Csokorba szedtünk 10+10 olyan tényt és tévhitet a weboldalakkal kapcsolatban, melyekkel nap mint nap találkozhatunk. Csekkold őket és lepődj meg Te is! : )
Számtalan olyan honlapokkal, weboldalkészítéssel, illetve azok készíttetésével kapcsolatos információ jön szembe a hétköznapokban, melyekről sokaknak téves elképzeléseik vannak. Most ezeket a tényeket és tévhiteket járjuk alaposan körbe. : )
Lássunk is hozzá, mert hosszú a lista! : )
#1 A weboldalhoz nincs szükség saját domain névre
Nem szakmabeliek számára is nagyon érthetően megfogalmazva: Minden weblapnak van „otthona”. Ez az „otthon” egyrészt a tárhely (hasonlattal élve legyen ez a ház), másrészt a domain (hasonlattal élve legyen ez az utca, a házszám). Leegyszerűsítve: a tárhelyen tároljuk a komplett weboldalt, a domain pedig az a cím, ahol, amin elérjük a honlapot.
Tehát saját domain névre és tárhelyre mindenképpen szükség van, minden ezzel kezdődik. : )
Az soha nem saját, önálló, jól beazonosítható, kizárólag az adott vállalkozásra szabott domain, amihez hozzátársul például az adott weboldalkészítő platform domainje is, mint például vallalkozasneve.wordpress.org
A tárhely is mindig megbízható szolgáltatónál legyen, ne a “szomszéd Pista majd ad helyet a tárhelyén” “spórolással’ oldjuk meg ezt a kérdést. A célközönség számára ugyan ez nem közérdekű információ, de ha esetleg “lelép” a szolgáltató, vagy probléma esetén nem segít azonnal, akkor igencsak kellemetlen, hogy a látogatóink a honlapunknak csak a hűlt helyét találják.
#2 A fizikai vállalkozásoknak nincs szükségük weboldalra
Gyakran felmerülő tévhit, hogy azoknak a vállalkozásoknak, akik termékeket értékesítenek, fizikai üzlettel rendelkeznek és/vagy fizikai szolgáltatásokat (pl. kozmetikus stb.) biztosítanak ügyfeleik számára, nincs szükségük online jelenlétre, weblapra. Ez azonban nem így van. Akár az online térben mozgunk (pl. webshopot üzemeltetünk, online nyújtunk szolgáltatásokat az ügyfeleinknek), akár fizikai vállalkozással rendelkezünk, egyaránt szükségünk lehet saját weboldalra, hiszen a mai világban már mindent (információkat, termékeket, szolgáltatásokat) az interneten keresnek a fogyasztók. „Aki nincs fent a neten, az nem is létezik – tarthatja a mondás.” : ) Ennek bizony egyre nagyobb létjogosultsága lesz. Azok a cégek/vállalkozások és szakemberek, akik el akarják érni, meg akarják szólítani a célcsoportjukat, azoknak bizony jelen kell lenniük a különféle online platformokon, hiszen a célközönségük is ezeken található meg. Mindig ott kell kommunikálni, ahol a célcsoport jelen van.
Azok a cégek/vállalkozások, akik rendelkeznek egy jól felépített, átlátható, rendszeresen karbantartott webhellyel, sokkal hitelesebbek is lesznek a célközönségük számára, mint azok a konkurenciák, akik például csak a közösségi oldalaikon keresztül próbálják meg elérni az érdeklődőket.
#3 Ha a vállalkozásnak van közösségi oldala, nincs szüksége saját weboldalra
Az előző ponthoz hasonlóan az is rendszeresen felmerül a vállalkozókban/tulajdonosokban/üzletvezetőkben, hogy minek nekik a saját honlap, ha a közösségi oldalakon úgyis jelen vannak. Valóban igaz, hogy nem minden vállalkozásnak van szüksége saját weboldalra. Tehát a helyi kis pékség esetében nem probléma, ha nem rendelkezik saját weblappal, hiszen az ő célközönsége a helyi lakosok, a településen, esetleg annak szűk környezetében élő emberek, akik nagy részét ismeretség alapján, vagy akár a közösségi oldalakon keresztül is meg tudja szólítani, el tudja érni. Azonban ha a vállalkozás már nagyobb célcsoporttal rendelkezik, szélesebb ügyfélkörre vágyik, akkor bizony idővel érdemes saját honlapban is gondolkodni.
Arról sem szabad megfeledkezni, hogy a közösségi oldalak nem a mi saját tulajdonunkban vannak, ijesztőnek tűnhet, de „bármikor bárki” átveheti felettük az irányítást, bármikor megszűnhetnek, leállhatnak (a Facebook egy órára leáll, és kb. vége van a világnak), törölhetik a fiókjainkat és hasonlók. Ezzel ellentétben a weboldal a mi saját tulajdonunk, akkor és azt teszünk közzé rajta, amikor és amit szeretnénk, kedvünkre alakíthatjuk, saját elképzeléseink szerint formálhatjuk.
