8 árulkodó jel, hogy ügyfeled még nem készült fel arra, hogy weboldalt készíts neki

Figyelem! – bejegyzésünk megosztó lehet. Hozunk néhány olyan „tipikus tünetet”, melyek „vészcsengőként” szólaljanak meg, ha már ügyfeleknek készítesz/készítenél weboldalt, de ők erre még nem állnak készen.

            

Nem tudja pozicionálni magát.

Nincs körvonalazódott „képe” arról , hogy kinek és mit szeretne értékesíteni/szolgáltatni (mivel, miért, mi célból, milyen problémára és hogyan nyújt segítséget, ad megoldást). A pozicionálás legfőbb lényege az, hogy a „Miért engem válassz, ne a konkuren­semet?” kérdésre meg tudja adni a választ az ügyfeled. Ügyfelednek valamiben meg kell tud­nia különböztetni magát a konkurenciától azért, hogy terméke/szolgáltatása egyedi módon, megkülönböztetett helyet kapjon a célközönség fejében. Ügyfeled célközönsége számára egy olyan üzenet kell, amely célzottan őket és nem a nagy tömeget szólítja meg. Az nem pozicionálás, hogy jó a termék/szolgáltatás minősége, jók az árak, a mi termékünkre min­denkinek szüksége van. Ezt bármelyik vállalkozás állíthatja. A MIÉRT-re kell választ adni: miért jobb a minőség vagy az ár? Miben vagyunk jobbak a konkurenciánál? Milyen előnyre/plusz élményre tesz szert nálunk az ügyfél?

          

Nos, míg ezek az alapok nincsenek meg, addig a weboldal-projekt sem életképes, ugyanis a honlapon is a célközönséghez kell szólni, első blikkre lefektetni azt, hogy kinek és milyen problémájára nyújt megoldást ügyfeled vállalkozása, a weboldalt és annak tartalmait úgy kell felépíteni és tálalni, hogy azok pontosan betaláljanak ügyfeled célközönségénél. „Légből kapott mendemondákkal” nem lehet.

            

          

  

Nincs logója, nincs arculata.

A logó nem egyenlő az arculattal, ezt már most szögezzük le! Igen, az első lépés a profin megkomponált logó, mely a „beszédes” grafikai elemből/ikonból/szimbólumból, passzoló betűtípussal szedett márkanévből épül fel, jellegzetes színekkel színezve – a logó a vállalkozás helyett beszél. És mondhatjuk azt is, hogy „a logón túl is van élet”, vagyis a logón kívül nagy hangsúlyt kell fektetni az arculati elemekre, úgy mint színekre, betűtípusokra, esetleg egyedi ikonokra, mintákra, mintázatokra, textúrákra, ugyanis a weboldal megjelenése, dizájnja is erre tud épülni. Ha nincsenek meg az olyan kiinduló elemek, mint a legfőbb logótervezési szabályoknak megfelelő logó, a harmonikus színpaletta, a webre is alkalmas, ékezetes karaktereket is kezelő betűtípusok, nincs meg az egyedi stílus, akkor nincs is mi alapján kialakítani a cégre/arculatra szabott honlapot.

          

Nincsenek egyéb vizuális alapanyagai.

Mert akkor még nem is beszéltünk az olyan elemekről, mint például profi profilfotók a bemutatkozásokhoz, sztorikhoz, termékfotók a termékek illusztrálásához, egyéb fotók a szolgáltatások illusztrálásához, továbbá ikonokra, mintázatokra, textúrákra mint designelemekre is szükség lehet. Ezeket is a megrendelődnek kell biztosítania számodra, a weboldala számára – értelemszerűen bevonva további szakembereket (pl. fotós, grafikus) ezek kivitelezéséhez. Ezek kivitelezése akár a Te feladatod is lehet, ha otthonosan mozogsz ezeken a területeken is, de ebben is partnernek kell lennie az ügyfelednek, hiszen jó, ha ezeken is közösen ötleteltek, ügyfeled stílusa, „személye” is visszaköszön bennük.

                

Nincsenek szöveges tartalmai.

A vizuális alapanyagok mellett a szöveges tartalmak is nagyon fontosak, Te is ezekből tudsz építkezni, így látod át, hogy milyen oldalakra van szükség, az adott tartalmak milyen oldalszerkezetet, felépítést igényelnek, milyen plusz funkciók kapcsolódhatnak hozzájuk (pl. ártáblázat, kattintható gombok, kapcsolatfelvételhez/megrendeléshez/foglaláshoz űrlap, képnézegető galéria, stb). Ha csak vázlatosan is, de ügyfelednek ezeket a tartalmakat is biztosítani kell számodra, melyek komplexebb, keresőoptimalizált kidolgozásához webszövegíró segítségét is igénybe lehet majd venni.

