Így válassz megfelelő domain nevet a weboldalad számára!

Nem életre szóló döntés, ám nem árt néhány szempontot átgondolni, tisztázni, mielőtt domaint választunk vállalkozásunk weboldala számára. Az “ideális” domain névhez hoztunk csekklistát.

                 

A megfelelő domain név kiválasztása egy igazán fontos és alapesetben hosszabb távra szóló döntés, tehát javasolt jól átgondolni. : )

             

Mi az a domain?

Ha egy nagyon egyszerű hasonlattal szeretnénk bemutatni:

Minden weboldalnak van “otthona”. Ez az “otthon” lényegében egyrészt maga a tárhely (egy egyszerű hasonlattal élve legyen ez a ház), ahol a weboldalt “tároljuk”, másrészt pedig a domain (szintén egy egyszerű hasonlattal élve ez legyen az utca, a házszám), ahol/amin elérjük a weboldalt.

             

A domain a webszerverek beazonosítására létrehozott névtartomány.
A domaineket speciális szerverek (DNS-névszerverek) tartják számon, és internetes keresés alkalmával azonosítják, összepárosítják a hozzátartozó IP címmel. Amennyiben a domain mögött internetes tartalom, azaz weboldal van, a domainhez tartozó, tárhelyen lévő oldalt (azaz az adott domain tárhelyén lévő adatokat) a webszerver elküldi a világhálón keresztül az interneten böngésző felhasználó számítógépére és a weboldal megjelenik a monitoron.

A www (vagyis a „world wide web”) minden domainhez automatikusan hozzátartozik. Ha pl. egy szórólapon feltünteted a weboldaladat, akkor automatikusan úgy tünteted fel, hogy www.domain.com – ez a hivatalos címe, „neve” a weboldaladnak. Azonban az URL, tehát maga a webcím HTTP vagy HTTPS protokollal (információátviteli protokoll) rendelkezik: http://domain.com, tehát egyrészt magát a weboldalra való hivatkozást már így adod meg, másrészt www nélkül is elegendő begépelni a böngészőbe a domain nevet, ugyanis a legtöbb böngésző nem is igényli, hogy a „http://”, illetve a „https://” előtagot begépeljük a weboldal eléréséhez.

                        

 

Domainre tehát azért van szükség, hogy arra “ültessük rá” a weboldalt. : ) Ennek a domainnek tetszőleges “nevet adunk”, egyedi elnevezéssel illetjük.

                     

                     

                       

Honnan szerezhető be maga a domain?

Domain nevet (és ezzel együtt tárhelyet) ún. tárhelyszolgáltatótól tudunk igényelni, vásárolni. A tárhelyszolgáltatók különféle csomagokban, különféle előfizetési konstrukciókban kínálják mind a domain neveket, mind a tárhelyeket. Érdemes körülnézni, hogy melyik ajánlat kedvező számunkra, és olyanra is lehet példa, hogy csak domain névre vagy csak tárhelyre van szükségünk – például tárhely már rendelkezésre áll, már csak domainre van szükség és fordítva –, ilyen esetben fontos tisztázni, hogy az adott szolgáltató tud-e segíteni akár a domain és a tárhely “összekapcsolásában”, ezek átirányításában, akkor is, ha a meglévő tárhely/domain másik szolgáltatónál van.

                            

A tárhelyek általában adottak, a méretük és egyéb jellemzőik (pl. tartozik-e hozzá admin felület, mennyi e-mail postafiók állítható be, készül-e rendszeres biztonsági mentés, stb) alapján válogathatunk köztük.

                   

A domain nevet alapvetően tetszőlegesen, saját ötlet alapján “kreálhatjuk meg”, a rendelkezésre álló végződéssel (mint például .hu, .com, .eu, .net, stb). Az azonban már ellenőrzést kíván, hogy az általunk kitalált domain név még szabad-e, hiszen más is gondolkozhat hasonló domain névben, és ha gyorsabb volt, akkor már le is foglalta. A domain név egy azonosító (lsd. előzőekben írtak), vagyis csak egy lehet belőle, két azonos domain név nem létezhet. A domain nevet előzetesen mi is leellenőrizhetjük a hivatalos domain nyilvántartó rendszerekben, és mindebben a tárhelyszolgáltató is tud segíteni.

                     

Ilyen nyilvántartó oldal például: 

http://www.domain.hu/domain-kereses

                      

Továbbá a tárhelyszolgáltatók oldalain is találunk domain ellenőrzőt, mint például:

www.domain-tarhely.net

www.web-server.hu

www.rackhost.hu/domain

                  

Ha esetleg foglalt az adott domain név az adott végződéssel (jól csengő, .hu-s domain nevek esetén gyakori), de utánajárunk és látjuk, hogy nincs igazán használatban (nem fut rajta működő weboldal), akkor felkereshetjük a tulajdonosát és megvásárolhatjuk tőle, azzal viszont számolni kell, hogy irreális összeget kérhet a domain névért.

