Hamarosan a WebdesignSuliban is „becsengetnek”, kezdetét veszi az első őszi online Webdesign Tanfolyamunk. Bejegyzésünkben összegyűjtöttünk 9 +1 hasznos olvasnivalót azoknak a leendő hallgatóinknak, akik „nem bírnak várni” a tanfolyamkezdésig, mielőbb szeretnének betekintést nyerni a webdesigner „szakma” rejtelmeibe. : )
Ajánlónkban természetesen nemcsak leendő webdesigner hallgatóinkra gondoltunk, hanem azokra is, akik még csak fontolgatják a tanfolyamon való részvételt, vagy éppen egy ilyen kreatív munka az álmuk.
Olyan „kötelező” olvasmányokat ajánlunk a „szakma” iránt érdeklődőknek különféle témákban, melyek könyvesboltokból, online rendeléssel is beszerezhetők. Javaslunk olvasnivalót grafikai tervezésről, logókészítésről, weboldaltervezésről, és még sok-sok témáról, hiszen igazán színes a paletta, a könyvespolc. : )
Imádjuk a könyveket! A saját szerkesztésű tankönyvünkön kívül a Webdesign Tanfolyamon is nagyon sok (szak)könyvet ajánlunk hallgatóink figyelmébe, melyek jól jöhetnek az adott téma/lecke kiegészítéseként, ha jobban elmélyednének az adott területen, tovább bővítenék tudásukat, vagy ha csak egy kis énidőként szívesen vennének kezükbe hasznos olvasmányokat.
Nézzük is sorban a (leendő) webdesignereknek ajánlott könyveket! : )
#1 Robin Williams: Tervezz bátran!
Kezdd Te is ezzel! : )
A könyvben Robin Williams évtizedes oktatói és tervezőgrafikusi tapasztalatai kerülnek összegzésre, benne az oldaltervezés és a tipográfia szabályaival. A tervezési alapelvek működése könnyedén megérthető, megjegyezhető, hiszen látványos, szemléltető példákkal kerülnek bemutatásra a könyvben.
Segítségével munkáidat, kiadványaidat – minden tipográfiai előképzettség nélkül – rendezettebbé, könnyen áttekinthetővé, valamint figyelemfelkeltővé, kommunikációdat pedig hatékonyabbá teheted. Az alkotások során az adott munkák szebb formába önthetők, látványosabbá tehetők. Bemutatásra kerülnek a betűkeverés szabályai, nem mellesleg különféle szöveges tartalmakkal ellátott munkákhoz (pl. hírlevelek, szórólapok, stb.) konkrét tanácsokkal lát el.
#2 Timothy Samara: A grafikai tervezés kézikönyve
Ha még profibb szintekre vágysz, íme!
A grafikai tervezés kézikönyve egy részletes, átfogó képet ad arról a tudásanyagról, amelyet a tervezőknek ajánlott tudniuk ahhoz, hogy a mindennapos „kihívásokat” sikeresen meg tudják ugrani. A könyvben rengeteg példával kerülnek bemutatásra azok az alapelvek, tanácsok, melyeket egy designernek tudnia kell. Csokorba gyűjti a jó design 20 szabályát, példákkal szemléltetve, hogy hogyan szegheted meg őket, továbbá alaposan megismerkedhetsz a grafikai tervezés vizuális eszközeinek alapvető elemeivel (pl. pont, vonal, textúra, térbeliség, kontraszt), valamint azzal, hogy hogyan tevődik össze ezekből az elemekből egy komplett összeállítás, kompozíció.
A színek és a tipográfia is tüzetesen elemzésre kerül, a színtani jellegzetességektől kezdve egészen a betűformák szerkezeti felépítéséig bemutatásra kerülnek ezek a fontos „alapanyagok”. A képek, fotós tartalmak felhasználási módjaival is részletekbe menően informál.
#3 Vasvári Péter: Magyar logók
Hazai vizeken: inspiráló és ötletgazdag válogatás a hazai tervezők által készített kiemelkedő színvonalú logókból.
“A képzőművészeti ágaknak, ezen belül is az alkalmazott grafikának egyik fő területe a logótervezés. Erre a szakterületre, a tervezés és a logók csodálatos, ámde kihívásokkal teli világába kalauzol el bennünket ez a kötet. Olyan kiemelkedő színvonalú logókat és emblémákat mutat be, amelyet hazai alkotók készítettek: 680 színvonalas alkotást, melyet a logópályázatra érkezett több mint 4000 pályaműből neves szakmai zsűri választott ki. Ez a tematikus rendszerbe foglalt logógyűjtemény alkotja a könyv törzsanyagát. Inspiráló és ötletgazdag válogatás, melyben a mai irányzatokat képviselő logókon túl feltűnnek mindenki által ismert klasszikusok, sőt a legmodernebb változatok is.
A gyakorlati példák mellett ízelítőt kapunk az elméleti háttérből is: megismerhetjük a szakma neves képviselőinek gondolatait a logó fogalmáról, a jó logóról, annak megalkotásáról, megtudhatjuk a titkát, hogyan készül és mitől lesz valóban találó egy logó. Betekinthetünk a tervezés folyamatába is, képet kapva annak irányzatairól s az aktuális trendekről.”
