Hogyan készíts jó webdesign-t?

Most egy kicsit magáról a webdesigner munkáról beszélnék. Arról, hogy véleményem szerint mi szükséges a jó webdesign-hoz.

 

# STRATÉGIA

Első lépésként nagyon fontos, hogy a megrendelővel pontosan egyeztessük, mit is vár el, mik a céljai az oldallal? Van-e valamilyen konkrét marketingstratégiája, amihez illeszkednie kell az oldalnak. Design ide, design oda, a weboldal célja az eladás. Lehet az a honlap akármilyen trendi és egyedi, ha kapásból nem nyilvánvaló a látogatónak a mondanivaló és a cél.

  

 

# DESIGN

Mivel a cél az értékesítés, az eladás, ezért nyilvánvaló, hogy valahogy ki kell tűnni a versenytársak közül. Ha megvan a jó stratégia és tiszták a célkitűzések, akkor jön maga a design, amivel első blikkre garantáltan meg tudjuk fogni az oldalra érkező látogatót.

Kedvenc hasonlatommal élve: gondolj csak bele, ha bemész egy cipőboltba, először ahhoz a cipőhöz mész oda, amelyik ránézésre tetszik, csak ezután nézed meg az árát és próbálod fel, nem?

Hát itt pont ugyanez az ösztön működik, erre kell építeni. A látogató (aki egyben potenciális vásárlóerő) rátalál az oldalra, és ott egy full gagyi, kőkorszaki rendszer, összevisszaság fogadja. Azon túlmenően, hogy szerencsétlen azt sem tudja, most akkor hogyan tovább (erre majd később még visszatérünk), már kattint is el, és szó szerint menekül, pedig lehet, hogy az ajánlat kecsegtetőbb, mint más versenytársaké.

 

 

# ARCULATHOZ ILLŐ DESIGN

A fenti ponthoz szorosan kapcsolódik az arculat. Én speciel jobban szeretem, ha az egész arculatot (logó, színvilág, szimbólumok, stb…) én álmodhatom meg, hiszen így tényleg egy kompakt kis céges arculatot lehet összehozni. Ez pedig nagyon fontos, mégis sokan elmennek emellett. Egy jól felépített arculattal egyrészt pozicionálod magadat, egyedivé, össze nem téveszthetővé teszed. Egy olyan első benyomást adsz a látogató kezébe, ami a versenytársaiddal szemben ütőkártya lehet. Fontos a jól megválasztott színvilág, a fontok, a szimbólumok, a visszatérő elemek. Ezek mind külön-külön is megállhatják a helyüket. Nem kell feltétlenül minden arculati elemet mindenhol felhasználni (pl. névjegykártyán, logón, weboldalon, céges papíron, kiadványon…), de mégis úgy kell velük „varázsolni”, hogy egyből az adott cég jusson róla eszünkbe. Az arculat, a design, a kiválasztott stílus az egész weboldalon vonuljon végig, a weboldal nem csak a főoldalból és aloldalakból áll. Fontos, hogy a gomboktól kezdve, a kapcsolatfelvételi oldalon át, a hírlevél és egyéb feliratkozó űrlapig, mind a design részeit kell, hogy képezzék.

Ha már megvan a stratégia, a design, az arculat, akkor jöhet:

 

 

# A WEBOLDAL FELÉPÍTÉSE

A design témánál már utaltam rá, most kicsit boncolgatnám ezt az áttekinthetőség és felhasználóbarát témát. Nincs is kiábrándítóbb az olyan oldalaknál, ahova mindent be akarnak zsúfolni. Tele van stílusban össze nem illő képekkel, úgy néz ki az egész, mint egy összekuszált kirakós játék, ahol ember legyen a talpán az, aki megtalálja azt, amit keres. Már a főoldalon gyakorlatilag zanzásítva szerepel az egész weboldal, lehetőleg jó pici betűkkel írva, hogy minél több minden kiférjen. Gondolom mindannyian találkoztatok már hasonlóval. : )

Egy weboldalt úgy kell felépíteni, hogy a főoldalon képekkel, feliratokkal, design-elemekkel már egyértelművé tegyük az oda látogatónak, hogy mi is ez az oldal. A kutyát nem érdekli a cég bemutatkozása és története (ha nagyon ragaszkodnak hozzá, egy menüpontba berakható)! Legyen az oldal szellős, jól átlátható, a képeket úgy válogassuk, hogy stílusukban, színvilágukban illeszkedjenek az oldaldesignhoz. A betűtípust is úgy válasszuk meg, hogy jól olvasható (magyar karaktereket ismerő) legyen. A menü legyen jól strukturált és logikus, hogy ne kelljen azon vacillálni, hogy „na most ezt vajon hol találhatom meg?”. Legyen egy logikusan felépített keretváz, amire ráhúzod a design ruhát. : )

A másik, webergonómiai szempontból lényeges tényező, az:

 

  

# EGYÉRTELMŰ UTASÍTÁSOK

Nincs is annál lelombozóbb, amikor egy űrlapnál azt sem tudja az ember, mit hova kell írni, kitölteni. Ha valamilyen speciális adatokat kérnek, akkor azok nincsenek értelemszerűen fogalmazva… Lehet, hogy meglepően hangzik, de úgy kell fogalmazni, feliratozni és navigálni, hogy egy kisiskolás is megértse. A lényeg az egyszerűség! Ez igaz a menüre is. Gondolkodj! Te építed fel az oldalt, ismered a témát, lehet, hogy Neked logikus, ami másnak nem feltétlenül. Próbáld meg ezért külső szemmel is végignézni, vagy ami még jobb: külsősökkel teszteltetni.

 

 

# A WEBOLDAL TESZTELÉSE

Nem kell nagy dologra gondolni! Keress egy olyan külsős személyt, akinek semmi rálátása nincsen az adott témára, teljesen laikus és sosem látta még a weboldalt. Ültesd le egy számítógép elé, nyisd meg neki a honlapot és figyelj! Ne csinálj semmit, ne mondj semmit, csak figyeld, hogy ő mit csinál és jegyzetelj! Jegyezd fel, hova mozgatja először az egér gombját. Aztán hova kattint. Majd amikor már eleget láttál, kérd meg, hogy teljesítsen valamilyen ún. konverziós célt, azaz: vegye fel a kapcsolatot a honlap üzemeltetőjével, vagy adjon le rendelést, stb… Végül pedig kérdezd ki, hogy azon esetekben, amikor nem azt csinálta, amit Te feltételeztél volna, miért úgy cselekedett? Rengeteg infót tudsz így begyűjteni, ami nagyban hozzájárul majd a weboldal átjárhatóságához és sikeréhez!

 

Ha érdekel a webergonómia téma és a weboldal tesztelés, ajánlom figyelmedbe Steve Krug: Ne törd a fejem! című könyvét, mely a HVG Kiadó gondozásában jelent meg.

 

 

Ha ezeket az alap dolgokat szem előtt tartod, nagyot nem hibázhatsz. Dolgozz a saját stílusodban, az adott projektnek megfelelő stratégiával és designnal, és légy precíz, a munkád legyen teljesen kidolgozott, a legapróbb gombfeliratig – hiszen ne feledd, az ördög a részletekben lakozik! : )

 

 


  

1 hozzászólás a témában - “Hogyan készíts jó webdesign-t?”

Hozzászólás írása

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.