Bejegyzésünkben arra szeretnénk rámutatni, hogy milyen sokféle kreatív munkát – és ezzel bevételszerzési lehetőséget – tartogat egy webdesigner vállalkozás.
Korábbi bejegyzésünkben is foglalkoztunk már azzal, hogy ki az a webdesigner és mi a feladata. A WebdesignSuli felkészítő leckéiben is azzal a kérdéskörrel indítunk, hogy mit is csinál egy webdesigner és mennyit keres. : )
Ezúttal egy kicsit gyakorlatiasabb formában szeretnénk körbejárni ezt a témát, még inkább rámutatni arra, hogy miből is állhat egy webdesigner feladatköre, meddig tarthat a hatásköre.
Nos, az jól látható, hogy a webdesigner munkaköre igen sokrétű – lehet.
Akkor lehet az, ha ő maga fedezi fel és használja ki a kínálkozó lehetőségeket. Mert bizony jócskán akad… : )
Nézzük csak meg őket sorban!
Ha arra adnád a fejed, hogy webdesigner leszel…
#
Dolgozhatsz alkalmazottként, egy nagy csapat egyik láncszemeként, és a rád bízott feladatokat végzed el. Hogy milyen feladatok lehetnek ezek? Attól is függ, hogy milyen munkahelyen dolgozol (webfejlesztő cég, design stúdió, marketingügynökség), milyen munkakörben vagy, milyen feladatokat tudnak rád bízni. Webdesignerként alapvetően a weboldalak látványtervét tudod elkészíteni, mely alapján a fejlesztői csapat elkészíti a weboldalt. Azonban ha otthonosan mozogsz a grafikai programokban és a grafikai tervezés világában, akkor egyéb kreatív feladatokat is el tudsz végezni, mint például arculati/reklám/marketing anyagok tervezése. És innentől kezdve „a határ a csillagos ég”, hiszen minél több mindenhez értesz, annál több feladatot el tudsz látni az adott cégnél, az adott projektekben.
#
A WebdesignSuliban tanultakat, a tapasztalataidat akár a családi bizniszben is tudod kamatoztatni. Bármilyen vállalkozásról is legyen szó, ha labdába akar rúgni – akár a konkurensekkel szemben, akár fel akarja venni a versenyt a „nagyokkal” – weboldalra, online megjelenésekre, arculati anyagokra, marketingre bizony szüksége lesz. Ha az említett területeken (is) otthonosan mozogsz, akkor „mindent” házon belül meg tudsz valósítani, mindezt nem kell külön szakikra és külsős cégekre bízni. Arról nem is beszélve, hogy családi vállalkozás lévén Te is a tagja vagy, pontosan Te vagy az, aki tudja azt, hogy mivel lehet/kell megszólítani a saját célközönséget, milyen tartalmakra, eszközökre, egyedi megoldásokra van szükség ahhoz, hogy az adott területen fellendüljön a családi biznisz.
#
Azonban dönthetsz úgy, hogy a saját lábadra állsz, azaz webdesigner vállalkozó leszel, saját vállalkozásod lesz, szabadúszóként élsz és dolgozol. A saját főnököd leszel, saját ügyfeleidnek dolgozol, rugalmasan, folyamatosan vagy projekt alapon, otthonról, vagy bárhonnan a világon. Mindeközben a saját vállalkozásodon is dolgozol (pl. brandépítés, marketing, SEO, ügyfélkezelés, saját tartalmak, hasznos anyagok gyártása, blogírás, stb), továbbképzed és fejleszted magad (pl. tanfolyamok, workshopok, konferenciák, szakkönyvek, más szakemberekkel való együttműködés, stb), hogy megrendeléseid is legyenek és a megrendelőidnek is többféle szolgáltatást tudj nyújtani.
Lássuk, hogy webdesignerként milyen feladatokból állhat a „munkaköröd”, meddig terjed(het) a „hatásköröd”:
Az első és a legfontosabb: rajtad múlik, hogy milyen területekre specializálódsz, mi az, amit (azokon belül) vállalsz.
