Bejegyzésünkben rámutatunk arra, tüzetesen körbejárjuk, hogy mi alapján válasszunk webdesignert/arculattervezőt/weboldalkészítőt vállalkozásunk kreatív anyagainak elkészítéséhez – ha mi vagyunk a “másik oldalon”.
Korábbi bejegyzésünkben alaposan sorra vettük azokat a pro és kontra érveket azzal kapcsolatban, hogy mikor érdemes tanulásra adni a fejünket, vagyis „kitanulni” a webdesigner „szakmát”, annak minden csínját-bínját, és mikor érdemes profi szakemberekre bízni vállalkozásunk grafikai anyagainak és/vagy weboldalának, webshopjának elkészítését.
Számos előnye van, ha egy új kreatív szakmát sajátítasz el, azonban ha nincs időd, pénzed, affinitásod újat tanulni, vagy éppen sokkal kényelmesebb számodra, ha a vállalkozásod arculati anyagait, kreatív tartalmait más készíti el, érdemes egy szakembert megbízni ezeknek a feladatoknak az elvégzésével.
Akár grafikai munkákról, akár weboldalról vagy éppen webshopról legyen is szó, nem egyszerű megtalálni a tökéletes szakembert, kreatív ügynökséget, hiszen manapság a Google kereső is rengeteg találattal áll rendelkezésünkre ebben a „kérdésben”. Szinte minden cég/vállalkozás eltérő, egyedi a maga módján, hiszen más szolgáltatásokkal, csomagokkal, ajánlatokkal, feltételekkel, valamint árakkal dolgoznak, mást és mást nyújtanak ügyfeleik számára.
Éppen ezért összegyűjtöttük azokat a főbb szempontokat, melyeket érdemes szem előtt tartani, jól átgondolni a megfelelő webdesigner/arculattervező/weboldalkészítő kiválasztása során.
Nézzük is a „listát”! : )
Legyen elképzelésed az adott munkával kapcsolatban
Talán az első és egyben legfontosabb “szempont”, amely alapján ki tudod választani a számodra tökéletes szakembert, az leginkább Rád vonatkozik, mégpedig az, hogy legyél tisztában azzal, hogy pontosan milyen munkával szeretnéd megbízni az adott céget/vállalkozást/ügynökséget, milyen elképzeléseid vannak az adott munkával kapcsolatban. Természetesen ez alatt nem azt értjük, hogy már előre pontosan határozd meg, hogy milyen betűtípusokat, színárnyalatokat, elrendezéseket stb. szeretnél viszontlátni az adott munkában, hanem legyen egy koncepciód azzal kapcsolatban, hogy milyen munkát szeretnél készíttetni a vállalkozásod számára. Ha például komplett arculatot szeretnél terveztetni, névjegykártyával, szórólappal, valamint további arculati anyagokkal, érdemes olyan céget választani, amely ezeket mind-mind el tudja végezni, nem csak egy adott „területre” (pl. logókészítés) szakosodott. Abban az esetben, ha komplett arculatra, arculati anyagokra és weboldalra is szükséged van, érdemes már az elején olyan szakembert vagy éppen egy ügynökséget keresni és választani, aki mindegyik munka elkészítésében a segítségedre lesz.
Emellett az sem utolsó, ha vannak ötleteid azzal kapcsolatban is, hogy milyen stílusú munkákat szeretnél készíttetni a szakemberrel, mert ennek függvényében is tudsz keresgélni a szakemberek között (ki az, aki hasonló stílusban alkot, stb). A designer számára is nagy segítség lehet, ha már konkrét elképzeléseket osztasz meg vele a konzultáció során: a vállalkozásodban például kéműves termékeket készítesz, ezért leginkább olyan kézirajz-hatású logót szeretnél, amely ezt hűen tükrözi, továbbá az arculati anyagokban is ilyen kézzel rajzolt illusztrációkat, grafikai elemeket látnál szívesen, melyek remekül kifejezik a vállalkozásod tevékenységét, közel állnak hozzá.
