4P – Neked már megvan? – Így add el magad (web)designerként!

Bejegyzésünkben körüljárjuk a titokzatos 4P fogalmát, megnézzük, hogy ez egy (web)designer vállalkozás esetében mit is takarhat, végül tuti tippeket kapsz ahhoz, hogy hogyan add el magad!

             

Aki tanult marketinget vagy elmélyedt egy kicsit a marketing világában, találkozhatott az ún. 4P fogalmával. Mit is takar ez?

          

product-price-place-promotion = termék-ár-értékesítési hely-marketing

Ezek a 4P-nek is nevezett marketingmix elemei, a marketingeszközök különböző kombinációit jelenti.

     

        

Még ha nem is kezdtél vállalkozásba, de már akadnak megrendeléseid, és kacsingatsz a vállalkozó, szabadúszó élet/munkamód felé, akkor is hasznos lehet számodra átgondolni, összeírni a saját 4P-det. : )

Lássuk is!

        

# Termékek, szolgáltatások

Tedd fel magadnak a kérdést: Mi a fő terméked/szolgáltatásod? Egy vagy több terméket/szolgáltatást kínálsz? Mire specializálódsz?

A kulcsszó: pozicionálás. Leszűkíted a tevékenységeid körét egyetlen tevékenységre, például logótervezésre, és abban Te leszel a profi, a szakértő. Így nem kérdés, hogy aki arculatot/logót szeretne terveztetni, az kit fog felkeresni. Biztosan nem azt a céget, aki mindent csinál, weboldalt, Facebook alkalmazást és mellette – mint egy tevékenység a sokból – logókat is. Nyilvánvaló, hogy a logóspecialistához fognak fordulni, mert ő a téma szakértője.

         

        

arculat_logo

   

       

A kreatív munka igen sokrétű, ezért is fontos, hogy egy adott területre, egy adott termékre/szolgáltatásra és ezzel együtt adott célközönségre „feküdj rá”. Ha egy konkrét, jól leszűkített, de még így is fizetőképes keresletnek számító célcsoportnak kínálod a szolgáltatásodat, az lesz a legjobban konvertáló. Tervezhetsz arculatot éttermeknek, kávézóknak, készíthetsz weboldalt szálláshelyeknek, alkothatsz posztereket, plakátokat a lakberendezés szerelmeseinek.

      

arculat_etterem

        

arculat_kavezo

          

szallashely_webdesign

      

lakberendezes

      

      

Természetesen ez nem a zt jelenti, hogy mással nem is foglalkozhatsz, de fontos, hogy legyen egy fókuszpontod, amiben Te vagy a legjobb, Te vagy a szakember, és e mellé lehet felsorakoztatni a további termékeidet/szolgáltatásaidat. : )

       

     

# Árak, árazás

A legnehezebb kérdés…

Első körben érdemes körülnézni a hasonló körökben mozgó szakemberek/vállalkozások háza táján, hogy legyen egy „átlagos képed” az árakról. Ez megfelelő viszonyítási alap lehet a saját áraid kidolgozásához.

Második körben érdemes azt eldöntened, hogy óradíjas rendszerben vagy projekt alapon árazod be magadat, a szolgáltatásaidat, vagy esetleg többféle árazást is kidolgozol.

Kezdőknek, induló vállalkozásoknak az óradíjas árazás a legjobb választás, mert így minden egyes, adott munkába belefektetett órádért biztosan megkapod a pénzt, kiszámíthatóbb a fizetésed. Kezdőként ugyanis még nem tudod, nincs benne tapasztalatod, hogy átlagosan mi mennyi időt vesz el, mi mennyi munkával jár (pl. egy logó megtervezése), ezért jobb, ha óradíjas árazásban gondolkozol.

Ha már gyakorlottabb vagy, több tapasztalatod van abban, hogy mi mennyit időt vesz igénybe, az adott munka mivel jár(hat), akkor nyugodtan lehet a projekt alapú árazásban gondolkodni. Ez az árazási technika profitosabb, több haszonnal jár, a belőle levetített óradíj is magasabbra jön ki. Hátránya: ha menet közben több munkával jár az adott projekt, akkor nem tudsz érte több pénzt kérni, hiszen projekt alapon adtál rá árajánlatot. Ennek megelőzése érdekében mindenképpen köss szerződést az ügyféllel, melyben lefektetitek, hogy a pluszban felmerülő munkákért plusz munkadíjat számítasz fel, mely akár már óradíjas árazással is történhet.