Ami pedig biztos: egy szakembernek, egy cégnek nem mindig csak „egy dolog” kell, hosszú távra szóló együttműködésekkel is lehet számolni, folyamatosan végzett munkára és alkalmi/projektalapú munkákra is be kell rendezkedni.
WEBES MUNKA
Egy weboldal elkészítése igen komplex munka, sok szakember közös munkájának eredményeként születik meg a kész honlap. Azonban Te ebből oroszlánrészt tudsz vállalni, a részterületekből is bőven ki tudod venni a részedet.
Dönthetsz úgy, hogy Te csak webdesign terveket készítesz X forintokért (akár UI designerként), ezeket Te vagy a megrendelőd átadja egy programozónak/egy webfejlesztő csapatnak, akik a saját eszközeikkel elkészítik a tervek alapján a dizájnos és működő weboldalt. Azonban ebből azért nem lehet úgy megélni, mintha komplett szolgáltatást kínálnál, az első tervektől az utolsó gombnyomásig.
Ha elvégzed a webdesign tanfolyamot, akkor bizony Te is képes leszel szemrevaló és működő honlapot készíteni. A papírra „firkált” rajzokból, vázlatokból életre keltheted a szemrevaló, célközönséget megragadó, vevőmágnes weboldalakat.
Több dolgot szükséges előzetesen tisztázni az ügyfeleddel:
- Tudnod kell, hogy van-e a szakembernek/vállalkozásnak arculata, hiszen a weboldal megjelenése is e köré épül.
- Tudnod kell, hogy van-e már domain név és tárhely, melyre a weboldal készül.
- Tudnod kell, hogy rendelkezésre áll-e minden „alapanyag”, melyek a weboldalra szükségesek.
Ha esetleg nincs is komplett arculat, akkor is le kell fektetni a megjelenés alapjait, mint például a színeket, a betűtípusokat, a designt, a fotók/illusztrációk stílusát, ugyanis Te is ezekre az „alapokra” tudod felépíteni a weboldalt. Ha pedig kifejezetten szükség van logóra, arculati elemekre, akkor ezek megtervezését is Rád bízhatja az ügyfél.
Ha még nincs az ügyfélnek domainje, tárhelye, akkor ezeket meg kell rendelni – vagy ő rendezi őket, vagy Te, vagy a Te közbenjárásoddal kerülnek megrendelésre.
Ha még nem állnak rendelkezésre az „alapanyagok”, akkor ezekkel is számolnod kell – az ügyfél készen átadja őket, vagy a Te segítségedre is szükség lesz, esetleg Neked kell 100%-osan azokat elő- és elkészíteni.
A megbeszéltek, a leírtak alapján (konverziós cél, főoldal tartalmai, aloldalak tartalmai, ezek elrendezései, funkciók, menüpontok) előzetes terveket is készíthetsz, melyeket az ügyféllel tudsz egyeztetni, és ha részéről is elfogadásra kerülnek, akkor máris nekiláthatsz a megvalósításnak.
Azonban az is járható út, hogy az egyeztetéseket követően rögtön nekilátsz a weboldal elkészítésének, majd bemutatható fázisokban az ügyfél számára is prezentálod az oldalt, így menet közben is lehet alakítani, formálni a közös észrevételek alapján, de az is lehetséges, hogy csak az elkészült weboldalt mutatod be számára, és ha szükség van rá, utólag korrigálod, amit esetleg korrigálni kell.