Legyenek referenciái
Természetesen egy kezdő is készíthet olyan profi munkákat, mint olyan, aki már évtizedek óta a szakmában tevékenykedik és több száz referenciamunkát tud felmutatni. Érdemes olyan designert választani, aki már több referenciamunkával rendelkezik, melyek alapján láthatóvá válik számodra, hogy milyen munkákat ad ki a kezéből, valamint meg tudod határozni, hogy tetszenek-e az általa készített alkotások. Tehát a kapcsolatfelvétel, az árajánlatkérés előtt célszerű alaposan szemügyre venni a portfóliót, a korábban készített munkákat.
Kifejezetten előnyös, ha a referenciamunkák között találsz olyan munkát, amely akár témájában, akár csak egy-egy elemében (pl. színvilágában, stílusában, elrendezésében) megközelíti a saját elképzeléseidet, igényeidet.
Emellett arra is érdemes vetned egy pillantást, hogy milyen típusú munkák (pl. logók, arculatok, weboldalak, webshopok stb.) szerepelnek a designer portfóliójában. Ha például egy webshop elkészítésével bíznád meg a designert, akkor nagyobb eséllyel tud egy olyan szakember profi webáruházat készíteni számodra is, akinek már több ilyen típusú munka is megtalálható a portfóliójában, mint az, aki esetleg csak felsorolja a webshop-készítést mint szolgáltatás, de nincs mögötte “tartalom”.
Ha a referenciák visszaadják az elképzeléseidet, több, az ötleteidhez hasonló munkát is találtál a „gyűjteményben”, akkor máris sikerült leszűkíteni a „kört”, „egy lépéssel” közelebb vagy ahhoz, hogy megtaláld a számodra ideális szakembert.
Legyen egyedi stílusa
Az alkotások megtekintése során szintén remekül ki tud rajzolódni, hogy a designer milyen stílusban készíti a munkáit, valamint, hogy van-e egyedi stílusa, amely megkülönbözteti a munkáit másokétól. Ha egy olyan szakembert találsz, aki a saját, egyedi stílusát is “belecsempészi” a munkáiba, biztos lehetsz benne, hogy a vállalkozásod számára sem egy “sablonos” logót/arculatot/weboldalt fog tervezni, készíteni, hanem olyan alkotást kapsz végeredményként, amely kellőképpen megkülönbözteti a bizniszedet a konkurenciáktól.
A munkái ne csak vizuális élményt nyújtsanak
Leginkább a weboldalak, webshopok esetében kulcsfontosságú, hogy „élőben” is meg tudd tekinteni a designer által korábban elkészített munkákat, vagyis végig tudd görgetni a honlapokat, meg tudd tekinteni a funkciókat. Ez azért is lényeges, mivel az adott weboldal/webáruház lehet, hogy a portfólióban elhelyezett fotókon szuperül mutat, azonban a valóságban már teljesen máshogyan néz ki, különböző eszközökön (pl. mobilon, tableten stb.) alig használható, vagy éppen nem tölti be a neki szánt funkciót.
Tehát érdemes „felhasználói szemmel” is egy pillantást vetni ezekre a honlapokra, online üzletekre, hogy valóban eleget tesznek-e a tőlük elvárható funkcióknak. Például egy webshopban megtalálod-e az általad keresett termékeket, könnyen eligazodsz-e a weboldalon.
Minden bizonnyal nem szeretnéd olyan designerrel elkészíttetni a honlapodat, aki csak a designt részesíti előnyben, miközben a weboldal nem tölti be a neki rendelt szerepet.
Éppen ezért olyan webdesignert/weboldalkészítő céget/szakembert válassz ezeknek a feladatoknak az ellátására, aki design szempontjából és funkcionalitás tekintetében egyaránt tud profi munkát készíteni, és olyan weboldalt „ad át” Neked, melyet a célközönséged is imádni és használni fog.
