Könyvajánló tavaszra II.

Itt a jó idő, így akár a szabadban is a kezünkbe vehetjük ezeket az izgalmas könyveket, lugasban leülve, függőágyban himbálózva vagy éppen a vízparton lábat lógatva. Tavaszi könyvajánlónk első részében a grafikai tervezéshez és az arculattervezéshez hoztunk hasznos könyveket.

    

Könyvajánlónk jelenlegi, második részében a felhasználóbarát weboldal megtervezése kapcsán mutatunk egy hasznos könyvet, továbbá egy igen izgalmas témához, némi „lopáshoz” inspirálódáshoz hoztunk egy remek könyvet.

 


Pásztor Dávid: UX design

UX studio Zrt., 2016

avagy Hogyan tervezz felhasználóbarát és szerethető alkalmazásokat?

 

Ha nem is készülünk UX designernek (hogy pontosan mit is takar ez, olvasd el ezeket a blogbejegyzéseinket: Mi is az UI és UX design? + UI-UX design – Mire figyeljünk?), webdesignerként, weboldakészítő szakemberként nagy hasznunkra válnak a könyvben leírt elméleti és gyakorlati tudnivalók. Bepillanthatunk a felhasználók „útjába”, megismerhetjük a képernyők tervezésének alapelveit, valós példákon keresztül láthatjuk, hogy milyen kutatásokkal ismerhetjük meg az embereket, a felhasználókat. A könyv utolsó fejezetében már olyan magasságokig jutunk mint UX designfolyamat, agilis és lean design – no, de nem elrettentés akar lenni. Ahogyan az egész könyv tartalma, úgy ezek is érthetően vannak megfogalmazva, bemutatva.

„Digitális termékek esetében a design  nem más mint kommunikációs csatorna az ember és a gép között. Akkor jó egy design, ha ez a kommunikáció hatékonyan működik. Ha az emberek könnyen megértik, mit akar mondani a gép, és tudják azt használni.”

   

Ha esetleg eddig nem volt világos számunkra az, hogy hogyan gondolkodik egy UX designer, illetve milyen az, amikor felhasználóbarát terméket tervezünk, akkor egy ütős példán (ketchup-os üveg vs. műanyag flakon) keresztül mindezt rögtön megértjük.

Amit pedig kifejezetten hasznosítani tudunk a könyvből a saját webdesign munkák során, azt már blogbejegyzés formájában is összefoglaltuk Nektek: Hogyan tervezzük meg a képernyőt?

   

book

 

 

Austin Kleon: Lopj úgy mint egy művész

HVG Kiadó, 2013

 

Izgalmasan hangzik ez a cím, ugye? A mérete miatt (15×15 cm) remekül kézre eső könyv szerzője, az író és képzőművész Austin Kleon 10 pontba gyűjti össze inspiráló tanácsait, melyek Neked mint webdesignernek is segíthetnek abban, hogy hatékonyabban végezd a kreatív munkádat, mások megismerése és „másolása” közben önmagadra találj, megtudd, hogy mivel és hogyan kell foglalkoznod.

     

A mi könyvajánlónk pedig legyenek az egyedi illusztrációkkal is felvértezett könyvből kiragadott idézetek – melyek számunkra is hasznos tanácsként szolgáltak, motivációként hatottak olvasás közben:

    

„A nagy művész tisztában van azzal, hogy a művek nem a semmiből jönnek létre. Minden kreatív alkotásnak van előzménye, és semmi sem teljesen eredeti.”

„Olvassunk sokat. Járjunk könyvtárba. Fantasztikus érzés, ha könyvek vesznek körül, és elveszünk a polcok között. Tanulmányozzunk bibliográfiákat. Nem számít, melyik könyvvel kezdjük, mert minden könyv egy újabb könyvhöz vezet el. Szerezzünk be könyveket, még ha nem is áll szándékunkban azonnal elolvasni mindet.”

„Csináljunk magunknak „tolvajmappát”. A tolvajmappa pontosan az, aminek a neve alapján gondolnánk. Ebben tárolható mindaz, amit másoktól szereztünk. Lehet hagyományos vagy digitális, a lényeg, hogy jól tudjuk használni. (…) Találtunk valamit, amit érdemes volna lenyúlni? A mappába vele. Inspirációra van szükségünk? Üssük fel a tolvajmappát!”

„Még mindig jobb, ha elteszel valamit, ami nem a tiéd, mint ha kallódni hagyod.” – Mark Twain

„Időre van szükségünk, amíg megtaláljuk saját stílusunkat vagy hangunkat. Senki sem születik kész egyéniségként. Személyiségünk eleinte azáltal fejlődik, hogy példaképeinket utánozzuk. Másolva tanulunk. A másoláson gyakorlást értek, nem pedig plágiumot. A plágium azt jelenti, hogy valaki más munkáját próbáljuk meg a saját nevünk alatt eladni. A másolás ezzel szemben a tanulási folyamat része, például amikor egy szerelő azért csavarozza szét a motort, hogy megtudja, hogy működik.”

