9 +1 zavaró dolog egy weboldalon – Téged is dühítenének?

Interneten szörfölve, weboldalakon böngészve bosszantó dolgokba futhatunk. Még „mezei” felhasználóként is dühítőek, idegesítőek lehetnek ezek a kis „apróságok”, szakmai szempontból pedig komoly hibáknak könyveljük el őket. Nézzük is őket!

            

Ha már jártasabb vagy a weboldalak, illetve a weboldalkészítés világában, akkor valószínűleg számodra sem könnyű objektíven végigböngészni egy weboldalt, sokkal kritikusabb szemmel tekintesz rá. : ) De tényleg nem kell szakértőnek lennünk a témában, egyszerű felhasználóként is tapasztalhatunk olyan hibákat, „vétségeket” a weboldalon, melyek idegesítőek, megnehezítik a dolgunkat – akár olyannyira is, hogy elmegy a kedvünk az oldal további böngészésétől, a vállalkozás számára fontos konverziók (pl. rendelés leadása, hírlevél-feliratkozás, letöltés) végrehajtásától.

          

Konkrét, vizuális példákat nem szeretnénk bemutatni, inkább szöveges formában szeretnénk ezekre a zavaró, bosszantó dolgokra rámutatni.

         

# Pixeles logó, rossz minőségű fotók

A weboldalra érkezve a bal felső sarokban, illetve a fejrész közepén szerepel a legfontosabb azonosító, a vállalkozás/márka logója, emblémája. Ez rögtön segít nekünk beazonosítani az adott céget, rögtön tudjuk, hogy kinek-minek a weboldalán járunk. Nos, ha ez a logó pixeles, rossz minőségű, akkor az rögtön illúzióromboló is… nemde? : ) Ha már a logóra nem adnak…

És bizony ugyanez igaz a weboldalon elhelyezett fotókra is. „Egy kép többet mond ezer szónál” – ez weboldalon hatványozottan igaz, szinte nincs olyan vállalkozás, melynél ne lehetne szemrevaló fotókat felhasználni.

         

       

# Kattintható fotók – rossz tálalás

Egerünkkel érzékeljük, hogy lekattintható a fotó, így bátran le is kattintjuk. A kattintás hatására maga a képfájl nyílik meg. Jobb esetben új ablakban és nagyobb méretben nyílik meg a fotó, hiszen éppen az lenne a kattinthatóság célja, hogy önállóan, nagyobb méretben jobban is szemügyre tudjuk venni az adott fotót. Persze aztán már nem tudjuk, hogy megtekintés után hogyan kerülünk vissza a weboldalra, hogyan fog eltűnni a szemünk elől a fotó, stb. Mennyivel profibb, kulturáltabb és felhasználóbarátabb megoldás lenne, ha a lekattintható fotók képnézegető galériában vagy éppen lightbox-ban nyílnának meg?!

           

          

# Miniatűr fotók nulla megtekinthetőség

Kisméretű, szinte miniatűr fotók vannak elhelyezve az oldalon, például egy szöveges tartalom részeként, illusztrációként, hangulatfotókként. Nagyon szívesen szemügyre vennénk jobban, nagyobb méretben is a fotókat, hiszen a fotókat látni kell! Szinte ösztönösen kattintanánk ezekre a fotókra, mert adja magát, hogy bizony ezeket nagyobb méretben kellene megtekinteni, de sajnos a fotók nem kattinthatók. Mennyivel jobb lenne, ha rögtön nagyméretű, jól látható fotókat helyeznének a szöveges tartalomba?! A szöveges tartalmon, az oldal kinézetén is sokat dobnának, az olvasáshoz is meghoznák a kedvet. És ugye – „egy kép többet mond ezer szónál”.

      

          

# El-eltűnő feliratok

Nagyméretű, látványos fotókra (például slideshow slidefotóira) felirat(ok) kerül(nek), de sajnos ezek a feliratok beleolvadnak a fotós háttérbe, vagy éppen teljesen kisülnek, egyszóval nehezen láthatók, olvashatók. Ez bizony nagyon zavaró tud lenni… egyrészt vizuálisan is bántja a szemünket, másrészt idegesítő, hogy nem tudjuk megfelelően elolvasni.

             

        

          

# Nem elég beszédes akciógombok

Jó, jó, hogy vannak akciógombok, melyek még megjelenésükben is ösztönöznének kattintásra (ez az egyik lényegük! : )), de a feliratuk annyira lehangoló, hogy el is megy a kedvünk a kattintástól. “Tovább… tovább… tovább… kapcsolat, Facebook”. Oké, értjük, sejtjük, hogy nagy valószínűséggel hova navigálnak minket, de egy profi akciógomb nemcsak megjelenésével, hanem feliratával is kattintásra ösztönöz.

