Magyarországon több mint 600 ezer vállalkozás létezik és ezek kétharmada rendelkezik weboldallal, mely manapság már elengedhetetlen egy jól működő, sikeres vállalkozáshoz. Tudnunk kell azonban, hogy a weboldalak üzemeltetésével hozzájárulunk a környezetszennyezéshez.
Minden weboldal bocsát ki szén-dioxidot, hiszen a weboldalak szervereken futnak és azokat elektromos energiával működtetik. Az elektromos energiát pedig olyan erőművekben állítják elő, amik több mint 80%-ban fosszilis energiaforrás elégetésével (szén, kőolaj és földgáz) üzemelnek.
De mennyi káros anyagot termelnek a weboldalak?
Alex Wissner-Gross harvardi fizikus mérései szerint egy átlagos keresés például a Google-n 7gramm CO2-t termel, míg egy kanna víz felforralása 15 grammot. Utóbbi sok magyarázatot nem igényel, előbbi esetében azonban nem mindenki tudja, hogy egy keresőszó beírásakor a Google akár több ezer kilométerre lévő szerverekről gyűjti be az eredményeket, amely így ugyan rendkívül gyors, azonban rengeteg energiát felemészt.
És hogyan számítható ki a kibocsátás?
A weboldalak karbon lábnyoma 3 féle terület összegeként számítható, azaz 3 féle forrással szükséges számolni: weboldal szerver áramfogyasztása; a látogatók számítógépeinek áramfogyasztása, amely azalatt megy, amíg az oldalt látogatják; hálózat áramfogyasztása, amely az összeköttetést biztosítja.
Vajon mit tehetünk a káros hatás ellentételezésére?
A weboldalak karbon semlegesítése ellentételező, úgynevezett zöld projektek támogatásán keresztül történhet. Ezek a már megvalósított projektek úgy állítanak elő energiát, terméket vagy végzik a szolgáltatásukat, hogy közben csekély mértékben vagy egyáltalán nem bocsátanak ki CO2-t, illetve más egyéb üvegházhatást fokozó gázokat.
Az iCC egy nemzetközi önkéntes kezdeményezés, mely rendelkezik mindazon jogokkal, mely lehetővé teszi ellenőrizhető módon ezen projektek támogatását. Az iCC célja, hogy kézzelfogható értéket teremtsen mind az emberek, mind a partnerei számára azáltal, hogy biztosítja a karbon semleges működés, termékgyártás és szolgáltatás alternatíváját.
Miért éri meg támogatni a zöld szektort a weboldalad kizöldítése által?
Weboldalad kizöldítése a legköltséghatékonyabb marketing lehetőség. A rajta elhelyezett iCC környezetvédelmi pecsét és tanúsítvány a látogatók számára azonnal jelzi elkötelezettségedet a környezetvédelem felé. További marketing előnyt jelent, hogy az iCC által semlegesített weboldalak linkje szerepel az iCC több hálózati helyén, ezáltal növelhető a weboldal látogatottsága.
Az alábbi infografika összefoglalja amit a weboldal semlegesítésről tudni érdemes:
Mutass példát a környezettudatos magatartásra és támogasd a klímavédelmi projekteket a weboldalad üzemeltetése során keletkező CO2-kibocsátás mértékében!
Mit kell tenned, ha “zöld” weboldalt szeretnél?
A semlegesítésre irányuló kérelmedet a http://website.carbonoffset.hu oldalon a „Weboldal semlegesítés” menüpontban indíthatod. Az űrlap alján található „Ajánló e-mail címe” mezőbe a sillus7@hotmail.com e-mail címet add meg és már küldheted is a megrendelést.
Amennyiben webdesignerként ügyfeleidnek ajánlod a weboldal semlegesítés lehetőségét és ezáltal hozzájárulsz a környezetvédelmi projektek támogatásának kiterjesztéséhez, kérlek, keress meg az info@bysilludesign.com e-mail címen egyeztetés céljából, hiszen ebben az esetben jutalékban részesülhetsz.
További információ: http://website.carbonoffset.hu; www.youandicc.com.
Az elképzelés szerintem nagyon szuper, csak nekem nem igazán tiszta. Mit is jelent, hogy ők semlegesítik az oldalamat? Már úgy értem fizikálisan mit csinálnak vele? Lát ebből valamit a tárhely szolgáltatóm? És én tudom ezt valahol “ellenőrizni”? Vagyis látom valahol kimutathatóan az eredményét ennek a folyamatnak? Köszi!
Szia Orsi
úgy látom az info áradatban elkerülte a figyelmed..
A weboldalak karbon semlegesítése ellentételező, úgynevezett zöld projektek támogatásán keresztül történhet. Ezek a már megvalósított projektek úgy állítanak elő energiát, terméket vagy végzik a szolgáltatásukat, hogy közben csekély mértékben vagy egyáltalán nem bocsátanak ki CO2-t, illetve más egyéb üvegházhatást fokozó gázokat.
