Gyakran ismételt kérdések, avagy GYIK a weboldalon – minden, amit tudni akartál!

Ezúttal a weboldalak egy nagyon fontos szegmensét, a GY.I.K blokkot/oldalt járjuk körbe. Megnézzük, hogy mikor érdemes elhelyezni ezt a tartalmat, funkciót a honlapon, milyen szerepe van az oldalra érkező látogatók tájékoztatásában.  

Egy honlapon számtalan hasznos funkcióval találkozhatunk – annak témájától függően. A GY.I.K., azaz a “gyakran ismételt kérdések” is egy ilyen kiemelt funkció, elem az oldalon, kifejezetten akkor, ha különféle termékekkel/szolgáltatásokkal foglalkozunk, mutatunk be. Érdemes egy helyre összegyűjteni a céghez/vállalkozáshoz/szakemberhez intézett leggyakoribb kérdéseket és az azokra adott konkrét válaszokat, melyek hatalmas segítséget nyújthatnak az oldalra érkező látogatók, valamint az oldal kezelője vagy az ügyfélszolgálat számára egyaránt.

Miért is van szükség GY.I.K. blokkra/oldalra?

A gyakran felmerülő kérdések és az azokra adott válaszok segítik a weboldalra érkező látogatókat abban, hogy gyorsan, minél előbb, könnyen választ kapjanak a felmerülő kérdéseikre, megoldást találjanak a „problémáikra”. Ez mind az érdeklődőknek, mind a cégnek/vállalkozásnak/szakembernek egyaránt nagy segítség lehet, ugyanis ha a látogató a GYIK blokkban/aloldalon már választ kap a kérdésére, neki is jobb, könnyebb, hogy nem kell felvennie a kapcsolatot (e-mailt írnia/kitölteni a kapcsolatfelvételi űrlapot/telefonálnia) a céggel/vállalkozással/szakemberrel, valamint így a cégnek/vállalkozásnak/szakembernek is kevesebb időt, energiát kell az „ügyfélszolgálati” feladatokba fektetnie, nem kell nap mint nap megválaszolnia a már sokszor feltett kérdéseket, megoldást adni a „problémákra”.

Nem mellesleg egy megfelelően összeállított GY.I.K. blokk/oldal összeszedetten, lényegre törően megfogalmazott válaszokkal SEO, azaz a keresőoptimalizálás szempontjából sem utolsó.

Nézzük meg, hogy milyen funkciókat láthat el a GYIK a honlapon!

# A jól összeszedett kérdések, a megfelelően megfogalmazott válaszok csökkenthetik a cég/vállalkozás ügyfélszolgálatához érkező kérdéseket.
# Amennyiben termékekkel, szolgáltatásokkal foglalkozunk a honlapon, az ezekhez kapcsolódó információk is bemutathatók. Ilyen például az egyedi termékek elkészítésével, gyártásával, szállítással, fizetéssel, visszaküldéssel, pénzvisszafizetéssel stb. kapcsolatos kérdések és válaszok. Abban az esetben, ha szolgáltatásokat vonultatunk fel a honlapon, a hozzájuk kapcsolódó tartalmak (pl. munkafolyamat stb.) is megjeleníthetők.
# Az előre összeállított kérdések és a rájuk adott válaszok szakértelmet, hozzáértést, figyelmet tükröznek, segítenek a bizalom építésében, kialakításában.
# A releváns kulcsszavakkal teletűzdelt válaszokat tartalmazó GY.I.K. szekció/aloldal SEO, azaz keresőoptimalizálás szempontjából is előnyös.

Hogyan építsük fel a GY.I.K. blokkot/aloldalt a weboldalon?

# Egy kezdő vállalkozás esetében gyakran felmerülő kérdések néhány hónap alatt remekül ki tudnak rajzolódni, valamint nagyobb cég/vállalkozás esetében az ügyfélszolgálatnak feltett kérdések alapján egyszerűen kiszűrhetők a rendszesen visszatérő kérdések. Mind a kérdéseket, mind az azokra adott válaszokat érdemes alaposan kidolgozni az érdeklődők számára.

