A következő tanfolyam indul

2019. július 11.

Ezekkel biztosan őrületbe lehet(ne) kergetni egy (web)designert!

Ha már dolgoztál ügyfélnek, tudod, miről beszélünk. Ha már dolgoztál hálás ügyfélnek, tudod, miről beszélünk. Ha még nem dolgoztál ügyfélnek, jó, ha megismersz néhány gyöngyszemet az ügyfeleknek végzett munka szépségeiből. 🙂

Nos, ha megrendelőnek (legyen az ügyfél, barát, családtag) dolgozik a (web)designer, grafikus, akkor bizony a tervezés egy közös munka, egy együttműködés, amely mindkét fél részéről erőfeszítéseket, közös gondolkodást, hasonló elképzeléseket követel meg. Ez a munkafolyamat akkor tud igazán hatékony és eredményes lenni, ha egyrészt az ügyfél részéről van egy világos, egyértelmű brief (elképzelések, feladatok összefoglalója), másrészt a megrendelő és a designer/grafikus között folyamatos kommunikáció, párbeszéd zajlik. Fontos, hogy az ügyfél társszerkesztő, társtervező legyen a munka során, végig azt érezze, hogy a tervezés alatt álló munka az ő tulajdona, „beleszólási joga” van felette.

Az persze már más kérdés, hogy milyen „kreatív” ötletekkel, egyedi elképzelésekkel áll elő a kedves ügyfél, melyeket a designer a háta közepére se kíván, melyektől feláll a szőr a hátán, melyektől még a hideg is kirázza… – hogy csak néhány „reakciót” említsünk. De lelkes, megértő, türelmes szakemberünk készen áll ezekre a kihívásokra (is), minden tőle telhetőt megtesz azért, hogy igyekezzen olyan munkát (vagy még jobbat) kiadnia a kezéből, amilyet az ügyfél elvár!

 

Megérteni és megvalósítani az ügyfél elképzeléseit, megtalálni pontosan azt a hamvas kék színt, amire a megrendelő gondol. Elmagyarázni azt, hogy ha teljesen új arculatot szeretne, bombabiztos vevőmágnes weboldallal, akkor tényleg túl kell lépnie a megrögzött dolgokon, „a mi úgy szoktuk – elven”, stb. Megfejteni az olyan homályos megjegyzéseit, hogy pl. „túl feltűnő”, „túl sok”, „egy kicsivel odébb” – kinek mi a túl feltűnő és a túl sok, vagy éppen a kicsi, nemde?  Ez is tetszik meg az is…

 

 

Most ezekből a szösszenetekből csemegézünk. : )

(a soron következő történetek szereplői kitalált alakok, mindennemű egyezésük a valósággal csupán a véletlen műve)

 

 

MÉRETEK, IGAZÍTÁSOK

A méret igenis számít, de túlzásokba sem kell esni! Attól még, hogy óriási méretben, képernyőről is kilógó méretben jelenítünk meg egy logót, egy grafikát, egy fotót, nem biztos, hogy hatásosabb lesz, sőt! Az arányos, precíz elrendezések, igazítások is alapvető fontosságúak, ezek minden munka alapjai, de nem feltétlenül a 2 mm-es jobbra-balra “tologatásokon” múlik a végső siker.

 

Lehet egy kicsit nagyobb, még nagyobb, még egy kicsit nagyobb?

Lehetne 3 mm-el jobbra és 0,5 centivel feljebb?

 

 

FORMÁTUMOK

Nagyon kiszolgáltatott helyzetbe kerül a designer, ha nem állnak rendelkezésére az adott munkához szükséges alapanyagok – megfelelő, használható formában. Megakad a munka, dupla-tripla munka újragyártani, újratervezni, újakat vásárolni/készítettni, stb., stb.

 

A logót anno valamilyen rajzprogramban dobtuk össze a haverokkal, mert gyorsan kellett „egy logó” – így is megfelelő lesz, nem? Ezt Te biztosan át tudod rajzolni, szerkeszteni.

A szórólapot Word-ben készítettük, ezt kellene frissíteni az aktuális ajánlatnak megfelelően. Ugye Neked menni fog?

Nagy felbontású, éles, jó minőségű fotó?! Áhh, olyanunk nincs. Van néhány tenyérnyi méretű, homályosra sikeredett fotónk, de Te majd feljavítod (ezeket is)! Felnagyítod, kiélesíted, húzol rá valamilyen menő effektet, és úgy jó is lesz.

