Hogyan válassz webdesignert weboldalad elkészítéséhez? – 8 +1 szempont a jó döntéshez

Bejegyzésünkben a megrendelő szemszögéből vesszük át azokat a szempontokat, melyeket érdemes figyelembe vennie, ha weboldalkészítőt keres honlapja kivitelezéséhez.

Ha a megrendelő Te vagy… A weboldal a vállalkozásod digitális „arca”. De kire bízod az elkészítését?! Rengeteg lehetőség van a piacon, de nem mindegy, hogy kivel dolgozol együtt – akár hónapokig a honlapon, majd utána még évekig a további együttműködéseken. Összegyűjtöttünk néhány kulcsfontosságú szempontot, amelyeket célszerű mérlegelned és amelyek segítenek abban, hogy tudatos döntést hozz, ha webdesignert választasz:

Ajánlások, hirdetések, vélemények

Akár már az is „nyomhat a latba”, hogy hol/hogyan találtál a szakemberre: például személyes ajánlás útján, hirdetés lévén, szakmai oldalakat/cikkeket böngészve. Lehet, hogy személyes ajánlás alapján jobban megbízol az adott szakemberben/hitelesebb számodra, mintha „csak” a hirdetését látnád, hiszen egy ismerősöd már dolgozott vele, tehát be tud számolni a tapasztalatairól, a „szaki” munkavégzéséről, a munkája által elért eredményekről. Azonban akár egy ütős hirdetése is lehet döntő abban, hogy őt válaszd. De érdemes nyitott szemmel járni, és akár Google-értékeléseket, Facebook-véleményeket, LinkedIn-ajánlásokat olvasgatni – ezek is sok mindent elárulnak a „célszemélyről”.

Platformok / weboldal

Csekkold, hogy a kiszemelt webdesigner(ek)nek van-e egyáltalán weboldala, vagy csak Facebook és/vagy Instagram oldala van? Talán nem is kérdés, hogy egy szakembernek, főleg egy webdesignernek igenis legyen weboldala, mely a saját cégére. A honlapján számos információ szerepel/kell szerepelnie (pl. milyen szolgáltatásokat kínál, milyen referenciamunkái vannak, milyen munkadíjakon dolgozik/hogyan kérhető egyedi ajánlat, mit írnak róla az ügyfelei, stb), melyek nagyban befolyásolják a döntésedet. Szánj rá időt, hogy a kiszemelt webdesigner(ek) weboldalát alaposan átböngészd! Már a honlapjának a dizájnja, „kisugárzása” is megfoghat, továbbá ha a szakember pontosan a Te problémádra kínál megoldást és ezt megfelelően kifejti a weboldalán, valamint ha azt jól tudod használni, minden szükséges információt megtalálsz rajta, az átnézése során kellemes benyomások érnek, és összességében is úgy érzed, hogy Te lettél megszólítva, akkor esélyes, hogy ő lesz a befutó guru a saját weboldalad elkészítéséhez.  

A közösségi média oldalakra, posztokra sem árt ránézni, melyek általában közvetlen(ebb) stílusúak, személyes(ebb) hangvételűek, a szakmai tartalmakon kívül a szakember „magánéletébe” is bekukkanthatunk, így (még személyes találkozás nélkül) közelebbről/másik oldaláról is megismerhetjük.

Referenciák

Egy webdesigner szakember esetében az általa készített referencia-weboldalak a legbeszédesebbek. A portfólióját célszerű alaposan szemügyre venni (már a munkák „tálalása” is befolyással lehet Rád), és a legjobb, ha ezeket élőben is meg tudod tekinteni, hiszen a működő honlapok alapján láthatod, hogy (eddig) milyen területeken/milyen típusú vállalkozások számára készített weboldalakat, azok milyen felépítésűek és hangulatúak, milyen (egyedi) stílusban alkot a designer, az oldalakon milyen egyedi megoldások, ötletes kivitelezések vannak, melyekre esetleg éppen Neked is szükséged lenne, melyek esetleg éppen a Te tetszésedet is elnyerik.

