Wasabi vagy wabi-sabi – nem mindegy, hogy eszik-e vagy isszák! : ) Míg előbbi a japán vízitormát, zöld tormát takarja, addig utóbbi életszemléletet, tervezési stílust foglal magában. Előbbit meghagyjuk a gasztronómiának, utóbbit pedig mutatjuk! : )
A Wabi-sabi eredetileg Kínából került át a japán kultúrába, a buddhizmusból fakad (szenvedés, üresség), buddhista értékeken alapul (egyszerűség, szerénység), és filozófiai, művészi hatásokkal is bír. A Wabi-sabi a japánok szépségről alkotott szemlélete.
A Wabi-sabi azokból a buddhista tanokból indul ki, melyek szerint nagy gondot fordítunk a tökéletesség megtalálására, de a tökéletesség elérése csak szenvedéssel jár, a tökéletesség úgysem valósítható meg, hiszen semmi sem állandó, mindig minden változik, formálódik, semmi sem tart örökké.
A Wabi-sabi design éppen ezért a tökéletlenségen alapul, a tökéletlen szépséget helyezi előtérbe. Ez az egyedi design stílus tehát egy másik fajta szépséget képvisel, a tökéletlenben keresi a szépséget – tulajdonképpen éles ellentétben áll azzal, amit a tervezésről úgy általánosságban gondolnánk (tökéletesség, precizitás, pontosság).
Nézzük meg a két kifejezés jelentését, melyek szintén jól rámutatnak arra, hogy mit is takar a „wabi-sabi”!
wabi = a korábbi korokban azt a fajta magányosságot jelentette, amikor egy személy „szerzetesként”, a társadalomtól elszigetelten él, visszavonul a természetbe, önfegyelemben él, megvon magától mindent, meditál, stb. Ma egyszerűséget, rusztikusságot, természetességet, organikusságot takar ez a fogalom.
sabi = a tárgyak elöregedéséből fakadó szépség vagy nyugalom – olyan emberi kéz által készített tárgyak, melyeken nyomot hagyott az idő vasfoga, a repedések, karcolások mind-mind az idő múlásának szimbólumai, a tárgy életét és mulandóságát annak patinája, kopottsága, vagy valamilyen látható javítása bizonyítja.
rusztikus belső terek és berendezések, kézműves termékek, edények, vázák, kosarak, fából és kőből készült hétköznapi tárgyak, teázás kellékei – egyszerűen, rusztikusan, díszítések nélkül
Maga a japán kultúra alapvetően nagyon gazdag és túldíszített, de a wabi-sabi stílus éppen ezzel a pompával ment szembe, és alakult ki ez a sajátos stílus, életszemlélet.
A wabi-sabi története kapcsán egy érdekességet is hozunk
A japán kultúrában nagy népszerűségnek örvendtek a teaceremóniák a XV-XVI. században. Ez bizony az elit szórakozása volt, komoly üzletek is köttetek egy-egy teázás alkalmával. Természetesen a ceremóniák is pompával jártak, a teamesterek a nagy gonddal elkészített teák mellett nagy hangsúlyt fektettek a teaszoba berendezésére, dekorálására, a japánkertek rendezésére, és nem maradhatott el a teák, ételek mesteri, művészi tálalása sem, mindezt minél díszesebb, drágább porcelánedényekben- és csészékben.
Murata Shuko zen szerzetes és teamester volt az első, aki nekiment ennek a túldíszítettségnek. A kínai porcelánok helyett helyi kézművesek termékeit vásárolta meg, a teaceremónia kellékei egyszerűek, rusztikusak lett, a ceremóniák lelassultak, csendesebbek lettek, és a teaceremóniákat megnyitotta a középosztály felé. 100 évvel később Rikyu vitte tovább ezt a hagyományt, ő alakította ki a japán teaszertartás mai formáját. A tökéletesen és túldíszítetten berendezett teaszobákat durva felületű, sárból tapasztott, nádfedeles, patinás faszerkezetű kunyhókra cserélte. Rikyu is a tökéletlenség híve volt, aki leteremtette a fiát, ha az a kertet nagyon tökéletesre takarította és minden levelet felsöpört.
A wabi-sabi design stílus legfőbb hívószava tehát a tökéletlenség – ha egy olyan kifejezést keresünk, amely ezt a stílust összefoglalja, akkor a „hibás szépség” kifejezés jól körülírja ezt a tervezési trendet.
Egy példával élve: a wabi-sabi design számára nem a tökéletes műgonddal elkészített váza a szép, hanem a repedt váza. : )
Mi jellemzi a wabi-sabi stílust?
- rusztikus, durva, nem tökéletesen kidolgozott felületek, kifinomulatlan textúrák
- természetes, organikus hatások, autentikusság
- egyszerűség, szerénység, minimalizmus, „a kevesebb több”
- aszimmetria, egyensúlyhiány, diszharmónia, szabálytalanság, befejezetlenség
- földszínek, semleges színek
Hogyan jelenik meg a wabi-sabi stílus a grafikai tervezésben?
A grafikai munkákban is a wabi-sabi legfőbb jegyei jelennek meg, mint például:
Számos átfedést fedezhetünk a wabi-sabi és a hygge design között, hiszen utóbbiban is jelentős szerepet játszanak a természeti elemek, az organikus textúrák, a natúr színek, a rusztikusság, az aszimmetria, a szabálytalan, a tökéletlen alakzatok, valamint a sok negatív tér használata.
A wabi-sabi stílus tehát bátran alkalmazható grafikai munkákban és webdesignban egyaránt, hiszen olyan jegyekkel bír, melyeket remekül tudunk alkalmazni saját alkotásainkban is, és így az sem probléma, ha nem tökéletes! : )
De akár életszemléletként is felfoghatjuk: ne akarjunk mindig a tökéletesre törekedni, álljunk meg egy pillanatra, legyünk türelmesek, mélyedjünk el egy kicsit gondolatainkban, ne halmozzuk feleslegesen a tárgyakat, becsüljük meg a körülöttünk lévő (ütött-kopott) tárgyakat is, éljünk szerényen, alázatosan. : )
Illusztrációk forrása: Pinterest
Élvezettel olvastam, köszi a cikket! 🙂
Szia Mária!
Ennek igazán örülök/örülünk! 🙂
Annak pedig főként, hogy volt hallgatóink is olvassák a blogunkat, bejegyzéseinket. 🙂
Üdv,
Bianka – oktató