A weboldalra szöveges tartalmakra is szükség van. A legszerencsésebb eset az, amikor azokat készen megkapod és Neked „csak” annyi a dolgod velük, hogy a helyükre illeszd, rendezd és formázd őket. Ha az ügyfél ezeket nem tudja a rendelkezésedre bocsátani, akkor Te sem tudsz tervezni, számolni velük. Vagy a megrendelőd írja meg, vagy ő maga is webszövegíróval íratja meg őket, vagy ha Te rendelkezel írói vénával, akkor a megrendelődnek is segíthetsz a tartalomgyártásban, vagy akár Te is megírhatod őket, mindezt természetesen plusz munkadíjért. Utóbbi esetben Te felelsz azok „igazságtartalmáért”, helyesírásáért, stb. Ha készen kaptad a szövegeket, akkor az ügyfél felelőssége mindez, azonban ha jó vagy szövegírásban és helyesírásban, akkor „korrektorként” – szintén plusz munkadíjért – elvégezheted a szükséges javításokat, korrekciókat. Ha keresőoptimalizásban is van tapasztalod, akkor SEO területén is segítséget nyújthatsz az ügyfélnek, a weboldal tartalmai, hivatkozásai, stb. SEO szempontjából is megírhatók, átírhatók, felépíthetők, hogy a honlap a keresőkben is jól teljesítsen.
A weboldalra fotók, illusztrációk is kellenek. Itt szintén több eset is lehetséges: az ügyfél elkészíti/elkészítteti őket, Te készen megkapod őket, szükség szerint még méretezed, optimalizálod és „bedolgozod” őket az oldalra. Nincs kizárva az sem, hogy Neked kell őket beszerezni/megvásárolni/elkészíttetni. Ha egyébként is otthonosan mozogsz a design világában, vagy eleve Te tervezted az arculatot, biztosan nem fog gondot okozni a honlap vizuális tartalmainak elkészítése, összeállítása. Azonban olyan eset is lehet, hogy részt kell venned a (termék/helyszín, stb) fotózáson, instrukciókat adni ahhoz, hogy milyen fotókra lenne szükség a weboldalon (főleg, ha már megvannak a tervek, a weboldal váza, hiszen így azt is látod, hogy hova-milyen fotóra, illusztrációra lenne szükség). Mivel kreatív szakember vagy, jó a vizuális látásmódod, és ha minderre még nyitott is vagy, akkor abszolút elképzelhető, hogy az ügyfél ezzel is megbíz (pontosan azért, mert bízik benned), természetesen plusz munkadíjért. : )
Egy kész, működő weboldalhoz az is hozzátartozik, hogy különböző funkciókat is tartalmaz és a háttérben is rendben van.
Weboldalkészítőként ezek is a Te hatáskörödbe tartoznak, tehát a munkád nem ér azzal véget, hogy összeállítod az oldalakat, elrendezed és megformázod a különböző tartalmakat.
A funkciók (pl. kapcsolati űrlap, foglalási rendszer, galéria, stb) megvalósítását is Neked kell elvégezned, de az már más kérdés, hogy ezekre külön munkadíjat számolsz fel, vagy a weboldal kiajánlott ára ezek elkészítését, beállítását is magában foglalja.
Ha WordPress weboldalakban gondolkodunk, akkor szerencsére „szinte mindenre” van ún. bővítmény, mellyel az adott funkciót programozás, kódolás nélkül, néhány kattintással be tudjuk állítani. Ha esetleg csak fizetős verzióban áll rendelkezésre az adott bővítmény vagy egyedi fejlesztésre lenne szükség, ezért programozó segítségét is igénybe veszed, akkor ezek mind olyan plusz költségek, melyek nem Téged terhelnek – ezeket belekalkulálhatod a vállalási díjba, vagy külön tételként feltünteted, azaz végeredményben ezeket is az ügyfél fizeti meg.
Szintén egy külön munkafolyamatnak számíthat az, amikor a háttérben dolgozol. Ilyen háttérfeladat például a biztonságos működéssel kapcsolatos teendők elvégzése, biztonsági mentés készítése, gyorsításhoz kapcsolódó műveletek elvégzése, egyéb optimalizálási feladatok, e-mail fiókok beállítása, mérőkódok befűzése, közösségi oldalakkal való összekapcsolás, stb. Nyilván szakemberként csakis profi munkát adsz ki a kezedből, tehát az elkészült weboldalt is úgy adod át az ügyfélnek, hogy az a háttérben is rendben van. Itt megint csak rajtad múlik, hogy ezeket pluszként számolod, vagy belekalkulálod a munkadíjadba.
