404-es oldal a weboldalon – mi fán terem?

Bejegyzésünkben a 404-es oldalakat járjuk körbe, kitérünk azok létrejöttének okára, körbejárjuk a legfőbb jellemzőiket, valamint arról is szót ejtünk, hogy a felhasználók számára hogyan tudjuk kivédeni őket. 

A honlapokon felmerülő 404-es hibaüzenetet, azaz “Az oldal nem található” vagy a “404 – Page Not Found” üzenetet akkor láthatjuk viszont a böngészőnkben, ha egy link rosszul, helytelenül van megadva, esetleg félregépeljük a keresendő oldal nevét. Ez a jelenség abban az esetben is előfordulhat, ha egy webhely tartalmának (pl. egy blogbejegyzés) URL címét (azaz webcímét) korábban elmentettük a böngészőnk könyvjelzőjébe, viszont amikor azt ismét megnyitnánk, azt tapasztaljuk, hogy az URL cím megváltozott, vagy az adott oldal, esetleg annak felkeresett tartalma időközben már törlésre került, tehát nem található a megadott elérhetőségen.

Ilyen és ezekhez hasonló esetekben a 404-es hibaüzenet jelenik meg, amely igazán bosszantó tud lenni a felhasználók számára. Éppen ezért weboldalkészítőként/weboldaltulajdonosként segítenünk kell, megoldást kell nyújtanunk a látogatóknak, hogy megtalálják a keresett tartalmat, vagy éppen tájékoztatást kell adnunk számukra a keresett oldal “hollétéről”

Egy jól elkészített, kreatív, információdús 404-es oldal segítségével a felhasználók csalódottságát akár egy kellemes élménnyé is formálhatjuk, valamint további tartalmak, információk felé terelhetjük őket.

A 404-es oldal kötelező elemei

# 404-es hibaüzenet

Röviden és lényegre törően tájékoztatni kell a látogatókat arról, hogy az általuk keresett oldal nem elérhető, nem található. Ha számunkra ismert a hiba oka, azt is kifejthetjük az érdeklődők számára, ezáltal még pontosabb tájékoztatást kaphatnak a keresett tartalomról.

# elgépelt URL cím lehetősége

Bizonyos esetekben a felhasználók manuálisan írják be a keresett oldal URL címét, ezáltal nagyobb az esély arra, hogy a címet hibásan gépelik be, ezért kapják ezt a hibaüzenetet. Egy tömör “üzenetben” felhívhatjuk a figyelmüket az esetleges hibára, ugyanis lehet, hogy csak emiatt az apró hiba miatt nem érik el a keresett tartalmat.

# logó

Kulcsfontosságú, hogy a 404-es hibaüzenet oldala igazodjon a weboldal dizájnjához, a többi oldallal egységes, azonos stílusú legyen. Alapvető, hogy jelen legyen a cég/vállalkozás legfőbb azonosítója, a logó, hogy a felhasználók tudják, kinek/minek a honlapján járnak, vannak, illetve ne “ijedjenek meg”, hogy eltévedtek, más weboldalára jutottak, ha a keresett tartalmat nem találják. 

# kapcsolati adatok

Sokan tájékoztatni szeretnék a honlap üzemeltetőjét, tulajdonosát a felmerült problémáról – ebben lesz nagy segítség számukra, ha a 404-es oldalon jelen van egy hivatkozás/akciógomb, melyre kattintva elnavigálhatnak a kapcsolat aloldalra, ahol tájékoztatást adhatnak a hibáról, az aktuális jelenségről.

Szintén jó megoldás, ha a hivatkozás/akciógomb helyett rögtön jelen vannak a vállalkozás elérhetőségei (e-mail cím, telefonszám) vagy egy kapcsolatfelvételi űrlap, melyeket a felasználók azonnal “használatba tudnak venni”. 

# navigációs lehetőségek

Ugyancsak lényeges elemek a navigációs lehetőségek. Célszerű feltüntetni egy olyan hivatkozást/akciógombot, melyre kattintva a felhasználók elnavigálhatnak a weboldal kezdőlapjára mint biztos kiindulópontra, vagy a keresett tartalomhoz hasonló témájú bejegyzésekhez. 

