7 hiba, amivel nehezíted a munkád Photoshop használatakor

A Photoshop egy nagyon szuper grafikai program, amit nagyon szeretünk. : ) Sok felhasználó (elsősorban kezdő felhasználók) azonban megnehezíti a saját munkáját néhány rossz szokással, beidegződéssel. Ezeket gyűjtöttük most Nektek össze, hogy ezekből a hibákból tanulva hatékonyabban és gyorsabban tudjátok használni ezt a remek programot.

 

A Photoshop biztosítja számodra az eszközeivel és a funkcióival a rugalmasságot – ha jól használod azokat. : )

 

Nézzük hát ezeket a hibákat!

 

 

1. Egy rétegen dolgozni

Mondhatni ez a legnagyobb hiba, amit elkövethetsz, hiszen pont a rétegezés a Photoshop legnagyobb előnye! Mindig, mindent külön rétegre készíts, legyen szó alakzatokról, feliratokról, ecsetekről, színezési korrekciókról vagy például retusálási műveletekről, stb. Lehet, hogy úgy gondolod: “á, ezek úgysem kellenek majd külön-külön”, de sose tudhatod, hogy mikor kell mégis belenyúlnod az adott munkába, vagy akár egy másik projektnél használhatnád egy-egy elemét, de ezt nem tudod megtenni, ha egy rétegre dolgozol.

  

 

2. Törlés és radírozás maszkolás helyett

Szintén óriási hiba. Nem azt mondom, hogy ezeket a funkciókat, mint a törlés és radírozás egyáltalán ne használd, de ha nem kell, akkor inkább maszkolj! Gondold el, megszenvedsz egy objektum kivágásával, aztán egy idő múlva mégis módosítanál rajta, de akkor már késő. Ha viszont maszkolod, akkor bármikor, akár évek múlva is könnyen módosíthatod.

 

 

3. Nem használni az Intelligens objektumokat (Smart object)

Mondhatni a vesszőparipám. : ) Aki már olvasta néhány bejegyzésem, tutorialom, az már olvashatta, mennyire ajánlom a használatát.

 

Itt egy leírásom róla:

Mi is az az Intelligens objektum (Smart object)?

Az Intelligens objektum óriási előnye, hogy rögzíti az eredeti képinformációt, ami az adott rétegen (rétegeken) van, rögzíti az adott kép felbontását. Intelligens objektummá alakíthatunk egy képet, réteget maszkkal együtt, több réteget, vagy akár egy mappát is. Nem kell megijedni, az intelligens objektum továbbra is szerkeszthető marad – pont ez benne a lényeg! A bélyegképére kétszer kattintva egy új ablakban megnyílik, és ott “kibontva” megtaláljuk az összes rétegét, vagyis a forrást. Ebben a külön ablakban elvégezhetjük a kívánt módosításokat, majd nyomunk egy mentést. Ekkor az eredeti oldalunkon látható lesz a változtatás eredménye.

  
Az intelligens objektum másolata is intelligens objektum lesz, és fontos tudni, hogy a másolatok forrása közös, tehát, ha az egyik intelligens objektumot megnyitjuk szerkesztésre, és ott módosítunk valamin, mentés után az összes másolaton is látszani fog a változtatás hatása.

 

Az intelligens objektumot nyugodtan kicsinyíthetjük, vagy akár vissza is növelhetjük, a minősége nem fog romlani. Én minden képet, mielőtt lekicsinyítek, intelligens objektummá alakítok. De nemcsak képeket, hanem szöveget is konvertálhatunk intelligens objektummá.

 

Miért is jó ez nekünk?

Számtalan esetben tapasztalhatjuk, hogy például a szövegek “dizájnolása” során csak akkor tudunk színezni, radírozni stb, ha a szöveget “raszterizáljuk”, ám ebben az esetben már nem lesz később átírható és nem is lesz vektoros! Nos, hát ilyenkor a szövegréteget raszterizálás helyett intelligens objektummá alakítjuk, és már lehet is szerkeszteni tetszés szerint, sőt, bármikor átírható vagy hozzáírható a forrás megnyitásával.

 

 

4. Nem használni intelligens szűrőket

Az intelligens objektumra tett szűrők intelligens szűrők, azaz bármikor módosítható a beállításuk és maszkkal együtt adódnak az intelligens objektumhoz. Például egy sima rétegre alkalmazott Gauss életlenítés utólag nem változtatható és az egész rétegre kihat, viszont ha ezt a réteget először intelligens objektummá alakítjuk és utána adjuk hozzá az életlenítést, akkor azt később bármikor állíthatjuk, és a maszkra festve azt is megtehetjük, hogy a kép egy részét visszaélesítjük.

 

 

5. Rendszerezetlenül dolgozni

A Photoshopban – ha megfelelően használjuk a rétegeket, azaz mindent új rétegre teszünk – egy nagyobb munkánál igencsak sok rétegünk lesz és az egész átláthatatlan lesz. Ezért érdemes az összetartozó rétegeket csoportosítani, mappákba rendezni és feliratozni. Sőt, ha az adott rétegnél a láthatóságot kapcsolható szem ikonra kattintunk jobb egérgombbal, akkor a rétegeket színekkel is megjelölhetjük, így még jobban rendszerezhetjük őket.

 

 

6. Nem használni billentyűparancsokat

Szintén lassítja a munkánkat, ha állandóan a menüből hozunk elő paneleket, kapcsolunk funkciókat. Van néhány gyakran használt funkció, amiknek érdemes megtanulni a billentyűparancsát, ezzel gyorsítva a munkánkat. Nézzünk néhányat (Windows operációs rendszerben):

  • Ctrl + T >>> szabad alakítás
  • Ctrl + Enter >>> szövegbevitel elfogadása – pipa helyett
  • Ctrl + S >>> mentés
  • Ctrl + A >>> mindent kijelöl
  • Ctrl + D >>> kijelölés törlése
  • Ctrl + és az adott réteg bélyegképére kattintás >>> az adott réteget jelöli ki körvonalazva
  • Alt + két réteg közzé kattintás >>> vágómaszk
  • Ctrl + G >>> a kijelölt rétegek mappába helyezése

  

 

 7. Nem menteni PSD formátumot

Szintén nagy hiba, hiszen sosem lehet tudni, hogy mikor kellene módosítani az adott munkát/mikor kellene akár csak egy kis részlet egy-egy régebbi munkánkból. A Photoshop (.psd) formátum szerkeszthető marad.

 

 


 

1 hozzászólás a témában - “7 hiba, amivel nehezíted a munkád Photoshop használatakor”

  1. Nagyon jó kis cikk, köszi 🙂 Évek óta használok Photoshopot (leginkább csak montírozásra illetve retusálásra), de még így is akadt benne újdonság. Amit meg én tennék hozzá, hogy a szövegbevitel elfogadására a num padnál lévő Enter önmagában is jó. Ami miatt én még szoktam bosszankodni, előfordul, hogy valamely rétegeket össze kell olvasztani, mert utána valami effektet együtt kell rajta alkalmazni, és rendre elfelejtem megőrizni az eredetit, amit sok esetben később még használhatnék. Lehet, hogy az intelligens objektum erre is megoldás? Abban még nincs nagy gyakorlatom, csak a Te hatásodra kezdtem el ismerkedni vele. 🙂

Hozzászólás írása

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.