Az egyre hosszabb őszi/téli estéket akár olyan hasznos elfoglaltsággal is tölthetjük, mint az olvasás. Őszi könyvajánlónkban „milliomos” témában hoztunk Nektek könyveket.
Azért szeretnénk bemutatni, ajánlani Nektek ezeket a könyveket, mert nagyon jó példákat tárnak elénk azzal kapcsolatban, hogy szinte a nulláról indulva hova el lehet jutni, egy-egy remek ötlettel „meg lehet váltani világot”, akarni-tenni kell, és a siker sem marad el. Hús-vér emberek sztorijait vehetjük górcső alá, inspiráló történeteik Téged is elindíthatnak a megvalósítás útján.
Máté Krisztina: Az első millióm
21. Század Kiadó, Budapest, 2014
Csak az első milliómról ne kérdezz, szokták mondani a gazdag emberek, jelezve, hogy meggazdagodni azért mégiscsak nehezebb, mint gazdagnak maradni.
Máté Kriszta olyan interjúalanyokat szólaltat meg, mint például a Prezi, a Sziget, a WeLoveBudapest.com/ WeLoveBalaton.com, a Bátor Tábor és a WizzAir alapítóit, de Geszti Péter színes sztoriját is megismerhetjük, továbbá például az 5perc Angol, a matyóminták modernizálója, a Folqa babák, a Manna natúrkozmetikumok vagy éppen a Sugar! dizájncukrászda megálmodója is bemutatkozik a könyvben.
Máté Kriszta pontosan az első milliójukra kérdez rá, az első sikerekre, az üzleti élet sikerének titkára. A könyv szereplői nagyjából egy generáció tagjai, akik a saját fejük után mentek, hittek a céljaikban, a módszereikben, és kitartóak voltak. Most sikeresek, gazdagok, és nem szégyellik annak a bizonyos első milliónak a történetét.
Dunder Krisztián: Digitális sikertörténetek I-II.
Dunder.hu Kiadó, Miskolc, 2011 és 2012
A két kötetben magyarországi digitális, saját iparágukban piacvezető, többnyire e-kereskedelmi sikertörténetek alapítói, jelenlegi cégvezetői mesélik el, hogy hogyan építették fel szolgáltatásaikat. Igazi esettanulmányok, inspiráló történetek, melyekben őszintén beszélnek az eddig elért eredményekről, fordulópontokról, nehézségekről, sorsfordító döntésekről, munka-magánélet egyensúlyáról. A könyv olvasása közben bepillantást nyerünk a digitális világ műhelytitkaiba, és mindeközben megismerkedhetünk online fogalmakkal, és azokkal a trükkökkel, eszközökkel, gondolkodásmódokkal is, melyek az első helyre repítették ezeket a sikersztorikat.
Az első kötetben az alábbi digitális sikertörténetekkel ismerkedhetünk meg:
- a „köldökszöszös sztoriról” is ismert online aukciós portállal, a vatera.hu-val,
- a domain nevét már 1997-ben lefoglaló ingatlan.com-mal,
- a ma már freeimages.com néven létező, de magyar gyökerekkel rendelkező fotómegosztó oldallal, az sxc.hu-val,
- a szórakoztatást célul kitűző, statikus oldallal elinduló, „digitális cukrászattal”, a habostorta.hu-val,
- a családi vállalkozásból indult használt autók fellegvárával, a hasznaltauto.hu-val
- Európa egyik vezető banki szoftverszállító cégével, az IND-vel
- a tőzsdei információk lassú terjedése által inspirált, ma már a gazdasági, üzleti világ híreit, szakembereit összegyűjtő Portfolio.hu-val
- állásajánlatokat és álláskeresőket tömörítő legnagyobb hazai internetes álláspiaccal, a Profession.hu-val
- a két barát által az egyetemi évek alatt kigondolt internetes ételrendelési gyűjtőoldallal, a Netpincér.hu-val
A második alábbi digitális sikertörténetekkel ismerkedhetünk meg:
- a kezdetben számítógépekkel bizniszelő, ma már számos műszaki terméket forgalmazó, számos díjat bezsebelő, online és bolti kereskedelmet egyaránt megvalósító Extreme digital
- a napi fogyasztási cikkek értékesítésére szakosodott online szupermarkettel, a G’Roby-val
- a 90-es évek óta mozi, TV, színház, stb műsorokat ajánló oldallal, a port.hu-val
- az online antikvár szolgáltatással induló könyvértékesít oldallal, bookline.hu-val
- a közösségi vásárlást hazánkban elindító Bónusz Brigáddal
- a figyelemfelkeltő reklámjairól és kampányairól is ismert, szállásközvetítő oldallal, a szallas.hu-val
Scott Belsky: A megvalósítás
HVG Kiadó, Budapest, 2011
Scott Belsky a kreatívok vezető szakmai platformjának, a Behance-nek az alapítója. Az íróként és előadóként is tevékenykedő szerző a könyvében az ötletmegvalósítás mibenlétét mutatja be, melynek képlete:
ÖTLETMEGVALÓSÍTÁS = az ötlet + szervezés és végrehajtás + a közösség ereje + vezetői képesség
Szerinte az ötletmegvalósítás képessége ebben az egyenletben szereplő három tényező együtteséből áll össze. Művében ezeket járja alaposan körbe, a Behance-en kívül olyan példákat is említve, mint at Apple, a Disney és a Facebook.
