9. Útravaló jó tanácsok Neked

8 hasznos tanáccsal készültem, amiket érdemes megfogadnod, ha webdesignerként tervezed a jövődet…

Sose hagyd abba…

… a tanulást és önmagad képzését. „A jó pap is holtig tanul” – így tartja a mondás, és talán még Te is. Az informatika és a weboldalak világában ez hatványozottan igaz. Az új technológiák és a trendek jönnek-mennek, olyan gyorsan, hogy követni is alig bírod. Ezért folyton képezned kell magad, ha lépést akarsz tartani. Elvégeztél egy webdesigner tanfolyamot valamikor? Ha nem képzed tovább magad, a tudásod hamarosan nem sok mindenre lesz elég. A folyamatos fejlődés a siker kulcsa!

A webdesign tervezés és a weboldalkészítés egy nagyon komplex szakma. Sok téren és sokat várnak el a szakembertől, ezért elengedhetetlen, hogy Te is befektess időnként a saját tudásodba! Én magam úgy csinálom, hogy negyedévente a profitom 10%-át visszaforgatom saját magam képzésébe. Például online kurzusokat rendelek, részt veszek egy továbbképzésen vagy egy szakmai konferencián. Hidd el, ez többszörösen megtérül!

A Te legjobb barátod: a Google

A webdesigner és a weblapkészítő szakember munkája magányos műfaj. Sokszor vagy egyedül, csak magadra utalva egy bizonyos problémával. Olyan megrendelői kéréseket kell teljesítened, amikről eddig nem is hallottál. Ahelyett, hogy összecsinálnád magad ijedtedben, kérdezd a Te legeslegjobb barátodat, a Google-t! Mindenre megmondja a választ, csak jól kell tőle kérdezni.

A Google-ben kutakodva sok-sok fórumot találhatsz, ahol hasonlóan kvalifikált szakemberek gyűlnek össze, illetve vannak kifejezetten problémamegoldásra szakosodott fórumok, közösségi csoportok és blogok is.

Trendek és a saját stílusod

A webdesign szakmában a trendek úgy váltják egymást, ahogyan az évszakok. Észre sem veszed, és máris itt egy újabb. És ahogyan jött, úgy megy is tovább, helyébe pedig újabbnál újabbak lépnek. Nem azt mondom, hogy majmoljál minden újdonságot, de kövesd figyelemmel őket! Kutakodj a Google keresőben, főleg külföldi webdesign oldalak és blogok után, ahol értesülhetsz az újdonságokról. Ezek közül lesz, ami elnyeri a tetszésedet, és ügyfeleid megelégedésére alkalmazod majd a munkáid során. És lesz, ami nem mozgat meg, azokat ne is erőltesd. 

A trendeknél is sokkal fontosabb, hogy kialakuljon a saját stílusod! – hogy a referenciamunkáidra ránézve az ügyfeled azt érezze, hogy igen, úgy hiszem, ez az ember tudna nekem tetsző weboldalt készíteni. Ha rátalálsz a saját tervezői stílusodra, akkor fogod tudni pozicionálni magadat a piacon. Ügyfeleid számára nem lesz kérdés, hogy miért Téged válasszanak. Ezzel pedig óriási versenyelőnyben leszel, sőt, nem lesznek versenytársaid, mert a magad nemében egyedülálló leszel. Ehhez viszont az szükséges, hogy soha, semmilyen aktuális trend fényében ne veszítsd el azt a vonalat, amit képviselsz, ami Te magad vagy.

Valahol el kell kezdeni…

A közhelyeknek megvan az a bájuk, hogy bármennyire elcsépeltek is, a nagy-nagy igazságot ott hordozzák magukban. Ezért kedvelem a közhelyeket és egyáltalán nem tartom cikinek használni őket. Ez mondjuk éppen ide vág: „A több mérföldes út is az első lépésekkel kezdődik.” – avagy valahol tényleg el kell kezdeni! A sikeres tetteket álmok, majd tenni akarás előzik meg. Ha leragadsz az álmok dédelgetésénél, ha megvan benned a tenni akarás, de nem mersz cselekedni, semmit sem léptél előre.

A frissen végzett webdesignerek között gyakori a „tiprolódás”. Én csak így hívom, amikor nem merik magukat megmutatni. „Elég jó vagyok már?” „Mi van, ha nem vagyok kellőképpen felkészült?” „Megvan a tudásom, amire szükség lesz?” – ilyen és ehhez hasonló kérdések kavarognak a fejükben. Ez természetes. De meg kell értened, hogy valahol el kell kezdeni. Ha arra várnál, hogy majd ha kellőképpen felkészült és képzett leszel, akkor életed végéig tanulhatnál, és sosem mernéd megmutatni a tudásodat, mert mindig lesz még mit tanulni. Ezért hát kezdd el! Kezdd el valahol! Kezdd el valahogy! Ahogy telik az idő és gyarapszik a tapasztalatod, egyre profibb és egyre jobb leszel. A kezdeti bevételeidből telik majd jobb eszközökre, korszerűbb programokra, továbbképzésekre, amik mind hozzájárulnak a profizmusodhoz. De nem indulhatsz el a fejlődés útján, ha nem mered megtenni az első lépéseket. Ha erőtlen is, ha nem is olyan, mint szeretnéd, hogy legyen – de majd lesz olyan is. Csak tedd meg a kezdő lépést!

Szívvel-lélekkel

Pár éve láttam egy riportot az egyik leggazdagabb magyarral. Arról kérdezte a riporter, hogy véleménye szerint mi a siker titka. Az idősebb úriember egyszerűen, mégis nagyszerűen felelt a kérdésre: „Mindenkinek, aki nem azt csinálja, amit szeret, azt javaslom, azonnal hagyja abba.”