Hogyan alakítsuk ki a 404-es oldalunkat, milyen jellemzőkkel bírjon? 

# legyen következetes

Lényeges, hogy a 404-es oldal dizájnjában is megfelelően kapcsolódjon a honlap további oldalaihoz, tehát a már meglévő arculati elemekkel (színek, betűtípusok, stílus, stb.) dolgozzunk rajta, ne eltérő stílusban, más és más “alapanyagokkal” készüljön. A logón felüle ezekkel tovább erősíthetjük az oldal dizájnját, a vállalkozás felismerhetőségét az eltévedt látogatók számára.

# legyen tájékoztató jellegű

Ennek az oldalnak a fő célja a tájékoztatás. Éppen ezért hasznos elemekkel is kiegészíthetjük, például akciógombbal, melynek segítségével a felhasználók elnavigálhatnak a keresetthez hasonló témájú oldalra, bejegyzéshez, vagy akár vissza a honlap kezdőlapjára. Elhelyezhető keresés mező, melyben az érdeklődők további tartalmakra kereshetnek, de akár útmutatót is elhelyezhetünk, hogy hogyan, miként tudnak elnavigálni innen, és hogyan tudják megtalálni az általuk keresett információt. Ezek mellett akár oldaltérkép, népszerű tartalmak, blogbejegyzések kategóriái, akár kapcsolatfelvételi lehetőségek is megjeleníthetők, melyek segítségével a felhasználók minél előbb elnavigálhatnak a 404-es oldalról.

# legyen könnyen átlátható, egyszerű

Ez egy alapvető szempont a 404-es oldal kialakításánál, ugyanis ha túlzsúfolt, felesleges elemeket helyezünk el rajta, akkor átláthatatlanná, használhatatlanná válik, és az egyébként is “kétségbeesett” felhasználót még inkább “zavarba ejti”, mintsem hasznos segítségnyújtással, iránymutatással szolgálna. 

# legyen érthető mindenki számára

A szöveges tartalmakat, a mondanivalót sem kell túlbonyolítani, inkább egyszerűen megfogalmazott szövegek, feliratok fogadják az érdeklődőket. Ne próbáljuk meg túlmagyarázni, hogy miért nem érik el a keresett oldalt, tehát a magyarázat legyen egyszerű és lényegre törő.

A 404-es oldal okozta problémák

# a látogatók nem tudják, mit tegyenek

Gyakran előfordul, hogy az adott tartalmat felkereső érdeklődők “Az oldal nem található” hibaüzenettel találják szembe magukat, ilyenkor azonban “meghátrálnak”, tehát inkább bezárják a honlapot és egy másik weblapot keresnek fel, ahol “megoldást találhatnak problémájukra”. Ez azonban számunkra nem szerencsés, hiszen jó eséllyel az adott felhasználó többé nem keresi fel a weboldalunkat az okozott “csalódás miatt”. 

Ilyenkor egy hasznos információval, tartalommal ellátott 404-es oldallal elkerülhetjük, hogy a látogató “kiábránduljon” honlapunkból, és ezért hagyja el azt. Ennek elkerülése érdekében hasznos elemekkel egészíthetjük ki ezt az oldalt, például ha jelezzük, hogy a keresett URL cím megváltozott, és az érdeklődők egy CTA, azaz akciógomb segítségével elnavigálhatnak a keresett tartalomhoz.

# a látogatók nem tudják, hogy mi is ez a hibaüzenet

A legtöbb weboldal-felhasználó találkozott már ezzel a jelenséggel, a többség számára ismerős lehet már egy ilyen felület, valamint az ok, hogy miért is találkoznak ezzel az üzenettel, azonban könnyen előfordulhat, hogy a látogatók között vannak olyanok is, akikkel még soha nem jött szembe egy ilyen oldal. Éppen ezért nagyon fontos, hogy megfelelő tájékoztatást kapjanak, hogy miért jutottak ide, “mi történt” a keresett oldallal. 