„Elég kézenfekvő, hogy kit akarunk másolni. Többnyire a példaképeinket, akiket szeretünk, akikre felnézünk, akikhez hasonlók akarunk lenni. (…) Nem a példaképeink levetett gönceit kell hordanunk, hanem az ő szemükkel kell látnunk a világot.”

„Azért másolunk, hogy közelebbről megismerjük mások gondolatait, és magunkévá tegyük a szemléletmódot, amellyel a világhoz közelítenek. Ha a mű mélyebb megértése helyett csak annak külsőségeit utánozzuk, a végeredmény óhatatlanul rossz minőségű, fröccsöntött utánzat lesz.”

      

JÓ LOPÁS ROSSZ LOPÁS
jó szándékú tisztességtelen
tanulás lenyúlás
lopás sokaktól lopás egytől
kölcsönvétel plagizálás
átalakítás utánzás
remix kifosztás

   

    

„Az emberi lények csodálatos fogyatékossága, hogy képtelenek vagyunk pontos másolatok létrehozására. Ez a tökéletlenségünk viszont rádöbbent arra, hogy mivel kell valójában foglalkoznunk. Így fejlődik az ember.”

„Íme a kiáltványom: Rajzold meg azt, amit szívesen néznél. Hozz létre olyan céget, amelynek ügyfele lennél. Játszd azt a zenét, amelyet örömmel hallgatnál. Írd meg azt a könyvet, amelyet elolvasnál. Alkosd meg azt a terméket, amelyet szívesen megvennél. Más szóval: végezd el azt a munkát, amelynek az eredményére vársz.”

„A számítógép kiváló eszköz arra, hogy ötleteinket megszerkesszük vagy publikáljuk. Ám új ötletek kidolgozására nem igazán alkalmas, mivel túl sok lehetőséget ad a törlésre. Amint leülünk a számítógéphez, előbújik belőlünk a maximalista: már akkor tökéletesre akarjuk csiszolni ötleteinket, amikor valójában még meg sem születtek. (…) Ha van elég helyünk, legyen két íróasztalunk, egy analóg és egy digitális. (…) Amint az ötlet körvonalazódni kezd, kapcsoljuk be a számítógépet, és öntsük végső formába a digitális asztalon. Ha fogytán a lendület, üljünk át az analóg munkaállomásra, és játsszunk tovább.”

„Nyugodtan unatkozzunk. (…) Kreatívként szükségünk van arra, hogy néha leüljünk, és ne csináljunk semmit. Nekem is akkor támadnak a legjobb ötleteim, amikor unatkozom. (…) Ha nincs semmi ötletünk, nyomás mosogatni, sétálni, vagy bámuljunk egy foltot a falon, amíg csak bírjuk. (…) A termékeny időhúzás messzire visz.”

„Fontos, hogy legyen hobbink. A hobbi olyan kreatív tevékenység, amiben kiteljesedhetünk. Nem kell vele pénzt keresnünk vagy hírnévre törekednünk, elég, ha boldoggá tesz. A hobbi csak ad, de nem vesz el.”

„A nagy titok: Végezd jól a munkád, az eredményét oszd meg másokkal! (…) Az első lépés – jól csinálni valamit. A második lépés – munkánk eredményének megosztása másokkal.”

 „Martha Stewart, a „tökéletes háziasszony” lakberendezési, konyhai és életmódtanácsait milliók követik figyelemmel. Ő is minden titkát felfedi. Az emberek szeretik a titkokat, és ha elég ügyesek vagyunk, azzal hálálják meg nyitottságunkat, hogy megvásárolják a termékeinket.”

„Persze nem kell mindent elárulnunk, bizonyos dolgokat jobb, ha megtartunk magunknak. Elég, ha egy-egy apró részletet megmutatunk a munkánkból: egy vázlatot vagy tervet. (…) Mutassuk be a munkafolyamatot, de az egészről ne lebbentsük fel a fátylat. Így a kezünkben marad az irányítás, és továbbra is mi dönthetjük el, hogy mit osztunk meg, és mit tartunk meg magunknak.”

„A kreativitás gátjain úgy léphetünk át, hogy korlátokat állítunk magunk elé. Ellentmondásnak tűnhet, de az alkotófolyamatokban a korlátozás valójában szabadságot jelent. (…) A megfelelő korlátok segítenek abban, hogy létrehozzuk életünk legjelentősebb alkotásait.”

„Nem minden tanács hasznos mindenkinek. Használjuk, ami jónak tűnik, a többit pedig felejtsük el.”

   

Ez a könyv tehát sokkal többről szól, mint lopásról. : )

  

lopj_ugy_mint_egy_muvesz

 

 


    
Kellemes olvasgatást kívánunk! : )

 

Hozzászólás írása

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.