# A weboldal ezen részén is alapvető az egyszerű, világos, könnyen érthető kommunikáció, valamint, hogy tömören, közérthető formában, lényegre törően fogalmazzuk meg a kérdéseket és az azokra adott aktuális válaszokat.

# Bizonyos esetekben az adott témához, kérdéshez akár fotók/illusztrációk is társíthatók, melyek szintén a felhasználók segítségére lehetnek egy bizonyos kérdés megválaszolásában. 

# A leggyakoribb lényegi kérdéseket helyezzük előtérbe, hogy ezek a látogatók szeme előtt legyenek. Tehát a tartalmak elhelyezésébe kell valamilyen logikai, fontossági sorrendet vinni. Amennyiben több témát, területet, kérdéskört járunk körbe, célszerű kategorizálni, különböző szekciókra bontani a GYIK-ot, hogy az érdeklődőknek ne kelljen átböngészniük az összes kérdést, hanem egyből az őket érdeklő területekhez navigálhassanak.

# Amennyiben a válaszhoz külön oldal/bejegyzés is kapcsolódik – például egy termék használatát külön aloldalon mutatjuk be –, akkor az adott oldal/bejegyzés hivatkozását is helyezzük el a válaszban, hogy az érdeklődők ezeket a tartalmakat is megtekinthessék, egyetlen kattintással elnavigálhassanak a további/bővebb tudnivalókhoz.

# A GYIK legyen könnyen áttekinthető, hogy az érdeklődők gyorsan megtalálják a választ a bennük megfogalmazódott kérdésekre.

Hol/hogyan helyezzük el a GYIK-ot a honlapon?

Amennyiben csak néhány gyakran ismételt kérdés kapcsolódik az adott céghez/vállalkozáshoz, termékhez/szolgáltatáshoz, ezek a tartalmak akár „lenyitható-összecsukható” formában már a főoldal alsó részén, a kapcsolat blokkot megelőzve, annak környékén helyezhetők el.

A lényeg, hogy GYIK mindig jól látható helyen, áttekinthető formában, kényelmesen használható szerkezetben kerüljön kidolgozásra.

Abban az esetben, ha egy adott témában több kérdés is felmerül, vagy éppen több témakörre is kitérünk, akkor érdemes egy külön aloldalon elhelyezni ezeket az információkat. Ezen az aloldalon pedig akár témák, területek szerint, „csoportokba/dobozokba” rendezve sorakoztathatjuk fel a gyakori kérdéseket és az azokra adott magyarázatokat.

Ha több terméket/szolgáltatást mutatunk be a weboldalunkon, kulcsfontosságú, hogy ezek a termékek/termékkategóriák/szolgáltatások külön-külön aloldalakon kerüljenek bemutatásra. Amennyiben ezekhez a termékekhez/termékkategóriákhoz/szolgáltatásokhoz is felmerülnek különféle gyakori kérdések, azok akár az adott termék/termékkategória/szolgáltatás saját aloldalán is bemutathatók az érdeklődőknek – ezáltal ezekkel a tájékoztatásokkal már a termékek/szolgáltatások bemutatását követően találkozhatnak a felhasználók.

Akár a főoldalon, egy különálló blokkban helyezzük el ezeket a hasznos információkat, akár egy külön aloldalon kerülnek listázásra, kell, hogy menüpont is társuljon ehhez a szekcióhoz/aloldalhoz. Így a honlapra érkező látogatók célirányosan, a menüsorból elnavigálhatnak ezekhez a lényeges információkhoz, nem kell végigböngészniük a weboldalt, ha célirányosan egy adott tartalomra kíváncsiak, egy adott kérdésre/problémára keresnek megoldást.


Tartalmas GY.I.K. blokkokat/aloldakat kívánunk! : )

Hozzászólás írása

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.