Mi most azokat a tanácsait emeljük ki, amelyek a hétköznapokban, a mindennapi munkánk során is jól jöhetnek:
Használjunk dizájncentrikus rendszereket! Fontos, hogy milyen a színűk, textúrájuk, méretük és stílusuk azoknak az anyagoknak, amelyeket a feladatok elvégzéséhez használunk. Azok, akik a munkában eltöltött évek során kidolgoztak maguknak egy saját produktivitást növelő rendszert, mind azt mondják, hogy annak dizájnja vonzóbbá teszi a feladatokat és azok elvégzését.
A munkaterületünk a kreatív gondolataink és a szorgos munkánk helyszíne egyszerre.
Egy designer számára ez nem is kérdés!
Rögzítsük teendőinket állandóan! Jó gondolatok eszünkbe juthatnak újságolvasás, zuhanyozás, álmodozás vagy lefekvéshez készülődés közben is. Tekintsünk teendőnek mindent, amit az életben meg kell csinálnunk (vagy ki kell osztanunk valaki másnak) –, és rögzítsük ezeket mindig. Ugyanakkor teendőinket könnyen szem elől téveszthetjük, ha túl sokat jegyzetelgetünk. Ne pazaroljuk fölöslegesen az energiánkat, fogjuk vissza jegyzetelő hajlamainkat!
„A lángész 1% ihlet és 99% verejték” – Thomas Edison híres mondása. A megvalósítás – természetesen – túlnyomórészt izzadtságos munkából áll. Az ötletek valóra váltásának oroszlánrészét az egyes projektek elemeinek rendszerezése, idő- és energiabeosztás készítése, valamint a feladatok folyamatos teljesítése teszik ki.
(…) az embereket kell mozgásba hozni ahhoz, hogy az ötletek terjedni kezdjenek. És ugyanez a helyzet minden más kreatív tevékenység esetén is: mindjárt nagyobb esélyünk van a sikerre akkor, ha rögtön megosztjuk az ötleteinket, illetve ha utánanézünk, hogy az adott iparágban mások milyen felfedezéseket tettek.
A visszajelzés segít, hogy tovább finomítsuk, javítsuk a kollégákkal és az ügyfelekkel kialakított kapcsolatainkat, és megtanuljuk, mi az, ami beválik és mi az, ami nem, ez pedig hosszú távon nagyon hasznos. Függetlenül attól, hogy hol tart a karrierünk, fontos, hogy ne csak fogadjuk, hanem keressük is a visszajelzéseket.
A tervezők, fotósok és minden egyéb vizuális alkotómunkával foglalkozó kreatív szakember számára a portfólió az, ami a tisztelet motorjaként szolgál. Minden referencialistánál és szakmai önéletrajznál hatékonyabb, ha – összegyűjtve eddigi eredményeinket – nem elmondjuk, hanem megmutatjuk, mire vagyunk képesek.
A szeretetnek különös szerepe van a kreatív tevékenységekben. Először is a szeretet az, ami felkelti bennünk az érdeklődést és a szűnni nem akaró vágyat, hogy elmélyedjünk valamiben, és megvalósítsuk. A szeretet az, ami segít átvészelni a nehéz időszakokat a projektmezőn (megvalósítás folyamata). De a szeretet komoly csalódásokhoz is vezethet, amikor szakadékot vág elképzeléseink és az eredményeink közé.
Jason Randal szerint egy mesterség elsajátításának 3 kulcsfontosságú eleme van:
- komoly érdeklődés és vágy a téma iránt
- tanulási szándék és akarat az adott szakterületen
- támogatók bevonására és toborzására való hajlam és készség
A vágy és az érdeklődés erős és tartós elköteleződést generál bennünk. Ha ehhez a megszállottsághoz még tanulási készség és akarat (megértés, memorizálás, stb), sőt mások bevonására való hajlam és készség is párosul, akkor rendkívüli dolgokra lehetünk képesek.
Ahogy már megállapítottuk: elköteleződésünknek, és gyakran a csalódottságunknak is a szeretet az oka. De ha egy ötlet vagy érdeklődés iránti szeretetünk tartósnak bizonyul, az túllendíthet minket az akadályokon. Akkor válunk szakmánk mestereivé, ha igazán szeretjük azt, amit csinálunk, ha jobban szeretjük magát a folyamatot, mint a végeredményt, és mindig megtaláljuk a módját, hogy elköteleződésünk megújuljon, és életben tartsa ezt a szerelmet, dacolva az elképzelés és a valóság közötti egyre növekvő ellentmondással.
Élvezzük, hogy fontos úton járunk, bátorítson a tudat, hogy lehetőségünk és felelősségünk olyan értéket alkotni, amely minket kielégít, mindenki mást pedig gazdagít.
Érdekesség: Használjuk ki a hibákat! Tekintsünk úgy a hibákra, mint egy olyan szemüvegre, amelyen át másként látjuk a dolgokat, legalább azért, hogy nyerjünk egy alternatív perspektívát (amit egyébként néha nagyon nehéz kialakítani). Erre jó példa az öntapadós papíros jegyzettömbök, a post-itek feltalálása, amely egy adag rossz minőségű ragasztónak köszönhető. A ragasztó, amit a 3M laborjában főztek, gyenge és megbízhatatlan volt, de ihletként szolgált az ideiglenes ragasztó ötletéhez, amelynek gyengesége lett a legjobb tulajdonsága.