#4 Egy weboldalt nem kell megtervezni
A honlapkészítés fontos mérföldköve a tervezés. A tervezés első lépéseként tisztázzuk azt, hogy mi lesz a weblap elsődleges célja (pl. termékek/szolgáltatások értékesítése, árajánlatkérések generálása, aktuális információk megosztása stb.). E mellett az is pontosan meghatározásra kerül, hogy kihez szól a weboldal, ki a vállalkozás/szakember célcsoportja. Ez azért lényeges, mert a weboldal minden egyes elemével azt a célt kell szolgálja, hogy a felhasználók magukra és a problémájukra ismerjenek, valamint azt érezzék, hogy pontosan őt szólítja meg az oldal, a problémájára itt találhat megoldást.
Ha ezek tisztázásra kerültek, akkor már remekül körvonalazódik, hogy milyen típusú oldal lesz a megfelelő (pl. egyoldalas, többoldalas stb.), milyen lesz a struktúrája, a főoldal felépítése, az aloldalak kialakítása, az oldalak milyen szekciókból, blokkokból épüljenek fel. Hogyan alakuljon, formálódjon a dizájn, milyen tartalmakra, információkra van szükség, milyen funkciókat, egyedi elemeket kell beépíteni, hogy azok is a konverziós célokat (pl. kapcsolatfelvétel, letöltés, megrendelés, bejelentkezés, online fizetési lehetőség, hírlevél-feliratkozás stb.) segítsék elő. A tervezés első fázisában tehát szinte már a kész weboldalt kell látnunk kell magunk előtt, hogy az elképzelt kész alkotást a megvalósítás során vissza tudjuk bontani apró elemeire, és ezekből a részekből építsük fel a kész egészt.
#5 Egy weboldal nem lehet egyedi
Tény, hogy több millió weblappal találkozhatunk, azonban ezek nagy része egyedi, arculatra szabott, sajátos elemekből és „alapanyagokból” épülnek fel, más-más elrendezésekkel, kialakításokkal. Természetesen oldal és oldal között is merülhetnek fel hasonlóságok, például nagyon hasonló a színviláguk, de a két oldal eltér a felépítésükben, a tartalmak elrendezésében, a szöveges tartalmakhoz használt betűtípusokban, valamint a vizuális elemekben, vagyis a fotókban, illusztrációkban. Az adott honlap éppen ezek miatt az „apró” elemek miatt válik teljesen egyedivé és könnyen felismerhetővé, megkülönböztethetővé a célközönség számára.
#6 Az aloldalak dizájnja nem lényeges, hiszen úgyis a főoldal megjelenése fogja meg a látogatókat
Az esetek többségében (ha csak például egy hirdetés által nem más oldalra irányítjuk őket) a főoldal fogadja a látogatókat a honlapon, ennek az oldalnak a dizájnja (ha az figyelmet megragadó, célközönségre szabott) fogja meg őket elsőként. Továbbá ez az az oldal, ahol minden tartalomból találnak egy kis ízelítőt a látogatók, majd a főoldalt alkotó blokkokból az aloldalak felé navigálhatnak tovább. Az viszont nem elegendő, ha egy weboldalnak csak a főoldala van tisztességesen kidolgozva, az aloldalak pedig csak „össze vannak tákolva” – egy weblap minden oldalát, tartalmát megfelelően kell elkészíteni.
Ha a főoldal bizonyos tartalma, például a szolgáltatásokat bemutató blokk megtetszik a felhasználónak/éppen ilyen szolgáltatásokra van szüksége, minden bizonnyal (főleg ha ehhez kap is eszközt a “kezébe”, azaz egy konverzióra ösztönző CTA gombot) továbbnavigál a szolgáltatásokat bővebben bemutató aloldal felé. Ha viszont egy alig kidolgozott aloldal fogadja, aminek köze sincs a főoldalon látottakhoz, akkor minden bizonnyal továbbáll, és felkeres egy másik céget, hiszen azt is gondolhatja, hogy ez a weblap még nem készült el teljes egészében, vagy éppen az is felmerülhet benne, hogy ha ez a szakember a saját honlapjára sem fordít elegendő időt és munkát, akkor a megrendelőére sem fog. Ugyan ki ne ismerné a mondást, amely szerint a suszter cipője mindig lyukas? Valóban, jellemző, hogy a saját weboldalra, annak fejlesztésére, kidolgozására jut mindig a legkevesebb idő. Időt kell szánni rá, hiszen az a szakember virtuális kirakata. Ezért nagyon ügyelni kell arra, hogy a saját portánkon minden a legnagyobb rendben legyen, hiszen ide érkeznek a leendő megrendelők, és ez alapján döntenek mellettünk vagy lapoznak tovább.
