Színezd ki a weboldalt! – avagy hogyan válassz megfelelő színeket a honlapod számára?

Blogbejegyzésünkben a weboldal dizájnjának egy kicsi, de annál fontosabb szeletét járjuk körbe. Megnézzük, hogy milyen szempontokra érdemes odafigyelni a honlap színeinek kiválasztása során, hogy azok a célcsoportnál is célba találjanak. 

           

A weboldalra érkező látogató számára mindössze 3 mp alatt ki kell derülnie annak, hogy kinek, minek az oldalán jár. Ha ennyi idő alatt nem tudjuk felkelteni az érdeklődő figyelmét például egy ütős színvilággal, fotóval/videóval, a problémájára való megoldással, akkor egyszerűen továbbáll. A legtöbb felhasználó siet, minél előbb szeretné megtalálni az általa keresett tartalmat, megoldást, ezért is fontos, hogy az oldalra érkezve rögtön felkeltsük az érdeklődését, a honlapon való továbbnavigálásra és a konverziók végrehajtására (pl. termék megrendelése, szolgáltatás igénybevétele) ösztönözzük. Ebben nagy segítségünkre lehet egy jól összeállított színpaletta is, melyet végigvonultathatunk a weboldalon. Ha a “körítés” (értsd: vizuális és szöveges tartalmak, oldal felépítése, felhasználóbarát kialakítás és funkciók, marketingfogások) is rendben van, akkor bizony a színek is hatással lesznek a látogatóra, hozzájárulhatnak a weboldal céljainak (pl. felhasználói élmény növelése, konverziók elvégzése) megvalósulásához.

                    

                

                     

A színek egy márka, egy cég/vállalkozás legfontosabb arculati “alapanyagai” közé tartoznak.

Egyrészt a márka, a vállalkozás a jellegzetes arculati színein keresztül tudja önmagát pozicionálni, megkülönböztetni magát másoktól, általuk üzeneteket, mögöttes tartalmakat tud közvetíteni a fogyasztók felé. Ugyanakkor a színek által a fogyasztók is könnyebben beazonosíthatják az adott márkát, az ismerős színek élményeket, érzéseket idézhetnek fel bennük, hangulatokat közvetíthetnek feléjük, döntéseik meghozatalában befolyásolhatják őket. Gondoljunk például egy Coca-Cola logóra, egy Nike termékre, egy McDonald’s-ra.

A weboldalon is pontosan így működnek a színek: a megfelelő árnyalatok alkalmazásával felhívhatjuk a fogyasztók figyelmét az adott márkára, üzeneteket közvetíthetünk feléjük, érzelmeket és hangulatokat válthatunk ki belőlük, és akár még bizonyos cselekvésekre is ösztönözhetjük őket.

Azonban a nem megfelelően kiválasztott, rosszul összeállított színkombinációkkal ennek éppen a fordítottját érhetjük el – a látogató megriad a színektől, és rögtön távozik is az oldalról. : (

              

                  

               

Mit érdemes leginkább figyelembe venni a honlap színeinek kiválasztása során?

               

# Legyen célközönségre szabott!

A legtöbb megrendelő a saját ízlése alapján választaná ki ezeket az alapanyagokat a weboldalra, azonban mindig azt kell figyelembe kell venni, hogy milyen/melyik célcsoportot kívánjuk megszólítani. Néhány egyszerű példa: ha a weboldallal a férfiakat szeretnénk megcélozni, nem szerencsés a rózsaszínes, lilás árnyalatok használata; ha a célközönségünk a gyerekek, illetve azok szülei, akkor bátran alkalmazhatunk többféle, de egymással harmóniában lévő árnyalatokat a honlapon. 

              

# Legyen célzott!

A színek számtalan jelentéssel bírnak, üzeneteket hordoznak, képesek döntéseket befolyásolni, érzelmeket kiváltani és erősíteni a bizalmat. Az árnyalatok meghatározása során fontos tisztázni, hogy a weboldalon mit szeretnénk velük képviselni és üzenni a célcsoport(ok) számára. 

# sárga

energia, frissesség, optimizmus, öröm

# narancs

energikusság, aktivitás, egészség, szórakozás

# piros 

kirobbanó erő, szenvedély, szeretet, szerelem

# lila

nemesség, gazdagság, nőiesség, nosztalgia

# kék

tudás, megbízhatóság, kommunikáció, nyugalom

# zöld 

természet, egészség, fejlődés, stabilitás

# barna

organikus, természet, naturális, rendezett

# rózsaszín

csajos, romantikus, bájos, fiatalos

# fekete

elegancia, kifinomultság, hatalom, rejtély

# szürke

formalitás, konzervatív, egyensúly, modernitás

# fehér

tisztaság, letisztultság, egyszerűség, tökéletesség

                  

A színek jelentései, üzenetei is jól mutatják azt, hogy milyen témájú weboldalnak “állhatnak jól”.

            

# Legyen egyedi!

Ha a konkurenseinknek már megvannak a jól bevált, ismert árnyalatai, célszerű a saját weboldalon, arculatban kerülni ezeket. A felhasználók mindig könnyebben jegyzik meg az egyedi árnyalatokat és emlékeznek vissza később is az adott márkára.