          

          

# Akciógombok helyett

Még rosszabb a helyzet, ha nincsenek is akciógombok az oldalon, melyek tényleg abban segítenék a felhasználót, hogy egy kattintással eljusson A-ból B-be, végrehajtsa az adott cselekvést. Gombok, egyértelmű hivatkozások helyett ilyen remek instrukciókat kapunk: “kattints ide meg ide…, ha ezt és ezt szeretnéd, akkor kattints ide meg ide, megrendeléshez kattints a fotóra, tekints oda, kattints ide…” : ) Köszönjük, de ennél van jobb, hatékonyabb megoldás is.

         

           

# Így aztán nem jutunk el oda, ahova kell!

Olyan megoldással is gyakran találkozni, hogy például a cégnek van 3 szolgáltatása, ezeket címsorok, illetve fotók/grafikák segítségével prezentálnak is például a weboldal főoldalán. A címsorok, illetve a fotók/grafikák kattinthatók, a weboldal készítője úgy gondolja, hogy a látogató így majd eljut az adott szolgáltatást bővebben is bemutató aloldalra. Nos, ha nagyon „mozgolódunk” az egerünkkel, akkor észrevehetjük, hogy ezek kattinthatók, de ha nem, akkor nem is jövünk rá, hogy ezek kattinthatók. És ha kattinthatók, akkor felmerül a kérdés, hogy kattintásra vajon hova jutunk… (?) Tableten, mobilon pedig végképp nem kell az egerünkkel „mozgolódnunk”, fel sem fog tűnni, hogy a címsorok, illetve a fotók/grafikák kattinthatók, tehát el sem jutunk – konverzió szempontjából is nagyon fontos! – az adott szolgáltatásokat bővebben is bemutató, további fontos információkat tartalmazó aloldalara. Mennyivel egyértelműbb lenne, ha CTA gombokkal lenne mindez kivitelezve?!

       

   

# Hova és hogyan tovább?

Az sem felhasználóbarát megoldás, hogy egy adott oldalon megadják a szükséges tájékoztatást (pl. árajánlatkéréshez személyes egyeztetésre van szükség), de ahhoz már nem adja meg a lehetőséget, hogy akkor egy kattintással el is navigáljunk például egy kapcsolati űrlaphoz vagy egy időpontfoglaló űrlaphoz. Mégis merre induljunk tovább innen?!

           

      

       

# A kapcsolatbalépés nehézségei

Sokan nem szeretünk e-mail címeket másolgatni, gépelgetni, e-mail fiókot megnyitni, stb. Mennyivel egyszerűbb lenne, ha a weboldalon az elérhetőségeken felül lenne egy kapcsolati űrlap is, és néhány mező kitöltése után már küldhetnénk is az üzenetünket (?)

És a másik végletre is ki kell térni: van ugyan kapcsolati űrlap a weboldalon, de a mezői olyan hatalmasak (szélesek, nagyok), hogy elrettenünk tőlük – “ilyen sokat kell gépelnem?!”-hatása lehet ennek a látványnak.

        

            

+1

# GDPR – 2018. május 25.

cookie-ek elfogadása, nem elfogadása, kipipálása, hogy mihez járulunk hozzá a böngészés során…. még egy egyszerű üzenetküldéshez is el kell olvasnunk és el kell fogadnunk a többoldalas adatvédelmi nyilatkozatot, nem tudunk anélkül leadni rendelést/jelentkezést, hogy el ne fogadnánk az adatvédelmi nyilatkozaton felül a hírlevélre történő feliratkozást is… stb. : )

       

Neked is feláll a szőr a hátadon ezektől az “apróságoktól”? : )

       

        


          
További hasznos bejegyzések a témában – ha átérzed a látogatók helyzetét, és nem szeretnéd őket bosszantani a weboldaladon : )

Te se törd weboldalad látogatójának fejét!

Mit tudhatunk meg a hőtérképes tesztekből, és mindezt hogyan hasznosíthatjuk?

Hogyan tervezzük meg a képernyőt?

Így (ne) riaszd el a látogatókat, avagy hogyan legyen hiteles a weboldalad?

Így (ne) csökkentsd a konverziók számát a weboldalon!

Banális hibák a weboldalon – mellőzzük őket!

         

         


        

Hozzászólás írása

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.