A „white space”, azaz a fehér-üres terek nemcsak névjegyen, szórólapon, plakáton, hanem logókban is gyakran visszaköszönnek. Bejegyzésünkben ezekre hoztunk szemrevaló példákat!
Mi is ez a white space?
Negativ space-nek, negatív térnek, nyomatlan fehér felületnek vagy tervezett fehér foltnak is nevezik. Adott munkán belül található üres terület, amely nem tartalmaz sem szöveget, sem grafikát, a szövegeket, elemeket körülvevő térről van szó. És akkor mire jó? Egyediségét, funkcióját éppen az üressége adja. Tudatosan alkalmazva könnyen áttekinthető, szellős kompozíciókat alkothatunk, segítségével hierarchiába rendezhetjük az információkat, terelhetjük a figyelmet, a munkát alkotó elemek között egyensúlyt és kontrasztot egyaránt létrehozhatunk vele. Fontos, hogy az adott munkán belül úgy rendezzük, tagoljuk a szöveges és vizuális tartalmakat, hogy az üres felületek ne aprózódjanak szét, legyenek elég nagyok, így nem csak a kompozíció nem lesz zsúfolt, de ennek a fehér-üres térnek az elrendezése is sokat javul, és ezzel együtt az egész kompozíció összlátványa is.
És mi a helyzet a logókban alkalmazott fehér foltokkal?
A logókban alkalmazott fehér, légies, üres terek régóta jelen vannak a logótervezésben (mint majd látni fogod), de talán az elmúlt években hódítanak igazán teret. Ezek egyrészt modern megjelenésűvé teszik a logót, különleges szerepük pedig abban rejlik, hogy a nézők figyelméért versenyeznek, értelmezésükhöz odafigyelésre van szükség, azonban a logó így („hiányos” ikonokkal, ábrákkal) is teljes egészt alkot, plusz elemek nélkül is képes üzeneteket, hangulatokat, érzéseket közvetíteni.
Először jöjjenek az örök klasszikusnak számító darabok, mint például a FedEx, WWF vagy éppen a NBC logója.
A következő logók talán kevésbé ismertek (számunkra), ám ezek is a negatív tér használatának remek példái:
Egy golfklub logójáról van szó – Mit látsz meg előbb? Ha elolvasod a feliratot, akkor szinte egyszerre látod a spártai harcos fejet és a golfozó úriembert. És ha nem olvasnád el a feliratot, csak az ábrát látnád, akkor mi rajzolódna ki előbb a szemed előtt? : )
Egy áramszolgáltató cég logóját láthatod. Mit látsz meg először? A dugót vagy a kezdőbetűket? A forma és funkció kombinálásának ütős megoldása – a dugó alakzat egyrészt utal az áramszolgáltatásra, másrészt a cég nevének (ED =ElettroDomestici) kezdőbetűit is kiadja.
Egy alkoholtartalmú jégkrém logójában a tervező egy jellegzetes alakzatot, egy rúzsjelet használt fel, ebbe illesztette a márkanevet, ennek segítségével jelenítette meg a márkanevet. Ahhoz, hogy a rúzsjelből kirajzolódhasson a márkanév, sok-sok fehér térre volt szüksége. Jó munkát végzett, ugye? : )
A Fiat biztonságos vezetésért kampányának egyik „logója”, szimbóluma, mely egy N betűből és egy kutya sziluettjéből áll. A logó szlogenje így hangzik: „Vagy a betűt vagy a kutyát látod. Vezetés közben ne írj üzenetet.” Igazán egyedi és figyelemfelkeltő, nemde?
Első blikkre mindent látsz? Mit is kellene látni? M betű megvan, oké, de látsz benne egy szigonyt és egy cápa farkát is? Megvannak? Ez bizony a Moby Dick egyedi borítója.
További példák a negatív tér kreatív használatára: