Miért hasznos, ha blogot vezetsz, avagy van 25+ érvünk a blogírás mellett

Ebben a bejegyzésünkben „kilistázzuk” azokat az előnyöket, okokat, szempontokat, melyek miatt már ma érdemes elindítanod a blogodat, blogbejegyzésekkel szolgálni a “nagyérdemű” számára. 

De mi is az a blog?

A blog is egy online felület, hasonlóan egy weboldalhoz. A blogon alapvetően szöveges tartalmak, bejegyzések/posztok/cikkek találhatók, melyeket blogger(ek)/tartalomkészítő(k) ír(nak). Míg egy weboldal tartalma többnyire állandó, addig egy blog (jobb esetben) folyamatosan frissül.

A blog lehet (“napló-szerűen”) magánjellegű, de egy cégnek/vállalkozásnak is lehet blogja. A blog témája tehát lehet személyes, amikor valaki naplószerűen rendszeresen megosztja a saját véleményét, tapasztalatait, élményeit (pl. “anyu-blog”, “kézműves-blog”, “horgászat-blog”, “útinapló”), akár többféle területen. Vállalati blog esetében általában a szolgáltatásokat/termékeket bemutató, azokhoz szorosan kapcsolódó bejegyzések dominálnak a blogon, de az iparág dolgozóinak is íródhatnak a tartalmak, újdonságokkal, trendekkel kapcsolatban. Léteznek tematikus, adott téma köré szerveződő szakmai blogok, melyen a cikkeket szakértő ír/szakértők írják. Közéleti, politikai blogok is vannak.

A bejegyzések a legtöbb esetben vizuális tartalmakkal is ki vannak egészítve, mint például fotókkal, galériákkal, videókkal (például egy szakmai blog bejegyzései inkább szöveges tartalmakból épülnek fel, míg egy utazással kapcsolatos blog inkább fotókból áll).

Az olvasók a blogcikkekhez írhatnak hozzászólásokat, kommenteket, megjegyzéseket, tehát a blog kétoldalú kommunikációt is lehetővé tesz, „beszélgetések” folyhatnak az olvasókkal. A bejegyzések a közösségi felületeken is megoszthatók, melyek újabb és újabb interakciókat válthatnak ki.

A weboldal része lehet a blog oldal, mely kilistázza a bejegyzéseket, maguk a bejegyzések pedig önálló oldalakon olvashatók el (akár kategorizálva, felcímkézve), de a blog akár egy teljesen önálló felületen is működhet.


Ki olvas manapság blogokat?!

Egy rendszeresen vezetett, naprakész, izgalmas/változatos/szórakoztató/edukáló blog bizony nagy érdeklődésre tarthat számot, és ha esetleg vállalkozásod/márkád blogjáról van szó, akkor azt igazán fellendítheti.

Na de lássuk is, hogy miért érdemes blogolnod?

“lelki/pszichológiai vetület”

# Ha rögtön személyes oldalról közelítjük a blogírást, akkor az önkifejezés egyik legjobb eszköze. Főleg akkor, ha egyébként is szeretsz írni, írásban kifejezni, megmutatni magadat (pl. naplót vezetsz, minden álmod egy saját könyv kiadása…). A blog lehetőséget ad arra, hogy mindent kiírj magadból – természetesen csak azt, amit a külvilággal is meg szeretnél osztani, hiszen a blog alapvetően a publikumnak szól. Azzal, hogy “fent van a neten”, és nincs különösebben korlátozva a megtekinthetősége, bárki számára elérhető, olvasható.

# Ha egyébként befelé húzódó típus vagy, de közben nagyon szeretsz írni, az írás által meg tudsz nyílni (álnéven is írhatsz), akkor egy blog ebben nagyon sokat tud segíteni, személyiséged is fejlődhet.

# Az olvasói visszajelzésekből is sokat meríthetsz, a pozitív „kritikák” segíthetnek az önbizalmad növelésében, a negatív „kritikákból” pedig tanulhatsz, építkezhetsz.

# A blog felelősségvállalásra is tanít, hiszen másoknak írsz, másoknak segítesz, adsz tanácsot, felelős vagy a mondataidért, az írásaidért.

# Egy blog az önbecsülésedet, az önértékelésedet is növeli, a téma szakértőjeként írsz/megosztod személyes történeteidet, és bizony ezeket mások olvassák, szeretik és tisztelik az írásaidat, felnéznek Rád.

hobbi, hobbiból munka, segítő szerep, edukálás, értékteremtés

# Maga a blogolás lehet hobbi, tehát a szabadidős tevékenységed lehet maga a blogírás is. Azonban ha esetleg saját bizniszed van, és annak blogjáról van szó (pl. a vállalkozás/üzlet weboldalán elérhetők blogbejegyzések), akkor a blogvezetés nem feltétlenül hobbi, hanem kötelező tevékenység lesz. De hogy egy vállalkozás számára miért hasznos a blog, azt hamarosan részletesen is kifejtjük. : )

# A blogon alapvetően olyan témáról írsz, mely iránt érdeklődsz/amiben jártas vagy, a blog így általában egy téma köré épül, de a blogbejegyzések témái természetesen lehetnek kapcsolódó témakörök, illetve ezek keveréke. De a legfontosabb, hogy úgy tudsz írni az adott témáról, hogy azt mások is megértsék. A bejegyzéseiddel az esetleg kevésbé ismert témát ismertebbé is teheted, vagy éppen a vele kapcsolatos rengeteg tévhitet, fals információkat oszlathatod el. Sőt, a blogodon problémákra adhatsz megoldást, de ha nem is kifejezetten klasszikus problémamegoldó/segítő szerepet szánsz a blogodnak, írásaiddal akkor is motiválhatsz, inspirálhatsz másokat, erőt adhatsz, szórakoztathatsz, stb, tehát a segítő szerep ilyen téren is meg tud nyilvánulni.

# Ha inkább a “szakmázósabb” blogírásban mozogsz otthonosan, a blogbejegyzéseidben a szakterületeden szerzett tapasztalataidat mutathatod be, problémákra megoldást, kérdésekre választ adhatsz, továbbá edukálhatod (vagy akár szórakoztatva is taníthatod) a célközönségedet.

# Sőt, az is lehet, hogy csak hobbiként tekintesz a blogodra, nem is tartod magad a téma gurujának, de olyan jól írsz, olyan hatékonyan edukálsz, hogy időközben a téma szakértőjévé avanzsálsz.

# A bloggal értéket teremtesz. Egyrészt a mai, online, rohanó világunkban nagy kincs egy rendszeresen vezetett, tanító/segítő/inspiráló blog, másrészt ha írásaiddal másoknak segítesz, akkor értéket adsz számukra.

szakértői státusz és énmárka erősítése

# Ha az adott területen otthonosan mozogsz/a téma specialistája vagy, akkor a blogcikkeiddel a szakértői státuszodat jelentősen tudod erősíteni, a blogoddal a hitelességedet meg tudod támogatni, a célközönség beléd vetett bizalmát fenn tudod tartani. Ki tudna jobban és hitelesebben írni egy adott témáról, mint Te, aki a téma szakértője vagy?

# Ha az olvasók körében népszerűek a cikkeid, vagy éppen más szakik/guruk figyelnek fel rád, a terület egyéb szakértői hivatkoznak rád, akkor bizony tovább ajánlhatnak, illetve vendégszerző is lehetsz más blogokon, akár újságokban, de akár előadások/workshopok megtartására is felkérhetnek. Ezek a „mozzanatok” is mind-mind a szakértői státuszodat erősítik.

# A blogoddal nemcsak a szakértői státuszodat, de az ahhoz kapcsolódó énmárkádat is erősítheted, illetve kezdőként is építheted a márkádat.

# De ahogyan a vállalkozásod esetében is fontos pozicionálás, úgy a blogon is – nem szólhatsz mindenkihez, nem írhatsz mindenkinek. A blogod, az egyedi, célközönségedre célzott blogbejegyzéseid által is pozicionálod magad, kiemeled magad a konkurensek közül.

személyes kompetenciák fejlesztése

# A szövegírással saját íráskészségedet és helyesírásodat tudod fejleszteni (ha szükséges), rutint tudsz szerezni a minőségi tartalomgyártásban (ha szükséges), de az írásnak köszönhetően még a kreativitásod is fejlődik. Mindezeket a készségeket, skilleket az élet más területén is tudod kamatoztatni.

# A blogolás a más emberek előtt való vélemény-nyilvánítás, megnyilvánulás, a saját gondolatok kifejezésének/átadásának fejlesztésében is segít.

# Egy-egy bejegyzés megírásához alapos kutatásra, utánajárásra, információgyűjtésre is szükség lehet, azaz ezt is megtanulhatod, ezekben is szerezhetsz rutint, tapasztalatot, melyet más projektekben is tudsz hasznosítani.

