A következő tanfolyam indul

2019. november 14.

Tedd meg ezeket az óvintézkedéseket és nem esik bántódásod!

Elnézést a meghökkentő címért! Te hogyan bánsz a tárhelyek és a weboldalak, valamint az egyéb online platformok belépő adataival? Gondosan feljegyzed őket? Akinek kell, annak adod át őket? Ügyelsz az előfizetések megújítására? Bejegyzésünkben a lehetséges esetek és a megtehető óvintézkedések kerülnek porondra.

 

Akarva-akaratlanul mi is sok durva sztorit hallunk – akár hallgatóinktól, akár hallgatóinktól a saját megrendelőik ügyes-bajos dolgaival kapcsolatban. Csak néhány példa: lelépett a weboldal eredeti készítője, azt sem tudni, hogy milyen szolgáltatónál van a weboldal; nem került befizetésre a tárhely éves díja, a honlap törlésre került; a közös weboldal belépő adatai az exnél maradtak; hozzáférések követelése válófélben lévő házastársak/biznisztársak között… és még sorolhatnánk. 🙂

 

Hallgatóink számára sem győzzük elégszer hangsúlyozni és ismételni a webdesign tanfolyam során, hogy az adatok és egyéb fontos információk precíz, pontos feljegyzése, több, biztonságos, online és offline helyre való felírása elengedhetetlen – legyen szó a tárhelyek, a weboldalak és az egyéb online platformok (pl. Google felületek, közösségi oldalak, levelezési rendszerek, stb) belépő adatairól.  Ha a hallgatóink is aktívan tanulnak vagy már ügyfeleiknek dolgoznak, akkor ezekre bizony napi szinten szükségük van, mindig kéznél kell lenniük. Hallgatóink is megfogadják tanácsunkat, és a WebdesignSuliban rögtön egy füzettel és egy jegyzettel a számítógépen/felhőben indítanak, melybe minden fontos adat, információ bejegyzésre kerül. Aki nem így tesz, az általában gyorsan kiderül. 🙂 Igenis időt és energiát kell szentelni arra, hogy a szükséges adatok össze legyenek gyűjtve és biztonságos helyeken legyenek tárolva – akár évek múlva is szükségünk lehet rájuk.

 

 

 

Néhány konkrét példán keresztül szeretnénk rávilágítani arra, hogy milyen esetekre kell felkészülnünk, ezek fényében milyen óvintézkedéseket érdemes megtennünk, hogy elkerülhessük a bevezetőben is említett (nagyon) kellemetlen szituációkat.

 

#

Saját tárhelyed és domain neved (akár esetleg a hallgatónk vagy/voltál és tőlünk kaptad ezeket, akár Te rendelted meg saját magadnak) éves előfizetéseit, azok megújításának, meghosszabbításának idejét jegyezd be a naptáradba! Még ha nincs is kéznél jövő évi naptár, egy online naptárba ezek felvehetők, és minden évben, aktuálisan jelez a naptár, így még időben tudod rendezni az előfizetések meghosszabbításának díját. A mi tárhely-domain kezelő rendszerünk is automatikusan küld értesítőt a hallgatóinknak, de a legtöbb tárhelyszolgáltatónál is automatikus rendszer értesíti az előfizetőket, ha lejár a tárhelyük/domain nevük aktuális előfizetése, itt az ideje a megújításának. Még ha automatikus rendszerekről is van szó, azok mögött is hús-vér emberek „ülnek”, bármilyen hiba, technikai malőr közbeszólhat, és ha elmarad az értesítés és Te is elfelejtkezel az előfizetés meghosszabbításáról, akkor bizony törlésre kerül mind a tárhelyed, mind a domain neved, azaz lőttek a weboldaladnak. Az előfizetésekkel kapcsolatban tehát légy figyelmes és mindig időben rendezd a díjakat!

