A következő tanfolyam indul

2019. szeptember 19.

Portfolió – így csináld!

Nem is kérdés, hogy a referenciamunkáidat be kell mutatnod a nagyérdeműnek. Lássuk, milyen portfolióval rukkolj elő!

Portfolióval (és most nem a gazdaság területén használt fogalomról van szó) elsősorban az alkotó tevékenységét végző (szak)emberek rendelkeznek (grafikusok, (web)designerek, kézművesek, fotósok, festők, stb), de természetesen modelleknek, fotómodelleknek is lehet saját fotókból összeállított portfoliójuk.

A portfolió tehát az alkotások, a referenciamunkák bemutatására szolgáló „eszköz”. Lehet digitális, online felületen elérhető, lehet nyomtatott, kézbe vehető, jelenthet egy mappát vagy akár egy dobozt, ládát is, attól függően, hogy ki mivel foglalkozik, hol és hogyan tudja bemutatni az alkotásait.

Számunkra, webdesignerek számára szinte adja magát, hogy vállalkozásunk weboldalán mutassuk be a referenciamunkáinkat, melyek elsősorban weboldalak, továbbá olyan arculati anyagok, melyek digitális platformon is bemutathatók (például mockup-ba, azaz kreatív sablonba illesztve – az adott munka beleolvad ebbe az előre elkészített környezetbe, miliőbe, designba, mintha eredetileg is azzal együtt fotózták volna le.), annak ellenére, hogy alapvetően nyomtatásra készültek.

Tény, hogy portfolió kapcsán sincsenek kőbe vésett szabályok – talán azon az egy aranyszabályon kívül, hogy az igényes, ízléses, szemrevaló tálalás elengedhetetlen. Ezzel minden bizonnyal egyetérthetünk. : ) Kreatív szakma a mienk, akár a többi alkotótevékenység is, így tőlünk, kreatív szakemberektől, alkotóktól szinte elvárás, hogy munkáinkat is kreatívan mutassuk be a nagyérdeműnek.

 

Bejegyzésünkben hozunk néhány tippet-tanácsot, hogy Te se lőj mellé a portfolióddal, hogy ne csak a munkáiddal, hanem azok tálalásával (bemutatásuk) is meghozd a megrendelők étvágyát (igénybe vegyék a szolgáltatásaidat)! : )

 

#

Kezdőként, szárnyait bontogató (web)designerként még nem biztos, hogy van elegendő referenciamunkád, vagy úgy érzed, hogy az eddigi munkáid még nem alkalmasak arra, hogy felvedd őket a portfoliódba, bemutasd őket az érdeklődőknek. Nos, ezeket a kezdeti félelmeket gyorsan felejtsd is el, és „csapj bele a lecsóba”! A meglévő munkáid még mindig kézzel foghatóbbak, láthatóbbak, mint az el nem készültek, és bizony a kész jobb, mint a tökéletes. Tehát arra ne várj, hogy tökéleteset alkoss, és majd azt beleteszed a portfoliódba. Akkor még sokáig várhatsz a sültgalambra… 🙂

Továbbá a portfolióba nemcsak valódi, fizetős munkák kerülhetnek, bátran tegyél bele egyéb, kapcsolódó (családnak, barátoknak készített) munkákat is, és ha esetleg nem lenne elegendő megrendelői munkád, kezdetben akár fiktív cégeknek is tervezhetsz, mely munkák természetesen szintén a portfolió részét képezhetik.

 

#

A portfolió „formátuma” attól függ, hogy kinek és mit szeretnél megmutatni. Ha biztosra akarsz menni, akkor például a weboldalon is külön oldalt szánsz a referenciamunkáidnak (pl. a weboldalak egy átkattintással élőben is megtekinthetők, a nyomtatott anyagok mockupba illesztve online felületen is szemügyre vehetők), és a portfoliódat nyomtatott formában is elkészíted (pl. a weboldalak képernyőfotóit vonultatod fel, a nyomtatott anyagok mintapéldányai élőben is kézbe vehetők). Utóbbi formátum tulajdonképpen egy albumot jelent, amely a személyes találkozások alkalmával lehet nagyon hasznos, illetve olyan megrendelők esetében, akik szeretik a „papíralapú” anyagokat. Gondolj bele, milyen jó benyomást keltesz, ha a találkozóra kézbe vehető, igényesen összeállított portfolióval, egy lapozható, megtapitnható albummal érkezel! 🙂

+TIPP: A portfolióban se felejtkezz el a legfőbb arculati elemedről, a logóról, és az elérhetőségeket is fontos feltüntetni (akár lábrészben, minden oldalon, szelíden-szolidan). És persze a kreatív névjegyedet is add át a megrendelő kezébe.

