Banális hibák a weboldalon – mellőzzük őket!

Kezdőként, kevesebb tapasztalattal a hátunk mögött több hibát ejt(het)ünk a készülő, majd élesített/átadott weboldalon. Ezek többnyire apró, banális hibák, könnyen és még időben lehet orvosolni őket, feltéve, ha elég szemfülesek vagyunk, vagy objektív szemlélők felhívják rájuk a figyelmünket. Nézzük is meg őket!

 

Sajnos „bejáratott” honlapokon is gyakran belefutni bagatell hibákba. : (  És ezekért nem feltétlenül a weboldal készítőjét kell okolni. Elképzelhető, hogy maga a tulajdonos „ragaszkodik ezekhez a hibákhoz”, azt hiszi, hogy amit ő jónak tart, az tényleg az, ő eligazodik az általa összeállított bonyolult menüstruktúrában, tehát logikus a menü, és az ügyféllel van a probléma, mert nem igazodik el benne, stb. Azonban mindig az számít, hogy a látogatók, érdeklődők, vásárlók, partnerek, azaz mások hogyan boldogulnak a honlapon.

 

Sokak számára banális weboldal-hibákat és elcsépelt magyarázatokat foglaltunk össze ebben a bejegyzésünkben, ugyanakkor sokak számára nagyon is hasznosak lehetnek. : )

 

 

Sok a szöveg!

A precíz, pontos leírásokkal (pl. szolgáltatásról, termékről, aktuális akcióról) természetesen nincs semmi baj, keresőoptimalizálás szempontjából is fontosak. A baj akkor van, amikor már A4-es oldalméreteket ölt egy-egy leírás a honlapon, beleszőve nem a témához kapcsolódó információkat vagy olyan tartalmakat, melyeknek másik oldalon lenne a helye, egy külön aloldalt is szánhatnánk nekik. A hosszú, tömény szövegek elriasztják a látogatókat, érdeklődőket. Weboldalon vannak, és nem (kis)regényt szeretnének olvasni! : )

(Természetesen vannak szakterületek és témák /pl. jog, szabályok, törvények, orvosi szakszövegek/, melyek bőséges szövegeket kívánnak a weboldalon is, de az egy más eset.)

 

 

Tagoljuk és emeljük ki!

Még a rövidebb (pláne a hosszabb!) weboldal szövegeket is célszerű tagolni, a kulcsszavakat és a fontos tartalmakat kiemelni. A honlapon teljesen másként olvasunk, mint egy könyvet. Egyszerűen és gyorsan szeretnénk megtalálni és elolvasni a minket érdeklő információkat. Azt pedig mindenképpen kerülni kell, hogy a törzsszöveg részei legyenek például a mondatba foglalt elérhetőségek, az előnyök kihangsúlyozása, a cselekvésre felszólító üzenetek. Így ezek nem kerülnek a figyelem középpontjába, teljesen elvesztik a funkciójukat, a cég/a weboldal tulajdonosa pedig értékes konverzióktól esik el (pl. megrendelés, bejelentkezés, feliratkozás).

 

 

Ezeket is emeljük ki!

Szintén a kiemeléshez kapcsolódik: a honlapra beillesztett akciógombok (CTA gombok), aktuális akciókra, kedvezményekre felhívó, továbbá például hírlevélre feliratkoztató ablakok nem elég hangsúlyosak, nincsenek eléggé a látogató szemei elé állítva. Már a méretük növelésével is jelentősen javíthatunk a helyzeten, illetve egyéb „trükkökkel” is játszhatunk (pl. rámutatás nyíllal, hangsúlyos színek, látványos design stb). És bizony itt is igaz az előzőekben írt: ha nem kerülnek eléggé a figyelem középpontjába, teljesen elvesztik funkciójukat, a cég/a weboldal tulajdonosa pedig értékes konverzióktól esik el (pl. megrendelés, feliratkozás).

 

 

Nem (csak) ránk kíváncsiak!

Régebbi, kevésbé a mai trendeknek megfelelő honlapokon gyakran találkozni a főoldalon a „Cégünket 1992-ben alapítottuk, dédapám, Kiss István nevéhez fűződik, 1994-ben új szolgáltatással bővítettük…” típusú hosszabb-rövidebb (inkább hosszabb!) bemutatkozással. A főoldalon mindenképpen mellőzzük a terjengős bemutatkozást! Senki nem ránk vagy a cégünk történetére kíváncsi, hanem arra, hogy mit kínálunk számára, a problémájára milyen megoldást tudunk nyújtani. A főoldalon tehát a fontos információkra, szakmai megállapításokra törekedjünk, a (kreatív) bemutatkozásnak egy külön aloldalt is szentelhetünk. : )

 

 

Legyenek szem előtt!

A legtöbb weboldal sablon, oldalszerkezet alkalmas arra, hogy az elérhetőségeket, a nyitva tartást, a kapcsolati adatokat ne csak az Elérhetőségek és a Kapcsolat oldalon tüntessük fel, hanem a főoldalon, továbbá a fejrészben, illetve a lábrészben is helyet találhatunk nekik. Tehát ne rejtsük el a kontaktinformációkat, mindig legyenek “kéznél”! Így a látogató nagyon könnyen és gyorsan megtalálja ezeket a fontos információkat – főleg ha csak ezekért nyitotta meg a honlapot.

