Az idő múlásával, új trendek megjelenésével, illetve a szervezeten/cégen/márkán belüli változások (pl. vállalatok egyesülése, kiválása, cégnövekedés, jelentősen bővül a termék/szolgáltatáspaletta, vállalati stratégia módosítása) miatt szükség van a meglévő logó kisebb-nagyobb átalakítására, módosítására, redesignjára. És valljuk be, időnként mindenre és mindenkire ráfér egy kis frissítés, újítás. : )
Új logót sokszor egyszerűbb (lenne) tervezni, mint a régit átalakítani. Bejegyzésünkben utóbbihoz adunk tanácsokat. A két munka között azonban sok a hasonlóság: mindegyik jól átgondolt koncepciót, tervezést, kreativitást és gondos kivitelezést igényel.
Az alapelvek logóátalakítás során is érvényesek:
- A logó legyen egyszerű, mentes mindenféle extra effekttől, designtól.
- A logó által az adott cég/márka legyen könnyen felismerhető.
- A logó az adott cég/márka álta képviselt jellegzetességeket, értékeket, attitűdöket hűen prezentálja, tükrözze.
- A logó legyen megjegyezhető, emlékezetes.
- A logó monokróm (pl. fekete-fehér) színben is jól mutasson, online és nyomtatott formában, kisebb és nagyobb (pl. óriásplakáton) felületeken is kitünő minőségben jelenjen meg.
- A logó legyen időtlen. Nos, ha sikerülne ilyet tervezni, akkor nem lenne szükség redesignra. : ) Persze átvitt értelemben kell az időtlenségre gondolni: a nagy ikonikus márkák is mind időtlenek, csak pár évenként/évtizedenként itt-ott egy kicsit változtatnak rajta.
Nézd csak:
Tanácsok logó-redesignhoz:
- Ha nem szükséges, akkor ne változtassunk a logón! Komolyabb ok, indok (lsd. előrébb a lehetséges okokat) nélkül ne essünk neki a logó átalakításának. Felesleges „elrontani” azt, ami már egy ideje jól működik.
- Ne törjük meg a márka/cég identitását! A logóátalakítást mindig jól átgondoltan, apró, finom módosításokkal kell elvégezni, ugyanis a drasztikus változtatások mély nyomokat hagyhatnak mind a márka életében, mind a fogyasztók körében. (Az „új” logó nem azt képviseli, amit eredetileg kellene, zavar támadhat a fejekben, a cég/márka felismerhetősége megkérdőjeleződhet, stb.)
- Maradjunk hűek az alapokhoz! A jellegzetes színeket, betűtípusokat, ikonokat, formákat, vonalakat – melyek az arculatot is alapvetően meghatározzák – nem szabad kukába dobnunk, elfelejteni őket a logó redesign során. Éppen ellenkezőleg, ezeket HASZNÁLNI KELL, hiszen így tudjuk elkerülni az előző pontban ismertetett lehetséges következményeket. Kisebb módosításokat természetesen eszközölhetünk rajtuk, például a színeket élénkíthetjük, halványíthatjuk, a régies stílusú talpas betűtípusokat modern talpatlanra válthatjuk, az ikonokat, formákat, alakzatokat finoman átrajzolhatjuk, hasonló megjelenésűre cserélhetjük őket.
- Kérjük ki fogyasztóink, ügyfeleink véleményét! Számos példa akad arra, hogy egy szervezet/ cég/márka logóátalakítást fontolgat és az elkészített látványterveket szavazásra bocsájtja. (Ez néha „balul sül el”, mert ezekből a felmérésekből kiderül, hogy nincs is igény új logóra, illetve olyan esetekkel is találkozhatunk, amikor az új logó „kiüti a biztosítékot” a célcsoport körében.) Logóátalakítás előtt érdemes tehát a célcsoportot is megszólaltatni logó-ügyben, sok minden kiderülhet. : )
A redizájnolt logókat általában idekenkedve, esetleg kritikusan fogadja a célközönség, de ha jól sikerült az átalakított logó, akkor idővel az „árgus” szemek is megszokják, és már a régi logó lesz furcsa és idegen számukra.
Néhány (negatív értelemben) emlékezetes példa logó-redesignra:
GAP
2010-ben a klasszikus logó modern logó lett, a vevők felháborodtak –
nem csoda : )
California University
a több száz éves ikonikus egyetemhez egyáltalán nem illik egy modern, letisztult logó
Animal Planet
az új logó egyáltalán nem utal (pl. kis állat ikonnal) a márkanév mibenlétére, a betűk elrendezése sem igazán kreatív
Walmart
eredetileg külön írják a cégnevet (Wal-Mart Stores), továbbá a naphoz?, szélerőműhöz? hasonlító ikon egyáltalán nem tükrözi a régi logóban szereplő ikonikus ötágú csillagot
Xerox
az új logóban található ikon nagyon hajaz az Xbox logójában található ikonra
Logó redesignra fel! : )