# Szinte bármilyen témában is utazol, sokszor kell külföldi/angol cikkekből, forrásokból tájékozódni, tehát a nyelvtudásod is fejlődik.

# A blogírás segít rendezni a gondolataidat, egy témát logikusan és részletesen, de mindenki számára érthetően kifejteni, továbbá fegyelmezettséget, rendezettséget, rendszerességet, tervezést vár el, a bejegyzésekre megfelelő mennyiségű időt és energiát kell szánni, mindig tájékozottnak, naprakésznek kell lenni, vagyis a blogírás segít ezeknek a területeknek a fejlesztésében is.

kommunikációs csatorna

# A blog például az igen népszerű közösségi platformokhoz képest egy más jellegű kommunikációs csatorna, és egyben másfajta kommunikációt tesz lehetővé a témád iránt érdeklődőkkel/a célközönségeddel. Nem mellesleg míg egy blog a sajátod (akár hírlevélfeliratkozókat is gyűjthetsz rajta keresztül), úgy kommunikálsz rajta, ahogyan szeretnél, addig a közösségi platformok nem a Te tulajdonodban vannak, saját “törvényeik” vannak, bármikor megszűnhetnek, változtathatnak a szabályaikon, letilthatnak, stb.

# A közösségi oldalaidról vagy akár hirdetésekből a blogodra terelhetők az érdeklődők, növelheted a blogod olvasótáborát, melyen keresztül akár értékesíthetsz is számukra (pl. egy általad értékesített termék használatát mutatod be blogbejegyzésben).

# A közösségi oldalaidon hivatkozhatsz a blogbejegyzéseidre, ugyanakkor a közösségi oldalakra is lehet hivatkozni a blog oldalon, blogbejegyzésekben. Ha megjelenik egy friss blogbejegyzésed, ne felejtsd el posztolni a közösségi oldalaidon, hírlevélben értesítést adni róla.

# A blogon keresztül is lehet hírlevél-feliratkozókat gyűjteni, szavazásokat, közvéleménykutatásokat, felméréseket indítani.

közösségépítés, kapcsolati tőke

# A blogod köré olyan emberek tömörülnek, akik hasonló érdeklődésű körűek, hasonlóan gondolkodnak, és ami még közös bennük: a Te írásaidat olvassák, várják őket, hozzászólnak, megosztják, ajánlják. A blogod körül egész kis közösségek épülhetnek ki, de akár baráti/szakmai kapcsolatok is alakulhatnak, akár Veled, akár egymás között.

tartalommarketing, keresőoptimalizálás

# A rendszeresen vezetett, naprakész és hasznos információkkal szolgáló blog a tartalommarketing csodafegyvere. A weboldal mellett a vállalkozásod/adott téma szempontjából releváns kulcsszavakra, keresőkifejezésekre megírt, optimalizált blogbejegyzések jelentősen segítik a keresőoptimalizálást, a két platformnak köszönhetően több (SEO szempontból előnyös) tartalmat tudsz megjeleníti, a weboldalad, illetve a blogbejegyzések adott keresésekre előkelő helyeken jelenhetnek meg a Google keresőóriásban.

# De egyszerűen a “szimplán csak” olvasott bejegyzések is idővel “felküzdhetik” magukat a legjobbak közé, akár a konkurencia tartalmai fölé is, így mindig szem előtt lesznek, és így nagyobb is az esély, hogy többen lekattintják őket.

# Ha egy blog elég sok minőségi bejegyzéssel rendelkezik, akkor népszerűvé válhat, más oldalak, közösségi oldalak is hivatkozhatnak az adott bejegyzésekre, és ezzel ismételten a keresőkben való megjelenése erősödik.

rugalmas, időtálló

# A blogolás szerencsére könnyen, egyszerűen, nem mellesleg ingyen vagy nagyon olcsón elkezdhető, fenntartható – már ami a technikai hátteret illeti. Vannak kifejezetten blogplatformok, de ha saját felületre vágysz, akkor például egy WordPress alapú weboldalt is beüzemelhetsz, melyen tudod vezetni a saját blogodat. A bejegyzések megírásához Te kellesz, de a bejegyzések feltöltése, formázása is könnyen megtanulható, gyorsan elvégezhető. Adott esetben regisztrációs díjat (pl. blogplatformon), bérleti díjat (pl. saját domain és tárhely) kell fizetned, de évente ezek sem nagy költségek.