És valóban, sikeres csakis akkor lehetsz, ha szívedet-lelkedet beleteszed a munkádba. Ha szereted, amit csinálsz, számodra nem fog a szó szoros értelmében munkának tűnni. Nem is azt mondom, hogy móka-kacagás lesz minden pillanat, amikor dolgozol. De megtalálod majd az egyensúlyt, és alapvetően örömödet leled majd a munkádban. Ráérzel, hogy hol köthet kompromisszumot a szárnyaló fantáziád a lehetőségekkel, és hol áll meg a mérleg nyelve a megrendelőkkel való kapcsolattartás és az alkotás kreativitása között. Ha szívvel-lélekkel dolgozol, az első sikerekre nem kell sokáig várnod.

A rossz ügyfél az életed meg-
rontója

Webdesignerként nagyon sok tiszteletre méltó, sikeres és ambiciózus cégvezetővel kerülsz majd kapcsolatba. Öröm lesz nekik dolgozni és ezektől a remek emberektől sokat is tanulhatsz. Azonban lesznek olyan ügyfeleid is, akiket legszívesebben a sunyiba kívánnál. Egy idő után majd messziről felismered őket. Ők azok, akiknek mindig minden azonnal vagy már tegnapra kell, mert csak az orrukig látnak és képtelenek előre tervezni. Persze felárat fizetni a gyorsaságért nem akarnak. Bár nagyon sürgős a munka, mégis minden betűn kekeckedni fognak, és két pixel is szúrni fogja a szemüket, ha ők hármat kértek. Azt már talán ki is találtad, hogy határidőre fizetni természetesen nem szokásuk, és jóformán még Te loholhatsz a pénzed után… A döntés mindig a Te kezedben van, de én – több év tapasztalatai alapján – a helyedben az ilyeneket nagy ívben elkerülném, mint ahogyan teszem is. Nem feltétlenül és nem mindenáron kell eladnod a szolgáltatásodat akárkinek. Megteheted, hogy megválogatod, kiknek dolgozol, és ha már megteheted, tedd is meg! A rossz ügyfél egy energiavámpír. Szívja az energiádat minden mondatával. Addig szívat, addig cseszeget, míg bírod idegekkel. Az pedig igencsak ajánlatos, hogy bírd, mert ellenkező esetben megbosszul, visszavág, nem fizet, rossz híredet kelti, és még sorolhatnám.

A jó ügyfél maga a boldogság, az alkotás öröme és a feltöltődés. Akivel egy hullámhosszon vagytok, aki becsüli a munkádat és a szakértelmedet. Neki öröm dolgozni, mert értékeli, amit csinálsz, tudomásul veszi, amit mondasz, elfogadja a tanácsaidat. Rendesen fizet, mert ő maga is egy korrekt ember. Általában jellemző, hogy az ilyen jó ügyfeleknek készített weboldalakon meg is látszik az a szeretet, amivel a webdesigner készítette.

Először a saját portá(lo)-
don söprö-
gess

Egy webdesigner, weblapkészítő szakember honlapja nem más, mint az online cégtáblája, az online irodája, az online névjegykártyája egyben. Tőled, aki ebben a kreatív szakmában dolgozol, eleve többet várnak el. Ezért nagyon ügyelj rá, hogy a saját portá(lo)don minden rendben legyen. 

A weboldalad lesz a fő kereseti forrásod. Ide érkeznek a leendő megrendelőid, és ez alapján döntenek melletted vagy lapoznak tovább. Éppen ezért a Profi Otthoni Webdesigner Tanfolyamon élesben készítjük el a saját weboldaladat. A tanfolyam során készítünk egy weboldalt Neked, ami a legfőbb reklámod és marketingeszközöd lesz. Mire végzel a webdesign tanfolyammal, nemcsak a szakma csínját-bínját tudhatod majd magadénak, hanem azonnal nekivághatsz a munkavállalásnak, legfőbb referenciáddal, a saját honlapoddal.

Web-
designer mint vállal-
kozó

Több mint 10 éve vagyok szabadúszó vállalkozó a szakmában, és megtapasztaltam mind a jó, mind az árnyoldalait ennek a létformának. 

Alapvető, hogy egy online vállalkozónak háromszor annyit kell tudnia mindenről, mint egy hagyományos vállalkozónak. Ötvöznöd kell a tehetségedet és a tudásodat némi marketinggel, hogy eladd magadat, hogy eladd a szolgáltatásodat. Ez nem kevés erőfeszítést igényel majd. Az út a sikerhez bizony kacskaringós, de ezzel együtt izgalmakban bővelkedő is. Sokat kell majd tanulnod, hogy fejleszd a vállalkozásodat. Lehetséges, hogy egyszerűbb lenne napi 8 órában, alkalmazottként dolgozni valahol, és 16:00 órakor eldobni az egeret, mert lejárt a munkaidő. A vállalkozó élete merőben más. És nem csak abban, hogy sokkal jobban keres. A vállalkozó délután is vállalkozó, amikor a gyerekeivel játszik, amikor kirándul vagy vacsorázik. A cég dolgait nem teheti le 16:00 órakor. Meg kell tanulnod kezelni ezt a fajta életformát és az irányításod alatt tartani. 

Rá kell találnod a munka-pénz-szabadidő felemelő harmóniájára és megőrizni azt. Ekkor lesz teljes az életed mint webdesigner vállalkozó, aki független, szereti a munkáját és aki a maga ura lehet.

Legjobbakat kívánom Neked, és remélem, hallok majd Rólad!

Cziráki Barbara

a WebdesignSuli® vezető oktatója