Az időjárás és most már a naptár is nyarat mutat! : ) Sokunk számára nyáron sem áll meg a munka, sőt, lehet, hogy több időnk/kedvünk és inspirációnk is akad a kreatív alkotásokhoz – akár a vízparton. Bejegyzésünkben nyárias alkotásokhoz hozunk alapanyagokat, ötleteket.
Mielőtt belevágnánk, érdemes közelebbről is megismerkedni a nyárral mint évszaktípussal, hiszen így pontosan tudni fogjuk, hogy milyen alapanyagokkal kell dolgozni, ha igazán nyárias alkotásokat szeretnénk készíteni, illetve ennek megfelelően tudjuk alkotásainkat (legyen az arculat, weboldal, reklámplakát, magazin) célközönségünkre szabni.
De miről is van szó?
Johannes Itten (1888-1967) svájci festő és művészetpedagógus, a Bauhaus korai korszakának meghatározó személyisége alkotta meg az évszaktípusokat. Megfigyelte, hogy növendékei olyan színcsoportokhoz vonzódtak, mely a saját megjelenésük összhatásával is megegyezett. Itten 4 színcsoportot határozott meg, a négy évszak és azok jellemzői alapján.
Könyvének címe: A színek művészete, Göncöl Kiadó, 2002
Az 1980-as években ezt tovább bővítették, és az évszakok közös tulajdonságait is figyelembe véve a 4 fő csoportot 3 alcsoportra osztották, így ma már ez a 12 alcsoportot magában foglaló évszaktípus/színpaletta/évszakpaletta az ismert, és sok területen (pl. arculattervezés, stílustanácsadás) a gyakorlatban is használt.
Honnan tudhatjuk meg, hogy mi vagy egy másik személy, a márkánk vagy éppen személyes brandünk, továbbá a cégünk, valamint a célközönségünk melyik évszaktípusba tartozik?
Nem a születési hónapunk vagy éppen az a döntő, hogy melyik a kedvenc évszakunk. Természetesen lehetnek összefüggések, de ha meg szeretnénk állapítani, hogy ki/mi melyik csoportba tartozik, akkor a külső és belső tulajdonságok, jellemzők, a domináns típus megismerése, a tipizálás során tudhatjuk meg, hogy milyen az évszaktípusa – legyen szó személyről, márkáról, cégről, célcsoportról, termékről. Tehát a tulajdonságok alapján tudjuk ezeket beazonosítani és adott évszaktípusba sorolni, és ebben az évszaktípusban gondolkodni, ennek megfelelően „dolgozni” velük, rajtuk. : )
És akkor most nézzük meg, hogy milyen alapanyagokat kell begyűjtenünk ahhoz, hogy nyárias alkotásokat nyár típusba tartozó célközönségnek készítsünk, mitől lesznek igazán nyárias hangulatúak design alkotásaink?
a nyárhoz alapvetően a világos, lágy színek, pasztellszínek kapcsolódnak, hiszen nyáron nagy a forróság, a szárazság, a nap elvakít, a színek is „szomjaznak, elfáradnak, kiégnek”
a meleg ellenére nyáron a hideg színek is előkerülnek, melyek világosak, ködösek, árnyaltak – gondoljunk csak a vízre, a szomjoltó hűsítőkre
és természetesen az élénkebb, erősebb színek is fel-feltűnnek – visszaköszönnek a nyár jellegzetes elemeinek domináns színei
és persze a tipikus fagyiszínek sem maradhatnak el : )
betűtípusok tekintetében egyértelműen a könnyed, laza, csajos, trendi kézírásos/kalligrafikus fontok kerülnek előtérbe
a nyári alkotások általában illusztratív és vízfesték stílusban készül elemekből épülnek fel
a nyári mintázatokban, textúrákban a részletgazdag mintázatok, a szabálytalanabb geometriai formák és a mozaikok hódítanak teret
a mintázatokban, textúrákban természetesen előkerülnek a nyár jellegzetes gyümölcsei és jellegzetes elemei is : )
a vintage és shabby chic stílus is előkerül a nyári alkotásokban – például rózsák (mint nyári virág) formájában
manapság igen trendiek a trópusi levelekből, növényekből álló grafikák, nyárias alkotásokban van a helyük
a fotókon jellemzően (a forró nyárnak megfelelően) a kiégett, fakó, homályos, szépiás effektek tűnnek fel
gyakoriak a rózsaszínes színvilágú hatások alkalmazása is
és a fotókon nyárias verziókban megjelenhet a manapság igen trendi duotone hatás is
magát az arculatot is megtervezhetjük nyártípusnak megfelelően
a weboldal dizájnja is lehet nyárias
egy termék csomagolása is lehet nyárias stílusú, hangulatú, színvilágú, mintázatú
Alkossunk nyáriasan! : )
Illusztrációk forrása: Pinterest