Közmondások a grafikai tervezésben

Feltűnt már, hogy megláttál egy grafikai munkát, és egy ismert magyar közmondás jutott róla eszedbe? : )

           

Ha kicsit kritikusabb (vagy akár szakmaibb) szemmel tekintesz a különféle grafikai munkákra (legyen az logó, névjegy, szórólap, plakát, webdesign, stb), akkor könnyen megeshet, hogy a látottakat egy ismert magyar közmondással tudod „körülírni”, megfogalmazni. A közmondások a nép ajkán keletkezett lényegre törő iránymutatások. Ezekből több száz van, így szinte minden élethelyzetre találunk valamilyen passzoló közmondást, de még akár a grafikai munkákhoz, azok jellemzéséhez is akadnak. Lássuk, hogy mi fán terem mindez? : )

       

           

„Rend a lelke mindennek.” 

Alapszabály, hogy a munkáink rendben legyenek. : ) Ehhez nem kell más, mint a grafikai tervezési szabályok ismerete és betartása!

Bármilyen munkán is dolgozunk, legyen az egy „egyszerű” logó, egy összetettebb szórólap, egy többoldalas magazin vagy éppen egy weboldal, mindegyik részekből (pl. színekből, betűkből, szövegekből, grafikákból, képekből) épül fel, a részek pedig teljes egészt alkotnak. Egy-egy kompozíció akkor lehet igazán ütős, ha az egyes elemek összetartó, egységes, rendezett designt alkotnak. Elkészíthetjük mi a legszebb grafikai elemeket, dolgozhatunk a legklasszabb betűkkel, a legjobb fotókkal, ezek mit sem érnek, ha nem állnak össze egy komplett, rendezett egésszé.

     

        

„Ahogy esik, úgy puffan.”

Ez éppen az előző ellentéte, azaz amikor azt látjuk az adott munkán, hogy hiányzik belőle az átgondolt koncepció, a precíz, gondos munka, az alkotóelemek nem igazodnak egymáshoz, nincsenek egységben egymással, a készítője csak „összedobálta” az elemeket.

       

        

„Ég és föld a különbség (köztük).” 

Azaz amikor összehasonlítunk például egy kevésbe profi munkát és annak a profi verzióját. Ilyenkor szembetűnő csak igazán a különbség – hogy bizony így is lehet, és mennyivel jobb így.

De akár azonos témában készült munkák esetében is szépen kirajzolódik, hogy mennyivel profibb egyik, mint a másik.

         

         

„A kivétel erősíti a szabályt.”

Rögtön Timothy Samara: A grafikai tervezés kézikönyve című könyve, pontosabban annak alcíme jut erről eszünkbe: „Ismerd meg a szabályokat, hogy pontosan tudd, mikor térhetsz el tőlük”

„A szabályok megszeghetők, de sohasem hagyhatók figyelmen kívül” – olvashatjuk és meg is fogadhatjuk David Jury, tipográfus tollából ezt az aranyszabályt.

Kivételek tehát mindig lehetnek tervezési szabályok alkalmazása/nem alkalmazása során is. És hogy melyek ezek a kivételek, a tervezési aranyszabályokat mikor és miért szegjük meg – erre kapunk választ és példákat a könyv csattanójaként.

     

         

„A kevesebb (néha) több.” 

A grafikai tervezés egyik alapszabályával, egyik klasszikus aranyszabályával van dolgunk.

Színek, betűtípusok, logók, grafikai munkák kapcsán hatványozottan igaz a kevesebb több elvének betartása, érvényesítése. Egy telezsúfolt weboldalra vagy egy effektekkel felcicomázott logóra soha nem lehet azt mondani, hogy ez profi munka, mert rögtön bántja a szemünket a mix, a sokaság. Nyilván témától, koncepciótól, elképzelésektől is függ, hogy mennyi és milyen elemből állítjuk össze az adott munkát, de ha biztosra akarunk menni, akkor kevesebb alkotóelemmel, átgondoltan, precízen dolgozunk – ezzel soha nem lehet mellélőni, és a végeredmény is magáért fog beszélni.

      

          

„Kicsi a bors, de erős.”