Megfelelő kommunikációval rendelkezzen
Nagyon fontos, hogy olyan céget/vállalkozást/ügynökséget válassz ezeknek az arculati anyagoknak az elvégzésére, megalkotására, akikkel a kommunikáció is zökkenőmentes. Ez alatt azt értjük, hogy akár a konzultáció, akár az arculat tervezése, akár a honlap/online üzlet elkészítése során felmerülő kérdéseidre, javaslataidra, elképzeléseidre 100%-ig figyel, rövid időn belül, pontos válaszokat ad a kérdéseidre, szükség szerint tájékoztat az adott folyamatról.
Emellett szintén kardinális, hogy a szakember elérhető legyen a közös munka ideje alatt – és szükség szerint azt követően is (lsd. weboldal esetében havi karbantartást végezzen, ha erről is megállapodtatok). Mindkettőtök számára elengedhetetlen a bizonyos időközönként „beiktatott” információcsere – a designer számára is nélkülözhetetlen, hogy tudja, a projekt jó úton halad, valamint számodra is, hogy tudd, milyen ütemben zajlik a munka. Továbbá az időközben megfogalmazódott kérdéseket, igényeket is van lehetőség egyeztetni.
Legyen kommunikatív, vagyis a konzultáció során a designer ne csak meghallgassa az elképzeléseidet, hanem érdeklődjön, tegyen fel kérdéseket a bizniszeddel kapcsolatban, próbálja meg minél jobban megismerni a vállalkozásodat, a célközönségedet, a nekik szánt üzeneteidet, hogy ezek alapján az információk alapján még profibb munkát készíthessen részedre. Egy tapasztalt szakember sok hasznos javaslattal, információval, tanáccsal állhat elő, melyeket célszerű átgondolnod/megfontolnod a közös munka megkezdése előtt.
Biztosítson konzultációt a munka megkezdése előtt
Manapság már alapvető, hogy első körben a szakemberek, vállalkozások vagy éppen ügynökségek egy „rövid” személyes, telefonos vagy éppen online konzultációt biztosítanak, melynek keretein belül mind a designer, mind az ügyfél lehetőséget kap arra, hogy megismerjék egymást, a vállalkozást, a készülő projektet. Ennek köszönhetően már az első „találkozás” során kiderül, hogy tudtok-e együtt dolgozni, valamint az, hogy a szakember meg tudja-e valósítani az elképzeléseidet, és ha igen, milyen feltételekkel tudja azt megtenni, milyen ajánlatot kínál számodra.
Alaposan kidolgozott rendszerben dolgozzon
Akár egy konkrét személlyel, akár egy csapattal fogsz együtt dolgozni, alapvető, hogy legyen egy komplett, jól kiépített rendszerük az adott munkafolyamattal és a határidőkkel kapcsolatban – manapság a legtöbb designer weboldalán a különféle munkafolyamatok rövid bemutatásával is találkozhatsz. Nem árt, ha a közös munka megkezdése előtt tudod, hogy „mire számíthatsz”, melyik munkafolyamat mi után következik, mi követi a másikat. Számodra is legyen egyértelmű, hogy mi hogyan működik, mennyi napot vesz igénybe az ajánlatadás, vagy éppen a munka jelentősebb mérföldkövei, valamint az, hogy hogyan történik az „átadás” (pl. weboldal/webáruház esetében a belépő adatok, arculattervezés esetében a különböző fájlok átadása) és a fizetés.
Tartsa a határidőket
Akár szerződésbe is foglalható az adott munka elkészítésének határideje, vagy éppen a kisebb „részfeladatok” határideje (pl. fotók átadása a designernek) a szakember, valamint az ügyfél részéről egyaránt. Tehát a szerződésben akár arra is ki lehet térni, hogy ha az ügyfél nem biztosítja a megadott határidőig a szükséges információkat, a honlapon megjelenő tartalmi elemeket, akkor a teljes munkafolyamat „csúszni” fog.
