Így ne vállalj be munkát szabadúszó (web)designerként!

Összegyűjtöttünk néhány szempontot, melyeket nem árt figyelembe venni, ha munkát vállalunk – főleg kezdőként eshetünk ezekbe a „csapdákba”, így jó már a kezdet kezdetén résen lenni. : )

           

Akár kisebb, akár nagyobb megbízásról van szó, ezeket a szempontokat kezdőként, de már rutinosabb (web)designerként is fontos szem előtt tartani, ezzel is megőrizve a munkánk iránti szeretetünket, ügyfeleink iránti tiszteletünket, hatékony munkavégzésünket, erőnket, motivációnkat a további projektekhez. : )

           

 

Lássuk akkor, hogy (lehetőleg) hogyan ne vállalj el munkát!

            

# családtagoknak, barátoknak, ismerősöknek

Nos, lehet, hogy kezdetben ők jelentik a potenciális megrendelőket, és tényleg remek lehetőség, hogy már kezdőként is tudunk kiknek dolgozni – akár különösebb tét nélkül –, tapasztalatokat, gyakorlatot szerezni, referenciamunkákat gyűjteni. Kezdőként tényleg ez a legfontosabb! Azonban ha már valóban visszük a saját vállalkozásunkat, akkor a valódi ügyfelek kerüljenek előtérbe. Keressük meg a célközönségünket, tűpontosan célozzuk meg őket hirdetéseinkkel, ajánlatainkkal, munkáinkkal, és már „csak” nekik dolgozzunk. Igen, tudjuk, mindig lesz egy családtag, egy barát, egy ismerős, aki megtalál minket az „ügyes-bajos” dolgaival, akinek lehet, hogy elvállaljuk az adott munkát, de titkon tudjuk, hogy ez szívesség lesz és nem a jól fizető álommeló. Tehát csak csínján a családtagoknak, barátoknak, ismerős ismerősének végzett munkákkal. : )

          

# ingyen

Igen, erre is mondhatjuk, hogy kezdetben még az ingyen meló is jobb, mint tapasztalat és gyakorlat nélkül várni a „sültgalambot”. Ha mellette van más munkalehetőségünk (=bevételi forrásunk), akkor a kezdeti lökés(ek)hez még néhány ingyen munka is belefér (főleg ha az nemesebb célokat is szolgál), de tudjunk nemet is mondani, akkor és amikortól kell.

         

# konkrétabb arculati koncepció nélkül, célközönség nélkül, tervek, célok nélkül

A rutinosabb (web)designerek már nem is vállalnak el úgy munkát (legyen az arculat tervezése, weboldal készítése), ha az ügyfél nem tudja (sejtései sincsenek), hogy kinek szeretne eladni, kiket szeretne megszólítani ajánlataival/szolgáltatásaival/termékeivel, miben más, mint a konkurencia, milyen egyedi jellemzőkkel, értékekkel bír, mit tud adni a célcsoport számára. Neked mint designernek a megrendelőt mindenképpen be kell vonnod az adott munkába. Még ha szíve szerint teljesen szabad kezet adna Neked, akkor is! Te mint tervező nem ismerheted a célcsoportot, erről mindenképpen a megrendelőt kell kifaggatnod, mert csakis a megfelelő célcsoport és annak jellemzőinek ismeretében tudsz sikeres arculatot tervezni, weboldalt készíteni számára.

És kiegészítésként ide sorolnánk azt az esetet is, amikor bár már vannak „alapanyagok”, de azok bizony nem megfelelők az adott munkához. Gondolunk itt a Word-ben készült logóra, a neten 5 dollárért vásárolt tucatlogóra, a pixeles fotókra, az ismeretlen belépő adatokra – csak hogy néhány példát említsünk. : )

         

         

        

# több ember igényét, elképzelését megvalósítva

Ha esetleg több döntéshozó is van az adott projekt kapcsán – tehát nem például egy egyszemélyes vállalkozásnak dolgozunk, tervezünk –, és esetleg a csapat nem pendül egy húron, akkor bizony könnyen meggyűlhet a bajunk, nem lesz egyszerű dolgunk, ha a különféle igényeknek, elképzeléseknek kell eleget tennünk. Rögtön érdemes az elején felmérni a „harci helyzetet”, pontosan tájékozódni arról, hogy kinek és mit kell készítenünk. Ha kiütközik, hogy nincs egységes „brief”, akkor már az elején tudjuk tisztázni az „erőviszonyokat”, és csakis úgy elvállalni az adott munkát, hogy ne 10-15 féle tervnek, igénynek, elképzelésnek kelljen eleget tennünk.

        

# időgazdálkodás nélkül

Akár határidős, akár nem határidős munkán dolgozunk, általánosságban is elmondható és tapasztalható, hogy a tervezés általában több időt vesz igénybe, mint maga a kivitelezés. Ez főként akkor igaz, ha nehezen jön az a bizonyos „isteni szikra”, az a bizonyos „Heuréka”, napok is eltelhetnek, mire a valódi munkára rátérünk. De ha feltöltekeztünk elég inspirációból, ötletből, megvan a kellő lökés, akkor onnantól megy, mint a karikacsapás!

És persze azt se felejtsük el, hogy bár minden tervező saját, egyedi kreatív tervezési és alkotói folyamattal rendelkezik, azonban ezeknek az a közös vonása, hogy a folyamat legkisebb része a tényleges tervezési munka, a legnagyobb része egyéb elfoglaltságokkal telik (interneten szörfözés, közösségi oldalak látogatása, nassolás)  ; )

         

# energiavámpír ügyfeleknek

Erre  az igaz, amit az „ingyen” szempont esetében is írtunk: kezdetben mindenkinek mindent elvállalunk, mert kell a gyakorlat, a tapasztalat. Azonban nem feltétlenül és nem mindenáron kell eladnod a szolgáltatásodat akárkinek. Megteheted, hogy meg­válogatod, kiknek dolgozol, és ha már megteheted, tedd is meg! A rossz ügyfél egy energia­vámpír. A jó ügyfél maga a boldogság, az alkotás öröme és a feltöltődés. Akivel egy hullám­hosszon vagytok, aki becsüli a munkádat és a szakértelmedet. Neki öröm dolgozni, mert ér­tékeli, amit csinálsz, tudomásul veszi, amit mondasz, elfogadja a tanácsaidat.

       

# időt-energiát nem mérlegelve

Talán az előző ponthoz is kapcsolhatnánk: olyan munkát vállalunk, amely sok időt és energiát vesz el, de ez bizony soha nem térül meg, helyette 3 másik jobb projektet is csinálhattunk volna ennyi idő alatt – és persze erre általában utólag jövünk rá. : )

     

         


         

Egyetértesz az előző pontokkal? : )

Hozzászólás írása

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.