Az adott üzletágra specializálódott szakemberként a szolgáltatásod díját nem kell a piac többi szereplőjéhez igazítanod, sőt esetleg aláígérni a többi (web)designernek. A Te speciális szolgáltatásodnak speciális ára lehet, amit egyedül Te szabsz meg. Így a munkádért megkérheted a tisztességes fizetséget, a konkurenciával folytatott árharc helyett. : )

        

Az árak, csomagok és az árajánlat szemrevaló tálalása pedig magától értetődik, ugye? : )

       

ar_1

         

ar_2

     

      

# Értékesítési hely, termékek/szolgáltatások bemutatása

Webdesignerként nem is kérdés számodra, hogy weboldalra szükséged van – ez vállalkozásod online kirakata, szolgáltatásaid/termékeid bemutatótere. A referenciamunkák ízléses és ütős tálalása pedig szintén nem kérdés, ugye?

         

weboldal_2

        

portfolio

    

      

Természetesen nem elég a profi weboldal és a szemrevaló munkák, ha azokat a célközönséged nem találja meg – adj hangot nekik, mutasd be őket! – Jöhet a marketing!

     

       

# Marketing

Ma már rengeteg lehetőséged adódik, hogy kezdőként, akár kevés pénzzel a kezedben is hirdesd, reklámozd a szolgáltatásaidat. Ennek kiváló színtere az online jelenlét. Ezen belül is sok és sokféle eszköz áll rendelkezésedre, csakhogy néhány példát említsünk: e-mail-marketing, keresőmarketing, tartalommarketing vagy éppen közösségi média marketing. Ezek önálló szakterületek, így most nem is mélyednénk el bennük jobban, de jó, ha tudod, hogy tényleg sok lehetőséged van induló vállalkozóként is hirdetni, eladni magad. Kezdd el, és meglátod! : )

           

weboldal_3

      

         


        

Add el magad!

     

3 tuti TIPP ehhez:

       

Legyen saját branded!

Designerként jól tudod, hogy mennyire fontos az arculat, a célközönség számára mindig és mindenhol jól felismerhető arculati elemek. Ne csak megrendelődnek, hanem saját magadnak, saját vállalkozásod számára is készíts ilyen átütő arculatot! Légy felismerhető, légy emlékezetes! Egyedi stílus, egyedi hangulat lengje be márkádat és ezzel együtt a munkáidat is. Elég lesz a célközönségednek egy pillantást vetnie az egyik munkádra, és máris tudni fogják, hogy az a Te alkotásod. : )

      

arculat_2

      

arculat_3

      

arculat_1

    

      

Legyen saját portfóliód!

Te a referenciamunkáiddal tudod prezentálni egyrészt a szolgáltatásaidat, másrészt azt, hogy mire vagy képes, milyen munkákat készítesz. Ezek a munkák nagyon fontos hitelességi faktorok, ne rejtsd el őket! Azonban nem kötelező csak a megrendelőknek készített munkákból összeállítani a portfóliódat, kezdőként még nem biztos, hogy rendelkezel ehhez elegendő referenciamunkával. Tervezz képzeletbeli megrendelőknek logót, webdesignt, plakátot, stb… és tálald ezeket szemrevaló portfólióban. Vagy ismersz olyan céget, akiknek csapnivaló a logójuk vagy a weboldaluk? Készíts nekik újat, és aztán ajánld fel kedvezményesen megvételre! A portfóliód is bővül, és ha sikerül üzletet kötni, még a pénztárcád is! : )

     

portfolio_2

       

Mutasd meg magadat és a tehetségedet exkluzív módon! A különleges tehetséget különlegesen kell bemutatni. Minden megrendelőnek vagy munkaadónak leesik az álla, ha e-mail csatolmányok helyett egy komplett, igényes portfólió albummal a kezedben állítasz be. A gyönyörű műveket, legyen szó digitális grafikákról, fotókról, logókról, stb… papíron, albumban a legélvezetesebb nézegetni. : )

       

portfolio_kezbeveheteo

       

portfolio_kezbeveheto_2

     

      

Adj, adj, adj, és csak ezután kérj!

Ma igen nagy szerepe van a közösségi tudásmegosztásnak, Neked is tudni kell adni, mielőtt kérnél, eladnál.

Készíts értékes tartalmakat a célközönséged számára, mesélj nekik, adj nekik élményeket, teremts velük kapcsolatot, kommunikálj velük, ossz meg velük hasznos tippeket, tanácsokat. Mindezt megteheted hírlevelekben, blogbejegyzésekben vagy éppen a közösségi média felületeken keresztül.

Ezek az „ajándékok” mind-mind hozzáadott értéket jelentenek a márkádhoz, erősítik brandedet, növelik a célközönséged beléd vetett bizalmát – így az „ajándékokkal” való előkészítés után szolgáltatásaidat is könnyebb lesz értékesítened számukra.

         

tippek

         

kattintas

        

ebook

     

      


     

Neked már megvan a 4P-d? : )

     

Illusztrációk forrása: Pinterest

     

Hozzászólás írása

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.