Bejegyzésünkben azokra a nehézségekre szeretnénk rámutatni, melyekkel a legtöbb kezdő webdesigner szembesül, ha saját vállalkozást indít, szabadúszóként ügyfeleknek kezd el/szeretne elkezdeni dolgozni.
Ha valami újat tanultunk, egy új területen próbáljuk ki magunkat, akkor kezdetben még sok mindenben bizonytalanok vagyunk (akár abban is, hogy ez az egész nekünk való-e ; )). A kezdeti félelmek, nehézségek természetes velejárói saját fejlődési/tapasztalatszerzési folyamatainknak.
Ugorjunk is fejest egy webdesigner vállalkozásba! : )
A webdesigner „szakma” egyik szépsége az, hogy otthonról, saját vállalkozásban dolgozhatunk ügyfeleknek, arculati anyagokat tervezhetünk és weboldalakat készíthetünk számukra, és ha esetleg több lábon is állunk, akkor egyéb szolgáltatásokat (pl. online marketing, közösségi média menedzsment, szövegírás, keresőoptimalizálás, fotózás, stb) is kínálhatunk számukra.
Ha arra adjuk a fejünket, hogy vállalkozásba kezdjünk, abból éljünk, amit valóban szeretünk is nap mint nap végezni, akkor nagy valószínűséggel mi is szembesülünk a kezdeti „félszekkel”. De ez így van jól. Át kell őket élni, meg kell őket élni, hiszen ezekre is szükség van ahhoz, hogy rutinra tegyünk szert, magabiztosabbak legyünk, talapraesettebben kezeljük ügyes-bajos „dolgainkat”.
Minden kezdő „feje felett ott lógnak” ezek a kezdeti nehézségek – bármilyen szakterületről is legyen szó. Még keressük magunkat, még keressük a hangunkat. : )
Melyik ismerős? : )
Még nem tudok eleget!
Igaz az a „mondás”, hogy „minél többet tudsz, annál kevesebbet tudsz”.
Kezdőknél gyakran tapasztalni, hogy azért nem merik megmutatni magukat, mert még tanulni akarnak, nem érzik úgy, hogy mindent/eleget tudnak ahhoz, hogy élesben, például ügyfeleknek dolgozzanak. Hidd el, soha nem is fog eljönni az a pillanat, amikor azt mondod majd, hogy „na most már mindent tudok, nekiállok munkákat vállalni”. Ez egy ördögi kör, ugyanis ha mindenbe beleásod magad, akkor rájössz, hogy az adott területen még ezt sem tudod, meg azt sem tudod. Folyamatosan azt érzed, hogy hiányos a tudásod, és állandóan azzal leszel elfoglalva, hogy még mit nem tudsz, pedig eddig is elég jól elboldogultál ezzel a „nemtudással”. : ) Nincs is az az idő, az az energia, ami ennyi tudás magunkba szippantásához elég lenne, főleg az online világban, mely rohamtempóban változik.
Ha tanulsz is valamit, akkor azt rögtön építsd be a gyakorlatba, különben elvész, és nem is fogod látni a tanultak hasznát, vagy ha most éppen nem akarsz például Facebook hirdetési guru is lenni, akkor ne „kínozd magad” mindenféle alapozó-haladó hirdetési tréningekkel (arról nem is beszélve, hogy amit ma tanulsz, az nem biztos, hogy hónapok múlva is helytálló lesz, ha Neked éppen akkor jut eszedbe „előszedni” a korábban tanultakat).
Ne a tökéletesre, ne a 120%-ra törekedj! Kezdd el, mutasd meg magad!
A legnagyobb erényed a „belecsapás művészete” lesz.
Nincs elég referenciamunkám! / Nincs elég ajánlásom!
Tipikus nehézség kezdő webdesignereknél. Dolgozz ismerősöknek, ha kell, akkor ingyen vagy nagyon jelképes munkadíjért, hiszen számodra most az ér többet, hogy gyakorolhatsz, valamint referenciára tehetsz szert. Fiktív megrendelők számára is tervezhetsz, a lényeg, hogy legyen mit felmutatni! Képzeld, a „hat lépés távolság” elmélete itt is működik! Biztosan van a környezetedben olyan, akinek éppen kell egy logó vagy egy weboldal-tuning, vagy ha neki nem is, annak biztosan lesz egy olyan ismerőse, akinek éppen szüksége van például egy új weboldalra.
A kapcsolatok által nemcsak referenciamunkákra és hosszabb távú együttműködésekre tehetsz szert, de ezeket kamatoztatva ismertségre is – fontos, hogy minél többen ismerjenek meg, hiszen így egyrészt annál több potenciális ügyfeled lehet, másrészt annál többen tudnak tovább ajánlani. Ahhoz is „ember” kell, hogy egyáltalán tudjon valaki ajánlani másoknak. Valahol el kell kezdeni ezt a láncot. : )
És bizony „bele kell kerülni a fejekbe”. Az ajánlásoknál is azok vannak előnyben, akikről tudják, hogy már X ideje ezzel és ezzel foglalkoznak. Ha Te például kifejezetten szálláshelyek számára készítesz weboldalakat, és valakinek éppen szálláshelye van és éppen weboldalra van szüksége, akkor nem kérdés, hogy a fejekben a Te neved fog „felvillanni”, Téged fognak ajánlani mint kifejezetten szálláshelyek számára weboldalt készítő szaki. Ehhez természetesen arra van szükség, hogy mindezt megalapozd, tehát időben „bekerülj a fejekbe”.
Visszatérve a referenciamunkákhoz: Nem úgy működik a „dolog”, hogy elindítod (papíron) a vállalkozásodat, és csak ezt követően kezdesz el dolgozni, referenciákat készíteni. : ) A vállalkozás elindítása kb. az utolsó lépések egyike. Nem attól leszel vállalkozó, hogy „kiváltottad a vállalkozóit”. : ) Már előre meg kell alapoznod a vállalkozásodat – sok-sok gyakorlással, referenciamunkák gyűjtésével. Kezdetben a főállásod mellett, tanulás mellett vállalhatsz munkákat, melyek már kéznél lesznek, ha élesben, a vállalkozásodban lesz rájuk szükség. Hallgatóink is sok-sok referenciára tehetnek szert a webdesign tanfolyam során.
Nem merek megmutatkozni!
A referenciáid mellett Te magad vagy az egyik legfőbb bizalmi/hitelességi faktor.
Induló webdesignerek weboldalán figyelhető meg, hogy nem adnak magukról „életjelet”. Arc- és név nélkül kínálják szolgáltatásaikat, mutatják be referenciamunkáikat. Ha nem mutatkozol be fotóval, névvel, személyes történettel, ha nem vagy jelen a saját weboldaladon, akkor a célközönség sem tud az adott márkanévhez/vállalkozáshoz/problémájukra megoldást jelentő szolgáltatásokhoz névvel/arccal kapcsolni. Online világban élünk, online üzemelnek a webdesigner vállalkozások is, ritkák a személyes találkozók, de ez nem azt jelenti, hogy szakemberként arc- és név nélkül létezhetünk.
A bemutatkozás legfőbb célja éppen a bizalomépítés. A bemutatkozás során névvel és fotóval magunkról beszélünk, sztorikat osztunk meg, vallunk a missziónkról, a hivatásunkról, „személyes kapcsolatot építünk ki” az érdeklődőkkel. Éppen azt mutatjuk be, hogy nem robotok, névtelen emberek ülnek a képernyő túloldalán. Kifejezetten a személyes interakciót kívánó szolgáltatásoknál fontos, hogy az ügyfél „lásson”, tudjon valakihez kapcsolódni. Fontos, hogy az érdeklődők fejébe vésődjön a teljes neved. Továbbá akkor tudod a legteljesebb és leghitelesebb képet adni magadról, ha vizuálisan is bemutatkozol. Tudod, egy „kép többet mond ezer szónál”. Emberi kapcsolatokról van szó, az ügyfeled segítőt keres maga mellé, a bizniszfotód is sokat elárul rólad, a megjelenésed, kisugárzásod is közrejátszik abban, hogy az ügyfélben milyen benyomások alakulnak ki rólad.