                  

# Legyen következetes!

Akár arculati színekkel, akár kifejezetten a weboldalra összeállított palettával dolgozunk, célszerű fő színekként egy-két árnyalatot kiemelni, melyek visszaköszönhetnek a főbb elemeken, mint például a honlap címsoraiban, a CTA, azaz cselekvésre ösztönző gombokon, valamint az ikonokon is. A további tartalmakat, elemeket pedig a fő színhez passzoló kiegészítő színekkel érdemes ellátni. Nagyon fontos arra is törekednünk, hogy a kiválasztott árnyalatokat egységesen, következetesen, arányosan alkalmazzuk a weboldalon – a logótól kezdve a címsorokon, az egyéb szöveges tartalmakon, a különféle gombokon, az ikonokon, a kereteken, a linkeken keresztül egészen a szövegdobozokig, a fejlécig, a láblécig. 

                 

             

 

# Legyen figyelemfelkeltő!

Bátran alkalmazhatunk figyelemfelkeltő, élénk színeket a honlapon, melyek segítségével az érdeklődők figyelmét remekül végigvezethetjük az oldalon. Az élénk színekkel azonban érdemes óvatosan bánni, a neonos, szemet bántó árnyalatok kerülendők – akár design elemeken, akár háttérként, akár szöveges tartalmak színeként használnánk őket.

                      

                

                

Milyen színekből állhat a weboldal a színpalettája? 

                  

Abban az esetben, ha nem állnak rendelkezésre arculati színek, melyek a webdesignt is megalapoznák, akkor a legfontosabb a honlap fő színének/színeinek, és a hozzá(juk) kapcsolódó kiegészítő szín(ek)nek a meghatározása. A színharmónia elve szerint is dolgozhatunk a weboldalon, de kihasználhatjuk az ellentéteken alapuló látványos színpárokat is, vagy éppen monokróm palettákat is alkalmazhatunk. Továbbá a fehér alapszínnel biztosan nem lövünk mellé, és a fekete-fehér design is sok témának jól áll, de akár színátmenetekkel is feldobhatjuk az oldalt. Több színnel való színezés esetén fontos szem előtt tartani, hogy a kiválasztott színek ne alakítsanak ki konfliktust, együttes használatuk ne legyen szemet bántó. 

Ha az arculati színek adják a honlap színvilágát, akkor is ügyelni kell a következetes és harmonikus színhasználatra a weboldalon.

                    

                          

             

               

               

 

Milyen színeket ne használjunk a weboldalon?

                   

# Ne alkalmazzunk együtt 3-nál több színt a weboldalon! Ne akarjuk egy oldalba belezsúfolni a szivárvány összes árnyalatát, mivel ez egyrészt zavaró lehet a felhasználók számára, másrészt rendezetlen, “szétszórt” hatást nyújthatunk vele, vagyis az oldal vizuális látványvilágát jelentősen ronthatjuk.

                   

# A weboldal szöveges tartalmait célszerűbb semleges árnyalattal szedni, tehát a szivárvány színei ezek esetében is kerülendők. Címsorokhoz, főbb tartalmakhoz bátran alkalmazhatunk arculati színeket, a weboldal fő színeit, de törzsszövegekhez ajánlott szürkés, tehát nem teli fekete színt használni. A teljesen fekete színnel szedett szövegek olvasása egy idő után fárasztó lehet, a szemnek sokkal kellemesebb egy szürkés színvilágú szöveget olvasni a képernyőn.

                  

# Abban az esetben, ha erősebb háttérszínnel dolgozunk, fontos, hogy olyan betűszínt válasszunk, ami a sötét háttérrel megfelelő kontrasztban van, ugyanakkor “nem ég ki”, tehát nem szemet bántó, még megfelelően olvasható.  Korábban már foglalkoztunk azzal, hogy bizonyos színek hogyan változnak meg más színek társaságában, weboldalak esetében is mindennek nagy jelentősége van. 

                               

# Kerüljük a konfliktust! A színkonfliktus akkor jön létre, amikor ellentétes színeket válogatunk össze. Ilyen például a piros és a zöld szín együttes használata, vagy például amikor zöldes, barnás árnyalatokhoz pinkes, narancsos intenzív színeket társítunk. Korábbi bejegyzésünkben is kitértünk arra, hogy milyen színek együttes alkalmazása okoz konfliktust

                  

# A nagyon élénk, erőteljes, neonos-árnyalatú színek használata sem szerencsés a weboldalon, mert ezek az árnyalatok – akár háttérszínként, akár betűszínként alkalmazva őket – zavarók lehetnek, a tartalmak láthatóságát, olvashatóságát is nehezítik. 

                

 


         

BÓNUSZ

                 

Színinspirációkhoz is hoztunk remek “forrásokat”.
Ha saját színpalettát állítanánk össze, akkor ezeken a kreatív “felületeken” erre van lehetőségünk.

 

  


 

Színes weboldalakat kívánunk! : )

Hozzászólás írása

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.