#7 A weboldalon nem szükséges az arculati színeket alkalmazni
Ahhoz, hogy a márkánk mindenki számára azonnal felismerhető, beazonosítható legyen, kulcsfontosságú, hogy mind a honlapon, mind a különféle arculati anyagokon, például névjegykártyán, szórólapon, plakátokon, hirdetési kreatívokon, letölthető anyagokon egyaránt az arculati színek vonuljanak végig. Nem szép és a célközönségünk számára is zavaró lehet, ha a logónkban például zöldes-kékes árnyalatokat látnak, a weblapunkon pedig teljesen más árnyalatok (pl. piros és narancssárga) köszönnek vissza. Egyből felmerülhet bennük a kérdés, hogy vajon jó webhelyen járnak-e, hiszen nem ehhez a színvilághoz „szoktak”. Természetesen az arculati színek sötétebb/világosabb árnyalatai visszaköszönhetnek a különféle platformokon, de lényeges, hogy ne össze-vissza, csapongva alkalmazzuk az arculati színeket.
#8 Nem szükséges saját fotókat készíttetni a honlaphoz
A képek, fotók, valamint a különféle grafikák, illusztrációk, mintázatok, designelemek a designerek munkájának meghatározó elemei. Olyan összetevők ezek, melyeken akár egy munka sikeressége is múlhat. „Egy kép többet mond ezer szónál” – ahogyan a mondás is tartja.
Sokan úgy gondolják, hogy az is megfelelő megoldás lehet, ha a weboldalon stockfotók szerepelnek. Ez viszont azért sem a legjobb választás, mivel nem a valóságot tükrözi, kissé személytelen, ezért a felhasználók számára nem tűnik hitelesnek, megbízhatónak az adott cég/vállalkozás/szakember. Ha stockfotókkal tűzdeljük meg a weblapot, akkor egyediek sem leszünk. Tény, hogy ma már a különféle fotóletöltő oldalakon több millió fotó közül válogathatunk (akár ingyen), kicsi az esélye annak, hogy a konkurenciánk is éppen azt a fotót használná fel, amit mi, azonban nem érdemes kockáztatni.
Éppen ezért, ha van rá lehetőségünk, profi fotóssal készíttessünk jó minőségű fotókat (legyen szó profilfotóról, termékfotóról, szolgáltatást bemutató fotóról), amelyeket elhelyezhetünk a honlapon.
Kezdetben, a honlap alakítása, készítése során még bátran dolgozzunk stockfotókkal, viszont az éles weboldalon célszerű valódi fotókra cserélni a “műfotókat”.
#9 A tömérdek mennyiségű szöveges tartalom előnyös a honlapon
Sokan úgy tartják, hogy az a jó megoldás, ha egy kisebb regénnyel felérő szöveges tartalmat helyeznek el a weblapon. Nyilván amit ki kell fejteni, azt ki kell fejteni, és a keresőoptimalizálási szempontoknak is eleget kell tenni. A webhely látogatói nem kedvelik a hosszú, terjengős szövegeket, inkább a röviden, tömören megfogalmazott, könnyen érthető, gyorsan átolvasható tartalmakat részesítik előnyben (és itt most nem a szakdolgozathoz, doktori értekezéshez kapcsolódó anyaggyűjtésről beszélünk). A legtöbb vállalkozás weboldalán tömören és közérthetően átadhatók a legfontosabb információk a leendő ügyfelek számára. A látogatók mindig csak gyorsan átfutják az információkat, ezért fontos, hogy a legfőbb információk megfelelően kiemelésre kerüljenek, a szöveges tartalmak tagoltak, ezáltal könnyen áttekinthetők legyenek. A címsorok, CTA gombok, azok feliratai remekül bemutatják a felhasználók számára, hogy miről szól az adott blokk, továbbá ezek az elemek nagyszerűen vezetik a látogatók tekintetét a szöveges tartalmak között.
#10 A weblap esetében a vizuális élmény fontosabb, mint a tartalmak, a funkciók megfelelő működése
Az ütős webdesign megragadja, fenntartja és vezeti a látogatók figyelmét, képes a látogatók érzéseire, érzelmeire hatni, felhasználói döntéseket befolyásolni. Ezzel a webdesign tulajdonképpen a weboldal céljának megvalósulását idézi elő, hiszen a „wow” élményben részesült látogatót végigvezeti egy designelemekkel végigtűzdelt „virtuális úton”, melynek végén megtörténik az adott konverzió. A design, a grafikai elemek stb. támogatják a honlap működését és célját, hozzájárulnak a felhasználói konverziók (pl. termékek vásárlása, szolgáltatások igénybevétele, kapcsolatfelvétel stb.) megvalósulásához. Többek között ilyenek például a figyelmet megragadó akciógombok, az érzelmeket kiváltó egységes, hangulatos design, valamint a döntéseket befolyásoló vizuális-esztétikai élmények. Tehát a összességében az ütős, egyedi design elengedhetetlen, ellenben nagyon lényeges, hogy maga a design ne nyomja el a webhely lényegét, ne terelje el a látogató figyelmét. A design soha nem mehet a weboldal, annak funkcióinak rovására.