               

        

 

Nincs marketingstratégiája.

Hiába is lenne ügyfelednek célközönséget megragadó, szemrevaló weboldala, ha arra nem jutnak el a potenciális vásárlók, megrendelők és nem hajtanak végre konverziókat (konverzió lehet például termék megrendelése, szolgáltatás igénybevétele, hírlevélre történő feliratkozás). Igenis szükség van marketingre, marketingeszközökre, és ezek átgondolása, megtervezése az ügyfeled feladata (természetesen igény szerint szakmai segítséget kérve hozzá). Ha ügyfeled nincs tisztában a marketing fontosságával, nem tudja, hogy a Google Ads hirdetéseket „eszik-e vagy isszák”, mi az a Facebook vagy az Instagram, mi az a „mágnes csali” (és ez csak néhány példa volt online marketing eszközökre), nem fordít ezekre kellő figyelmet, akkor bizony neki weboldalra sincs szüksége. A honlap önmagában nem lesz pénztermelő gépezet.

                

Nincs ideje.

Futhatsz olyan ügyfélbe, aki bár nagyon szeretne (új) weboldalt, mert a „szomszéd üzletnek is” van, és hallotta már, hogy a „weboldal ingyen pénzt termel”, meg van valami „Google”, melyben az első helyen kell megjelenni, de valójában ő sem időt (sem pénzt) nem akar ebbe a projektbe fektetni. „Holnapra kér egy weboldalt”. Nos, a honlap nem egy „kiló kenyér” (bár annak elkészítése és szállítása is időt vesz igénybe), egy profi weboldal sem készül el máról holnapra. Ha igen, akkor az olyan is, de ebbe most ne menjünk bele… Arról nem is beszélve, hogy az ügyfélnek is részt kell vennie a projektben, mind az induláskor (lsd. előzőekben írtak), mind menet közben (visszajelzések, módosítási javaslatok, új tartalmak stb. kapcsán), mind a hajrában (közös ellenőrzések, szükség esetén betanítás, stb), vagyis ha ő erre az egészre „éppen” nem ér rá, akkor ne is akarjon weboldalt. Sok mindentől függ (pl. weboldal összetettsége, szükség van-e egyéb szakemberek munkájára), hogy mennyi időt vesz igénybe az adott honlap-projekt, de az első megbeszéléstől, tervezgetésektől számítva is minimum néhány héttel, de inkább hónapokkal érdemes kalkulálni. Az sem szerencsés, ha „befoglal” Téged, hogy igen, akkor most vágjunk bele, de aztán nem halad a munka, mert nem kapod meg tőle a szükséges anyagokat – így ezzel a munkáddal sem tudsz haladni és a többi munkád is parkolópályán áll.

                

             

  

Nincs anyagi kerete.

Nem kérdés, hogy ingyen vagy nagyon kevés munkadíjért Te sem fogsz dolgozni az ügyfeleidnek. Az az ügyfél, aki nem hajlandó megfizetni a szakértelmedet, a segítségedet, az a saját bizniszét (annak megjelenését, online platformjait és marketingjét) sem veszi komolyan – Tőled ne akarjon weboldalt.

              

Nincs rá szüksége.

Nem, weboldal sem kell mindenkinek. Nem, nem kell a sarki kisboltosnak, ha a helyi vásárlóerőből is vidáman megél, vagy ha éppen „akciózik”, akkor azt, egy A4-es papíron az üzlete ajtajára kiragasztja. Nem, nem kell annak a szakinak sem, akinek sem affinitása, sem ideje/energiája/kedve/hangulata/pénze nincs saját vállalkozásán (és nem vállalkozásában!) és ezzel együtt weboldalán dolgozni. Nem, nem kell annak sem, akinek vállalkozása még nem jutott el olyan szintre, hogy szüksége lenne egy komplexebb (de akár csak egyoldalas) weboldalra, mert egyelőre elegendőek számára a közösségi platformok, ahol akár napi szinten, színes és izgalmas tartalmakkal szólíthatja meg célcsoportját (!de ez csak akkor működőképes, ha folyamatos a kommunikáció, aktívak az oldalak – míg egy weboldal nem igényel akár napi szintű elfoglaltságot, mert jó marketingstratégiával naponta szállítja ügyfeled számára a látogatókat és a megrendelőket), és/vagy kezdetben az ingyenes weboldalkészítő felületek nyújtotta lehetőségekkel is megelégszik. Kezdetben – mert ha hosszú távra tervezi a bizniszét, akkor egyre szűkösebbek lesznek ezek a keretek.

           

         


               

Mivel egészítenéd ki a listát?

Hozzászólás írása

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.