A designer és a megbízó számára egyaránt lényeges, hogy a kitűzött határidőket pontosan betartsák.
A munka átadása terén is legyen korrekt
A határidőkhöz hasonlóan, a munkafolyamat végén történő átadások kötelezettsége is szerződésbe foglalható. Alapvető, hogy a designer a munka befejeztével átadja az adott munkához kapcsolódó fájlokat (pl. a megtervezett logó fájlja), adatokat (honlaphoz/webáruházhoz tartozó belépési adatok, tárhely belépő adatai). Alapvető, hogy a szerződés ne csak a designer érdekeit vegye figyelembe, hanem az ügyfélét, vagyis a Te érdekeidet is.
Lehet, hogy most úgy gondolkodsz: “most minden elkészült, nem lesz szükségem a logóra”; „nem értek hozzá, nem fogok belépni a honlapra/tárhelyre”, stb., ezért nem is gondolsz arra, hogy a logóra, vagy éppen a weboldal belépő adataira is bármikor szükség lehet a jövőben. Logó még sokféle egyéb projekthez kellhet, és az adatok is a továbbiakban bármikor jól jöhetnek (pl. online bolt esetében újabb termékek feltöltése során, esetleg egy adatváltozás során, vagy éppen ha bizonyos idő elteltével szeretnéd felfrissíteni/felfrissíttetni a weboldalt).
Tehát kiemelten fontos, hogy mind a határidőkről, mind a munkák/adatok átadásáról is kellőképpen tájékoztasson, szükség szerint szerződésbe foglalja ezeket az információkat a „kiválasztottad”.
Legyen tájékozott, képzett
Nem árt, ha olyan szakembert válassz, aki tisztában van az aktuális trendekkel, irányzatokkal, aki képes a célközönséged szempontjából nézve elkészíteni, megtervezni az adott arculatot vagy éppen weboldalt.
Az ügyfélvélemények is „árulkodnak”
A szakemberrel való közös munkáról, a munkájának köszönhetően elért eredményekről, az elkészített munkáiról szóló visszajelzéseket, ügyfélvéleményeket is érdemes átböngészni az ideális designer kiválasztása során. Ezek alapján is sokat megtudhatsz az adott személyről, a munkafolyamatról, valamint a munkáiról. Továbbá ezek igazán relevánsak lehetnek a hitelesség megteremtésében, valamint a bizalom kialakításában.
Érvek-előnyök
A weboldalon felsorolt “érvek-előnyök/extrák/miben jobb, egyedibb, mint más hasonló szakember” listák is beszédesek lehetnek. Sok designer honlapján a már jól ismert „megbízható”, „pontos” stb. jelzőkkel találkoztatsz, azonban sokkal inkább döntő lehet, ha valamilyen egyedi érvvel tud szolgálni.
Zárásként pedig egy „csekklistát” mutatunk, melyet érdemes átgondolni a tökéletes szakember kiválasztása során:
# Milyen a designer, a munkái stílusa? Illik a vállalkozásodhoz?
# Milyen szolgáltatásokat, csomagokat ajánl?
# Weboldal/webshop készítés során oktatást vállal-e?
# Weboldal esetében további szolgáltatásokat (pl. karbantartás) is vállal-e?
# Milyen árakon dolgozik?
# Mennyi és milyen tapasztalattal rendelkezik?
# Milyen típusú referenciamunkái vannak?
# Tetszik a portfóliója?
# Ajánlják őt mások is?
# Tetszik a weboldala?
# Milyen a kommunikációja?
# Van lehetőség konzultációra a munka megkezdése előtt?
# A munkafolyamata számodra is megfelelő?
# Milyen határidővel dolgozik?
# Milyen fájlokat, hogyan ad át a munka végeztével?