A Webdesign tanfolyamon a hallgatók elsajátíthatják a logótervezés csínját-bínját, megismerkedhetnek az alapszabályokkal, melyeket aztán a gyakorlatban is kipróbálhatnak: a tanultak alapján képzeletbeli megrendelők logóit kell megtervezniük, illetve további munkáik során (pl. arculattervezés) is még nagy hasznát vehetik ezeknek a tudnivalóknak.
A logó az arculat kulcseleme, az egyik legfőbb vizuális lábnyom. Ezzel találkozik először a célcsoport, ezért nagyon fontos, hogy általa felismerhető és beazonosítható legyen az adott márka/cég.
A vállalkozásra/márkára/szervezetre szabott logó könnyen megjegyezhető, továbbá közvetíti mindazt a mögöttes tartalmat (értékek, érzések, hangulat, attitűd), melyet a márka prezentálni szeretne a külvilág felé. A jól megtervezett logó fontos szerepet játszik még a hatásgyakorlásban, a figyelemfelkeltésben és az első benyomás kialakításában is.
A 2016-os Rio-i olimpia logójának segítségével sorra vesszük a logótervezés legfontosabb szabályait, tudnivalóit.
A logót vektorgrafikus képszerkesztő programban (pl. Illustrator) kell elkészíteni. Egyrészt ebben olyan eszközök állnak a rendelkezésünkre, melyekkel könnyedén rajzolhatunk, szerkeszthetünk, másrészt (és ez a legfontosabb!) vektoros logókat tervezhetünk. A vektorgrafikus alakzatok, formák nem képpontokból (pixelgrafikus), hanem élfinomított vonalakból és görbékből állnak. Azaz ennek köszönhetően a vektorgrafikus logó megőrzi élességét, ha éppen felnagyítjuk, lekicsinyítjük vagy átszínezzük, átszerkesztjük.
És ha már a méreteknél tartunk: a logónak kis méretben, tehát pl. egy reklámtollon, és nagy méretben, azaz pl. egy óriásplakáton is jól láthatónak, jól kivehetőnek, jól felismerhetőnek, mindenféle felületen kitűnő minőségűnek kell lennie. (Ezért is fontos a vektoros kimenet, hiszen így minőségromlás nélkül tudjuk nagyítani-kicsinyíteni a logót.)
És ha már a miniatűr méretekről is szót ejtettünk: a logó legyen egyszerű, mentes mindenféle extra effektől, designtól. Nemcsak azért nem ajánlottak ezek, mert már nem trendi az ilyen megjelenésű logó, hanem azért sem célszerű ezeket alkalmazni, mert kis méretben, nyomtatásban és monokróm változatban nem érvényesülnek sem a bonyolult, összetett elemek, sem a különböző hatások (bevésés, domborítás, árnyékolás, stb).
Megjegyzés: ugyan a Rio-i olimpia logójában akadnak finom színátmenetek (narancssárga, zöld és kék szín sötétebb-világosabb árnyalatai), de ez még nem számít extra, „csili-vili” effektnek, monokróm színben meg sem jelenítik ezt az átmenetet.
És ha már a monokróm szó előkerült: a logónak monokróm verzióban is jól kell működnie, egy-egy színben és fekete-fehér változatban is jól kell kinéznie. Bélyegzőn használva, vízjelként alkalmazva, fekete-fehér nyomtatásban is felismerhetőnek kell maradnia.
És ha már a színek is szóba kerültek: a logónak az adott márka/vállalkozás arculati színeit kell felvonultatnia, hiszen ez is garantálja az egységes arculatot és a beazonosíthatóságot. (Ugyanez igaz a jellegzetes betűtípusokra, ikonokra, formákra, vonalakra, szimbólumokra is.)
+ A Rio-i olimpia logója igazán különleges, térben is képes életre kelni:
Aki azt szeretné tudni, hogy hogyan készült a Rio-i olimpia logója és mi a mögöttes tartalma, ebben a videóban megtekintheti: https://vimeo.com/18331485
Gyorsabban – magasabbra – bátrabban! : )