A következő tanfolyam indul

2018. szeptember 20.

Ismered a tudatos figyelem tesztet?

Ha nem, most teszteld le, mennyire tudatos, vagy éppen szelektív a figyelmed. Vigyázz, mert ha tovább olvasol a videó megtekintése nélkül, lelövöm a poént. 🙂

Az emberi figyelem rendkívül szelektív. Ha valamire összpontosítunk, minden mást, ami a látóterünkben zajlik, még a nagyobb változásokat is könnyedén figyelmen kívül hagyjuk, észre sem vesszük. A “gorilla- videó teszt” Christopher Chabris és Daniel Simons nevéhez fűződik, akik több önkéntes részvételével, fejükre szerelt szemmozgást követő berendezéssel figyelték, mérték, hogy a résztvevők észreveszik- e a gorillát (vagy medvét) a videóban? Meglepő, de a készülékek szerint mindenkinek a látóterében ott volt a gorilla és a szemmozgást követve rá is tekintettek, csak éppen nem észlelték, hiszen a labda- passzolásokat követték figyelemmel és számolták. Végül azt a következtetést vonták le a kísérletből, hogy ha a figyelmünket egyetlen dologra összpontosítjuk, minden mást, még a nagyobb változásokat is hajlamosak vagyunk figyelmen kívül hagyni.

 

Nagyjából itt bukik meg a webes szakemberek által előszeretettel alkalmazott és a weboldal tesztelések során “jól bevált” szemmozgást figyelő eljárás/ weboldal teszt. Hiszen nem biztos, hogy ahova nézünk, ott valóban látjuk is azt, amit észre kellene vennünk, azaz nem biztos, hogy a figyelmünket is oda irányítjuk. Nem is beszélve arról a szintén bizonyos tényről, miszerint a periférikus látás pontosan olyan meghatározó, mint a centrális. Tehát nem csak azt látjuk és nem csak arra figyelünk, amire valóban nézünk, hanem a periférikus látókörünkben (a szemünk sarkából– szokták így mondani) ugyanolyan intenzitással észlelünkeseményeket.

 

Hogyan manipulálhatjuk a látogató figyelmét a webdesign- ban?

Kár is azt gondolnod, hogy a látogatók észrevesznek valamit csakis azért, mert ott van a weboldalon. Ha biztosra akarsz menni, használj figyelemfelkeltő vizuális jeleket (pl. erős színbéli kontrasztot, villogást, mozgást – ez utóbbiakat ne vidd túlzásba!), vagy hangeffekteket, vagy ezeket egyben. Félre ne érts, nem azt mondom,hogy legyen izgő- mozgó, csilli- villi az egész weboldal, amit tervezel, csupán azt, hogy egy lényeges honlap elemet, mint pl. a kihagyhatatlan ajánlatot tartalmazó boxot, érdemes lehet kiemelni erős kontraszttal, vagy vibrálással, esetleg élő szavas instrukciókkal.

 

Érdekel a webes tervezés témája? Ilyen és hasonló érdekességeket tudhatsz meg a 100 dolog, amit minden tervezőnek tudnia kell az emberekről című könyvből. Beszerezhető a Kiskapu Kiadó weboldalán. Webdesigner hallgatóknak “kötelező olvasmány”

 

 

Őszintén! Te elsőre észrevetted az alvajáró medvét?

Írd meg a hozzászólások között! 🙂

 

Hozzászólások