 

#

Akár pároddal, akár üzlettársaddal van közös weboldalad, az adatok is legyenek közösek. Így nem fordulhat elő az az eset, hogy ha esetleg elválásra kerülne sor, akkor ne férj hozzá a honlaphoz, a tárhelyhez, mert nem tudod azok belépő adatait. Rosszabb esetben a másik fél – bosszút forralva – akár törölheti is a honlapot. Erre leginkább úgy tudsz felkészülni, ha előzetesen készítesz/kérsz biztonsági mentést az oldalról (erre egyébként is szükség van!), valamint megváltoztatod a belépő adatokat minden platformon. Ez már tényleg nagyon szélsőséges eset, de erről is kell hallani, írni.

Ha Te vagy a weboldalkészítő egy ilyen közös bizniszben és elválásra kerülne sor, akkor ne lepődj meg, ha egyik-másik fél az adatok hiánya miatt Téged talál meg – a hozzáféréseket követelve. Ha már a kezdet kezdetén minden adatot minden félnek átadsz, akkor rajtad már senki nem követelheti őket. A többit intézzék el egymás között, ez már nem a Te hatás- és felelősségi köröd. 🙂

 

 

#

Ha vállalkozóként ügyfeleknek készítesz weboldalakat, akkor az ügyfeleknek is rögtön add át a szükséges adatokat. Lehet, hogy (szakértelem híján) konkrétan nem lesz rájuk szükségük, mert nem akarnak az oldalra/tárhelyre belépni, de ha esetleg a későbbiekben már nem dolgozol nekik, és már más kezeli az online platformjaikat, akkor már nem kell Téged „zaklatniuk” az adatok elkérésével.

És mindez abban az esetben is igaz, ha Neked készítenek weboldalt. Nálad is legyen meg minden belépő adat, hiszen ha például lelép a honlapod készítője és mást bíznál meg a weboldalad kezelésével, akkor neki nagy szüksége lesz ezekre az adatokra. És azzal sem árt tisztában lenned, hogy melyik szolgáltatónál van a tárhely/domain név, ha gond van, tudd, hogy kihez kell fordulni. Az előfizetések aktuális meghosszabbítására is legyen gondod!

 

#

Sajnos sok olyan esettel találkozunk mi is (hallgatóink beszámolói által is), hogy egy korábban más „szakember” (akinek már talán a neve, az elérhetősége sem ismert, vagy ő maga sem tudja már az adatokat) által készített weboldal szorulna frissítésre, felújításra és a megrendelő egy új szakemberre (pl. szabadúszó vállalkozóként tevékenykedő webdesignerre, tehát például Rád) bízza ezt a feladatot. Igen ám, de már nem érhető el a korábbi szakember és/vagy ő maga sem tudja, hogy hova jegyezte fel az adatokat, a megrendelőnek pedig fogalma sincs arról, hogy milyen szolgáltatónál van a tárhelye, a domain neve, a honlap belépő adatait eszik-e vagy isszák. Ilyenkor szegény új szakemberünk, azaz Te azzal kezdheted a munkádat, hogy megpróbálod kideríteni, összevadászni a szükséges adatokat. Ez jelentős plusz terhet ró Rád, valószínűleg a weboldal felújításának is rosszabb szájízzel fogsz tudni nekiállni, hiszen ez tényleg nem a Te feladatköröd lenne. A honlap a megrendelő saját tulajdona, alapvetően ő felel érte, nekik kell „mindent” átadnia, szolgáltatnia Neked, hogy Te tudd végezni a rád bízott munkát.

 

 

A weboldal egy pénztermelő „gépezet” – akár saját (webdesigner) bizniszed weboldaláról, akár ügyfeled weboldaláról van szó. Te is és az ügyfél is biztosan sok munkát tett bele, az esetleges anyagi háttérről (pl. sablonok, egyedi rendszerek, hirdetések költsége) nem is beszélve. Az adatok körüli esetleges galibák óriási károkat tudnak okozni, azonban az előzőekben bemutatott óvintézkedések betartásával mindezek el/kikerülhetők!

 

Tőle is tartunk, ugye? 

 

 

 

Hozzászólások