És akkor még nem beszéltünk a ma már kötelező elemeknek számító különféle jogi és adatvédelmi nyilatkozatokról. : ) Nem, ezeket nem Neked kell megírnod, és még csak nem is az ügyfelednek (kivéve ha éppen ügyvéd/adatvédelmi jogász). Ezeket a dokumentumokat mindig vállalkozásra és weboldalra szabottan kell megírni, összeállítani. Neked mint webesnek „csak” annyi a dolgod, hogy ezek fontosságáról szükség szerint tájékoztasd az ügyfeledet, ha tájékozottabb vagy a témában, instrukciókat adj hozzájuk, esetleg ezek megírására specializálódott céget/szakembert ajánlj, bekérd őket az ügyféltől, beilleszd az adott helyekre, szükség szerint formázd őket. Te mint webes szaki ezekért nem tudod a felelősséget vállalni. Ezt bátran jelezheted az ügyfélnek is – Te bekötöd a különböző mérőkódokat, beállítod a kapcsolati űrlapot, stb., de az ezekhez közvetve is kapcsolódó adatvédelmi és egyéb nyilatkozatok hiánya miatti esetleges következményekért nem tudsz felelősséget vállalni.
És persze mit ér a weboldal marketing nélkül? – semmit. Nem árt, ha marketinges szemléletmóddal is rendelkezel, a honlapot is marketinges szemmel építed, alakítod. Marketinges szakemberrel is együtt dolgozhatsz – megrendelőd biztosítja/a Te partnered. Továbbá ha jártas vagy az online marketing eszközök, hirdetések, mérések területén, akkor külön szolgáltatás keretében ügyfeled marketingjében is közreműködhetsz, a marketingtervektől a kattintás alapú kampányokon át egészen a remarketing (megcélozhatjuk hirdetésekkel azokat az embereket, akik korábban jártak már a honlapon) fogásokig.
Rendben, elkészült a weboldal. És mi jön ezután?
Az elkészült weboldallal együtt a különféle belépő adatokat, egyéb tudnivalókat is át kell adni a megrendelőnek. Még akkor is, ha a megrendelő soha az életben nem fog belépni a saját weboldalára (mert nem ő végzi a tartalmak feltöltését, a honlap karbantartását, stb). A weboldal az ő tulajdona, így minden adat, hozzáférési jog őt illeti. Egy korábbi bejegyzésünkben is már alaposan felhívtuk arra a figyelmet, hogy milyen óvintézkedésekkel kerülhetjük el az esetleg későbbi incidenseket, melyeket éppen az adatok, az előfizetések nem megfelelő kezelése idézhet elő.
Hogyan tovább?
Egy elkészült weboldal esetében sem „áll meg az élet”. Egy weboldal is folyamatos „törődést”, azaz karbantartást igényel. A karbantartás több mozzanatot foglal magában, melyet vagy a weboldal tulajdonosa vagy egy külön megbízott szaki végez el. Jellemző, hogy az ügyfélnek mindehhez sem hozzáértése, sem kapacitása nincs, így általában a weboldal készítőjét, azaz Téged bíz meg ezzel a jövőbeli feladattal, melyet Te például havidíjas szolgáltatás keretében tudsz végezni – ez a feladat egy folyamatos, állandó bevételi forrás számodra. Az esetleg pluszban kért, alkalmi jellegű munkákért (pl. új tartalom feltöltése, új oldal készítése, módosítások, stb) pedig külön munkadíjat (akár óradíjas alapon) tudsz felszámolni.