Az iCC egy nemzetközi önkéntes kezdeményezés, mely rendelkezik mindazon jogokkal, mely lehetővé teszi ellenőrizhető módon ezen projektek támogatását. Az iCC célja, hogy kézzelfogható értéket teremtsen mind az emberek, mind a partnerei számára azáltal, hogy biztosítja a karbon semleges működés, termékgyártás és szolgáltatás alternatíváját.
azaz ezt a logot használva pár dolcsit fizetsz amit öko-cuccok és projektek finanszirozására használnak..)
ne aggódj nekem is keresni kellett 🙂
barátsággal pityesz
Szia Orsi, engedd meg, hogy válaszoljak a kérdéseidre.
A tárhelyszolgáltató nem látja ezeket a folyamatokat, így ellenőrizni sem tudja.
A folyamat a következő:
1. A weboldal karbon lábnyomának meghatározása a látogatottsági adatok és a tárhelyről begyűjtött információk alapján történik. Ez egy műszaki számítás és tonnában mondja meg, hogy a weboldal milyen mértékben terheli a környezetet. Pl. egy weboldal karbon lábnyoma 15 tonna CO2. Ez azt jelenti, hogy a használat 1 éves időtartama alatt a honlap üzemeltetése által 15 tonna CO2 vagy azzal egyenértékű üvegházhatású gáz kerül a légtérbe.
2. Csökkentés programok – ezeket a programokat csak a tárhelyszolgálató tudja elvégezni, erre nincs hatásunk, így egyszerűsített eljárásnál nem tudunk ezzel foglalkozni.
3. Semlegesítés – Kiválasztunk egy nemzetközi nyivántartási rendszerben regisztrált projektet, melyről tudjuk, hogy éves szinten mekkora mennyiségű CO2-t takarít meg. Például kiválasztunk egy szélgenerátor projektet vagy egy erdőmentési projektet. Ezek a projektek felkínálnak eladásra CO2 megtakarítási egységeket, más néven carbon crediteket vagy ÜHG egységeket, az alapján, hogy ők azt megtakarították. Erről a minősítő szervezetek, pl. TÜV NORD, TÜV SÜD, BÜRO VERITAS adnak igazolást. A 15 tonna kibocsátású weboldal semlegsítése 15 tonna CO2 megtakarítással lehetséges, tehát 15 db carbon creditet kell vásárolnunk és egyidejűleg kivonnunk a forgalomból, mert azt már más nem vásárolhatja meg. A carbon creditek sorszámozottak és teljes projekt dokumentáció tartozik hozzájuk, pl. látogass el a http://www.v-c-s.org/ oldalra, ahol a projektek validálását és nyomonkövetését mutatja be az egyik legnagyobb zöldfarm minősítő, a VCS.
Az ellenőrzés úgy történhet meg általad, hogy a nyilvános regiszterekben a nevedet az általad kivont sorszámozott és dokumentációval ellátott carbon creditek mellé regisztráltajta a karbon partnered. Így a pénzed útját teljes mértékben követheted nyomon.
Te kapsz egy tanúsítványt, melyben szerepelni fog az álalad megvásárolt CO2 megtakarítás pontos sorszáma, a támogatott projekt megnevezése és annak sorszáma, valamint a link, ahol utána tudsz nézni a regiszterben a fenti dokumentációknak.
Ha további kérdésed lenne, nyugodtan tedd fel 🙂
üdv,
Csilla
Karbon neutrális weboldalak. Te jó ég…
Elképesztő miket le lehet nyomni az emberek torkán. 🙂
“egy átlagos keresés például a Google-n 7gramm CO2-t termel”
Érdekelne, hogy ez hogy jön ki? Ha én most rákeresek a googlen, hogy “Karbon neutrális”, akkor 7 gramm szén-dioxidot termelek? 🙂 A cikk megírásával mennyi CO2-t termeltek?
Kedves Péter, ahogy a cikkben is láthatod a 7gramm-ot egy harvardi fizikus számolta ki. Ha RÁKERESEL a neten, biztosan találsz róla részletesebb információt is, de azért én is megpróbálom összefoglalni a lényeget.
Egy átlagos keresés például a Google-n a fizikus mérései szerint 7 gramm CO2-t termel, míg egy kanna víz felforralása 15 grammot. Utóbbi sok magyarázatot nem igényel, előbbi esetében azonban nem mindenki tudja, hogy egy keresőszó beírásakor a Google akár több ezer kilométerre lévő szerverekről gyűjti be az eredményeket, amely így ugyan rendkívül gyors, azonban rengeteg energiát felemészt.
Leegyszerűsítve a számításokhoz azt vette alapul, hogy mennyi ideig tart egy átlagos keresés, ez alatt mennyi energiát használ fel a szervereken és a hálózton keresztül és ez a felhasznált energia mennyi CO2 kibocsátással jár (1kWh = 0,69kg CO2).