#4 Gail Anderson – Steven Heller: Logódesign Ötlettár
És ha még nem lenne elég logókból: ha szeretsz kreatív dolgokat nézegetni és közben még tanulni is, tessék!
Ez a nagyszerű könyv 128 oldalon keresztül taglalja a legfőbb arculati elemet, magát a logót. Részletesen bemutatja a logók szerepét, valamint 50 ismert logón keresztül tudhatod meg, hogy „hogyan lehet szavakból, monogramokból, szimbólumokból, formákból vagy képekből emlékezetes és a brand identitását kifejező logókat alkotni.”
#5 Serfőző Péter: Branding és vizuális válasz
Igazán újszerű szakkönyv a „kreatív piacon”! : )
Színes-szagos, látványos formában kerül bemutatásra maga a branding és az arculattervezés folyamata, avagy hogyan lesz a brandből arculat? – mindez a „megszokottól” eltérő szemszögből, hasznos eszközlistákkal és fogásokkal, lépésről lépésre. Mindemellett olvashatsz a digitális arculatok (pl. weboldal, applikáció, hirdetés, közösségi média, stb.) világáról is.
#6 Mészáros Róbert: Brand a lelke mindennek
Minden, amit a márkaépítésről tudni érdemes!
Mészáros Róbert Brand a lelke mindennek című könyve segítségével megalapozhatod és felépítheted a saját márkádat. Hasznos tippeken, tanácsokon túl különféle példákkal, magyar és külföldi inspiráló történetekkel is találkozhatsz.
A könyv minden esetben hasznos olvasmánynak bizonyul, főként akkor, ha saját vállalkozásán törön a fejedet, vagy éppen a meglévő vállalkozásoddal szeretnél kitűnni a versenytársaid közül, de nem tudod, hogy ezt hogyan tudnád hatékonyan megtenni. A könyv ahhoz is remek segédeszköz, ha egy új terméket és/vagy szolgáltatást dobnál piacra, de még nincs meg a határozott elképzelésed, hogy ehhez hogyan is foghatnál hozzá.
#7 Cziráki Barbara: Varázslatos weboldalak
Ez itt a reklám helye! : )
A Varázslatos weboldalak című könyvünk egy kedvcsináló, gondolatébresztő, színes-szagos könyv a webdesignról, a weboldalakról, kifejezetten laikusoknak, számtalan érdekességgel a weboldalak világából. Ez a könyv Neked szól, ha szeretnél még a webdesign tanfolyam előtt egy kis betekintést nyerni a weboldalak varázslatos világába, ha szereted a szép dolgokat, ha alkotótípus, vagy ha egyszerűen csak tanulnál valami hasznosat.
#8 Pásztor Dávid: UX design
Kezdőként sem kell megijedned ettől a mozaikszótól, és maga a könyv is kiválóan fogyasztható! : )
Az UX, azaz a felhasználói élmény (user experience) nem más, mint azok a benyomások, amik a felhasználót a weboldal használata közben érik. Flottul működik minden? Amit kattinthatónak hisz a felhasználó, az valóban kattintható is? És ha igen, oda navigál általa, ahova gondolta, hogy navigálni fog? A pozitív felhasználói élmény kincs – a felhasználó zavartalanul tud böngészni a weboldalon, könnyedén megtalálja azt, amit keres, és mindeközben nem ütközik akadályokba – feladatunk, hogy ezt a felhasználói élményt biztosítsuk.
A könyvben többek között megismerheted a képernyők tervezésének alapelveit, bemutatásra kerül, hogy mit akarnak látni először a felhasználók a weboldalon az oldal betöltődése után, bepillanthatsz a felhasználók „útjába”, tippeket kapsz ahhoz, hogy mire kell odafigyelned, ha mobilra tervezed a weboldalt, milyen elemeket emelj ki, vagy éppen mit „rejts el”. Kedvencünk a könyvből: Ha esetleg eddig nem volt világos számodra az, hogy hogyan gondolkodik egy UX designer, illetve milyen az, amikor felhasználóbarát terméket tervezünk, akkor egy ütős példán (ketchup-os üveg vs. műanyag flakon) keresztül mindezt rögtön megértheted.
#9 Tris Hussey: Blogok kezdőknek és profiknak
Ha blogírásra adnád a fejed, ezt (is) ajánljuk!
Profi tippeket, hasznos tanácsokat találsz – bármilyen témában is készítenéd el a blogodat. A világ egyik legtapasztaltabb blogszerzője mutatja be, mit kell tenned, ha blogírásra vennéd rá magad. 6 féle blog készítéséről, létrehozásáról (pl. személyes blog, üzleti blog, videóblog, portfólióblog) olvashatsz, melyet a látogatók biztosan szívesen olvasnak majd.
#+1 Seth Godin: Mi a bőgés?
Ha egy kicsit a marketing óceánján is eveznél, de mindezt könnyed formában szeretnéd megtenni, tessék!
A kötet frappáns és inspiráló egypercesek gyűjteménye. A könyv szerzői arra „szövetkeztek”, hogy meggyőzzék az olvasókat arról, hogy a munkában vagy a vállalkozásban „bátor, kiugró és félelmetes tetteket végrehajtani fontos és csodálatos dolog.” Játékosságra buzdít, ötletekkel és számos példával, rövid történettel támasztja alá, hogy a merészség zseniális, hatalma van és csodákra képes.