 

 

ÍZLÉSEK ÉS POFONOK

Tény, hogy ízlésbeli kérdésekben nehéz arra a bizonyos I-re feltenni a pontot, hiszen mindenkinek más tetszik, mást szeret, más iránt rajong – legyen szó színekről, stílusokról. Egy szakmabeli azonban tudja, hogy “mit lehet és mit nem lehet”, a kedvenc szín nem feltétlenül egyenlő a vállalkozás arculati színével, egy szoftverfejlesztő cég nem biztos, hogy barokkos motívumokat szeretne viszontlátni az arculati anyagaiban és így tovább – csak, hogy néhány példát említsünk. A jó designer ügyesen mederbe tudja terelni az “ízlésficamos” kéréseket is.

 

A kedvenc színem a pink. Legyen pink!

Túl komornak látom, én a színes, vidám dolgokat szeretem! Nézzük meg több színnel is, például piros, sárga és lila színnel is! Szerintem ezek a legvidámabb színek!

Legyen egy kicsit rózsaszínes, de barackos is, finoman megbolondítva egy kis mályvával, és nem bánnám, ha mindezt még megfűszereznéd pinkes beütéssel is. (Nem, ezt a színt még nem találták fel.)

Ez a pöttyös, barokkos, indamotívumos megoldás nekem nagyon bejön. Nem tudom, hogy ki tervezte ennek a cégnek, de örülnék, ha Te is tudnál valami hasonlót tervezni az én cégemnek.

Nekem mindegy, de szép legyen.

Tegyél rá még valamit. 

Ezt és ezt változtasd meg. Áhhh, mégis jobb az előző verzió.

 

 

IDŐZÍTÉS

Mindig kritikus pont. Az ügyfelek is mindig csúszásban vannak, és azt gondolják, hogy majd a designer minden elvesztegetett idejüket bepótolja. A “tegnapra kell” típusú felkérések óriási terhet rónak a szakemberre, hiszen egyrészt a 24 óra neki is 24 óra, másrészt ha (nem az ő hibájából) kevesebb ideje van X időt igénylő munkára, akkor ő sem tud megfelelően dolgozni.

 

Csütörtök délután: SOS kell egy plakát – hétfő reggelre.

Ja, hogy Te nem dolgozol hétvégén? Ó, Neked ez csak két kattintás, Neked ez nem sok idő. Jó lesz olyan is, mint a múltkor, csak ezt és ezt kell rajta átírni. Hogy mit? Ja, azt majd még csak késő este tudom átküldeni.

A designernek más munkája is van, nem arra vár egész évben, hogy ez az ügyfél mikor hívja az évi 2 db plakát miatt. Ha előre szól, akkor tud vele tervezni, be tudja kalkulálni az idejébe, de SOS munkák nem feltétlenül tudnak beférni a már fix (egyéb határidős) teendők közé.

És egy rutinos, tapasztalt designer jól tudja, hogy a „csak át kell írni a szöveget” sohasem két kattintás, mert 2-3 módosítást biztos kér még az ügyfél (elír valamit, időközben módosul valami, meggondolja magát, stb), továbbá mivel más a szöveg, így az egész munka elrendezése is csúszhat, mindent át kell rendezni, stb. A végleges verzió előtt ellenőrzésre, csekkolásra is át kell küldeni az ügyfélnek, várni kell a visszajelzését, és ha leokézza, akkor nyomtatásra kell előkészíteni, többféle formátumban lementeni…

és mindez az ügyfél fejében 30 mp…

 

 

PISZKOS ANYAGIAK

Az árazás, munkadíj a (web)designer részéről mindig nehéz kérdés – főleg szabadúszó kezdőként, amikor még nincs abban rutinja, hogy hogyan érdemes beáraznia a munkáját (mit óradíjban, mit projektalapon, stb). Egy biztos: ő is pénzből él.

 

Ingyen nem lehetne? Neked ez nem is munka lenne! Imádod ezt csinálni! És különben is: Te ezt nagyon gyorsan összedobod, két-három kattintás és már kész is vagy.

 

 

 

 

Mivel egészítenéd ki a listát? 🙂

 

 

 

Hozzászólások