# túlságosan egyszerű, nem elég informatív 

A legtöbb 404-es oldal nincs az adott cég/vállalkozás arculatára szabva, nem egyedi, lényegében csak egy egyszerű oldal, ami további hasznos információkat, funkciókat nem tartalmaz. Azonban ahogyan a honlapunk további oldalait, úgy ezt is vállalkozásunk arculati elemeivel alakíthatjuk ki, tehetjük kreatívvá, nem mellesleg hasznos tartalmakkal (például főoldalra navigáló akciógombbal, legkeresettebb tartalmakkal, oldaltérképpel, kapcsolati adatokkal, stb.) is kiegészíthetjük. 

# az érdeklődők egyből a 404-es oldalra navigálnak

Ha az érdeklődők egy hirdetés alapján, azaz a hirdetés hivatkozását lekattintva navigálnak el a honlapunkra, hogy körülnézzenek, megtekintsék, hogy vállalkozásunkkal miben tudunk segítségükre lenni, azonban egyből “Az oldal nem található” hibaüzenet fogadja őket, ez nagymértékben rontja a felhasználói élményt, nem mellesleg nagyot csalódhatnak a vállalkozásban, ennek hatására nem navigálnak tovább a honlapon, hanem felkeresnek egy másik webhelyet, máshol vásárolnak. Ez azonban komoly veszteségekhez vezethet. Tehát ezeket a hibákat ajánlott elkerülni – mégpedig linkek, hivatkozások alapos és pontos ellenőrzésével. További lehetőségként a hibát tartalmazó oldalról a látogatók egyszerűen átirányíthatók egy másik URL címre, oldalra – ez különféle megoldásokkal egyszerűen kivitelezhető.

# a látogató nem kap megoldást a problémájára

Az “alapértelmezett” 404-es oldal alapértelmezett hibaüzenete sajnos sokak számára kevés információt tartalmaz, ugyanis nem derül ki számukra, hogy az adott tartalmat miért nem tudják elérni. Ahhoz, hogy pontos információt, tájékoztatást tudjunk adni számukra a felkeresett oldal hollétéről kapcsolatban, fontos tudnunk azt, hogy a látogatónk hogyan és miképpen érkezett az oldalra, milyen keresés következtében navigált ide.

A problémák kiküszöbölése

# 404-es oldalak elkerülése

A legjobb megoldás, ha megpróbáljuk elkerülni a honlapunkon a 404-es oldalakat, azaz ügyelünk arra, hogy a látogatók ne találkozzanak ezzel a felülettel. Ez egy időigényes folyamat, azonban a leghatékonyabb, legkifizetődőbb megoldás. Tehát a weboldalunk minden egyes tartalmát, hivatkozását, linkjét alaposan át kell tekinteni, nehogy egy ilyen nemlétező tartalomba fussanak bele a felhasználók.

# felesleges tartalmak törlése

Azok a tartalmak, bejegyzések, stb., melyek ilyen 404-es oldalra navigálnak, azaz a keresett oldal nem található, célszerű egyszerűen törölni őket. Talán ez a legegyszerűbb lépés, ugyanis ha már a vállalkozásunk szempontjából nincs rá szükség, a korábban jelenlévő tartalom már nem aktuális, elavult, akkor az az oldalra érkező látogatók számára sem releváns, nem hasznosítható.

# a keresett vagy a kapcsolódó oldalak bemutatása

Ha a látogatónk által felkeresett honlap nem található, hasznos lehet számukra, ha az adott oldal pontos elérhetőségére (pl. az oldal URL címének változása, költöztetés esetén hasznos megoldás) vagy olyan oldalakra navigáljuk, melyek a keresett témával megegyeznek, nagyban kötődnek hozzá.

Például ha a látogatók a cégünk/vállalkozásunk által ajánlott fotó-lelőhelyre szeretnének elnavigálni, viszont a keresett webcím nem található, érdemes további fotó-lelőhelyeket ajánlanunk számukra, ezáltal a keresett oldalhoz nagyon hasonló tartalmakra, oldalakra navigáljuk őket, egyszóval kompenzáljuk őket. A felhasználó kevésbé lesz csalódott, ha nem csak egy egyszerű 404-es oldalon landol.


Ti mivel egészítenétek ki a listát? : )

Hozzászólás írása

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.