# Blogolni bárhol, bármikor lehet, online mindig nyitva van, helytől és időtől független.

# A blogbejegyzések évek elteltével is visszakereshetők, megtalálhatók. Ha olyan témákról írsz, melyek “örök érvényűek”, vagy a bejegyzéseidet rendszeresen frissíted, naprakészen tartod, akkor igencsak “örök életre szóló” blogod lehet.

pénzkeresés

A blogoddal pénzt is kereshetsz. Talán mindenkit az érdekel a leginkább, hogy mégis hogyan lehet egy bloggal pénzt keresni. Sokféleképpen! : )

# Ha termékeket értékesítesz vagy szolgáltatásokat kínálsz, akkor azokhoz kapcsolódva írhatsz blogbejegyzéseket – például bemutatod a terméket használat közben, tippeket-tanácsokat adsz, esettanulmány formájában bemutatod, hogy a XY a szolgáltatásodnak köszönhetően milyen eredményeket ért el, stb. A közösségi platformokhoz hasonlóan ma már a blog is a vásárlási folyamat része, ugyanis a vásárlók szeretik előzetesen felmérni az adott termékkel/szolgáltatással kapcsolatos tudnivalókat, vagy éppen azt, hogy mások hogyan vélekednek róla, figyelembe veszik az ajánlásokat, de a blog által a céget/márkát is jobban megismerhetik (pl. egy „rólunk” oldal mellett) – és ezekhez kiváló forrás a blog. A téma szakértője vagy, hitelesen tudsz írni a termékedről/szolgáltatásodról, burkoltan, de a bejegyzésekben tulajdonképpen a termékedet/szolgáltatásodat adod el. Feldobsz egy problémát, alaposan, több oldalról körbejárod (akár több bejegyzésen keresztül), és bizony a végén mindig ott lesz az adott terméked/szolgáltatásod, ami a megoldást nyújtja.

# Aki blogot vezet, több tartalmat/értéket ad, mint az, aki nem blogol, a blog tehát abszolút kiemel a „tömegből”, a konkurensek közül, és a vásárlók nálad nyitják ki a pénztárcájukat. Ha például elektronikai kütyükkel foglalkozó webshopod van, és bejegyzések formájában tippeket-tanácsokat adsz egy adott termék használatához, bemutatod az előnyeit, akkor a fogyasztók nagyobb valószínűséggel veszik meg nálad ezt a terméket, mint olyan webshopban, ahol nem kapnak ilyen jellegű tanácsokat.

Mások termékéről/szolgáltatásáról is írhatsz (értékelést, véleményt, esettanulmányt, stb), tehát mások „portékáit” is reklámozhatod, ajánlhatod, és ezért kapod a pénzt, illetve azért, mert a Te ajánlásodon keresztül vásárolják meg az adott terméket/szolgáltatást. Vagy akár egymásét is, Te a partneredét, ő a tiédet.

Mások hirdetéseit futtatod a saját, sokak által olvasott blogodon, tehát a blogod egy reklámfelület, és azt értékesíted, illetve jutalékot kapsz az eladások után, mert a Te blogodon található hirdetést lekattintva vásárolták meg a partner termékét/szolgáltatását.

Ha offline vállalkozásod, fizikai üzleted van, a blog akkor is a segítségedre siet. A weboldal mellett releváns többletinformációkat tudsz publikálni, hasznos, naprakész információkkal tudsz szolgálni a célközönséged számára. Az emberek többségének azonnal kell a megoldás, általában az első lehetőséget le is kattintják, de aki körültekintőbb, szeret utánajárni a dolgoknak, annak bizony a Te blogod mindenképpen plusz pontot jelent. Ha például fodrász vagy, és rajtad kívül még legalább 5 üzlet működik a városban, de Te a weboldaladon (mert Neked az is van) blogot vezetsz, melyen rendszeresen hajápolási tippeket-trükköket osztasz meg, kapcsolódó, nálad beszerezhető hajápolási termékeket is ajánlsz, és mindezt a közösségi oldalaidon is megosztod, akkor a vendégek kereséseire nagy eséllyel a Te tartalmaid jelennek meg a keresőben, ha sokak által olvasottak, akkor azt a Google is értékeli (előrébb sorolja őket), és a vendégek nagy valószínűséggel nálad fognak időpontot foglalni.

Blogolásra fel!

Hozzászólás írása

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.