Marketing trendek – 2020

Az idei főbb (digitális, online) marketing trendekről is lerántjuk a leplet. Webdesignerként saját vállalkozásod marketingjében is fontos szerephez juthatnak, de ha ügyfeleknek dolgozol, akkor az mindig plusz pont, ha hatékony, vállalkozásra szabott online marketing eszközökkel és megoldásokkal is tudod őket támogatni.

            

videó és még több videó

Ma már olyan profi eszközök állnak a rendelkezésünkre, hogy „filmstúdiókat megszégyenítő” videókat, kisfilmeket, vetítéseket tudunk készíteni – márkaépítéshez, új termék bevezetéséhez, eseménypromóciókhoz, történetmeséléshez, stb. A videók azért is ilyen népszerű marketingeszközök, mert rövid idő alatt sok információt lehet velük közölni – akár informatív, akár szórakoztató formában kerülnek azok tálalásra. Egy videónál az első néhány képkocka a döntő – ha ez nem ragadja meg a célközönség figyelmét, akkor el is veszítettük őket.

             

Mit hasznosíthatsz Te ebből?

Mutasd be saját/ügyfeled vállalkozását (terméket, szolgáltatást, stb) egy 4-5 másodperces, intenzív tartalommal elkészített videóban, mely a weboldalon és a közösségi platformokon is helyet kaphat. Ha a videókészítéshez nem is értesz, a vizuális rálátásod, a kreatív ötletek is nagy hasznodra lesznek egy-egy videó megtervezése és összeállítása során.

          

             

influencer és még több influencer

Az elmúlt években „egyre hangosabbá váltak” az influencerek, akikkel sokkal könnyebben tudnak azonosulni reklámzaj és az elfogult ígéretek elől már menekülő vásárlók.

Az influencerek azok a közösségi média felületeken lévő, nagy rajongótáborral rendelkező személyek, akik igen nagy befolyással vannak követőtáborukra. Színes, izgalmas bejegyzéseikkel (fotós, vi­deós tartalmak) „üzennek” rajongóiknak, hogy milyen termé­ket vásároljanak, milyen szolgáltatást vegyenek igénybe. Az influencer marketing alapja éppen a word of mouth (WOM), azaz a szájreklám, az ajánláson alapuló marketing, melynek lényege a szájról szájra való terjedés, ajánlás, mely több el­adást generál, mint a fizetett marketing, vagyis jobban hall­gatunk egy számunkra hiteles/kedvelt ember véleményére. Az influencerek közvetlenül, hitelesebb, megbízhatóbb úton, hétköznapibb módon juttatják el a márkát óriási tömegek­hez. A véleményvezérek által előállított és közzétett tartal­mak személyesebbek, jobban és könnyebben megszólítják, inspirálják és motiválják a márka/vállalkozás célközönségét.

És bizony egyre jobban fordul a kocka: a márkák, vállalkozások kezdik felismerni, hogy nem feltétlenül a nagyszámú követővel rendelkező, és igencsak nagy költségekkel járó influencereken keresztül tudják megszólítani célközönségüket, hanem a kevesebb, de annál elkötelezettebb követőkkel bíró mikroinfluencerek hálózatán keresztül.

          

Mit hasznosíthatsz Te ebből?

Vagyis kisebb cégként is lehet labdába rúgnod, azaz megtalálhatod azt a hétköznapibb influencert, aki márkád, üzeneted hiteles szószólója lehet célközönséged körében. Mindez természetesen saját ügyfeledre is “átfordítható”.

Egy biztos: mindig olyan influencerre van szükség, aki a márka, a vállalkozás hiteles képviselője, közvetítője, természetes módon képes eljuttatni márkánk hírét vagy üzenetét célközönségünknek, pontosan abban a stílusban és nyelvezettel, amivel szeretik, ha megszólítják őket, és hosszú távon is meg tudja tartani a hűséges és elkötelezett közönséget.

