Mennyibe kerül elindítani és fenntartani egy webdesigner vállalkozást?

Bejegyzésünkben annak járunk utána, hogy milyen kezdeti költségekkel kell kalkulálni és milyen várható kiadásokkal kell számolni, ha szabadúszó webdesignerként saját bizniszbe vágunk.

A webdesigner „szakma” azon szerencsés szakmák közé tartozik, melyhez kapcsolódva különösebb befektetés nélkül indítható vállalkozás, és menet közben sem várhatók komolyabb költségek.

Nyilván a tanulás időt-energiát igényel, egy tanfolyam elvégzése pedig pénzbe is kerül, de magadba fektetni mindig megéri! Például a Webdesign Tanfolyam tandíjának megtérüléséhez nem kell évekig keményen dolgozni, akár már egy munkával visszajöhet a tanfolyam ára.

De tudjuk, hogy mindenkit az érdekel, hogy mégis mennyit lehet keresni webdesignerként? A weboldalkészítés még mindig az egyik legjobban jövedelmező „szakma”. 

Nézzük is meg „kategorizálva”, hogy milyen ráfordításokkal, kiadásokkal jár egy webdesigner vállalkozás.

Eszközök

A mai világban a háztartásban biztosan fellelhető egy laptop/számítógép, ami esetleg még nem túl elavult, teljesítményben is tudja hozni az elvárhatót.

Ma már az internet-előfizetés sem újdonság, sok mindent csak online lehet intézni, internet nélkül nem is igazán tudjuk elképzelni a mindennapjainkat.

Mindenki kezében ott van az okostelefon, általában mobilinternettel, a készülék a telefonhívások mellett számos egyéb funkciót is biztosít, gondoljunk például a különféle fotó/videószerkesztő alkalmazásokra, vagy például a Google fiókunkban elérhető lehetőségekre. Nem biztos, hogy a telefonszámlád több lesz, ha vállalkozó leszel, hiszen ha például egy korlátlan hívású előfizetési csomagod van, akkor az esetlegesen több hívás nem befolyásolja a telefonszámládat. Még ha az első egyeztetések esetleg telefonon is zajlanak, a továbbiakban valószínűleg már emailben/Zoom-on/Meet-en, egyéb online platformon tartod a kapcsolatot az ügyfeleiddel.

Tehát ezek alapvetően olyan eszközök, melyek akkor is nagy valószínűséggel a rendelkezésedre állnak, ha nem akarnál vállalkozást indítani. ; )

A munkádat otthon, egy asztalnál ülve is tudod végezni, és ha nem is egy teljesen elszeparált helyiség, de biztosan akad egy kis zug a lakásban, melyet kijelölhetsz home office-nak. És mivel nem kell sehova utaznod, az ügyfeleiddel is online, illetve telefonon tudod tartani a kapcsolatot, útiköltséged sincs. És mivel irodát/épületet nem kell bérelned, így bérleti díjat sem kell fizetned, rezsit pedig így is, úgy is kell fizetni, de valószínűleg munkavégzés közben nem fogyasztasz több áramot, vizet, fűtést, mint amikor csak egyszerűen otthon tartózkodsz.

A laptopon kívül egyéb eszközigényed nem igazán merül fel a munkavégzés során. Ha „hagyományos” jegyzetelős típus vagy, vagy akár a terveidet vázolnád fel egy papírra, akkor egy toll/ceruza és egy füzet biztosan található otthon, egyéb irodaszerekre nem feltétlenül van szükséged. Eszközök tekintetében említhetnénk még például a tabletet, a digitális rajztáblát, a plusz (nagy) monitort, a nyomtatót, azonban ha nem dolgozol ezeken/ezekkel, akkor ezekre nem kell beruháznod.

A nyomtató olyan esetben lehet hasznos, ha kinyomtatnál valamit, könyveléshez/egyéb ügyintézéshez van szükség nyomtatott dokumentumra, vagy ha esetleg „próbanyomatot” készítenél egyik-másik grafikai munkádról – nem is a minőség, inkább a méretarányok, elrendezések élőben való megtekinthetősége, ellenőrzése miatt. (Ha nem professzionális nyomtatód van, illetve nem a saját nyomtatódon készíted el a megrendelt nyomtatott termékeket (pl. névjegy, szórólap, esküvői meghívó), akkor valódi próbanyomatot attól a nyomdától, dokucentertől kell kérni, akiknél kinyomtatásra kerülnek a papírtermékek.) De ma már sok háztartásban akad egy egyszerű nyomtató (akár csak fekete-fehér nyomtatásra), mely ilyen és ehhez hasonló céloknak teljesen megfelel, és ha sokat nem nyomtatsz, akkor a tinta/patron is sokáig kitart. Ha esetleg Te magad vállalod a papírtermékek teljes körű kivitelezését, akkor a profi nyomtatón (ez többszázezres beruházás) kívül többek között még vágógépre, vonalzóra is szükséged lehet, de ezek elenyésző, párezer forintos tételek.

