedelemhez csupán havi 2-3 db weboldalt kell átadnod, 2-3 db megrendelőt kell találnod. Valljuk be, hogy ez egyáltalán nem elrugaszkodott elképzelés! Sőt, ez nagyjából inkább az alap! 3 db weboldalt simán „lezongorázol” egy hónapban, 3 db megrendelőd simán lesz az adott/kalkulált marketingköltségből, és 250.000 Ft-ot (vagy többet) fognak is fizetni a weboldalért, mert a weboldalad, az ügyfél elvárásait túlteljesítő árajánlat, a személyed, a rólad alkotott kép, az ügyfélvélemények és a referenciáid (és minden egyéb hitelességi- és bizalmi faktor) is ezt a színvonalat tükrözik.
Mindez azt fogja megalapozni, hogy később az áraidat is növelheted. És bátran növeld is meg! És a szolgáltatáspalettádat is szélesítsd ki, hiszen így több megbízást zsebelhetsz be.