Ha a referenciamunkái nagyon más típusúak, stílusúak, minőségűek, mint amit Te előzetesen elképzeltél, elterveztél a leendő weboldaladdal kapcsolatban, akkor nem biztos, hogy az adott webdesigner lesz a Te embered. De ettől függetlenül prezentálhatod neki a terveidet, és ha ő is úgy látja, hogy mindez nem az ő területe, akkor valószínűleg nem is lenne hatékony a közös munka és nem is lenne sikeres a végeredmény. Azonban attól még, hogy a saját területedről nem látsz tőle munkát, az nem azt jelenti, hogy nem is tud profi munkát kiadni a kezéből – az adott területhez, az adott stílushoz, stb. kapcsolódóan. De ha szimpatikus maga a szakember, kiválóak a munkái, a munkafolyamatai átláthatók, a weboldala is megfogott, akkor kérj tőle ajánlatot, és meglátod, hogy vállalja-e a megbízást.

Sok szakember nemcsak vizuálisan, hanem például esettanulmányok/blogbejegyzések/projektleírások formájában is beszámol a munkáiról: kinek, mikor készült, mi volt a koncepció, mi alapján dolgozott, mi jelentett nehézséget, milyen egyedi megoldásokra volt szükség, milyen volt az ügyféllel való közös munka, milyen eredményeket ért el az adott cég/vállalkozás a weboldal által, stb. Ezeket sem árt átolvasni.

Ha nem találsz referenciákat egy szakember weboldalán, akkor rögtön fordulj sarkon! Még a legkisebb, induló webdesignernek is kell, hogy legyen legalább 2-3 olyan munkája, amit be tud mutatni.

Ügyfélvélemények

A webdesigner honlapján a referenciák mellett valódi ügyfélvéleményeket is kell keresned/kell találnod, hiszen az ügyfélvélemények betekintést nyújtanak a szakember munkamódszereibe és az ügyfélkapcsolatok minőségébe. Egy vélemény akkor igazán hiteles, ha az ügyfél teljes neve, titulusa, a vállalkozása/munkahelye neve, szükség szerint helyszín is feltüntetésre került. Ha még a fotóját is adja a nevéhez, vagy esetleg videóban nyilatkozik, az már abszolút bizalmat kelt. A weboldalon olvasható testimoniálokon kívül a már említett Google-értékelések, Facebook-vélemények, LinkedIn-ajánlások is fontosak.

Szakmai tapasztalat

Sokan szeretnek kisregényeket írni arról, hogy milyen sok iskolát/tanfolyamot végeztek el, milyen hosszú azoknak az eszközöknek/programoknak a listája, melyeket ők ismernek, egyszóval mindenhez is értenek. És nem is feltétlenül az a legfontosabb, hogy valaki 10+ éve a szakmában van, de azért természetesen nem árt, ha van „egy kis” tapasztalat a háta mögött. Te nem feltétlenül vagy jártas ezeken a szakterületeken, nem feltétlenül ismered a felsorolt eszközöket/programokat, éppen ezért kéred az ő segítségét. Hogy mivel és hogyan segít, csak másodlagos, nem a Te „dolgod”, Téged elsősorban a végeredmény érdekel. Tehát Téged mint megbízót nem annyira a „háttérsztori”, hanem inkább az érdekel, hogy a szakember a Te problémádra tud-e hatékony megoldást adni? Ezt egyrészt láthatod az általa vállalt szolgáltatásokból/egyéb információkból is, másrészt a referenciáiból, továbbá az ügyfélvélemények is igen beszédesek tudnak lenni (kinek-miben-hogyan tudott segíteni, milyen eredményt értek el, stb). Az csak előny, ha dolgozott már a Tiédhez hasonló típusú projekteken, ismeri az adott iparág sajátosságait.

Kommunikáció és ügyfélkezelés

A weboldal szöveges tartalmainak, illetve a webdesigner bemutatkozásának hangvétele is már sejteti a szakember „kommunikációs stílusát” – az is elképzelhető, hogy már ez (vagy akár a fotója, megjelenése, kisugárzása) nem szimpatikus számodra, így „szóba sem állsz vele”.

Ha viszont felveszed a kapcsolatot a szakemberrel, akkor rögtön kiderül, hogy hogyan kommunikál, hogyan kezeli a megkereséseket. Ez lehet egy telefonhívás, egy e-mail, egy ajánlatkérés. A telefonos beszélgetés tükrözi a kommunikációs stílusát, milyen hangnemben és hogyan beszél Veled, már egy ilyen első kontakt során is világossá válhat, hogy „egymásra tudtok-e hangolódni”, „egy nyelvet beszéltek-e”, a hangja alapján mennyire szimpatikus, stb. Ha e-mailt írsz neki, de arra csak napok/hetek múlva válaszol, már az is tükröz egyfajta hozzáállást mind a leendő ügyféllel, mind az elvégzendő munkával kapcsolatban. Ha ajánlatot kérsz, és az gyorsan megérkezik (nem mellesleg megfelelően ki is van dolgozva), az mindenképpen jó jel, hiszen valószínűleg a munkája is precíz, a munkamorálja is pozitív.