Azonban lehetnek „ráérősebb”, fogékonyabb ügyfelek is, akik szeretik kézben tartani a saját „dolgaikat”, szívesen megtanulnának néhány alapvető „fogást” a saját weboldalukon. A honlap átadásakor tarthatsz számukra betanítást, akár plusz szolgáltatási díj fejében, de ütős marketingfogás lehet, ha mindezt ajándékba adod nekik. Írott útmutatókkal, rövid videókkal, képernyőfelvételekkel, de akár személyes betanítás, (online) mini-tréning keretében is megmutathatod az alapvető karbantartási feladatokat.
Ha a weboldal tulajdonosa nem kér Tőled karbantartási szolgáltatást, akkor onnantól kezdve, hogy átadtad neki a weboldalt, csakis az ő felelőssége, hogy hogyan „bánik” a weboldalával, elvégzi/elvégezteti-e a rendszeres karbantartásokat, figyelemmel kíséri-e az oldalak működését, időben rendezi-e a domain és tárhely előfizetésének díját, stb. Ha „felüti a fejét” a baj, akkor „persze” hozzád fog segítségért fordulni, de ez már egy másik történet, senkit sem szeretnénk elriasztani a webdesigner pályától. : )
Ha olyan weboldalt készítettél, melyre folyamatosan kell új tartalmakat, esetleg oldalakat felvinni, rendezni, és formázni, akkor szintén az ügyféltől függ, hogy ezt kire bízza a továbbiakban:
Ha az ügyfél ért annyit a (WordPress) weboldalhoz, hogy azon bejegyzéseket írjon és szerkesszen, és mindezt ő maga szeretne végezni, akkor ezt minden további nélkül megteheti. Saját felhasználói fiókot is készíthetsz számára, akár úgy, hogy szó szerint csak szerkesztő lesz az oldalon, adminjogokat nem kap, így biztosan nem is fogja kár érni a weboldalt. : )
Ha az ügyfél mindehhez (még) nem ért, de ő szeretné a jövőben ezt végezni, fogékony is erre, szeretné megtanulni, akkor ahogyan már az előzőekben említettük, ezt is meg tudod tanítani, útmutatót tudsz a kezébe adni.
Ha az ügyfélnek erre sem ideje, sem hozzáértése nincs, akkor Téged is megbízhat mindezzel, azaz egy folyamatos (pl. havidíjas) szolgáltatás keretében az általa átadott tartalmakat bejegyzésként feltöltöd és szerkeszted a weboldalon.
A szerződés fontosságáról nem is írnánk külön, szinte magától értetődik. Mindkét felet védi, minden pontosan lefektetésre kerül benne – Te azt a munkát végzed el, ő azt a munkát kapja meg. A szerződésben olyan részleteket is lehet tisztázni, hogy mit takar maga a weboldalkészítés munka, melyek az ezen felül elvégzett munkák, a jövőre vonatkozó, adott időtartamra szóló munkákra (pl. karbantartás) is ki lehet térni, de adatokkal, hozzáférésekkel kapcsolatos tudnivalókat is lehet tisztázni, továbbá a szerzői jogra is részletesen ki lehet térni (pl. weboldalon használt „alapanyagok” felhasználása, betűtípusokhoz, fotókhoz, stb kapcsolódó licencek, azok átadása, stb).
És ne feledd – a weboldalhoz az ügyfél is kell. Neki készül, vele készül. Íme néhány árulkodó jel, hogy ügyfeled még nem készült fel arra, hogy weboldalt készíts neki >>>
GRAFIKAI MUNKA
A WebdesignSulit elvégezve az arculat- és grafikai tervezés területén is otthonosan fogsz mozogni, azaz nem csak weboldalakat készíthetsz, hanem ügyfeleid számára arculatot és különféle grafikai munkákat is alkothatsz.
