Bejegyzésünkben alaposan körbejárjuk, hogy hogyan, milyen formában célszerű elhelyezni felvételeket, kisfilmeket a weboldalon úgy, hogy ne lőjünk túl a célon, ugyanakkor megfelelően felkeltsék az oldalra érkező látogatók figyelmét.
Korábbi bejegyzéseink során már csokorba szedtük a weboldalak legfontosabb elemeit, többek között azt, hogy hogyan válasszunk megfelelő színeket a honlapunk számára, mi alapján válasszuk ki a tökéletes betűtípusokat, vagy éppen az ideális fotókat a weboldalunkra. Egyik összefoglalónkban arra is kitértünk, hogy milyen webszövegeket érdemes elhelyezni a weboldalon, hogy azok a célközönségünknél elsőre betaláljanak.
Most pedig egy igazán trendi „alapanyagot” veszünk sorra, megnézzük, hogy milyen videós tartalmakkal érdemes dolgozni a weboldalon.
A videós tartalmak használata, ezáltal azok „fogyasztása” jelentősen megnőtt az elmúlt években. Igazán népszerű „trend” lett a mozgóképek használata a honlapokon is. Ennek az az oka, hogy a webdesign trendek, a mai weboldalak hűen követik a közösségi média felületek „fejlődését”, a felhasználók igényeit. Napjainkban a fogyasztók nagy része a videós tartalmakat részesíti előnyben mind a közösségi média felületeken, mind a weboldalakon, akár egy termék/szolgáltatás bemutatásáról, akár ügyfélvéleményről, akár az adott cég/vállalkozás/szakember bemutatkozásáról vagy hirdetésről legyen szó.
Nézzük is meg, hogy milyen tartalmakként szerepelhetnek videók a honlapokon!
Bemutatkozás
A cég/vállalkozás/szakember bemutatkozása is sokkal izgalmasabb, közvetlenebb lehet, ha az ügyfelek nemcsak egy “mozdulatlan” fotón találkoznak a munkatársakkal, a szakemberekkel, hanem felvételek formájában, „élőben” mutatkoznak be a célközönség számára. Nem mellesleg a személyesebb bemutatkozás nagy hatással van a hitelesség és a bizalom megteremtésében.
Termék/szolgáltatásvideók
Segítségükkel az adott termék/szolgáltatás könnyedén bemutatható a felhasználók számára. A hosszú, szöveges tartalmak, leírások helyett az emberek szívesebben tekintik meg az adott terméket a gyakorlatban, azaz a termék használatát bemutató felvételeket, útmutatókat, mintsem elolvassák a hosszas, terjengő használati utasításokat. Ugyanígy van ez a szolgáltatások esetében is. Az adott szolgáltatási folyamat (pl. weboldalkészítés) folyamatábrák, tömör leírások helyett egy “rövidfilmben” is bemutatható az ügyfelek számára, mely segítségével betekintést is nyerhetnek a szakemberrel történő közös munkába, és eldönthetik, hogy igényt tartanak-e az adott szolgáltatásra.
A termék/szolgáltatásvideók hirdetések formájában is nagy sikernek örvendenek manapság, ugyanis ezek a hirdetési formák vizuálisan figyelemfelkeltőbbek, továbbá rövid idő alatt sok-sok információt adnak át az érdeklődőknek egy termékkel/szolgáltatással kapcsolatban. Egyetlen fotó helyett gyorsan bepillanthatnak egy adott termék használatába vagy éppen egy adott szolgáltatás folyamatába.
Bemutató, „érvelő” videók
A bemutató videók segítségével a célközönség számára jobban elmagyarázható, hogy miért lehet szükségük az adott termékre/szolgáltatásra. Ezekben a felvételekben többnyire egy probléma kerül bemutatásra, amely az adott termék/szolgáltatás segítségével könnyen megoldható. Ezek a meggyőző tartalmak már évek óta velünk vannak – gondoljunk csak a TV-reklámokra. Ilyen jellegű videókkal a közösségi média hirdetésekben, és akár weboldalakon is találkozhatunk.
Céget/vállalkozást/márkát bemutató videók
Ezen felvételek által a cégek/vállalkozások/szakemberek röviden bepillantást engedhetnek a cég/vállalkozás életébe, bemutathatók a jövőbeli tervek, célok, valamint a jelenlegi termékek, szolgáltatások. Ezek a mozgóképek segítenek jobban megismertetni az adott céget/vállalkozás/márkát a célközönséggel.
Ügyfélvélemények
Manapság sokkal hitelesebbek, bizalomgerjesztőbbek azok a visszajelzések, ahol nem (csak) szöveges formában olvashatják el az érdeklődők az ügyfélvéleményeket, hanem videós formában (is) megtekinthetik őket. Ezekben az ügyfelek „élőben”, saját maguk mondhatják el a tapasztalataikat, az élményeiket az adott termék(ek)kel/szolgáltatás(ok)kal kapcsolatban.
„Kulisszatitkok”
Természetesen fotós és szöveges formában is bemutatható a cég/vállalkozás élete, mindennapjai, ellenben sokkal hitelesebb, ha az érdeklődők mozgókép formájában pillanthatnak be a „kulisszák” mögé. Ezekben a felvételekben megmutatható, hogy hol, hogyan is készül egy termék, az milyen folyamatokon megy keresztül, amíg elérkezik a vásárlóhoz. Szolgáltatások esetében pedig szintén ismertethető, hogy hogyan telnek a mindennapok, hogyan, miként zajlik a mindennapi munka az adott cég/vállalkozás “háza táján”.
