A következő tanfolyam indul

2019. szeptember 19.

Ezeket a “bűnöket” ne kövesd el (web)designerként!

Íme egy lista, melybe összegyűjtöttük azokat a “végzetes hibákat”, melyeket elkövethetünk a grafikai tervezés (és ezzel együtt akár a weboldalkészítés) során. Csekklistaként nagyon hasznos lehet. 🙂

 

 

 

SZÍNEK

 

 

CMYK, RGB színmód

A webes munkákat RGB színmódban, a nyomtatásra szánt munkákat CMYK színmódban készítjük el. Jellemző, hogy a CMYK színmódban elkészített munka színvilága online felületre feltöltve élénk, szinte neonos színvilűgba vált át (kifejezetten a zöld, kék, lila árnyalatok esetében)

 

 

 

 

BETŰK, TIPOGRÁFIA

 

 

Comic Sans és társai

Talán nem is kell túlmagyarázni – designer körökben mindenkinek feláll a szőr a hátán ezeket a betűtípusoktól. Néhány “kedvencet” össze is gyűjtöttünk:

Ezektől a betűtípusoktól Téged is kiráz a hideg?!

 

Igazítások

Weboldalon és nyomtatott anyagokon egyaránt a szövegek, de akár a vizuális illusztrációk, designelemek középre igazítását meghagyjuk a “titkárnőnek”, és ezeket a tartalmakat mi balra vagy jobbra igazítjuk. Ez az igazítási mód nemcsak esztétikailag szebb, profibb, de a szemlélő számára ezeknek a tartalmaknak az olvashatósága, a feldolgozhatósága is könnyebb.

 

Sorok

Szintén gyakori hiba, hogy egy adott szöveges tartalomban (álljon az csak néhány sorból) bizonyos sorok túl hosszúak, bizonyos sorok túl rövidek. Ez szintén esztétikum és olvashatóság szempontjából nem jó megoldás. Próbáljuk meg egyenletes, arányos tartalom-elosztásra törekedni, továbbá a szavak megfelelő elválasztására.

Címsorok esetében pedig az a gyakori hiba, hogy egy-egy szó, kifejezés nem megfelelően van elválasztva – vizuálisan és értelmezhetőség szempontjából is problémás. Ha van rá lehetőség, akkor fogalmazzuk át az adott tartalmat, egyéb esetben különféle tipográfiai megoldásokkal  alakítsuk a sort, a szavakat, hogy azok megfelelően igazodjanak.

 

Karakterek, sorok közötti távolságok

Egy aranyszabáy van: ne legyen túl sok, ne legyen túl kevés! 🙂

 

 

 

 

 

FOTÓK, ILLUSZTRÁCIÓK

 

 

felbontás, rossz minőség

Akár webre, akár nyomtatásra szánjuk az adott munkát, a megfelelő felbontás és a kiváló minőség alapkövetelmény a fotók, grafikák esetében. Kerüljük a pixeles, homályos, szemcsés fotókat.

Webre kerülő fotókhoz tippek, tanácsok:

Ezeket a hibákat kerüld el, ha képeket helyezel el a weboldalon!

 

fotók levágása

Ha az adott munkához vágnunk kell a fotókból, akkor igyekezzünk a fotón megtartani a fókuszpontot, úgy vágni, igazítani a fotót, hogy annak megmaradjon a központi eleme – lehetség szerint valamelyik aranymetszeti pontban.

 

stock

Ha stock “megoldásokkal” dolgozunk, akkor legalább arra figyeljünk, hogy ne az elcsépelt, már szinte mindenki által ismert fotókkal dolgozzunk.

 

logó

Csakis vektorgrafikus! – így biztosítható, hogy különféle méretekben, minőségromlás nélkül tudjuk alkalmazni. Továbbá érdemes RGB és CMYK színmódban is elkészíteni, így biztosan nem keletkeznek színárnyalatbeli különbségek – akár weben, akár nyomtatott anyagon használjuk.

Weboldalra áttetsző hátterű PNG fájlként töltjül fel a logót! – így biztosítható, hogy kiváló minőségű, éles legyen a logó is a weboldalon.