 

Néhány bagatell hiba:

  • a fodrászüzlet telefonszáma meg van adva, azonban a címe és a nyitvatartása már nincs
  • az edzésekről találunk fotókat, de időpontokat már nem
  • még egy webshop esetében is fontos lehet a nyitvatartás feltüntetése – termékek személyes átvétele esetén
  • olyan e-mail címet állítanak be a kapcsolati űrlaphoz, melyet nem igazán ellenőriznek

 

 

Figyeljünk oda a hivatkozásokra, az URL-ekre!

Jellegzetes hibák, hiányosságok:

# nem megfelelő formátumú az URL (WordPress weboldal esetében a Bejegyzés típusú hivatkozás-típust állítsuk be, ezzel ideális URL-formátumot kapunk)

Mennyivel jobb ez: www.domain.com/kapcsolat, mint ez: www.domain.com/index.php?pg=contact

# hiányoznak az egyedi URL-ek

Például termékek esetében nagyon fontos, hogy az adott terméknek egyedi URL-je legyen, hiszen így könnyebb hivatkozni rá. Ezzel elkerüljük ezt: a „főoldalon kattints az esküvői ruhákra, ott a 2016-as kollekcióra, azon belül az X márkára, azon belül a csipke kollekcióra, és ott majd kattintgass el a galériában a 15. képre…”

# sok az aloldalakra/más weboldalakra mutató link

Teljesen ellehetetlenítjük az oldal átböngészését, ha minden sorba hivatkozásokat illesztünk, a látogató számára már követhetetlen lesz, hogy mi hova mutat, kattintásra vajon hova jut el, stb. A vásárlási folyamatot pedig semmiképpen ne szakítsuk meg távolra mutató navigációval!

 

 

Ne bonyolítsuk!

Ez igaz a menüre is: ha sok-sok menüpontra van szükség (szakterület/témafüggő) a menü legyen nagyon átgondolt, és mindenki számára logikus. Kerüljük a túl sok, egymásból lenyíló menüpontokat, legyenek egyértelműek, beszédesek a menüpontok elnevezései. A bonyolultság kerülése az űrlapokra is igaz: gyakran találkozni olyan űrlapokkal, melyek kitöltése sok-sok időt és türelmet venne igénybe. Az érdeklődő/árajánlatkérő/megrendelő látogató a felénél abbahagyja a kitöltését, a cég/ a weboldal tulajdonosa pedig értékes konverzióktól esik el. Fontos tehát, hogy az űrlap is legyen logikus, a mezők elnevezései legyenek könnyen értelmezhetők, a megrendelés/árajánlatkérés folyamata legyen egyszerű, az apróbetűs szövegek száma is minimális legyen.

 

 

Ne legyen túlterhelt a weboldal!

A weboldal alapelemei közé tartoznak a jó minőségű, látványos fotók, azonban ezeket mindig webre optimalizáltan (pl. kisebb felbontás, kisebb méret) töltsük fel a tárhelyre és illesszük az oldalba. Ha nem így járunk el, a weboldal túrterhelt lesz, a böngészőben megnyitott oldal nehezen és lassan töltődik be.

A látványos fotókból összeállított slideshow nagyon mutatóssá teszi a honlapot, azonban a nagy felbontású fotók váltogatása igencsak meg tudja terhelni a számítógépeket, a böngészőket, az oldal betöltődésének időigénye is jelentősen megnő.

És ugyanez igaz a flash-és videós tartalmakra is. Ugye nem szeretnénk, ha a látogatók csak üres keretekkel, hibaüzenetekkel és lefagyó böngészővel találkoznának? : )

 

 

Ezekről se felejtkezzünk el!

A honlap is valakinek a tulajdona, legálisan működik. : ) Ennek „bizonyításához” impresszumot kell feltüntetni a weboldalon. Továbbá ha van az oldalon például kapcsolati űrlap, tehát történik kapcsolatfelvétel és az ügyfél részéről adatok átadása, akkor egy rövid adatvédelmi/kezelési szabályzatot is fel kell tüntetni a honlapon. A szerzői jogi nyilatkozattal pedig a saját munkáinkat/fotóinkat/szövegeinket, egyszóval tartalmainkat tudjuk levédeni. Ha pedig Google Analytics-et vagy bármilyen más weboldal-látogatási mérőeszközt alkalmazunk az oldalon, akkor EU cookie szabályzatot is közzé kell tennünk. Tehát a kötelező elemek is kerüljenek feltüntetésre a honlapon.

 

 

Figyeljünk oda a helyesírásra, mellőzzük a gépelési hibákat!

Nemcsak a weboldal megítélését ronthatják le, hanem csökkenthetik a cég/személy iránti bizalmat. Megkérdőjeleződik az adott vállalkozás professzionalizmusa, szakértelme, megbízhatósága, stb.

 

 

+ Tipp:

Egy objektív szemlélőt (rokont, barátot, ismerőst) ültessünk a gép elé, és kérjük meg, hogy járja be a weboldalt!

Például próbálja ki a funkciókat, keresse meg az őt érdeklő információkat, olvasson bele a tartalmakba, nézze meg a képgalériát, töltse ki az űrlapot, keresse meg az elérhetőségeket, iratkozzon fel a hírlevélre, stb., egyszóval használja a weboldalt! Ha bármi problémát okozna neki, illetve egyéb hibákra hívná fel a figyelmünket, akkor ezek függvényében tudjuk orvosolni a hibákat, optimalizálni a honlapot.

 

 


 

Hozzászólás írása

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.