Akár másik végződéssel még megigényelhetjük az adott domain nevet, ennek azonban az a hátránya, hogy ha ugyanazt a domain nevet más végződéssel beregisztráltatjuk, akkor az ügyfelek könnyen összecserélhetik, és a mi weboldalunk helyett a konkurensünk weboldalát keresik fel – például a .com-s végződésű weboldalunk helyett a konkurencia .hu végződésű weboldalát.

Esetleg kötőjeles verzióban is megrendelhetjük az adott domaint nevet, de ez is hasonló hátrányokkal jár.

Ha az előző opciók nem jöhetnek szóba, akkor bizony teljesen új domain nevet kell választatnunk.

                          

Tárhely és domain “beszerzésekor” szolgáltatót is választunk. Fontos szempontok, amelyeket ajánlott szem előtt tartani a választáskor – a tárhelyszolgáltató ügyfélszolgálatának segítőkészsége, technikai segítségnyújtás elérhetősége, adminisztratív ügyintézés gyorsasága, egyéb szolgáltatások kínálata (pl. programozói, webfejlesztői feladatokban is tudnak segíteni). Nem szerencsés olyan szolgáltatót választani, ahol a segítségnyújtás korlátozott, feltételekhez kötött. Ha probléma történne a tárhellyel, melynek megoldásában a tárhelyszolgáltató segítségét kell kérnünk, nagyon fontos, hogy ők “bármikor” a rendelkezésünkre tudjanak állni – sok bevételtől eshet el a vállalkozásunk/ügyfelünk vállalkozása, ha a látogatók működő weboldal helyett “A webhely nem elérhető” hibaüzenettel találkoznának… Biztosítsuk be magunkat ezen a területen is – megbízható, gyorsan és hatékonyan reagáló tárhelyszolgáltatót válasszunk! Az ő idejük is pénz, a hozzáértésük, szakértelmük a legtöbb ilyen helyzetben “aranyat ér”, tehát ha az alap segítségnyújtáson felül esetleg már fizetős szolgáltatás keretében végzik az adott munkát (pl. weboldal költöztetése, egyéb rendszergazdai feladatok), akkor ne sajnáljunk erre néhány ezer forintot áldozni. Jobb, ha ők oldják meg, és nem mi “próbálkozunk”. : )

                     

                     

                 

            

Akár saját részre választunk domain nevet, akár ügyfelünk kér ehhez iránymutatást…

                 

 

Milyen kérdéseket érdemes tisztázni a domain név meghatározásakor?

                 

  • Milyen cégről/vállalkozásról/szakemberről van szó?
  • A domain név a vállalkozás tevékenységét tükrözné?
  • A domain név a vállalkozás nevét/a márkanevet/a szakember nevét tartalmazná?
  • Online vagy fizikai vállalkozásról van szó? Ha utóbbi, akkor a fizikai üzlet hol található?
  • Milyen célközönséget céloz meg a vállalkozás/a márka/a szakember? 
  • Hazai vagy nemzetközi végződést szeretnénk társítani a domain névhez?

                    

Az ezekre a kérdésekre adott válaszok is segítenek abban, hogy szűkítsük a szóba jöhető domain-lehetőségek számát, több szempontot mérlegelve válasszunk ideális domain nevet – akár saját vállalkozásunkhoz, akár ügyfeleink projektjeihez.

                  

                     

                    

Néhány kikötés, melyeknek érdemes eleget tenni a domain név kiválasztásakor:

               

# Legyen rövid és mindenki számára könnyen megjegyezhető!

Talán a legfontosabb szempont, hogy a domain név a célközönség számára könnyen megjegyezhető, olvasható és leírható/begépelhető legyen. Ha olyan nevet választunk, amely bonyolult, nehéz megjegyezni, leírni, sokkal nagyobb az elgépelés lehetősége is, melynek következtében az érdeklődők nem találják meg az adott weboldalt, vagy éppen egy másik weboldalra navigálnak.

                    

# Legyen egyszerű!

A domain név nem tartalmazhat nagybetűket, ékezetes- és különleges karaktereket. A domainek elnevezései a nemzetközi szabvány szerint működnek, tehát csupa kisbetűvel, ékezetek, szóközök nélkül kell őket létrehozni. Ha esetleg több tagból álló domain névben gondolkodunk, akkor lehet többtagú az elnevezés, de ebben az esetben a tagokat vagy egybe kell írni, vagy kötőjellel elválasztani. Azonban ilyen típusú domain névnél is elsődleges szempont legyen az, hogy még könnyen megjegyezhető, kiolvasható és legépelhető legyen. 