Arculat/logótervezéssel kapcsolatban is lehet alapmunkákkal és pluszban végzett munkákkal számolni. Profi szakemberként nemcsak egy logót adsz át, hanem azt átadod többféle formátumban, hiszen sokféleképpen kerül felhasználására a logó, jó, ha mindenféle formában kéznél van, az ügyfélnél van. A logóval együtt a színek kódjait, a betűtípusokat és az egyéb alapanyagokat is illik átadni, hogy bárki bármikor tudjon velük dolgozni a jövőben. Ha „adsz magadra” és a munkádra, akkor az arculattervet például brand moodboardon és/vagy arculati stílus útmutató táblán is prezentálod az ügyfélnek. Ajándékként is átadhatod, mely szintén egy remek marketingfogás. Plusz munkadíjért arculati kézikönyvet is összeállíthatsz.
Nyomdai anyagok tekintetében megint csak Rajtad múlik, hogy milyen szolgáltatásokat nyújtasz – tervezel és nyomtatsz is, vagy csak tervezel. Nyilván a megrendelő számára szerencsésebb, ha „egy helyen mindent el tud intézni”, és számodra is előnyös, hiszen így plusz szolgáltatásokat (nyomtatás, kivitelezés) tudsz nyújtani. Természetesen ha Te csak tervezést vállalsz, nyomtatást nem, akkor ezzel a megrendelő is számol, azaz Veled csak a tervet készítteti el/tudja elkészíttetni, a nyomtatásról már neki kell gondoskodnia, Te csak a nyomtatásra előkészített munkát adod át neki.
Ha megfelelő eszközparkod van (profi nyomtató, különféle vágó és biegelő eszközök, papírok, stb), akkor a nyomdai kivitelezést is tudod vállalni. Itt főként névjegyek, kártyák, meghívók, kisebb méretű poszterek, néhány példányos szóróanyagok, stb jöhetnek szóba, hiszen több ezer példány nyomtatását valószínűleg gyorsabb, egyszerűbb és költséghatékonyabb egy nagy nyomdában megrendelni. Vagy ha a megrendelő éppen termofóliás nyomtatást szeretne, ahhoz is speciális nyomdára van szükség. : )
Jó, ha van kapcsolatod nyomdával/ismersz megbízható nyomdát, dokumentumcentert, hiszen bármikor jól jöhet – vagy azért, mert Te rendezed a nyomdai munkát is, vagy ha nem Te intézed, akkor a megrendelők számára tudod ajánlani az adott nyomdát.
Ha nyomdai kivitelezésre kerül sor, akkor ismét megegyezés kérdése, hogy a munkának ezt a részét is Te bonyolítod le – „jófejségből” ingyen „futkozol” a nyomdába, vagy esetleg eleve számolsz ezzel, hogy nem csak tervezel, de a nyomdai munkát is Te bonyolítod le, és így a munkadíjat, termékdíjat is már belekalkulálod a kiajánlott vállalási árba.
Kiadványokra, többoldalas marketinganyagokra is mindig szükség van. Ha esetleg a kiadványszerkesztést is elsajátítod, akkor újabb szolgáltatási körrel tudod bővíteni a palettádat. : )
Nem csak offline, hanem online, webes felületeken elérhető, digitális anyagokra is lehet igény, mint például online hirdetések, bannerek kreatívjai, online plakátok, egyéb kreatív anyagok. Ezek megtervezése, elkészítése is Rád várhat.
Hosszúra nyúlt a bejegyzés, de egy átfogó képet szerettünk volna arról adni, hogy webdesignerként hogyan és milyen jellegű munkák várnak Rád! : )
Bejegyzésünket a témához kapcsolódó, igen hasznos blogbejegyzésekkel zárjuk >>>
Milyen területeken kell otthonosan mozognod webdesignerként?
Miben kell jónak lenned (webdesigner) szakemberként?
Ezért nem választanak webdesignerüknek az ügyfelek
20 jele annak, hogy belőled is menő kreatív válhat
Hatékonyságnövelő tippek – nem csak webdesignereknek
4P – Neked már megvan? – Így add el magad webdesignerként!