Weboldal

Ha a saját webdesigner bizniszed számára készítesz weboldalt (ez nem is kérdés!), akkor a domain (ezen a címen érjük el a weboldalt, melyhez az SSL tanúsítvány is hozzátartozhat – ez biztosítja a böngészőben a https biztonságos kapcsolatot, a titkosítás által véd az információkkal, adatokkal való visszaélések ellen) és a tárhely (ezen tároljuk a weboldalt, a leveleket) éves díja jelent fix költséget, mely évente 15-20.000 Ft.

A Webdesign tanfolyamon a hallgatóinknak WordPress alapú weboldalkészítést oktatunk az Elementor nevű építő/szerkesztő segítségével. A WordPress a honlap motorja, egy tartalomkezelő rendszer, ezen nyugszik a honlap, magukat a honlapot alkotó oldalakat pedig az Elementor segítségével építjük fel, szerkesztjük meg, látjuk el funkciókkal. Mindkét program ingyenes, tehát akár saját részre, akár már ügyfeleidnek készítesz weboldalt, akkor ahhoz ez a két alapvető, elengedhetetlen program ingyenes. Ha több extra megoldásra vágysz, akkor az lehet, hogy az Elementor előfizetéses verziójában érhető el, de alapesetben az ingyenes Elementorral is profi, ügyfélvonzó weboldal készíthető. Ha olyan funkciókra van szükséged, melyeket az Elementor nem biztosít, vagy nem azzal szeretnéd kivitelezni, vagy speciálisabb funkciókat is be szeretnél üzemelni a weboldaladon, akkor ezek ún. bővítményekkel valósíthatók meg, melyek között vannak ingyenes és fizetős verziók. Azonban egy webdesigner vállalkozás honlapjára nem feltétlenül van szükség „túl extra” vagy komplex funkciókra, tehát alapvetően mindent meg tudsz oldani ingyenes megoldásokkal. A honlapra a szöveges tartalmakat is Te írod meg, fotókat/illusztrációkat is be lehet szerezni ingyenesen, illetve saját készítésűek is lehetnek. Ha esetleg a honlapodra profi bizniszfotókat készíttetsz magadról, akkor erre fotóst kérhetsz fel, vagyis az üzleti portréfotózás árával számolnod kell, ami igen változó, sok mindentől függ (pl. darabszám, időtartam, helyszín, stb), kb. 30.000 Ft-tól kell kalkulálni. De akár barter-megállapodást is köthetsz a fotóssal – ő lefotóz Téged, Te pedig weboldalt (ha még nem lenne neki), grafikai anyagokat, fotókönyvet, stb. készítesz neki. A jó hír az, hogy alapvetően ez egyszeri költséget jelent, ha csak nincs nagy változás (akár Veled, akár a vállalkozásoddal kapcsolatban), akkor jó néhány éven keresztül használhatók ezek a fotók.

A honlapon az esetleges módosításokat, az új tartalmakkal való feltöltését, stb. és a havi karbantartását is Te végzed, tehát ezekért sem kell másnak fizetned.

Ha pedig ügyfeleknek készítesz weboldalt, akkor minden plusz költség belekalkulálható a megrendelőnek kiajánlott munkadíjba, illetve egyéb fizetendő tételként is feltüntethető, akár az egyéb szolgáltatások (pl. szövegírás, karbantartás) díjaival együtt.

Programok

A logók, arculati anyagok, grafikai munkák elkészítéséhez (eleve a saját vállalkozásod számára is el kell ezeket készítened, de mindezt akár már a Webdesign tanfolyam keretében megteheted) elengedhetetlen egy vagy több grafikai program, melyek általában előfizetéssel érhetők el. Mi a WebdesignSuliban az Adobe Photoshop és az Adobe Illustrator programot oktatjuk, melyek teljes körű segítséget nyújtanak ahhoz, hogy Te is tudj grafikai szolgáltatásokat is nyújtani ügyfeleidnek. Ezekre a programokra havidíjas/éves konstrukcióban is elő lehet fizetni. Havidíjas konstrukcióban a havidíjuk: 41,61 euro/program. De bármilyen egyéb profi grafikai programot/alkalmazást is használnánk, az biztosan fizetős, hiszen ha van is ingyenes verziója, nem ad annyi funkciót, extrát, tehát kénytelenek vagyunk megvásárolni/előfizetni rá, hogy megfelelően tudjunk dolgozni, szakszerű munkát tudjunk kiadni a kezünkből.

És ahogyan az előzőekben végigvettük, magához a weboldalkészítéshez alapvetően nincs szükség plusz fizetős eszközre, programra. És azt is említettük, hogy ha bármilyen olyan eszközre/megoldásra lenne szükség az ügyfél honlapjára, mely fizetős, előfizetéssel érhető el, akkor ezek a költségek „átruházhatók” az ügyfélre.