A weboldalon kívül leginkább a közösségi platformokon lehet és kell is hallatni a hangunkat. Ma már szinte iparágtól függetlenül mindenki mindenféle célközönsége megtalálható, elérhető a közösségi platformokon. Kezdőként se rettenj vissza, hasznos/szórakoztató/edukáló tartalmakkal, kis színesekkel szólalj meg Te is potenciális ügyfeleid előtt!
Nem tudom, hogy mennyi munkadíjat kérjek!
Az egyik legégetőbb kérdés a kezdők számára: a munkadíj.
Egy kezdő webdesigner számára általában azért nehéz a munkadíj megítélése, mert nem tudja, hogy adott munka mennyit időt/energiát vesz igénybe. Akár óradíj, akár projekt alapon adna ajánlatot, számolná ki a munkadíját, hiányzik az a jártasság, rutin, mely alapján ki tudná kalkulálni, be tudná lőni a saját árait. Önmagunk, a munkánk beárazása soha nem egyszerű, hiszen mi alapvetően sokrétű szolgáltatásokat nyújtunk ügyfeleinknek, melyeket mindig nehezebb beárazni, mint egy polcról leemelhető készterméket. Nyilván alulárazni sem szeretnénk, és irreális árakkal sem szeretnénk meghatározni a munkadíjunkat. Ugye nem azért akarunk vállalkozni, hogy alacsony árakon dolgozzunk, és ezzel saját magunkat zsákmányoljuk ki? Annyiért árazd be a szolgáltatásaidat, amennyiért Neked megéri. Ami a titok: mindig tegyél mellé olyan extrát, ami számodra nem jelent plusz terhet/plusz munkát, ugyanakkor a célközönség számára nagyon is sokat ér. Így rögtön egyensúlyba hozod az ár-érték arányt. Például az elkészített weboldal mellé „gyorstalpalót”, egy kisokost is adsz a weboldal további “üzemeléséhez”. Egyszer kell csak elkészíteni, de onnantól kezdve azt minden ügyfélnek át tudod adni.
A saját idődet, tudásodat el kell ismerni. És hidd el, az ügyfelek sem az olcsót keresik. Ha megfelelő a „kirakatod”, minden rezdüléseddel (pl. bemutatkozás, marketing, sokrétű szolgáltatások, referenciamunkák, stb) bizalmat keltesz, akkor Veled akarnak dolgozni, magasabb áron is. Komplex, minőségi munkához több idő, nagyobb odafigyelés is kell, de a magasabb színvonalon végzett, komplexebb munkáért több pénzt is tudsz elkérni.
Rossz az időmenedzsmentem!
A szabályokat Te hozod, még azt is, hogy mikor állsz az ügyfeleid rendelkezésére, a munkavégzésed helyét, idejét is Te szabályozod.
Kezdőként biztosan nagyobb a lendületed is, éjjel-nappal képes vagy a gép előtt ülni, alkotni, de a nap nálad is csak 24 órából áll – pihenésre, kikapcsolódásra is szükség van! A nonstop munka kiégéshez vezet, továbbá a produktivitásod is jelentősen romlik. Mindig kell az új erő az újabb és újabb kihívásokhoz, az új ötletekhez és azok megvalósításához. Ezt mindig tartsd szem előtt!
Az biztos, hogy kezdőként minden több időt vesz igénybe, vagy éppen túl sok időt szánsz adott munkára, pedig tényleg nem lenne rá szükség. Tervezéssel, rutinszerzéssel jelentős időket spórolhatsz meg, és helyezheted át a figyelmedet más területekre.
Kezdőként sokkal több időt kell szánnod például a marketingre, az ügyfelek megszerzésére, arra, hogy eladd magad, a szolgáltatásaidat. Kezdetben valószínűleg sokkal több időt fogsz ezekkel foglalatoskodni, mint a „valódi” munkával, az arculatok tervezésével, a weboldalak készítésével. Azonban ha jól csinálod, akkor a mérleg nyelve idővel át fog billenni. Szárnyait bontogatóként még az adott weboldal elkészítése, egy adott probléma megoldása is több időt vesz el, de ez tapasztalatszerzéssel, rutinnal változni fog. Amin előtte napokig görcsöltél, az idővel már kisujjból fog menni.