             

                 

 

közösség, elköteleződés

És ha már szó volt az elköteleződésről… A vállalkozások számára mindig is fontos feladat volt az ügyfélmegtartás, de talán a közösségi médiának is köszönhetően a közönség, a közösség kerül főszerepbe, a közösségépítés (és ezáltal természetesen a hűséges, elkötelezett vásárlók megtartása) lesz a márkák, cégek elsődleges feladata. Ennek lenyomatai idáig is jelen voltak, gondoljunk csak a hűségprogramokra, az előfizetéses rendszerekre, azonban a technikai újdonságoknak és az újabb platformoknak köszönhetően ezek is egyre többféle formát és módot ölthetnek. A célközönséggel való közvetlenebb, személyesebb kapcsolattartás és kommunikáció, a közösséghez való tartozás érzésének erősítése lesz a márkák legerősebb fegyvere. A vásárlók is azokat a márkákat fogják előnyben részesíteni, akik hozzájuk szólnak, hitelesek, átláthatók, megosztják értékeiket, mindenki a közösség részének, a márka történetének szereplőjeként érezheti magát, van lehetőség az egymással való kommunikációra is. És ahogyan már az influencereknél szót ejtettünk a word of mouth (WOM), azaz a szájreklám fogalmáról, a közösség kapcsán itt is jelentőséggel bír – a vásárlóktól, ügyfelektől kapott visszajelzések, vélemények első helyre kerülnek. A szájról szájra való terjedés, ajánlás több el­adást generál, mint a fizetett marketing, vagyis jobban a vásárlók, ügyfelek jobban adnak „a velük hasonló cipőben járók” véleményére.

              

Mit hasznosíthatsz Te ebből?     

Akár saját vállalkozásod köré is kiépíthetsz adott téma iránt érdeklődő kis közösséget (pl. Facebook csoportban, tagsági rendszerben, hírlevél-listán), akik számára kérdezési/kapcsolattartási lehetőséget, exkluzív tartalmakat, ajánlatokat biztosíthatsz. Ha ügyfélnek dolgozol, és minderre ő is fogékony, akkor webdesignerként a különféle platformok dizájnjának kialakításában, a különféle (marketing)anyagok összeállításában, szerkesztésében lehetsz a segítségére.

                   

            

közösségi marketing, közösségi üzenetküldések

A közösségi média, a közösségi marketing továbbra is él és virul, újabb és újabb, trendi funkciókat megvalósító alkalmazások látnak napvilágot. Fiatalokat szinte csak a közösségi platformokon lehet elérni, de már az idősebb korosztály is szép számmal képviselteti magát ezeken a felületeken – kinyílt a világ előttük is, a marketingesek előtt pedig ők. : ) A közösségi hirdetésekkel tűpontosan megcélozhatjuk potenciális vásárlóinkat, ügyfeleinket. Sőt, továbbmegyünk, már kommunikációs csatornákon, üzenetküldő alkalmazásokban is megszólíthatjuk őket. Gondoljunk csak az igen népszerű Messenger alkalmazásra – bizony, a beszélgetések között megjeleníthetjük a hirdetéseinket (ugyanazzal a kreatívval, mint amit Facebookra és Instagramra készítettünk – a hirdetési kreatív a dinamikus formátuma lévén igazodik az adott platformhoz), melyek így pontosan ott és akkor kerülnek szem elé, ahol és amikor kell. Gyakran találkozhatunk olyan megoldásokkal is, hogy a felhasználók közösségi hirdetésekből, sztorikból juthatnak el márkák Messenger-es felületére, léphetnek közvetlenül kapcsolatba az adott céggel.

                  

Mit hasznosíthatsz Te ebből?

Akár saját vállalkozásod, akár ügyfeleid számára is készítheted a kreatívabbnál kreatívabb hirdetéseket, melyekkel a “kommunikációs csatornákban” is feltűnhettek, pontosan megcélozhatjátok velük az adott célközönséget.

 

                   

 

chatbot

Nem újdonság, de használata egyre elterjedtebb a vállalkozások körében. Ügyfélszolgálatként használhatjuk ezt a mesterséges intelligenciával működő kommunikációs csatornát, mely valós idejű, azonnali kommunikációt tesz lehetővé az ügyfelekkel, akik számára egy igazán kényelmes megoldás, hogy minél gyorsabban, minél pontosabb választ kapjanak a felmerülő kérdéseikre. Ezzel az ügyfélélmény is javul, hiszen a felhasználónak kevesebb időt kell töltenie keresgéléssel, és több időt fordíthat a fontosabb dolgokra. Ahogyan azt már a korábbiakban is bemutattuk, a közösséggel való kommunikáció, a beszélgetések indítása lesz a vállalkozások egyik legfontosabb feladata – éppen az ilyen és ehhez hasonló megoldásokkal tudnak ennek igazán eleget tenni.