Gyakori kérdések és válaszok
A gyakran ismételt kérdések és az azokra adott válaszok is megjeleníthetők videós formában a weboldalakon. Ennek előnye szintén az, hogy a hosszú, tömör leírások helyett röviden kifejthetők a mindennapos kérdésekre adott válaszok, szemléltethető az adott probléma megoldása.
A videók akár egy-egy blokk háttereként is visszaköszönhetnek a honlapon. Például a weboldal főoldalának nyitó blokkjában elhelyezett rövid videó remekül felkelti az oldalra érkező látogatók figyelmét, továbbá nagy segítség lehet az adott konverzió (pl. termékek megrendelése, szolgáltatások igénybevétele, időpontfoglalás stb.) végrehajtására való ösztönzésben.
A háttérvideók rengeteg előnnyel, valamint néhány hátránnyal is rendelkeznek.
Előnyük, hogy az ezekkel a tartalmakkal is felvértezett weboldalak egyediek, kiemelkednek a “tömegből”. A videók használata arra is utalhat, hogy követjük a mai trendeket, felkészültek vagyunk velük kapcsolatban – ez a két faktor pedig nagyban segítheti az oldalra érkező látogatókat az elköteleződésben, valamint az adott konverziók végrehajtásában. A mozgóképek segítségével a cég/vállalkozás/szakember célja, küldetése, hivatása jobban, könnyebben bemutatható, mint (csak) fotós és szöveges tartalmakkal. Ennek további előnye, hogy a felhasználók ma már szívesebben tekintenek meg egy videót, mint olvasnak el egy hosszabb szöveget.
Bár rengeteg előnye van a videók használatának, bizony néhány hátrányt is érdemes megemlíteni velük kapcsolatban. Mint például azt, hogy egy nem jól kiválasztott, elkészített háttérvideó zavarhatja az embereket a honlap további tartalmainak (pl. rajta elhelyezett szöveges tartalmak, CTA gombok stb.) olvashatóságában, áttekinthetőségében. Továbbá a nem megfelelően optimalizált mozgóképek nagymértékben lassíthatják a weboldalt, valamint annak betöltődési sebességét – és jól tudjuk, hogy a felhasználók sietnek, és a Google sem értékeli a lassúságot.
Vegyük is sorra, hogy mire érdemes ügyelni, ha háttérvideót helyezünk el a honlapon!
# ne legyen túlzottan erőltetett, hivalkodó
Lényeges, hogy a háttérbe illesztett videókkal se essünk túlzásba. Legyen egyszerű, visszafogott, a lényeges információk legyenek jól láthatók, könnyen olvashatók.
# kapcsolódjon a márkához
Kulcsfontosságú, hogy a felvétel témája, színvilága, stílusa és hangulata megfelelően illeszkedjen a céghez/vállalkozáshoz/márkához.
# maradjon a háttérben
A háttérvideók minden esetben maradjanak a háttérben, ne nyomják el a honlap további tartalmait, hiszen éppen azért kerülnek a háttérbe, hogy ne zavarják az oldalra érkező látogatókat. Ezekben a mozgóképekben lehetőség szerint minimalizáljuk a mozgást, a vibráló elemeket, a színek és a fények között legyenek meg az átmenetek, ne legyenek szemet bántóak.
# legyen jó minőségű
Ahogyan a honlap minden elemének, úgy a videó minőségének is tökéletesnek kell lennie. Tehát ügyeljünk arra, hogy a mozgóképek lejátszása, az azokban látható mozgások mindig, minden gond nélkül láthatók legyenek, a videó ne legyen homályos, ne akadozzon, a fények is megfelelőek legyenek.
# a szöveges tartalmak legyenek jól olvashatók
Abban az esetben, ha a háttérvideón szöveges tartalmat helyezünk el, nagyon lényeges, hogy ez az elem ne menjen a szöveges tartalmak rovására, azok minden esetben könnyen olvashatók legyenek, tökéletesen emelkedjenek ki a mozgó háttérről.
# optimalizáljuk webre a videó méretét és időtartamát
A videók lassíthatják a weboldalt, annak betöltési idejét. Továbbá ha a rövidebb videók folyamatosan ismétlődnek a háttérben, az zavaró lehet a látogatók számára. A rövid időtartamú felvételek mellett azonban a túlságosan hosszúak sem célszerűek, ugyanis a felhasználók sietnek, nincs idejük a hosszú percekig tartó mozgóképek megtekintésére. A mai “felmérések” alapján kb. 10-30 másodperc időtartam közé eső hosszúság ideális lehet a weboldalak háttereként használt videókhoz. Emellett a fájlméret is igen meghatározó – a rövidebb videóknál az 5-6 MB fájlméret optimális lehet, hogy ne lassítsa le túlzottan az oldal működését, betöltési sebességét.
# ügyeljünk a némítás lehetőségére
A háttérvideókat nem szükséges hanggal elhelyezni a weboldalon, maga a lejátszódó vizuális tartalom elegendő a blokkok háttereként. Amennyiben mégis olyan mozgóképeket választanánk, amelyek hanggal is rendelkeznek, célszerű úgy elhelyezni őket, hogy azok az oldal betöltődését követően hang nélkül induljanak el, ugyanis a hangos felvételek zavarhatják a látogatókat. Természetesen ilyen esetben adjunk lehetőséget a felhasználóknak arra, hogy hanggal is megtekinthessék ezeket a tartalmakat, a hangerőt azonban ne mi határozzuk meg, hanem hagyjuk, hogy a felhasználó saját maga állítsa be.
# ne ismétlődjön a végtelenségig
A „rövid” videóknál célszerű úgy beállítani a mozgókép ismétlődését, hogy az ne ismétlődjön folyamatosan, tehát az ismétlődés bizonyos számú ismétlés után leállítható. Hosszabb tartalmakat pedig elegendő lehet egyetlen alkalommal lejátszani.