Hasonló módon a weboldalak esetén a látogatottság és az átlagosan ott eltöltött idő alapján kiszámolják a felhasznált energiát (weboldal szerver áramfogyasztása; a látogatók számítógépeinek áramfogyasztása, amely azalatt megy, amíg az oldalt látogatják; hálózat áramfogyasztása, amely az összeköttetést biztosítja), majd ebből kalkulálják a CO2 kibocsátás mértékét.
Átlagban 7 másodperc az az idő ami alatt eldönti egy látogató, hogy megtalálta azt a dolgot a weboldalon amit keres vagy nem. Ez azonos azzal az idővel is amennyit 100%-ban a weboldalon töltenek a látogatók. (Források: NetConcept webdesign; szövegírasblog.hu)
Továbbá a szakmai weboldalak esetén, a látogatók 20%-a 7 másodpercnél többet nem tölt a weboldalon tehát csak szörföző, 80% pedig átlagosan 5 percnél többet nem böngészik rajta. Nem szakmai weboldalak esetén az előzőhöz képest fordítva. A hálózat áramfogyasztása pedig eredeztethető a villamos energia átviteli és elosztási veszteségek (%-os kimenet) azonos értékével ami mind a két oldalon (a weboldal szolgáltatói és böngészői oldal) meglévő elektromos fogyasztás 10%-a. (Az érték forrása: Electric power transmission and distribution losses (% of output))
A számításhoz alkalmazott érték, továbbá a látogatók böngészésre használt számítástechnikai eszközeiknek átlagos fogyasztása 200W.
Egyébként ugyanígy kiszámolhatjuk azt is, hogy a cikk megírásával mennyi CO2-t termeltünk, de mivel ez a cikk nyilvánvalóan nem hozzád szól, erre most nem fordítanék időt, energiát és CO2-t 🙂
Köszi a választ. Számolni sokféleképp lehet. Nekem mondhat bárki bármit, én nem hiszem el, hogy két szóra való keresés, ugyan annyi CO2-t termel mint mint egy kanna víz felforralása. Persze ez is relatív. Lehet a prof. kannája csak 3 csepp nagyságú. Ha nem keresek rá semmire, akkor is megy a google szervere. Egy szóra való kereséssel nem hinném, hogy annyival megemelném szervert, hogy fél kanna forralással megegyező CO2-t termeljen.
Ez kb. olyan hír mint, hogy a tudósok megállapították, hogy azok a nők akik jobb oldalukon alszanak, azok jobban szőrösödnek.
Na meg ez a több 1000km-ről keres a google….biztos jól elfáradhat. 🙂
Szóval, ez egy akkor marhaság, hogy ilyet rég hallottam. Nem is így működik a google keresője. Vannak “robotok” amik folyamatosan gyűjtik az adatokat és ezt a google szerverén tárolják. Mikor elindítasz egy keresést, akkor a csak a saját szerverén keres. És nem megy a világba szerteszét. Ha a cikked hatására napi 10 szóra kevesebben keresnek rá, akkor szerinted napi 70gramm CO2 -val kevesebbet termelnek? Hát nem! A szerver ugyan megy. A robotok ugyan úgy gyűjtik az adatokat.
Ja persze…de ha ezt a rizsát nem tudják elhitetni az emberekkel, akkor ki fog nekik fizetni karbon neutrális weboldalak védelmére?
Sok sikert!
Kérdezz meg egy szakértőt, hogy mi a véleménye minderről, mert látható, hogy te nem vagy kompetens a témában. Addig is csökkentsd a kibocsátásaidat 80%-kal, mert ez a globális feladat. Eddig még senki nem tudta ezt megtenni teljes mértékben, mert ez azt jelenti, hogy akkor semmilyen foszilis energiaforrást nem használhatsz, sem áramot, sem foszilis üzemanyagot, és a tömegközlekedésről is mondj le. Az élelmiszereket ne vásárold meg az üzletekben (kivéve a carbon neutralisakat), termeld magad, de vegyszereket ne használj, mert az is növeli a carbon lábnyomod, és még a föld minőségét is rontja. Ne nézz TV-t és ne használj internetet, mert kiszaladsz a tervből. Belátod már, hogy a világ nem fog megváltozni, ha az emberek gondolkodása nem változik, és valami egészen új megoldást nem találunk arra, hogyan éljünk itt e Földön, amiből csak egy van, és máris 1,5- szeresen használjuk túl? Hallottál már a Túllövés napjáról? MInden évben előbb van, idén augusztusban volt. Ez azt jelenti, hogy ezt követően (ma is) a Föld regenerálódó képességét túlhaladva használjuk a földet, és ezzel veszélyeztetjük az utánunk következő generációk életkörülményeit. A gyerekedét és az ő gyerekeiét. Ha tudsz jobb megoldást, mint a 100%-ban carbon semleges életforma, amikor mindenki egy csekély mértékben saját kibocsátásaival azonos mértékben járul hozzá a megújuló szektor felépítéséhez – akkor érdeklődéssel várom.