 

#

Az arany középút elve a portfolió esetében is betartandó, tehát ne akarj mindent megmutatni, még akkor sem, ha rengeteg profi munkád van. 🙂 Alapvetően is érdemes tudatosan kategóriákba rendezetten, tematikusan felvonultatni a munkáidat, így a célközönség számára is átláthatóbbak, célirányosan áttekinthetőek a munkáid. 50 oldalas portfolió „csomag” helyett próbálj meg egy-egy kategóriához 1-2-3 legjobb munkádat kiválasztani. Hidd el, hogy már egy-két munkán keresztül látni fogja a megrendelő, hogy mire vagy képes, mit képviselsz, milyen stílusban alkotsz, milyen egyedi megoldásokkal állsz elő. Természetesen arra is kell ügyelni, hogy az érdeklődők számára egyértelműen kiderüljön, hogy milyen munkákat vállalsz, illetve a portfoliód alapján ne az jöjjön le, hogy csak ehhez vagy csak ahhoz értesz. Mindenre térj ki, de ügyelve az arányokra! 🙂

+TIPP: Ha pedig eltérő területen mozogsz, vagy jobban külön szeretnéd választani a grafikai munkákat a webes munkáktól, akkor ne zsúfolj bele mindent egy „csomagba”, készülhet akár két önálló portfolió is.

 

#

Ha igazán profin akarod prezentálni a referenciamunkáidat, akkor a külcsínek mellett a tartalomra is kellő figyelmet kell fordítanod. Vagyis a munkáidat nem elég vizuálisan bemutatni, kontextusba is kell helyezni őket, szöveges leírással is érdemes őket bemutatni. Természetesen nem regényeket kell írni az adott projektről, de a legfőbb (újságírásból és az angolban 5W-ként ismert) kérdésekre választ kell adnod: ki, mi, hol, mikor, miért? Ha mindezt még izgalmas sztorival is megfűszerezed, nyert ügyed van. A történetmesélés évezredek óta jelen van a kultúránkban, mindenki szereti az érzelmekre ható történeteket. A megrendelő rögtön „hasonló cipőben érzi magát”, az adott projekt részesévé válik, és máris igénybe akarja venni a szolgáltatásaidat, hiszen a történetek által a saját problémájára ismer, amelyre Te tudsz neki megoldást, gyógyírt adni.

 

 


Remek, szemrevaló példákért nem is kell messzire mennünk:

 

Bartos Kinga hallgatónk festészettel és grafikai tervezéssel egyaránt foglalkozik, így ennek megfelelően két portfolió oldal is helyet kapott a weboldalán.

 

 

 

Krusper Szilvi hallgatónk letisztult design stílusban kiváló grafikai anyagokat és webdesign terveket készít megrendelőinek. Referenciamunkáikat tematikusan mutatja be weboldalán, az adott projekttel kapcsolatos legfontosabb információk is feltüntetésre kerülnek az igen látványos vizuális prezentációk mellett.

 

 

 

Pálffy Magdi hallgatónk pozicionálta magát egy kisebb piaci szegmensre, akikkel közös nyelvet beszél, akiknek megérti a problémáját és megoldást tud kínálni nekik, akiknek szívesen dolgozik. Ez a kis csoport a vállalkozó nők csoportja. Magdi vállalkozó nőknek tervez arculatot, készít weboldalt.

 

Magdi a vállalkozása weboldalán nem csak vizuálisan, de szöveges formában is bemutatja referenciamunkáit – rövid, lényegre törő, laikusok számára is érthető és élvezhető leírásokkal.

 

 


 

 

Hozzászólások