Biztosan Neked is ismerős Izsó, a Webdesignsuli kabalája, vagy éppen Duracell nyuszi, és az is lehet, hogy már Veled is szembejöttek már a 2020-as tokiói olimpia szuperképességekkel megáldott kabalafigurái. Nézzük, hogy milyen szerepet töltenek be a kabalák a brandek életében!
Ha kabalákról van szó, akkor is a brand fogalmából kell kiindulnunk, hiszen a cuki karakterek is márkaépítő elemként funkcionálnak.
Mindjárt az elején érdemes is tisztázni: a márka nem egyenlő a céggel, a logóval, a termékkel vagy a szlogennel. A márka egy turmix, mely sokféle alapanyagból áll, és ha jók az összetevők, akkor a turmix is finom, vagyis a márka szerethető. : ) A brand, a márka elsősorban a fogyasztók fejében létezik. A márka akkor erős, ha a célcsoport is pozitív érzéseket, gondolatokat társít hozzá, és ezek megegyeznek a márka által közvetített jelentésekkel, üzenetekkel, ígéretekkel. Gondolj csak a Nike pipára vagy a Coca Cola-ra – a fogyasztó nem terméket vásárol, hanem életérzést. A vásárló megjutalmazza és megerősíti magát az értékesebbnek és minőségibbnek gondolt, magasabb márkaértékű termékkel, átadja magát annak az elképzelt világnak, azoknak az érzéseknek, hangulatoknak, melyeket a márka közvetít.
A márka, a branding egy, de annál fontosabb szeletét alkotja maga a design, a látvány, a vizuális megjelenés, az arculat. Az arculat legfőbb összetevője a logó, az egyik legfontosabb vizuális lábnyom. Beazonosít, közvetít, hatást gyakorol, vagyis felismerteti és pozicionálja a brandedet/cégedet/személyes márkádat a célközönséged előtt, hitelesen tükrözi mindazt a mögöttes tartalmat (értékek, érzések, hangulat, attitűd), melyet prezentálni szeretnél a külvilág felé. A jól megtervezett logó fontos szerepet játszik még az érzelmekre, a tudatalattira való hatás gyakorlásában, a figyelemfelkeltésben és az első benyomás kialakításában is.
És akkor mi a helyzet a kabalával?
Először is pörgess csak végig a fejedben néhány kabalafigurát – várj, néhány példával segítünk!
Itt van rögtön a mi Izsónk : )
Saját kézzel, Izsó napján készült, így kapta az Izsó nevet.
Bájos, helyes, szerethető, cuki karakter, okos, ügyes, gondos, segítőkész.
Szép számmal találunk kabalafigurával felvértezett márkákat hazánkban is, mint például:
További példaként jöhetnek az olimpiák kabalái, mint például a 2016-os olimpia és paralimpia kabalái
és végül egy igazán remek példa : )
(és néhány „halott” kabala említés szintjén, mint például a 2017-es vizes vb pulija, a MÁV kabalája…)
Mindegyikhez tud társítani egy márkanevet és adott esetben még egy logót is, ugye? : )
Tehát a kabala alapvetően egy meglévő arculat eleme – akár az arculattal együtt, akár azt követően, később született.
Például a 2018-as FIFA-nak is volt hivatalos arculata, logója, de kabalafigurája is. : )
Vagy egy másik jó példa: a WebdesignSuli logójában maga Izsó, a kabalafigura köszön vissza, de ez a kabalafigura önállóan is helyt tud állni, kabalaként önállóan is képes szerepeket (pl. márkaazonosító elem, hirdetésekben, posztokban való szereplés, stb.) betölteni.
Lássuk, hogy milyen szerepet tölt be a kabala a márka életében!
- a logóhoz hasonlóan segít beazonosítani, felismertetni az adott brandet
- külső/belső tulajdonságai által is kifejezi a márka mögöttes tartalmát, jelképezi az adott témát – ha már a sportnál tartunk, akkor két remek példa:
2017-es kézilabda VB kabalafigurái
Rok, a medve, az erőt szimbolizálja, míg Koolette, a nyest, a fürgeség és a dinamizmus jelképe. Nevüket a sportág egyik népszerű dobásformájáról kapták: a roucoulette azt a mozdulatot takarja, amikor a játékos úgy szerez gólt, hogy egy erős csuklómozdulattal a labdát a földre pattintva tekeri el a kapus mellett. /Forrás: sportmarketing.hu/
Vagy éppen a már említett 2018-as foci VB kabalafigurája, amely jelentős fölénnyel került ki győztes kabalaként a lehetséges versenyzők közül.
A győztes farkas a Zabivaka becenévre hallgat, amely arra a személyre utal, aki gólt szerez. Zabivaka a karaktere alapján kedves, szociális, önbizalomtól duzzadó és mindig is arról álmodott, hogy futballsztár legyen. Így nem csoda, hogy a kedvenc időtöltése a labdarúgás. A fair play szellemében játszik, nagyra becsüli a csapattársait és tiszteli az ellenfeleket. Gyors, bátor, ügyes. Mindig mókázik, képes megnevettetni a körülötte lévőket és szeret pózolni a fotókon. Narancssárga sportszemüveget visel, ami különleges célzási képességgel látja el őt a pályán, akció közben. /Forrás: sportmarketing.hu/
- története van (a történetmesélés is fontos marketingeszköz)
- a közönség bevonásával (internetes szavazás) kerül színpadra, válik valóságossá, nevét is a nagy/célközönség adja
- építi a márkát
- személyessé, szerethetővé, népszerűvé teszi a brandet
- általa személyisége lehet a márkának – a kabalafigura kommunikál, hirdet, reklámokban és videókban szerepel, interjút ad, fotózkodni lehet vele, a célközönség plüss/műanyagfiguraként kezébe veheti, stb.
- céges és személyes márkához, kiegészítőként egyaránt kapcsolódhat, de akár önálló „kabalafigura márkát” (pl. több eltérő szolgáltatást is kínálsz, és egyiknek-másiknak lesz kabalája; nagy a cég, és össze kell fogni, ehhez jól jöhet egy kabala; induló vállalkozásnak is előnyös, amely még nem akar/tud személyes, illetve céges márkát építeni; személyes márkákkal „ellepett” területen szeretnél kitűnni, kabalával megteheted) is megtestesíthet
- állandó brandépítő elemként túlél cégnövekedést, nemzetközi piacra terjeszkedést, túléli a márka alapítóját, stb.
Milyen további szerepe van még a kabalának?
- reklámtárgyakon való szerepeltetés, reklám/ajándéktárgyakként való eladás, értékesítés
- célközönség pl. vásárlásra/megrendelésre/eseményeken való részvételre buzdítása, motiválja
- célközönség szórakoztatása (felvonulások, fotózkodások)
Légy tehát kreatív, tervezz egyedi kabalát márkád számára, és tedd vele szerethetővé a márkádat, legyen love-branded! : )