A következő tanfolyam indul

2019. október 17.

Moodboard – így add át a hangulatot, a stílust!

Imádjuk a moodboardokat! Egy kis tábla megannyi szépséggel, gondosan és ízlésesen megkomponálva. 🙂 Megnézzük, hogy hogyan tudjuk még hatásosabbá és kifejezőbbé tenni a moodboardokat.

 

A moodboard (hangulat/ötlettábla) vizuális összefoglalója az ötleteinknek, melyek egy adott projekttel kapcsolatosan eszünkbe jutnak. A moodboardon szerepelhetnek inspiráló képek, illusztrációk, logótervek, fontok, mondatok, színek, színpaletták, mintázatok, textúrák, stb. Az ötlettábla gyakorlatilag összefoglalója, előzetes bemutatója a tervünknek, a koncepcióinknak, és nevéhez híven, prezentálja azt a hangulatot, stílust, mely körbelengi az adott témát, projektet.

 

Korábbi bejegyzésünkben a moodboard-ok összeállításához hoztunk tippeket, tanácsokat, inspiráló példákat.

Kiváló hangulattáblákért pedig nem is kell messzire mennünk, ugyanis a WebdesignSuli webdesign tanfolyamán is betekintést adunk az arculati moodboardok, illetve az arculati stílus útmutató táblák elkészítésének fortélyaiba, mind elméleti, mind gyakorlati szinten. Hallgatóink is arculati moodboardokon, illetve arculati stílus útmutató táblákon mutatják be (képzeletbeli) megrendelőiknek tervezett arculati elemeket, arculati koncepciókat.

 

Egy kis ízelítő a hallgatóink által készített arculati moodboardokból

 

 

A moodboard mint „eszköz” mindig kéznél van, a designerek „titkos fegyvere” az ügyfelek lenyűgözéséhez. 🙂 Ha profin összeállított, akkor a tervező helyett beszél, ha vizuálisan jól kommunikál, akkor biztos befutó az ügyfélnél is, bátran lehet rá a további munkákat alapozni.

Egy szemrevaló hangulattábla összeállításához nem lehet titkos receptet és kőbe vésett szabályokat adni. Egy biztos: ütős alapanyagok (akár általunk készített, akár gyűjtött) + ütős elrendezés (akár általunk kitalált, akár sablon) – ezek nélkül nem moodboard a moodboard! Ránézünk, és azt mondjuk, hogy „váó”! Az pedig nem is kérdés, hogy ezek mind színvilágban/stílusban/hangulatban tökéletesen illeszkednek az adott arculati tervhez, projekthez, témához, koncepcióhoz.

Utóbbi „mozzanatot” ragadnánk ki és a továbbiakban azt járnánk körbe, néhány ötletet adva ahhoz, hogy hogyan is lehet még hatásosabbá és kifejezőbbé tenni a moodboardokat.

 

A moodboard egyik fő feladata tehát– nevéhez híven – az adott márkához, vállalkozáshoz, témához kapcsolódó hangulat átadása. Éppen ezért az alkalmazandó színeken, betűtípusokon, egyéb elemeken kívül ajánlott egy-egy fotóval, kiegészítő illusztrációval is érzékeltetni, erősíteni az adott témát körbelengő hangulatot.

Ha például arculatot tervezünk egy megrendelőnek, tehát a mi feladatunk a komplett arculati koncepció (logóval, színekkel, betűkkel, formákkal, stílussal) kitalálása, akkor nyilván a moodboardot is ennek „szellemében” állítjuk össze. Az arculati elemek megerősítéséhez, az adott stílus, koncepció kifejezéséhez pedig különféle vizuális elemeket vetünk be. Ilyenek lehetnek például az inspiráló hangulatfotók, képek, továbbá illusztrációk, grafikai elemek, ikonok, motívumok, továbbá minták, mintázatok, textúrák. A lényeg, hogy ezek kellően átadják a stílust, a hangulatot. 🙂

De pontosan így van ez akkor is, amikor egy adott téma, projekt, rendezvény, közösségi program, terv számára állítunk össze hangulattáblát. Ötlettáblát gyakorlatilag bármihez készíthetünk.