                

# Legyen egyedi!

Amennyiben a vállalkozásunk számára választunk domain nevet, fontos, hogy az különbözzön a versenytársakétól, azokkal ne legyen könnyen összekeverhető, túl azonos hangzású, írású. 

                  

# Legyenek benne a vállalkozásra/tevékenységre utaló kulcsszavak!

A hatékony keresőoptimalizálási és a Google találati listákon való megjelenésen túl a látogatók számára is nagy segítséget jelenthet, ha már a domain névből kiderül számukra, hogy milyen vállalkozás oldalán járnak, már az oldal felkeresésekor tudják, hogy mi az, amiről szól az oldal és mi a vállalkozás tevékenysége. További tipp: ma már nagyon sok angol kifejezés (pl. design, webdesign, style, art) is ismert az adott területen/a mindennapokban, így a domain névben akár angol szavakkal is kifejezhetjük, körbeírhatjuk a vállalkozás tevékenységét. 

              

# Legyen benne a márkanév!

Ha a saját vállalkozásunk/márkánk domain nevét készülünk kiválasztani, mindenképpen érdemes a márkanevet, illetve azt is felhasználnunk a domain névben, hiszen ezáltal a célközönségünk könnyebben meg tudja különböztetni a hasonló márkáktól. A vállalkozás nevét, a cégnevet alapvetően is javasolt domain névként is regisztráltatni, akkor is, ha nem kerül használatra, nem ezen működik a weboldal – ezzel két dolgot biztosíthatunk: egyrészt más ugyanezt a nevet már nem tudja befoglalni, másrészt ha a jövőben mégis használnánk, már a rendelkezésünkre áll.

Amennyiben még nem igazán ismert a márkánk, a cégünk, a célközönség sem tudja rögtön összekapcsolni a márkanevünket (pl. “XYZ2020”, “www.xyz2020.hu”) és az általunk kínált szolgáltatásokat/termékeket (pl. automataváltókat javítunk), úgy javasolt a vállalkozásunk tevékenységét röviden és lényegre törően bemutató domain nevet (pl. “www.automatavaltojavitas.hu”, “www.automatavalto-szerviz.hu”) is lefoglalnunk, és ezt a címet is a weboldalunkra irányítani. Tehát a márkanevet/cégnevet tartalmazó domain név mellett a vállalkozás tevékenységéhez szorosabban kapcsolódó domain név is működjön, így az érdeklődők – a kulcsszavakkal történő keresések során – könnyebben és gyorsabban rátalálhatnak a vállalkozásunkra (lsd. előző pont). 

           

# Legyen benne a személynév!

Ha személyes brandet építünk vagy éppen ügyfelünk szakemberként tevékenykedik, elismert név az adott szakmában, akkor ajánlott, hogy maga a személynév legyen a domain név. Bátran vállaljuk fel a személyünket, a nevünket! Kezdőként is legyünk bátrak, a kontextus, a többi tartalom egyébként is árulkodni fog arról, hogy mivel foglalkozunk, mit kínálunk. De az is jó megoldás, ha a nevet kombináljuk össze az adott tevékenységet kifejező szóval, mozaikszóval.           

              

# Legyen megfelelő végződése!

Magyarországi célközönségnél célszerű .hu vagy .com végződést választani, hiszen itthon ezek a legismertebb, “legmegszokottabb”, legkönnyebben megjegyezhető végződések, másrészt a látogatók nagyobb bizalommal keresik fel őket. Nem mellesleg bármilyen témában készíthetünk weboldalt, mindenféle vállalkozás/cég/márka esetében felhasználhatók a “megszokott” végződésű domain nevek. Ma már nincs igazán annak jelentősége, hogy magyar piacon csak .hu végződésű domain névvel érhetünk célba. Ha nemzetközi piacra (is) készülünk, akkor mindenképpen érdemes nemzetközi végződésű (.com, .eu, stb) domain nevet regisztráltatnunk. 

Az egyszerű és megszokott végződések mellett manapság egyre elterjedtebbek a különleges, “tematikus” végződések, melyek pontosan körbeírják, hogy milyen vállalkozásról van szó. Ezekhez az egyedi végződésekhez egyszerűen hozzáilleszthető az adott szó, kifejezés, személynév, márkanév, és így együtt alkotják a domain nevet. Ilyen egyedi végződés például: “.coffee”, “.photos”, “.fitness” “.marketing”, “.shop.hu”, stb.

                          

 


                      

Sikeres domain név-választást kívánunk! : )

            

Hozzászólás írása

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.