Manapság igen nagy népszerűségnek örvendenek a szebbnél-szebb virágok, a burjánzó növények a grafikai munkákon és weboldal dizájnban egyaránt. Bejegyzésünkben ennek egy szeletét, a „moody floral” stílust járjuk körbe.
A „moody floral” a virágokkal való tervezést takarja, egy különleges tervezési tendencia. Nagy, buja virágok, melankolikus hangulattal körbelengve. Színhasználatát alapvetően a sötétebb tónusok jellemzik, mint például a mély vörös, a különböző bogyós termések színei (bodza, áfonya), a sötét kék, a sötét zöld és a különféle fekete, szürkés árnyalatok. Hűvös színek, de igazán stílusosak és lenyűgözők – a maguk sajátos hangulatában.
A virágokkal való tervezés eredetének feltárásához utazzunk vissza a múltba!
Már az ókori egyiptomiak is virágokat használtak a díszítésben és a designban, melyekről a falfestmények és a kőbe vésett emlékek is tanúskodnak. A virágok mint szimbólumok szerepet játszottak a vallásban is – például Isis istennőt vízi liliomként ábrázolták, de az egyiptomi kultúrában szimbolikus jelentőséggel bírt még többek között a rózsa és a szarkaláb is.
Az ókori Görögországban is jelen voltak a növények, gondoljunk csak a műalkotásokban megjelenő növénymotívumokra, vagy a babérkoszorúkra, de mindennapos jelenség volt, hogy virágszirmokat szórtak az ágyra, a padlóra.
Az ókori rómaiaknál is elterjedtek voltak a koszorúk, a győzteseket, hadvezéreket megillető borostyánkoszorúk, továbbá rendezvényeiken is gyakran használták a sötét színű rózsákat, ibolyákat, jácintokat.
Az ókori Kínában az orvostudomány és a vallás keltette életre a „virágos trendet”. Mindig friss, vágott virágok kerültek az oltárokra, a szent helyekre, és természetesen festményeken, hímzéseken, faragványokon is feltűntek a növénymotívumok. Az orchideák és a liliomfélék a termékenységet, a bambusz és a körtefa a hosszú életet szimbolizálták, a leginkább tisztelt virág pedig a pünkösdi rózsa volt, mely a jólétet és a szerencsét jelképezte.
Hogy hogyan került Európa a „virágos design trend”?
Szinte minden korszakban fel-feltűntek a virágok:
A keresztes hadjáratok idején a katonák – visszatérve a Közel-Keletről – trópusi növényeket hoztak magukkal.
A középkorban a kolostorokban, templomokban kerültek elő a virágok, a szerzetesek maguk termesztették őket.
A reneszánsz idején lendült fel és szó szerint élte virágkorát a „virágos trend”. A festményeken visszaköszöntek a vázába tett virágok, a kompozíciókban feltűntek a trópusi gyümölcsök, és igen meghatározó volt az erős színkontrasztok alkalmazása.
A 18-19. században pedig már igen széles körben elterjedt a virágokkal való tervezés, a virágmodell következetességének biztosítása érdekében még hivatalos szabályok is életbe léptek.
A modern időkben a sötét és virágzó design először a dekorációkban (pl. esküvők dekorációja) tűnt fel, majd gyorsan utat talált magának a lakberendezéstől kezdve a grafikai tervezésen át a weboldalakig.
A “moody floral stílus” jellemzői:
- hűvösebb, mélyebb, sötétebb árnyalatok (kék, zöld, bordó, lila)
- maguk a virágok, a kompozíciók világosabb, pasztellesebb árnyalatúak
- merész minták, mintázatok
- színek kontrasztja dominál
- minták kontrasztja dominál
- látványos, lenyűgöző elrendezések
- melankolikus, elmélkedő, rejtélyes, misztikus hangulat lengi be a kompozíciókat
- klasszikus, időtlen, vintage megjelenés jellemzi az alkotásokat
- redők, ráncok, volumenes textúrák alkalmazása
- természetes anyagok alkalmazása
A stílus különleges, egyedülálló hangulatát tehát az egyszerre hűvös és borzongató, ugyanakkor megnyugtató színtónusok, a figyelmet megragadó kontrasztok, a sötét háttérről drámaian kiemelkedő, szinte 3D hatású, óriási botanikai illusztrációk és az egyedi textúrák adják. A stílus magát az élővilágot idézi fel, arra emlékeztet, hogy ennek mi is a része vagyunk.
Lássuk is néhány szemrevaló példát, avagy hogyan kelnek életre a virágok az arculat, a grafikai munkák, a weboldalak, a lakberendezés és a divat világában!
Melyik soron következő alkotásodat készíted el ebben az igazán különleges stílusban? : )
Illusztrációk forrása: Pinterest