Itt olyan designelemekre kell gondolnunk, melyekből elég egy kevés, és máris jelentősen feldobják az adott munkát. Ugyanakkor a „veszélyük” is megvan, tehát tényleg csínján kell bánni velük, nehogy „átessünk a ló túloldalára” – ha már a közmondásoknál tartunk. : ) Könnyen kukába dobhatjuk a munkánkat, ha túlzásokba esünk az ilyen típusú designelemekkel. Néhány példa: egy kézírásos betűtípus kiválóan feldobja a munkát, de ha túl sokat használjuk egy munkán belül, akkor az már sok(k); egy erős színnel remek kontrasztot hozhatunk létre, de a túl sok kontraszt már szemet bántó.

       

        

„Sok kicsi sokra megy.”

Még a legapróbb designelemek is jelentős pluszt adhatnak a kompozíció összképéhez. Önálló elemként lehet, hogy észre sem vennénk őket, de a kompozíció részeként jelentős szerephez jutnak. Ilyen lehet például egy minta, egy mintázat, egy-egy forma, geometriai alakzat, egy-egy írásjel, egy fotóeffekt, stb. Tehát bármi olyan, amely ugyan önmagában (akár szó szerint is) kicsi, de a kompozíció részeként jelentős többletértékkel bír.

     

         

„…hozott is, meg nem is”

És egy népmesei motívum: hozott is, meg nem is (lsd. Benedek Elek: A bíró leánya; Magyar népmese: Az okos leány)

Szemügyre veszünk egy munkát és azt látjuk, hogy az egyik eleme jó, jó, de mégsem az igazi. Egy jó példa: a betűk, karakterek körvonalazva vannak, de csak éppen, így olyan hatása van, mintha lenne is, meg nem is körvonalazva az adott felirat. Ennek látványa nem igazán szemrevaló, mindenképpen erősítésre, a körvonal vaskosabbá tételére lenne szükség, hogy egyértelműen, megfelelően, szemrevalóan legyen körvonalazva a felirat.

De akár méretek, elrendezések, igazítások kapcsán is megállja ez a közmondás a helyét: például egy szöveges tartalmat is tartalmazó munkán a betűk méretével, típusával, színével, vastagságával lehet hatást gyakorolni. Azonban a kis különbség nem tűnik fel, tehát nem gyakorol semmilyen hatást. Ezért igyekezzünk valóban hatást gyakorolni a különbségek bátor használatával. Amit kiemelünk, az legyen jól kiemelve: legyen nagyobb méretű fonttal szedve és/vagy legyen vastagított is. Esetleg lehet egy másik típusú fonttal szedve és/vagy más színnel.

             

        

           

És végül jöjjön még néhány közmondás, melyek magához a munkavégzéshez, design munkához kapcsolódhatnak:

           

„Csöbörből vödörbe.” – egy adott munkán módosítást végzünk, de azzal egy újabb módosítandó “hibát” idézünk elő : ) újratervezés…

„Átesett a ló túlsó oldalára.” – a grafikai tervezés egyik alapszabálya: mindent csak mértékkel

„Többet ésszel, mint erővel.” – a grafikai tervezés során is átgondoltságra, pontos, precíz munkára van szükség

„Nagy fába vágta a fejszéjét.” – nem baj, annál többet tud tanulni, gyakorolni, fejlődni : )

„Nem látja a fától az erdőt.” – alapvető hiba, hiányosság nem tűnik fel az adott munkán, mert már annyit nézzük, hogy nehéz objektíven szemlélni : )

„Evés közben jön meg az étvágy.” – nem jön az ihlet? inspirálódj, kezdj el alkotni, és hidd el, hogy a kreatív agytekervények is beindulnak

„Gyakorlat teszi a mestert.” – ez a design területén is így van

„Két legyet üt egy csapásra.” – csak egy egyszerű példa: készítesz egy moodboard-sablont, melyet akár több munka során is felhasználsz – így csak egyszer kellett vele dolgoznod : )

„Jó munkához idő kell.” – grafikai munkák, weboldalak kapcsán egyaránt igaz

„A puding próbája az evés.” – olyan munkát vállalunk el, amely számunkra még teljesen új, de éppen ezért remek tanulási/gyakorlási lehetőség, illetve akár így is értelmezhetjük: a gyakorlatban fog kiderülni, hogy munkánk mennyire gyümölcsöző

      

            


           

Ezek is milyen igazak a grafikai tervezés, design munka során, nemde? : )

Hozzászólás írása

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.