 

pixelgrafikus vs. vektorgrafikus

Főként a grafikai anyagok, illusztrációk, ábrák, karakterek, ikonok esetében ajánlott pixelgrafikus helyett vektoros anyagokkal dolgozni, hiszen ezek szerkesztése, átméretezése is könnyebb (minőségromlás nélkül), akár webre, akár nyomtatott anyagokhoz készítjük elő őket.

 

 

 

 

 

NYOMTATOTT ANYAGOK

 

 

helyesírás

A programjaink helyesírás-ellenőrzőjében, automatikus elválasztó-funkciójában ne bízzunk meg! Nézzük át tüzetesen a szöveges tartalmakat, szükség szerint javítsuk a helyesírási, elütési vagy éppen elválasztási hibákat, mielőtt a végső nyomdakész anyagot átadnánk a nyomdának.

 

próbanyomat

Ajánlott még a legegyszerűbb nyomtatásra szánt munkáról is próbanyomatot (proof) kérni/készíteni, hiszen a képernyőn általában mást látunk – pl. a színeket, méreteket, arányokat tudjuk ellenőrizni, és még a nyomtatás előtt szükség szerint tudjuk korrigálni őket.

 

kifutó, vágójelek

Nyomtatásra szánt munkához szükségesek.

It írtunk is róluk:

Hogyan készítsünk nyomdai jeleket Photoshopban, Illustratorban és InDesignban? 

 

 

 

 

 

PROGRAMOK

 

 

uj-verzio-jo-verzio_02.psd és társai

Próbáld meg beszédesen, logikusan elnevezni az adott munka fájlját, különféle fájljait. Ha több verzió is készül, akkor is próbálj rendet tartani a fájlok között– egyéb esetben idővel Te sem fogsz kiigazdni a fájlokon, és ha esetleg más szakamberekkel is együtt dolgzol a projekten, akkor ők sem.

Kifejezetten Photoshophoz írtunk is etikettet. 🙂

Sok Photoshop használó megnehezíti a saját munkáját néhány rossz szokással, beidegződéssel, melyeknek a kiküszöbölésével sokkal hatékonyabbá tehetné a saját és – nem mellesleg – mások munkáját is. Gondoljunk csak bele: ha már maga is alig-alig igazodik ki a saját munkáján, akkor például egy közös projekt során mások hogyan fognak boldogulni a PSD fájljával?

Photoshop etikett

 

egyesítések 

Ha a Photoshop-ban dolgozunk, akkor a munkát alkotó részeket, elemeket mindig új rétegen hozzuk létre. Mindig mindent új rétegre helyezünk, és ezeket lehetőség szerint ne is egyesítsük, hiszen soha nem tudhatjuk, hogy a későbbiekben esetleg melyik részt, elemet kell módosítanunk. Az egyesítés hatására eltűnnének a rétegek, így az adott objektumot már csak egy rétegként tudnánk kezelni, mely már nem teszi lehetővé, hogy a részeit szerkesszük, módosítsuk. Az Illustrator-ban szintén “rétegekkel” dolgozunk, az adott illusztrációt alkotó részek, elemek is önálló rétegeken jönnek létre, ezek is bármikor módosíthatók. Lehetőség szerint ezek esetében is kerüljük a különféle összevonásokat, egyesítéseket. Csakis csoportosítást alkamazzunk, amely ugyan “egyesíti” az elemeket, de ezek bármikor szétbonthatók, ismét külön-külön szerkeszthetők.

 

 

 

 

 

TRENDEK

 

 

trendi vagy nem trendi (?)

A trendek évről évre, hónapról hónapra jönnek-mennek. Nem biztos, hogy rögtön fejest kell ugrani a trendekbe, és “ész nélkül” másolni őket. Ha “kötjük az ebet a karóhoz”, az inkább csak a kreativitásunkat korlátozza. Próbáljunk meg olyat alkotni, ami “maradandó”, és akár szükség szerint formálható, alakítható az aktuális trendekhez – ha éppen arra van szükség.

 

árnyékok, dombornyomások, bevésések

Ugye ezeket az elcsépelt, hatásvadász effekteket már Te is régen elfelejtetted?! 🙂

 


 

 

Hozzászólások