Színes vagy inkább monokróm? Lapos vagy inkább kerekded? Natúr vagy inkább illusztratív? Ismerős kérdések lehetnek, ha arculattervezésen töröd a fejed. : ) Mutatjuk is, hogy milyen titkos összetevőkre lesz szükséged, a példákat pedig hallgatóink példamutató munkái szolgáltatják.
A márka, a branding egy, de annál fontosabb szeletét alkotja maga a design, a látvány, a vizuális megjelenés, az arculat. A látvány mindenkire hat: előbb veszünk a kezünkbe egy különleges csomagolású terméket, jobban megakad a szemünk egy szép logón, szívesebben veszünk szemügyre egy ízléses szórólapot, és az első benyomás a legfontosabb, nemde? A jó márka, a jó termék, a jó vállalkozás (akár csak egyszemélyes is) megérdemli a stílusos, magával ragadó, igényes, érzéseket, hangulatokat keltő, élményeket felidéző, vevővonzó megjelenést.
A jó arculatnak egyszerre kell magában foglalnia a márka vizuális megjelenését és a márka mögöttes tartalmát. A mögöttes tartalom mindaz az elgondolás, értékrend, attitűd, filozófia, magatartás, küldetés, ígéret, sztorik, érzések és élmények, melyet a márka közvetíteni, prezentálni szeretne a külvilág felé, mindennek a vizuális megjelenítése pedig a logóban, az alkalmazott színekben és betűtípusokban, formákban köszön vissza. Tehát valójában a tartalom határozza meg a formát.
Az arculat legfontosabb design összetevői közé tartoznak többek között a jellegzetes színek, betűtípusok, szimbólumok, ikonok, illusztrációk, de akár a jellegzetes stílusok, hangulatok is. Ezek az alapanyagok jelentéssel bírnak, üzeneteket hordoznak, hatnak az érzelmekre, döntéseket befolyásolnak.
A márka egyedi és egységes megjelenése érdekében ezeknek a vizuális alapanyagoknak kell visszaköszönniük az arculati elemek dizájnjában, mint például a logóban, névjegyen, bélyegzőn, hírlevél sablonban, levélpapíron, borítékon (kisarculat részei), céges nyomtatványokon, prezentációs sablonokban, hirdetési kreatívokon, bannerekben, szórólapon, plakáton, brosúrában, weboldalon, és az olyan „kiegészítőkön”, mint például ajándéktárgyakon, munkaruházaton, stb (nagyarculat részei).
A 4 titkos összetevő:
SZÍNEK
#Olyan szín(eke)t kell választanod, melyek reflektálnak arra az érzésre, hangulatra, üzenetre, melyet a márkáddal ki szeretnél fejezni.
#Ne csapongj, legfeljebb 2-3 arculati szín mellett tedd le a voksodat, ezeket egy elv mentén, a színharmónia (egy azonos szín különböző árnyalatai – visszafogott, kiegyensúlyozott, letisztult, nyugodt, elegáns) vagy a színellentét (színkörön egymással szemben elhelyezkedő színek – élénk, figyelemfelkeltő, de még kellemes látványt nyújtó) elve mentén kell kiválasztanod.
BETŰTÍPUSOK
#Mivel a betűtípusok is érzéseket, hangulatokat tükröznek, a betűknek is van pszichológiájuk, így olyan font(oka)t válassz, amelyek megfelelően prezentálják a márkád, a vállalkozásod által képviselt mögöttes tartalmakat!
#Legfeljebb 2-3 betűtípust válassz, és ezek alkossanak harmonikus, egymást jól kiegészítő betűpárosokat!
FOTÓK, ILLUSZTRÁCIÓK, MINTÁZATOK, TEXTÚRÁK
„Egy kép többet mond ezer szónál” – ahogy a mondás is tartja. Legyen szó a szórólapodról vagy a weboldaladról, ezek segítenek szemléltetni, prezentálni, megjeleníteni az adott témát, tartalmat, megerősíteni a szöveges részek mondanivalóját. Azonban nem mindegy, hogy a fotók, illusztrációk, ábrázolások, vizuális megjelenítések csak „töltelékként”, dekorációként szolgálnak vagy informatív célt is betöltenek. A fő cél az lenne, hogy ne csak díszítésként álljanak helyt, hanem ezzel együtt képesek legyenek megragadni a szemlélő figyelmét, üzenetet közvetíteni, hatást gyakorolni, érzelmeket kiváltani, motiválni döntések meghozatalát.
STÍLUSOK, TRENDEK
Márkád arculata is egy adott, többé-kevésbé beazonosítható stílus köré épül: vagy azért, mert ezt már eleve meghatározzák a „kézzel fogható”, felhasznált alapanyagok (színek, betűk, illusztrációk), vagy azért, mert letetted a voksodat egy adott stílus mellett, és tudatosan ehhez passzoló alapanyagokat kerestél, kerestetek.
A stílus mellett érdemes még szót ejtenünk a trendről is. Ahogyan például a divatban, úgy a design, és így az arculattervezés területén is évről-évre jönnek-mennek a trendek. Vannak nagyon felkapott trendek, melyeket aztán nagyon sokan is követnek, majd vagy fennmaradnak hosszabb időn keresztül, vagy idővel ezeknek is lecseng. Azonban ha éppen egy házi jellegű süteményeket készítő vállalkozásod van, és éppen a flat design (= nagyon letisztult, egyszerű, effektek nélküli, „lapos” design elemeket foglal magában) a felkapott trend, akkor ne akarj ilyen stílusú arculattal előállni, hiszen egyáltalán nem passzol ehhez a világhoz, a brandedhez.
És hogy mindezt remek példákkal is szemléltessük, hallgatóink kiváló munkáit hozzuk!
Hallgatóink a webdesign tanfolyam első moduljában grafikai tervezéselmélettel ismerkednek meg, sok-sok gyakorló feladaton keresztül próbálhatják ki magukat és persze kreativitásukat. És hogy mindezt megpecsételjék: néhány hét/hónap leforgása alatt képzeletbeli megrendelőknek/márkáknak terveznek komplett arculatot, melyekből most csemegézünk (a teljesség igénye nélkül!). : )
És hogy mik ezek, amiket itt látsz >>> moodboard-ok
A moodboard vizuális összefoglalója a brand arculatának. A moodboard-on szerepelhetnek a megtervezett arculati elemeken (logó, színek, betűtípusok) inspiráló képek, illusztrációk, fontok, mondatok, színek, színpaletták, mintázatok, textúrák, stb. Gyakorlatilag összefoglalója, előzetes bemutatója az arculati tervnek, és nevéhez híven, prezentálja azt a hangulatot, mely körbelengi az adott témát, projektet.
Ugye milyen szuper arculatok?! : )
További arculati moodboardokért látogass el a Pinterest táblánkra! >>>
Végül egy útravaló jó tanács: Nem Neked kell tetszenie márkád arculatának! A célközönségednek készül, őket kell megfognod vele, nem a családodat, barátaidat, akik úgyis imádják (vagy csak nem mernek rosszat mondani róla : ))! A vevőidre, ügyfeleidre kell hatnod, branded vizuális megjelenésével első pillantásra megkülönböztető élményt kell nekik adnod, hogy márkádat válasszák, akarják, szeressék, kövessék. : )