A tervezés, az előre gondolkodás is nagyon sokat segít mind az időbeosztásban, mind a hatékonyság növelésében. Ha kiépíted a saját kis rendszeredet, elkészíted a „forgatókönyveket” az adott munkákra (pl. igényfelmérés menete, árajánlatok, feladatlista magadnak, stb), amit lehet, automatizálsz, vagy például nem „ész nélkül” posztolsz a közösségi oldalakon/gyártod a tartalmakat a blogodra, hanem stratégiát dolgozol ki, előre megírod/beidőzíted a posztokat, továbbá csoportosítva, tömbösítve végzed a feladatokat, vagy éppen munkafolyamatokat alakítasz ki, annak lépéseit nem töröd meg, nem állsz bele másba, de feleslegesen sem vársz (másra) – akkor olyan idők szabadulnak fel, melyeket más területen tudsz hasznosítani, például több időt tudsz szánni egy-egy megbízásra, és így minőségibb munkát is tudsz kiadni a kezedből. Rendszerben gondolkodni, rendszerben dolgozni – ez legyen a hívószavad, és így a drága idődet sem pazarlod el.
Egyedül nem megy!
Éppen azért lettél szabadúszó, hogy ne más mondja meg Neked, hogy mikor és mit dolgozz. : )
Az egyszemélyes vállalkozásodban Te vagy az egy személy. Egy személyben minden (munkavállaló, főnök, marketinges, szövegíró, adminisztrációs munkatárs, könyvelő, stb.). Azonban ez nem azt jelenti, hogy teljesen magadra lennél hagyva. Kezdőként valószínűleg csak olyan munkákat vállalsz el, melyekről tudod is, hogy tudod őket teljesíteni X határidőn belül. De lehetnek olyan szituációk, amikor adott munkához is szükséged lehet más szaki (pl. programozó, szövegíró) közbenjáró segítségére. Ez sem szégyen, az a fontos, hogy ezekben a helyzetekben tudd, hogy kihez tudsz fordulni. Továbbá érdemes olyan körökben mozognod, akikkel szívesen tanulsz/dolgozol/gondolkodsz együtt, egymást kölcsönösen segítitek, motiváljátok. Ennek a terei is leginkább az online platformok, de egy-egy személyes találkozót (pl. workshopok, üzleti reggelik) sem árt időnként beiktatni. Hidd el, néha igazán üdítő kiszállni a mókuskerékből, és hasonlóan tettre kész, inspiráló emberekkel körülvenni magadat.
Ha már annyira megy a biznisz, hogy ennyi munkát egyedül már nem tudsz vállalni, ennyi fele már nem tudsz szakadni, ennyi mindenhez már Te sem érthetsz, akkor ez nem szégyen, hanem éppen egy mérföldkő a vállalkozásod életében. Ha valóban szintet szeretnél lépni, akkor jöhet a bővülés, és egy komplett csapat dolgozhat Neked, a gépezet láncszemeiként egymást kiegészítve dolgozhattok együtt, így még több projektet vállalhatsz, még több szolgáltatást nyújthatsz. Nem egy WebdesignSulis hallgatónk ma már saját ügynökséget visz – büszkék is vagyunk rájuk! : )
Tőke nélkül nem megy!
De-de! Egy fizikai üzlet elindítása valóban súlyos pénzekbe kerül. Egy online vállalkozás beindítása és fenntartása még mindig nem. : )
Laptopod/számítógéped minden bizonnyal van. Irodára (még) nincs szükséged, a home office adott, még akkor is, ha az csak egy asztalt/kanapét jelent. Túl nagy beruházásokat nem kell tenned, hiszen ma már egyszeri költséggel vagy kedvező előfizetésekkel beszerezhetők a szükséges programok, eszközök, melyek a mindennapi munkádat segítik, az ingyenes eszközök tárházáról nem is beszélve. Ha pedig ügyfélnek dolgozol, és az ő projektjéhez van szükség fizetős megoldásokra, akkor ezek a költségek az ügyfelet terhelik.