Ha már az első beszélgetés/egyeztetés során azt érzed, hogy „ez nem az igazi”, „valami nem stimmel”, akkor ne erőltesd. A közös munka során sokat fogtok egyeztetni, ezért lényeges, hogy már az elejétől kezdve meglegyen az összhang és a kölcsönös bizalom.

Ha pedig már együttműködtök, zajlik a közös munka, alapvető, hogy (ésszerű keretek között mindig) elérhető és rugalmas legyen, ugyanakkor Te is állj a rendelkezésére szükség esetén, ugyanis a weboldal elkészítése egy közös munka. Továbbá Neked is mindent értened kell a projekttel kapcsolatban, ezért elvárható, hogy a webdesigner pontosan tájékoztasson a soron következő lépésekről, átlátható információkat adjon mindenről, mindent úgy mondjon el, hogy Te – akinek nem ez a szakterülete – is mindent megérts, illetve ha Tőled vár valamit (pl. webszövegek, fotók), akkor ahhoz megfelelő instrukciókat adjon. Az is jó jel, ha sokat kérdez Tőled (mindezt szisztematikusan), hiszen fontos, hogy megismerjen Téged, a vállalkozásodat, a szakterületedet, a szolgáltatásaidat, a célközönségedet. Ugyanakkor fontos, hogy Te is bármikor kérdezhesd őt, a kérdéseidre érthető és világos választ, magyarázatot adjon. Ha elgondolkoztat bizonyos „mozzanatokkal” kapcsolatban, ötletekkel áll elő, olyan szempontokra mutat rá, melyekre eddig nem is gondoltál, ha azt érzed, hogy figyel rád, izgatott, lelkes, amikor Veled, a projektről egyeztet, neki is érdeke a Te sikered, akkor „jó kezekben vagy”, nemcsak egy újabb projektként tekint rád. Az pedig mindig intő jel, ha nem kérdez, nem jelentkezik a projekttel kapcsolatban, nem tartja a megbeszélt ütemtervet, stb.

Árképzés, árajánlat

Olyan ajánlatot sose fogadj el, amely csak egy végösszeget tartalmaz! Egy weboldal nagyon összetett „történet”, az ajánlatnak is részletesnek, tételek szerintinek kell lennie, akár több egységre, részfeladatok szerint felbontva.

Ha több helyről is kértél ugyanarra a projektre ajánlatot, akkor azokat össze kell vetni – óriási különbségek jöhetnek ki!

Ha esetleg egyik-másik tétel szerepe nem világos/nincs is rá szükség, érdemes konzultációt kérni és átbeszélni az adott ajánlatot, hogy biztosan minden kitisztázásra kerüljön, és esetleg így az is kiderüljön, hogy miért akad(hat)nak ekkora különbségek az egyes ajánlatok között.

A szakemberek általában csomagokat is kínálnak, melyek például 3 kategóriába osztják a weboldalkészítési munkadíjat, és értelemszerűen az olcsóbb csomagban kevesebb tétel (ergo kevesebb oldalból álló weboldal készül, kevesebb funkciót tartalmaz, kevesebb plusz szolgáltatás kapcsolódik hozzá, stb) szerepel, mint a drágább csomagban. De mivel minden weboldal egyedi, sokkal szerencsésebb egyedi ajánlatot kérni/kapni, mely valóban a saját projektedre és igényeidre van szabva.

Bármekkora is az ajánlat összege, az a lényeg, hogy pontosan tudd, mit tartalmaz, miért fizetsz! Az árazás és a költségvetés összhangban legyen a projekted igényeivel/saját igényeiddel.

Néhány példa, hogy milyen tételek szerepelhetnek az ajánlatban:

  • A domain/tárhely díja is benne van?
  • Mennyi oldalból álló weboldalra vonatkozik az ajánlat? Oldalak/elkészített elemek/funkciók, stb. vagy egyéb szempontok szerint történik az árazás?
  • Egyedi fejlesztésű lesz a weboldal vagy sablonnal/egyéb módon készül? (százezres/milliós különbségek lehetnek)
  • Webszövegírást, vagy például fotók/grafikák készítését is magában foglalja?
  • Például különféle mérőkódok „befűzését”, vagy például keresőoptimalizálási beállításokat is tartalmaz?
  • Marketingeszközök díja (pl. hírlevélküldő rendszer előfizetése) is szerepel?
  • Egyedi funkciókat megvalósító eszközök/fejlesztések díja is benne van?
  • Vannak egyéb költségek is? (pl. utólagos módosítások)