 

 

#

Úgymond „hús-vér” fotókkal is dolgozhatunk a moodboardon. Ezek talán jobban is ki tudják fejezni az a hangulatot vagy éppen érzést, melyet közvetíteni szeretnénk az ötlettáblán. Gondoljunk egy nyárias fotóra és egy kandalló mellé bekuckózós fotóra – mindegyikhez más érzéseket, érzelmeket, hangulatot, stílust társítunk. De például egy tradicionális cukrászdát és egy édesség/desszertboltot is más-más hangulatfotókkal illusztrálnánk, – hasonló, rokon témák, de mégsem egyről “beszélünk”. Talán nem is kérdés, hogy például egy kávézó esetében a kávés fotók azok, amelyek egy finom kávé, egy kellemes közös kávézás hangulatát idézik fel, egy fotós szakember pedig értelemszerűen a saját fotóival tud dolgozni az arculati tábláján. Ha pedig éppen a dzsungel téma van terítéken, akkor az is kiválóan prezentálható fotókkal. 🙂

 

 

 

 

 

 

#

De bátran kiléphetünk a keretekből, azaz ha nem szájbarágósan szeretnénk prezentálni az adott témát, akár „elvont” módon is bemutathatjuk.

Egy klassz példa: vodka, tehát egy alkohol termék hangulattáblája, de nem maga a termék van jelen, hanem ez a tábla élénk színeket és ködös, füstszerű grafikát használ, ezzel szimbolizálják a vodka gyártásának tudományos hátterét.

 

 

 

#

Igen népszerű megoldás az is, amikor konkrét szín(eke)t, konkrét árnyalato(ka)t felvonultató fotók kerülnek a hangulattáblára. Ezek már önmagukban kiváló egységet alkotnak, ezzel is hozzájárulva a harmonikus moodboardhoz. Szín helyett adott tárgyat, adott fogalmat „körbeíró” fotókról is beszélhetünk. Még akár különféle textúrák prezentálására is kiválóan alkalmas a moodboard.

 

 

 

 

 

 

 

#

Bár nem gyakran találkozunk ilyen megoldással, de a hangulattáblának is lehet fókuszpontja, egy olyan kiemelt eleme, amely első blikkre megragadja a szemlélő figyelmét. Tulajdonképpen ez az egy fotó/illusztráció rögtön át is adja mindazt, amit a komplett moodboardnak kell átadnia.

 

#

Természetesen a moodboard nemcsak vizuális elemekből állhat, címsorok, magyarázatok, kisebb-nagyobb szöveges tartalmak is helyet kaphatnak rajta, melyek ügyes tipográfia megoldásokkal remekül hozzáilleszthetők a vizuális elemekhez. A moodboard áttekinthetőségében, a figyelem terelésében is nagy segítségre vannak.

 

 

#

Szabályos vagy akár szabálytalanabb formák, geometria alakzatok is kerülhetnek a hangulattáblára, melyek a dizájn/esztétika funkción túl praktikus funkciókat is betölthetnek, mint például keretként, szövegdobozként, elválasztóként is funkcionálhatnak.

 

 

 

További tippek:

#

A „kevesebb néha több” elve moodboardok esetén is igaz. Szinte adná magát, hogy mindent rápakoljunk a táblára – „ez is tetszik/ez is illik/ez is kell még” alapon. Így viszont könnyű átesni a ló másik oldalára, azaz ha már túl sok elemmel dolgozunk, akkor nem tud jól kirajzolódni az adott koncepció, az az érzés/hangulat/stílus, amit át szeretnénk adni, a „káosz” által éppen erről tereljük el a figyelmet. 3-6 nagyon jól eltalált fotóval is remekül ki lehet fejezni az adott érzést/hangulatot/stílust.

#

Az egyediség pedig akár „alapkövetelmény” is lehetne. : ) Egyedi módon, egyedi, kreatív megoldásokkal, egyedi tervezési stílusban is kivitelezhetjük a moodboardot, így biztosan figyelmet megragadó, a „versenytársak”, a tucat moodboardok közül kiemelkedő lesz a moodboard.

 

 

Ezek az inspiráló gondolatok és példák Neked is segíthetnek abban, hogy moodboardon, stílus/hangulat útmutató táblán “szinte korlátok nélkül” hatásosan és kifejezőn be tudd mutatni az adott koncepciót. 🙂

 

Illusztrációk forrása: Pinterest

 

 

Hozzászólások