                    

Mit hasznosíthatsz Te ebből?

Saját vállalkozásának ügyfélszolgálatát is menedzselheted chatbottal, ügyfeleknek dolgozva pedig a chatbothoz kapcsolódó kreatívokat, sablonokat készítheted el.

            

              

személyre szabás

Hozzákapcsolnánk az előző pontokhoz. Éppen a közösségi alkalmazások és a mesterséges intelligenciával működő technológiák teszik azt lehetővé, hogy finomhangolt, személyre szabott (akár automatizált) marketingüzenetekkel, valós idejű ajánlatokkal szólítsuk meg a minél konkrétabb célközönségünket, a vásárlók, ügyfelek számára testreszabott megoldásokkal tegyük kényelmesebbé a vállalkozással való kapcsolattartást, és mindezek által is vonzóbbá a márkát. A felhasználó tehát olyan formában, ott és akkor kapja meg a kifejezetten neki szánt hirdetést, ahogyan, ahol és amikor a leginkább fogékony rá, a leginkább reagál rá. Sokkal hatékonyabbak is, ugyanis több konverziót (rendelés, feliratkozás) lehet velük elérni, alacsonyabb ügyfélszerzési költségek mellett.

                    

Mit hasznosíthatsz Te ebből?

Nem is kérdés: saját céged célközönségére szabott hirdetések mellett ügyfeleid célközönségére szabott hirdetések, ajánlatok, kampányok kreatívjait tervezheted meg.

             

           

           

egy kis előrevetítés

hangalapú keresés

A hangalapú, hangvezérelt okoseszközök (lsd. Google Home, Alexa) térhódítása hozza magával a hangalapú keresést is, amely igencsak gyors és kényelmes keresést tesz lehetővé a világhálón – képernyő nélkül is.

            

Mit hasznosíthatsz Te ebből?

Hangalapú keresésre kell optimalizálni a tartalmaidat, azaz a weboldalon érdemes még hétköznapibb nyelven megírni a tartalmakat, a gyakran felmerülő kérdéseket nagyon konkrétan és pontosan megfogalmazni, a rájuk adott válaszokat nagyon egyértelműen megírni, az olyan adatok, mint az elérhetőségek (Google Térképen való hangalapú keresés miatt is) pedig mindig legyenek naprakészek.  Mindezekre saját ügyfeleidet is figyelmeztetheted, illetve ha Te végzed például a webszövegek megírását is, akkor adott a feladatod.

            

              

0. hely a Google-ban

Már nem az első, hanem a nulladik helyen menő megjelenni a Google-ban! : ) A “featured snippet” névre keresztelt funkció rövid választ ad a Google-ba beírt kérdésekre, keresésekre. Ezek a válaszok az adott kérdéshez/kereséshez kapcsolódó találatok előtt, tulajdonképpen a nulladik helyen jelennek meg. Abszolút felhasználóbarát, hiszen így a felhasználók villámgyorsan, lényegretörő választ kapnak a kérdéseikre, így nem kell rengeteg találatot, linkeket, valamint hosszas tartalmakat, cikkeket átböngészniük. Jó példák erre az olyan hétköznapi, egyszerű kérdések, melyekre tényleg egy adattal, egy mondattal lehet válaszolni. Pl. beírod a Google keresőbe, hogy “időjárás”, akkor rögtön megkapod a tartózkodási helyed szerinti aktuális és várható időjárást, átlátható módon minden fontos információval együtt – tehát konkrét weboldalra, konkrét cikkhez már el sem kell navigálnod.

A legújabb SEO (keresőoptimalizálási) trendek is azt mutatják, hogy a felhasználók már egy nem egy-egy kulcsszót, egy-egy kifejezést írnak a keresőbe, hanem a keresőóriásnak konkrét kérdéseket “tesznek fel” (mint pl.: Mitől lesz foszlós a kalács?; Hogyan kell léböjtkúrát tartani?; Mit tehetek a migrén ellen?…).

               

Mit hasznosíthatsz Te ebből?

Feltérképezel minden olyan gyakori témát és gyakori kifejezést/kérdést, mely a Te szakterületedhez kapcsolódik, amire a felhasználók is keresnek a Google-ban, majd megírod az ezekhez kapcsolódó, SEO-nak is eleget tévő, tömör, de hasznos válaszokat.

              

 


             

Hozzászólás írása

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.