Szerződés

Szerződéskötés nélkül ne bízz projektet a webdesignerre! Legyen szerződésetek, mely mindkét felet védi. A szerződés többek között az alábbiakat tartalmazhatja:

  • oldalak, tartalmak, funkciók felsorolása
  • annak tisztázása, hogy a weboldalhoz szükséges „anyagok” biztosítása kinek a feladata/hatásköre (pl. szövegek, fotók, jogi dokumentumok)
  • ütemezések, részfeladatok/mérföldkövek lefektetése
  • az átadás időpontjának, illetve részfeladatok szerint a határidőknek a meghatározása
  • a fizetési ütemterv rögzítése (amennyiben pl. részletfizetéssel történik a részfeladatok szerinti munkadíjak rendezése)
  • az előleg összegének és fizetési módjának, idejének a meghatározása (ez a végső munkadíj kb. 50%-a)
  • a szellemi tulajdoni jogokra is ki lehet térni
  • annak leírása, hogy a weboldal átadásakor mit ad (pl. belépő adatok, stb) át a webdesigner / készít-e oktatóanyagokat a weboldal további kezeléséhez, design/tartalmak módosításához, blogbejegyzések feltöltéséhez, egyéb teendőkhöz (pl. karbantartás)
  • annak tisztázása, hogy a webdesigner az esetlegesen felmerülő hibákat X időn belül térítésmentesen javítja-e / vállal-e garanciát a munkájára, és az meddig érvényesíthető
  • annak rögzítése, hogy amennyiben szükség van előfizetéses/fizetős eszközökre/rendszerekre, akkor ezek díját ki fizeti
  • menet közbeni és utólagos módosítási lehetőségekre való kitérés
  • továbbá be lehet mutatni, hogy a webdesigner milyen további szolgáltatásokat és azokat milyen fizetési konstrukcióban kínál (lsd. következő pont)

„Utólélet”

Sok weboldalkészítő csak a projekt végéig vállalja a munkát, utána viszont már nem elérhető. Célszerű már a kezdet kezdetén, de legkésőbb a szerződéskötéskor arról tájékozódni, hogy a webdesigner tart-e oktatást, készít-e (videós) oktatóanyagokat a weboldal használatához, további kezeléséhez, blokkok, design és tartalmak módosításához, blogcikkek és egyéb tartalmak feltöltéséhez, egyéb teendőkhöz, mint például karbantartáshoz (weboldal biztonsági mentése, frissítések elvégzése). Ezekhez Te nagy valószínűséggel nem értesz, ezért is bíztad meg őt a honlapod elkészítésével. Te is akkor leszel nyugodt, ha a weboldalad további sorsáról Te vagy a webdesigner gondoskodik, hiszen egy honlapon bőségesen akadhatnak aktuálisan változtatandó elemek, tartalmak, valamint a rendszeres karbantartása is nagyon fontos, egyszóval nem lehet magára hagyni a weboldalt.

Ha mindezeket Te magad vállalod, akkor nem árt, ha a webdesigner figyelembe veszi a képességeidet, maga is biztos abban, hogy meg tudsz birkózni ezekkel a feladatokkal, és ezekhez a megfelelő segítséget adja (pl. oktatóanyag, kézikönyv összeállításával).

Azonban a legtöbb vállalkozónak ehhez sem „hozzáértése”, sem türelme, sem kapacitása nincs, így szakértőre bízza. A legtöbb webdesigner további szolgáltatás keretében vállalja a havi karbantartást, például havidíjért, vagy például „támogatási csomagot” nyújt, rugalmas tartalommal, hogy pontosan olyan segítséget kapj, amilyenre éppen szükséged van a honlapoddal kapcsolatban, mint például felmerülő hibák elhárítása, tartalmak cseréje, szerkezeti egységek átszerkesztése, új tartalmak feltöltése, mindezt például óradíjas alapon.

Weboldalkészítőt választani nem csak technikai kérdés – ez egy partneri kapcsolat. Ha jól döntesz, akkor egy olyan weboldalad lesz, amire büszke lehetsz, és ami valóban támogatja a vállalkozásodat.

Ne kapkodd el a döntést, kérdezz, nézz utána, és merj válogatni! Hosszú távon megtérül a befektetett energia.

Hozzászólás írása

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.