De akadhatnak olyan előfizetéses programok, melyekre opcionálisan szükséged lehet a munkád során – néhány példa:

  • Canva (grafikai tervező alkalmazás): 40.000 Ft/év
  • CapCut (videószerkesztő alkalmazás): 9.99 dollár/hó
  • Veed alapcsomag (videószerkesztő alkalmazás): 21 euro/hó
  • Zoom (videókonferencia alkalmazás): 15.99 euro + ÁFA /hó

Az ügyfeleknek az elvégzett munka munkadíjáról számlát kell kiállítanod. A NAV-szabályozásnak teljes mértékben megfelelő online számlázó programok között akadnak ingyenesek – ha nincs igény/szükség extra funkciókra (pl. díjbekérő, e-számla, automatikus értesítők, más programokkal történő integráció, stb), akkor az ingyenes verziók is tökéletesek. De havi 2-3.000 Ft-tól már vannak többféle funkciót kínáló számlázó platformok.

Marketing

„El kell adnod” magad, a szolgáltatásaidat, egyszóval marketing nélkül nem is lehet labdába rúgni a piacon. Azzal már előnyre teszel szert, ha értesz a marketinghez, ismered az online marketing eszközöket, a hirdetési platformokként is funkcionáló közösségi oldalakat, tudsz kreatív tartalmakat gyártani, videókat készíteni, stb., hiszen így a vállalkozásod marketingjét nem kell külsősre bíznod, azaz a munkadíjat megspórolod. Azonban a hirdetések pénzbe kerülnek, és nem mindig a pénzen múlik, hogy mennyire sikeres egy-egy hirdetés, de nyilván nagyobb marketingbüdzsével nagyobbat lehet „szakítani”. Egy kisvállalkozó esetében havonta néhány tízezer Ft-tól akár több százezerig terjedhet a marketingre fordított összeg.

Ha esetleg hírlevél-marketinggel is szeretnél foglalkozni, akkor egy profi hírlevélküldő rendszerre is szükséged lesz. Ingyenes megoldások is vannak, de ezek használata általában szűkös keretek közé van szorítva (pl. csak X feliratkozónak tudsz vele hírleveleket küldeni, havonta csak X db hírlevelet tudsz vele küldeni, stb), tehát nagy az esélye, hogy fizetős megoldásra kell váltanod. 20-40 euro/hó díjtól lehet számolni egy-egy hírlevélküldő rendszer előfizetésével kapcsolatban.

Adók és egyebek

Jó hír, hogy ha „nem nősz nagyobbra”, akkor egy személyben tudod végezni a munkát, nyújtani ügyfeleidnek a szolgáltatásokat, tehát nem kell alkalmazottat és az ő járulékait fizetned.

Egy webdesigner egyéni vállalkozó számára ideális adózási forma az átalányadózás, mert kevés valós költsége van, a vállalkozása nem sok és egyszerű adminisztrációval jár, és a bevétele valószínűleg nem haladja meg az éves határt (2025-ben ez 24 millió forint).

Az átalányadózásnál nem a valós költségeket kell elszámolni, hanem a NAV által meghatározott költséghányadot lehet automatikusan levonni a bevételből. A fennmaradó rész számít jövedelemnek, ami után a járulékokat és adót kell fizetni.

Szolgáltató vállalkozás esetében 40% a költséghányad. A költséghányad levonása után fennmaradó jövedelem után kell fizetni:

  • 15% SZJA
  • 18,5% TB-járulék
  • 13% szocho
    De ezek csak a jövedelem után számítódnak (nem a teljes bevételből).

A minimálbér feléig (50%) pedig adómentes a jövedelem évente. Ez kb. 1,6 millió Ft körül van (a pontos összeg a minimálbértől függ).

Vállalkozóként is többféle egyéb adót/díjat kell fizetned, a fent említetteken kívül például: helyi iparűzési adó (a helyi önkormányzat dönt a mértékéről, maximum 2% lehet), kamarai tagság (ez jelenleg 5.000 Ft/év).

A vállalkozásod pénzügyeinek könyveléséhez mindenképpen javasolt könyvelő segítségét kérni, akinek munkadíja szintén havi költséget jelent. Egyéni vállalkozónak kb. 15-20.000 Ft/hó-tól könyvelnek a könyvelők.

Továbbá banki költségek (pl. számlavezetési díj, bankkártya díja, stb) is akadnak, évi kb. 50.000 Ft-tól.

Egyebek

Ha esetleg könyveket vásárolsz, részt veszel tanfolyamokon, konferenciákon, workshopokon, akkor azok díja jelent költséget, de ezek alapvetően „ad hoc” kiadásokat jelentenek. Továbbá ha esetleg tagja vagy például előfizetéses (tanulói) csoportoknak, adott szakterület köré szerveződő közösségeknek, tudástáraknak, melyek havidíjas tagsággal működnek, akkor ezek díja jelent még havi szinten költséget.


Továbbá jó hír, hogy szolgáltató vállalkozóként nincs anyagköltséged, nem kell fenntartanod egy webshopot (amely egy „átlag” weboldalhoz képest plusz költségekkel jár), nem kell például csomagolóanyagokra költened, nem kell szállítási díjat fizetned.

A fenti „lista” alapján már biztosan számodra is jól kirajzolódott, hogy egy webdesigner biznisz indítása, illetve fenntartása financiális/pénzügyi szempontból abszolút kedvező.
Segítünk az elindulásban!

Gyere és tarts velünk a hamarosan induló webdesign tanfolyamon!

Hozzászólás írása

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.